Monelta teidän teinit herää lomalla?
Meillä heräillään 12-13 välillä. Saavatko teillä nukkua vaikka iltaan?
Kommentit (203)
Asiahan ei minulle tietysti kuulu edes, mutta eipä meillä teinejäkään ole, joten kysymykseen on hankala vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei nukuta koko päivää. Herättelen teinit viimeistään 8.00. Tykätään syödä aina yhteinen aamupala mikä ei oikein onnistuisi jos kaikki nukkuisivat omissa rytmeissään. Ja on helpompi myös aloittaa koulu syksyllä kun ei ole rytmi niin sekaisin.
Tiedän että monet eivät tykkää tästä, mutta meidän perheelle se vain sopii.[/
Tuo nyt on ihan, sanonko mistä. Olen aina valvonut ja nukkunut pitkään ,kun vain mahdollista( ei, silloin kun iolin työelämässä yli 45 vuotta). Samin lapseni ja lapsenlapseni saavat nukkua lomillaan oman genirytminsä mukaan. kerran ,pari se kirpasee, kun pitää herätä kouluun ja töihin, mutta se on sen arvoista.
Samaa mieltä. Kerran pari on loman jälkeen vaikea herätä, miksi pilata koko loma? Mummo 65v, joka nukkuu aina puoleen päivään vieläkin! Just nousin ja mietin aamukahvia tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meidän kohta 11v nukkuu 10.30 tai 11 aamulla.
Teini on 13-19-vuotias.
Voi ei, nyt mä vasta tajuan: mä oli teini, kun menin naimisiin 19-vuotiaana!
Ja meidät vihittiin onneksi vasta klo 15, joten olin hereillä.
Viikolla viiden aikoihin aamulla - on kesätöissä. Viikonloppuisin puolilta päivin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on 13-19-vuotias.
Periaatteessa 19v voi vielä kutsua teiniksi, koska kaikkialla maailmassa lapsuus, teini-ikä, nuoruus, keski-ikä ja vanhuus on yhä vanhempana.
Äskettäin luin ihan viralliseksi keski-iäksi oli määritelty 40-60-vuotiaat, kun vielä muutama vuosikymmen sitten joku 60v oli vanhus ja eläkeikäinen ja nyt hän on keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on 13-19-vuotias.
Joo, teini-ikäisenä menit naimisiin, sillä Wikipedian mukaan teini on 13-19-vuotias.
18 -vuotias herää n.klo 8 ja 16 - vuotias joskus iltapäivällä. En herättele ennen klo 15.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, joiden teinit nukkuu aina iltapäivään ettekä herätä heitä: Jos muu perhe on lomalla ja suunnittelee vaikkapa päiväreissua Särkänniemeen (eivätkä asu Tampereella tai 30 km säteellä sieltä, vaan selkeesti kauempana), jätetäänkö teini(t) silloinkin kotiin ja muu perhe menee menojaan? Vai onko joku tietty syy, minkä vuoksi herätetään aiemmin?
Uteliaisuudesta kysyn, kun omassa perheessä on toistaiseksi lapset pienempiä ja luonnollisesti tulevat joka paikkaan mukaan.
Meillä tuo reissuille lähtö on jonkinlainen ongelma. Tai ainakin rajoitus.
Toki perhe saadaan ylös jos on kyse tarpeeksi mielenkiintoisesta puuhasta, kuten lennon lähdöstä etelänmatkalle. Huvupuistoreissu saati sukulaisen häät ei ole niin mielenkiintoista, että nuorison saisi ylös ilman huutoa ja järkyttävää kiirettä. Ei sitten pääasiassa edes ehdoteta mitään koko päivän puuhaa.
Lomalla saa nukkua vaikka iltaan, mutta yleensä ne on hereillä ennen mua. Heräilevät ennen puolta päivää, kun mulla kello soimassa 12.00.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, joiden teinit nukkuu aina iltapäivään ettekä herätä heitä: Jos muu perhe on lomalla ja suunnittelee vaikkapa päiväreissua Särkänniemeen (eivätkä asu Tampereella tai 30 km säteellä sieltä, vaan selkeesti kauempana), jätetäänkö teini(t) silloinkin kotiin ja muu perhe menee menojaan? Vai onko joku tietty syy, minkä vuoksi herätetään aiemmin?
Uteliaisuudesta kysyn, kun omassa perheessä on toistaiseksi lapset pienempiä ja luonnollisesti tulevat joka paikkaan mukaan.
Jos teinit haluaa mukaan, niin silloin menevät ajoissa nukkumaan ja laittavat kellon soimaan. Eivät vielä ole reissusta pois jääneet.
En mä niitä kouluunkaan herättele. Eikä lintsauksia ole.
Nukkuvat välillä aamusta iltaan ja toisinaan illasta aamuun ja jotain siitä väliltä. Ei haittaa, loma on loma ja nuoren aivot tarvitsevat unta paljon,
Koulun alkaessa rytmi tasaantuu päivässä, kahdessa.
Jopa 14-16 välillä tänä kesänä kun on 15 v. Nukkuun menee 3-6 välillä aamulla.
Yleensä klo 10-12 heräävät.
Joinain päivänä aamu-unisempi on nukkunut kahteen.
Tämä aamu-uninen käy töissä yhtenä päivänä viikossa ja silloin herää kuudelta ihan oma-aloitteisesti, vaikka voi valita työaikansa itse.
Haluaa varmaan pitää illat vapaana.
Meillä saa jokainen nukkua niin pitkään kuin haluaa. Teinit hoitavat koulunsa tunnollisesti ja osallistuvat kodin askareisiin ilman valituksia. En koe ongelmaksi sitä jos nukkuvat vapaapäivinään pitkään.
Enkä halua tehdä nukkumisestakaan mitään turhaa taistelua.
Onneksi en ole ainut jonka teinit herää iltapäivällä. Itse kärsin tästä koska yhteisiä ruoka-aikoja ei ole. No yksi illalla on.
Ihmeellisiä ajatuksia saa taas lukea. Sinä 19-vuotiaana nainut - ihmiset ovat yksilöitä, mutta tutkitusti teinit tarvitsevat enemmän unta ja sana "teini" tulee englanninkilen sanasta "teen", siksi siis teini-ikä on 13-19 (thir_teen_-nine_teen_). Kuka tätä ei vielä tiedä tai tajua?
Ja teinien nukkumisesta: kuulostaa ihan hirveältä tuo äiti joka "perheenä tykkää herätä". Onneksi sain itse nuorena kesälomilla nukkua ja valvoa oman harkintani mukaan. Itselleni palautuminen on myös rutiinien rikkomista ja nukkumista, ja olen aina ollut aamu-uninen. Teininä olisi ollut kidutusta, jos sitä omaa luonnollista rytmiä ei saisi seurata edes lomilla. Jostain syystä juuri aamuvirkkujen on vaikea hyväksyä, että on myös iltavirkkuja - jopa omassa perheessä. Ja että siinä ei ole mitään väärää, vaikka yhteiskunta onkin rakennettu aamuvirkuille.
Antakaa teinien levätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini on 13-19-vuotias.
Siinä tapauksessa voin vastata, että meidän 'teini' 18v tulee töistä n. klo 5 ja nukkuu ainakin klo 14 asti.
(jakaa lehtiä)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-on-todellinen-syy-siihen-miksi…