Mitä leivotte jouluksi?
Itse teen tiikerikakku ja piparkakkutaikina-ainekset on, jos teinit haluaa tänään tehdä taikinan ja huomenna leipoa. Torttuja en tee ja kaupasta saa kaikkea.
Kommentit (25)
Tein jo maustekakun ja aion tehdä vielä juustokakun joulun jälkiruoaksi.
Leipää. Tykkään kun on itse tehtyä ohraleipää.
Appelsiinikakun teen itse, tortut ja piparit kaupan taikinasta.
Anoppi tekee tiikerikakun, minä tein saaristolaisleipää, pipareita, kinuskikeksejä ja torttuja. Ja tyttö teki piparkakkumuffinsseja. Vieläkin tekisi mieli leipoa jotain, mutta järki sanoo, että noidenkin kanssa ollaan jo pulassa.
Leivon lakka-hyydekaakun, pipar kaakkutalon sekä jauhenliha muna riisi pasteijia.
Mumma saapuu aattona juhla päivällisille joten tarjottavien joten tarjottavien on oltava ensi luokkaiset.
Vanhanajan pehmeä piparkakku, ohje löytyi äitini vanhoista 70-luvun ruoka-ohjeista, tämä nousi heti perheen suosikiksi ja olen saanut näitä pehmeitä kakkuja tehdä tilauksesta.
Piparkakkutaikinan teen itse koska kyllästyin näihin valmistaikinoihin kun eivät maistu miltään, samoin joulutortut. Sen enempää ei meillä tarvitse leipoa, siinä jo riittää.
Mm. yhdyssanojen osalta olisi opeteltava.
Vierailija wrote:
Appelsiinikakun teen itse, tortut ja piparit kaupan taikinasta.
Nam. Mikä on appelsiinikakku? Laita linkki reseptiin 😍 kuulostaa herkulta.
Vierailija wrote:
Vanhanajan pehmeä piparkakku, ohje löytyi äitini vanhoista 70-luvun ruoka-ohjeista, tämä nousi heti perheen suosikiksi ja olen saanut näitä pehmeitä kakkuja tehdä tilauksesta.
Piparkakkutaikinan teen itse koska kyllästyin näihin valmistaikinoihin kun eivät maistu miltään, samoin joulutortut. Sen enempää ei meillä tarvitse leipoa, siinä jo riittää.
Laittakaa reseptejä teidän perinneherkkuihin!
Leivon vain piparkakkuja. Ne ovat tosi hyviä ja miksi niitä tilataan melkoisia määriä. Aloitan joulukuun alussa urakoimaan, jotta saan piparkakut kuivumaan sopivan rapsakoiksi jouluna.
Ei oikein muu leipominen enää sen jälkeen kiinnosta.
Oho, en huomannut, että oli viime vuoden ketju, kun laitoin nuo reseptipyynnöt. Jos kirjoittajat sattuvat tähän lankaan, niin jatketaan vielä joululeipomusten listaa.
Mulla on vielä ruokalistan suunnittelu vähän auki, mutta aion tehdä ainakin saaristolaisleipää ja ehkä naurisleipää. Se on etelä-pohjalainen perinneherkku. Sitten ajattelin piparitaikinan tehdä itse. Tortut tehdään yleensä kaupan voitaikinaan.
Paistan ehkä laatikot, viimeksi otin pitopalvelusta ja ne ei olleet yhtä hyviä kuin itse tehtynä. Toki tämä nyt ei sinänsä leipomista ole. Pitäisi keksiä jokin hyvä jälkkäri vielä. Ehkä tiramisu, eaton mess, joku hyvä juustokakku, jouluhalko tai pätkistorttu. En osaa päättää. Tai kaksi noista.
Rakastan myös créme brûléeta, sekin voisi toimia. Lisäksi himottaa vähän kaverin synttäreille tekemäni aikuisten cakepopsit, joissa oli useampaa makua. Makuina tummasuklaa-viski, vanilja-appelsiini, jossa oli cointreauta, minttusuklaa (minttuviinalla) ja mokkapalapohjaan tehty baileys-vanilja. Osa oli tehty suklaapohjaan, osa vaaleaan vaniljalla maustettuun ja osa tohon mokkapalapohjaan. Oli ihan törkeen hyviä.
Ajattelin kokeilla keskiaikakeittokirjasta löytämääni piparkakkujen reseptiä.
Varmaankin leivon riisipuuron jämistä sämpylöitä ja pitsapohjan leivon katkarapu pitsaan. Makeeta menee niin vähän että suklaa konvehdit ja jäätelökakku riittävät.
Tytär lupasi tehdä jälkkäriksi Baileys-juustokakun, konvehdit käyn hakemassa Tallipihan suklaapuodista. Ne riittäkööt joulun makeiksi.
Pullia, pullia ja vähän kullia(kin).
mies50
Omenatäytekakun teen aatoksi. Kakku on kehitysvammaiselle veljelleni pakollinen osa joulua. Ehkä leivon kaupan taikinasta torttuja ja pasteijoita. Jos teinit haluavat, niin leivotaan pipareita, mutta jos eivät, niin ostan kaupasta sen vähän mitä tarvitsee. Mietin pipari-juustokakkua, josko sellaisen tekisi. Yleensä en ajattele leipovani paljoa, mutta sitten kuitenkin sitä innostuu, mitä lähemmäs joulu tulee ja tulee leivottua.
Kaupasta saa melkein kaikkea. Mutta ei sitä tuoksua, mikä itse tekemällä tulee.