Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soijalle allerginen, kaura on kamalaa... yritän kasvissyöntiä, help.

Vierailija
03.07.2019 |

Olen keski-ikäinen täti, joka olen yrittänyt siirtyä kasvisruokavalioon. Aloitin pehmeästi, jätin vain jaloilla kävelevät pois, mutta kaloja, munia ja maitotuotteita syön.

Soija ei sovi. Olen saanut siitä vatsaoireita jo monta kertaa kokeiltuani, ja nyt tuli ihan vakavampiakin oireita.

Kaurapalat, kauramuru ja mikään kaura eivät vaan kerta kaikkiaan maistu.

Papuja toki syön ja olen aina syönytkin (olen jo pitkään ollut erittäin kasvispitoisella ruoalla, jotain lihoja syönyt lähinnä juhlissa ja noin).

Ideoita? Mistä pitäisi proteiinit hakea?

Olen myös huolissani puolisostani, joka syö ihan paskaruokaa (makkaraa, leikkeleitä, pekonia), kun en tee hänelle ruokaa. Ollaan siis tällä hetkellä eri ruoissa. Aiemmin on syönyt sentään edes joskus minun tekemiä kasvisruokia tai kanaruokia, joissa on paljon kasvista mukana (ja kaalipataa tai lihapataa, jossa on juureksia enin osa ja lihaa vain vähän), mutta nyt hän vaan hulluna grillaa makkaroita. Olen oikeasti huolissani; en halua erota joten älkää sitä ehdottako. Ollaan oltu kymmeniä vuosia yhdessä ja mies rakastaa minua ja minä häntä, joten toivon että hän elää kauan ja hyvin.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole provo. Mutta olen kovin yllättynyt vihamielisestä suhtautumisesta aloitusviestiini. Kiitos vaan paljon kaikki kasvissyöjät, vegaanit ja muut maapalloon ystävällisesti suhtautuvat. Hyvistä viesteistä ja niistä ilkeistäkin...

Soija-allergialleni en voi mitään. Iällenikään en oikein mitään voi. Olen tämän ikäinen, yritän suojella tätä maapalloa niillä voimin mitä minulla on. 

ap

Vierailija
22/24 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruuan makuun - tai oikeastaan mauttomuuteen - pitää vaan totutella hitaasti.

Naurettavaa. Kasvissyöjät opettelevat kyllä yleensä maustamaan ruokansa hyvin. Nykyään Suomesta saa muitakin mausteita kuin pippuria ja suolaa, ja niitä on suotavaa käyttää.

Eihän jauhelihakaan maistu sellaisenaan miltään, mutta kun sen käärii pekoniin tai täyttää Koskenlaskijalla, niin sillä rasvan määrällä voi saada itsensä uskomaan, että on siinä makuakin.

Ei tarvitse uskotella. Siinä on ravinnot ja maut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruuan makuun - tai oikeastaan mauttomuuteen - pitää vaan totutella hitaasti.

Johan oli älytön kommentti. Esimerkiksi intialaisista enemmistö syö pelkkää kasvisruokaa - kutsuisitko intialaista ruokaa MAUTTOMAKSI?!

Vierailija
24/24 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://vegaanihaaste.fi/mista-vegaani-saa-proteiinia

Tuolta löytyy paljon eri vaihtoehtoja. Ensimmäisenä tuli mieleen linssit ja papujen eri vaihtoehdot.

Mikä noissa kauratuotteissa siis mättää? Maustathan ruuan aina hyvin? Usein kasvisruokia tehdessä unohtuu se maustamisen ja rasvan tärkeys eli noita molempia pitää lisätä paljon. Esim. mikään näistä rouheista/muruista (soija, kaura, härkis) ei itsessään maistu millekään.

Konkreettisena vinkkinä on valmistuotteista pakasteesta saatavat kasvispihvit ja -pyörykät, näissä on tosi monia hyviä tuotteita, joilla on helppo alottaa :) Ja tietenkin itsetehtynä linssi- ja mustapapupihvit on ainakin hyviä!

Pakko kommentoida sivusta, että ne kauravalmisteet todellakin maistuvat joltain, ja se maku on paha. Siis ne maistuvat kauralta ja lisäksi niissä on joku outo sivumaku jota en tunnista. Eikä kauran maku itsessään sovi juuri muuhun kuin leipään ja ehkä puuroon jos on paljon höysteitä. En halua kauralta maistuvaa kastiketta riisin kanssa.

Itse pidän pavuista ja linsseistä. Mutta niitäkään ei viitsi kauheasti syödä, kun tulee ilmavaivoja sitten.