Miksi niin harva uskovainen menee opiskelemaan teologiaa yliopistoon
Kommentit (36)
Itse uskovaisena sivuutin eologian opinnot siksi, että iseäni ei kiinnosta pappis-ura, eikä opettajana toimiminen ja koska tutkijoiden paikat ovat verraten harvassa ja edelleen, vaikka teologista koulutusta voi pitää monin tavoin sivistävänä, niin valitsin mieluummin sellaisen yliopistollisen alan, jonka on työllisymisen kannalta parempi. - Ohimennen sanottuna olen toisinaan kokenut hämmenyneeni, kun osa pitää tieämistä ja uskomista toisilleen vastakkisina. Tai kuinka osa ymmärtää kenties osa vailla parempaa tietoa osa tietoisesti väärin teologisen tiedekunnnan tehtävän ja / tai tehtävät.
No uskottomatko ne siellä opiskelee? Oletko tehnyt jotain tutkimusta aiheesta, vai miten sinä tuollaisia luulet?
Ei kaikkien uskovaisten tarvitse olla pappeja. Tai edes teologeja. Papiksi sitä paitsi pitää olla kutsumus. Hengellinen kutsumus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisin teologiseen hakenut, kun halusin kauppakorkeaan?
Kummallinen ajatus ap:llä. Pitäisikö kaikkien ateistien opiskella evoluutiobiologeiksi tai homojen työskennellä setalla?
Uskovainen ja materialisti. Voi voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisin teologiseen hakenut, kun halusin kauppakorkeaan?
Kummallinen ajatus ap:llä. Pitäisikö kaikkien ateistien opiskella evoluutiobiologeiksi tai homojen työskennellä setalla?
Uskovainen ja materialisti. Voi voi
Itsekin olen uskovainen ja jonkin verran haaveilen hakemisesta kauppakorkeaan mutta taloustiedettä opiskelemaan. Taloustieteessäkin taitaa ihan hyvät palkat olla - ei kuitenkaan niin hyvät kuin kauppatieteissä. Palkkaa enemmän minua kiinnostaa taloustieteiden yhteiskunnallinen puoli.
Valtion kirkolla ja teologialla oppiaineena on kovin vähän yhteistä henkilökohtaisen uskon kanssa. Ne ovat jopa ristiriidassa keskenään. Raamatun mukaan Jeesus jopa halveksui sen ajan teologeja. Ei uskovan kuulu saarnata elämänohjeita muille ihmisille.
Nro 20,
Onko sinulla todisteita ja etenkin tieteellisiä todisteita, että uskovat ihmiset ovat heikkolahjaisia?
Jos on, kerro ja anna lähdeviittauksia.
Uskovissa on kaiken alan ja koulutuksen ihmisiä.
Onko lääkäriksi opiskellut heikkolajainen?
Entä ekonomiksi, opettajaksi, sairaanhoitajaksi, diplomi-insinööriksi plus monet muut ammatit.
Kuinka he ovat pystyneet opiskelemaan vaativiin tehtäviinsä, JOS ovat heikkolahjaisia?
Jos ei ymmärrä uskontoa ja uskovia ihmisiä, kannattaa itse pitää se heikkolahjaisen päänsä suu kiinni, näistä asioista.
Ei kaikkia uskovaisia kiinnosta uskontoon liittyvä ammatti. Pitäisikö samalla logiikalla kaikkien biologiasta tai historiasta kiinnostuneiden mennä niitä opiskelemaan? Entä, jos on kiinnostunut monesta asiasta, miten ala sitten kuuluu valita?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien uskovaisten tarvitse olla pappeja. Tai edes teologeja. Papiksi sitä paitsi pitää olla kutsumus. Hengellinen kutsumus.
Ei tarvitse! Työtä se vaan on! Tv Pappi
Vierailija kirjoitti:
Nro 20,
Onko sinulla todisteita ja etenkin tieteellisiä todisteita, että uskovat ihmiset ovat heikkolahjaisia?Jos on, kerro ja anna lähdeviittauksia.
Entä ekonomiksi, opettajaksi, sairaanhoitajaksi, diplomi-insinööriksi plus monet muut ammatit.Kuinka he ovat pystyneet opiskelemaan vaativiin tehtäviinsä, JOS ovat heikkolahjaisia?
Jos ei ymmärrä uskontoa ja uskovia ihmisiä, kannattaa itse pitää se heikkolahjaisen päänsä suu kiinni, näistä asioista.
En ole tuo viestin lähettäjä, mutta hän taisi kirjoittaa "syvästi uskovista" tms ja luulen, että hänellä on siinä mielikuva jostain ihan tietynlaisista uskovista eikä ehkä osaa ajatella, että joku järki-ihminenkin voi olla "syvästi uskova". Suppeaa ja ennakkoluuloistahan tuollainen ajattelu toki on.
Vierailija kirjoitti:
Nro 20,
Onko sinulla todisteita ja etenkin tieteellisiä todisteita, että uskovat ihmiset ovat heikkolahjaisia?Jos on, kerro ja anna lähdeviittauksia.
Entä ekonomiksi, opettajaksi, sairaanhoitajaksi, diplomi-insinööriksi plus monet muut ammatit.Kuinka he ovat pystyneet opiskelemaan vaativiin tehtäviinsä, JOS ovat heikkolahjaisia?
Otitpa itseesi! Minulla on empiiristä kokemusta ja laaja ystävä- ja sukulaisjoukko. Lääkäreitä (2kpl) opettajia (9kpl) psykologeja( 3kpl), pappeja (3kpl), ekonomeja (3 kpl) , insinöörejä, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, geologeja, näyttelijöitä ja kirjailija. Itse olen kahden maisteritutkinnon suorittanut. Ja kyllä, valitettavasti sukulaisissani on täysin uskontoon hurahtaneita ja he edustavat sitä älyllisesti tyhmintä joukkoa.
Myös pitkä elämänkokemukseni (70v) ja on vakuuttanut minut siitä, että uskontoon hurahtaa se, jolla ei ole tarvetta kyseenalaistaa tai se, jolla on jokin kriisi tai puute elämässään. Siihen usko vastaa. Sitten ovat erikseen nuo sukumme papit, he ovat mahtavia tyyppejä, ei sillä, mutta itsekin sanovat, että ammattinsa on raskas ja sitova ja leimaava. Tuskin valitsisivat sitä enää uudestaan, jos olisivat nuoria. Haluavat puhua kaikesta muusta kuin työstään ja työnantajastaan, jonkun mielestä ovat siis leipäpappeja. Tai ovat saaneet täysin kylläkseen ammatistaan. Nämä hurahtaneet taas eivät muusta puhukaan.
En sano, että kaikki ovat heikkolahjaisia, meidän suvussa vain on näin.
Vierailija kirjoitti:
Nro 20,
Oletko sinä uskovainen? Kuinka rumasti sinä puhut lähimmäisellesi? Tuomitset ja haukut?
Miksi niin harva seksiä harrastava ihminen opiskelee seksologiksi?
Opiskelen teologiaa, mutta en pyri papiksi. Itse asiassa en pyri mihinkään uraan teologiaa käyttäen.
Koen saaneeni siitä melko paljon eväitä raamatun lukemiseen, erityisesti muinaiskreikka kiehtoo.
Samalla kaiken maailman hurmahenget ja fanaatikot näyttävät entistä huvittavammilta kun saa kiihkotonta, tieteellistä aineistoa ehdottomien hengessä koettujen totuuksien sijasta.
Melko erikoinen 'tieteenala'. Lähinnä jumalopin kuvailua, mitä hyötyä/uutta enää, tätä on jo tehty kauan, jumalan olemassaolon todistelu taas ei ole tiedettä. Kulttuurin- ja historian tutkimuksessa enemmän näkökulmia vaikka tutkittaisiinkin kristinuskon ilmiöihin liittyviä asioita.