Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monelta teidän teinit herää lomalla?

Vierailija
01.07.2019 |

Meillä heräillään 12-13 välillä. Saavatko teillä nukkua vaikka iltaan?

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 16-vuotias herää klo 06.30 koska pitää olla töissä pursiseuralla kahdeksalta. Pyörällä menee 45 minuuttia. Illalla hän menee nukkumaan siinä kymmenen aikoihin. Käy lisäksi pelaamassa tennistä, hoitamassa koiria ja kesäyliopistossa. Eli iltaisin on uni maittanut. Töitä on tosin vain neljänä päivänä viikossa 6 tuntia. Muina päivinä varmaan nukkuu vähän pitempään.

13-vuotiaamme heräilee seitsemän jälkeen paitsi talliaamuina jo puoli viideltä, koska tallilla pitää olla heti kuuden jälkeen. Vuototellaan tallikaverin äidin kanssa kuskeina. Matkaa kertyy 25 km suunta. Nukkumaan kuopus menee yleensä ennen yhdeksää. Viikoloppuisin mökillä hänkin tykkää valvoa pidempään.

Oma aika meneekin lapsia kuskatessa. Loppukuusta lähdetään koko perhe veneilemään ja silloin levätään enemmän.

Olen nyt varmaan kolme kertaa törmännyt tämän tyypin näihin kirjoituksiin, juurikin näistä kolmesta lapsestaan.

Ehkä vähän ohis, mutta olen ihmetellyt kesätöiden puutetta teinien kohdalla — nykyteinejä kohdellaan yllättävän usein kuin sylivauvoja. Mutta juu, kullakin perheellä omat tapansa. Minusta tuo lainattu kolmen lapsen kesäkuvailu oli ihan normaalin kuuloista. Se että 15-16-vuotias viettää koko kesän ilman töitä valvomalla yöt älypuhelimen kanssa ja nukkumalla päivät, joo, kuulostaa yllättävältä.

Vierailija
102/203 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään menin nukkumaan, kun esikoisen 18v kello herätti 6.10 hänet. Unohduin pelaamaan ja poika lähti aamuvuoroon misaamaan.

Tytär 16v oli herännyt kympin pintaan. Lenkitti koiran, pesi pyykkiä ja siivonnut yläkerran vessan. Nyt se lähti salille.

Mies 43v oli herännyt puolilta päivin tekemään töitä.

Mä 47v lomalainen heräsin yhden jälkeen. Höpöttelin tyttären kanssa, riehutin koiraa ja tulin palstan seuraan aamukahville. Ajateltiin lähteä parin tunnin päästä pojan duuniin "lounaalle", kun tytsy on tullut kotiin salilta. Saa sitten poikakin kotiin kyydin.

Hyvää huomenta! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräävät omia aikojaan tai esim. kun imuroin kymmeneltä. Nukkumaan patistan puolilta öin tai klo 23. Tänään alkoi päivä aikaisemmin, kun oli luvassa yhteistä tekemistä keskenään. Vanhempien kanssa eivät juuri tee enää mitään. Ruoan laitan puolita päivin, saavat syödä tai ei. Keittiössä käy iltakymmeneltä viimeinen kuhina.

Rytmi olen pitänyt yllä kohta kaksikymmentä vuotta, joten uskon, että nyt voin rentoutua. Harmittaa, etten itse pääse aamulenkille pirteänä aamukuudelta :-)

Vierailija
104/203 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 16-vuotias herää klo 06.30 koska pitää olla töissä pursiseuralla kahdeksalta. Pyörällä menee 45 minuuttia. Illalla hän menee nukkumaan siinä kymmenen aikoihin. Käy lisäksi pelaamassa tennistä, hoitamassa koiria ja kesäyliopistossa. Eli iltaisin on uni maittanut. Töitä on tosin vain neljänä päivänä viikossa 6 tuntia. Muina päivinä varmaan nukkuu vähän pitempään.

13-vuotiaamme heräilee seitsemän jälkeen paitsi talliaamuina jo puoli viideltä, koska tallilla pitää olla heti kuuden jälkeen. Vuototellaan tallikaverin äidin kanssa kuskeina. Matkaa kertyy 25 km suunta. Nukkumaan kuopus menee yleensä ennen yhdeksää. Viikoloppuisin mökillä hänkin tykkää valvoa pidempään.

Oma aika meneekin lapsia kuskatessa. Loppukuusta lähdetään koko perhe veneilemään ja silloin levätään enemmän.

Olen nyt varmaan kolme kertaa törmännyt tämän tyypin näihin kirjoituksiin, juurikin näistä kolmesta lapsestaan.

Ehkä vähän ohis, mutta olen ihmetellyt kesätöiden puutetta teinien kohdalla — nykyteinejä kohdellaan yllättävän usein kuin sylivauvoja. Mutta juu, kullakin perheellä omat tapansa. Minusta tuo lainattu kolmen lapsen kesäkuvailu oli ihan normaalin kuuloista. Se että 15-16-vuotias viettää koko kesän ilman töitä valvomalla yöt älypuhelimen kanssa ja nukkumalla päivät, joo, kuulostaa yllättävältä.

Ihmettelyn sijaan, sinulle ei tullut mieleen, ettei niitä töitä vain teineille löydy, koska heiltä puuttuu ammattitaito ja osaaminen ja tällä hetkellä avustaviin työtehtäviin on pilvin pimein työttömiä, joille yritys saa vielä palkkatukea.

Ja kaikilta aloilta teknologia on syönyt avustavia tehtäviä ja työpaikkoja.

Esim. meillä töissä vielä 80-luvulla palkattiin parikymmentä nuorta, hoitamaan arkistointia yms. ja 90-luvulla määrä putosi puoleen ja nyt v. 2010-luvulla ei ainuttakaan, kun tehtäviäkään ole, kun ne hoidetaan samantien teknologiaa hyväksi käyttäen.

Jopa jäätelömyyjäksi löytyy ammattilaisia, joilla on kaupallinen koulutus ja kokemus, toisin kuin teineillä.

Työpaikkojen määrähän on rajusti laskenut, eikä töitä löydy edes ammattilaisille, saati kokemattomille nuorille

Vierailija
105/203 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelyn sijaan, sinulle ei tullut mieleen, ettei niitä töitä vain teineille löydy, koska heiltä puuttuu ammattitaito ja osaaminen ja tällä hetkellä avustaviin työtehtäviin on pilvin pimein työttömiä, joille yritys saa vielä palkkatukea.

Ja kaikilta aloilta teknologia on syönyt avustavia tehtäviä ja työpaikkoja.

Esim. meillä töissä vielä 80-luvulla palkattiin parikymmentä nuorta, hoitamaan arkistointia yms. ja 90-luvulla määrä putosi puoleen ja nyt v. 2010-luvulla ei ainuttakaan, kun tehtäviäkään ole, kun ne hoidetaan samantien teknologiaa hyväksi käyttäen.

Jopa jäätelömyyjäksi löytyy ammattilaisia, joilla on kaupallinen koulutus ja kokemus, toisin kuin teineillä.

Työpaikkojen määrähän on rajusti laskenut, eikä töitä löydy edes ammattilaisille, saati kokemattomille nuorille

Kielitaito ja hygieniapassi ovat valttia teineilläkin.

Vierailija
106/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamusta se päivä alkaa. Eli ylös ja nukkumaan viim klo 22.

Olen aina inhonnut teitä "päivä menee hukkaan nukkumalla" -tyyppejä.

Kiitos samoin, mäkin olen aina inhonnut teitä veteliä "olen iltaihminen" lässyttäjiä, kun todellinen syy on vain laiskuus.

Vierailija
107/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos samoin, mäkin olen aina inhonnut teitä veteliä "olen iltaihminen" lässyttäjiä, kun todellinen syy on vain laiskuus.

Voisitko selittää, miksi yhdistät iltavirkkuuden mielessäsi laiskuuteen? Jos joku tekee esim. töitä (ihan vapaaehtoisesti) klo 16-24 välillä, miten se eroaa tehokkuudessaan klo 8-16 välillä tehtyyn työhön? Tai jos siivoan koko kämpän kahdelta yöllä, eroaako siivouksen tulos jotenkin siitä jos olisin tehnyt sen klo 15?

Vierailija
108/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko selittää, miksi yhdistät iltavirkkuuden mielessäsi laiskuuteen? Jos joku tekee esim. töitä (ihan vapaaehtoisesti) klo 16-24 välillä, miten se eroaa tehokkuudessaan klo 8-16 välillä tehtyyn työhön? Tai jos siivoan koko kämpän kahdelta yöllä, eroaako siivouksen tulos jotenkin siitä jos olisin tehnyt sen klo 15?

Harvoja töitä voi tehdä tuohon aikaan, kun lähes kaikki reaalimaailmassa toimii päivällä. Mutta jos todella olet sellaisessa työssä ja liian laiska heräämään ihmisten aikaan, niin tee toki! Jos se tosiaan on liian vaivalloista säätää sitä rytmiä yhteiskunnan aikoihin paremmin sopivaksi. 

Vierailija
109/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä asiaa en ole ikinä jaksanut ymmärtää.

Jos herään klo 10 ja joku muu klo 8, oletetaan, että olen nukkunut pidempään. Kukaan ei katso tuntimäärää.

Tässä keskustelussa sama juttu. Jos joku herättää teinin ajoissa, hirmuinen alapeukkujen määrä. Kukaan ei vaivaudu miettimään, että sama määrä unta tulee, jos nukkuu välillä 00-10, kuin jos nukkuisi 03-13.

Itse yritän vähän pitää rytmiä, eli herättelen teinin päivästä riippuen 11-12 välillä. Näin hän menee myös hieman aikaisemmin nukkumaan. Mummolassa hänen annetaan mennä oman rytmin mukaan ja siellä hän nousee klo 13, mutta menee vastaavasti pari tuntia myöhemmin unille.

Vierailija
110/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhin (17) heräsi 6.30 koko kesäkuun että ehti kahdeksaksi töihin. Nyt on pari viikkoa kielikurssilla, jossa herätys joskus 8/9 tienoilla. Loppukesän saa nukkua ihan niin pitkään kuin haluaa, jotta saa sa a vanhat univelat pois ennen koulun alkua.

14-vuotias herää joskus puolen päivän tienoilla (joskus vähän ennen, joskus vähän yli). Mutta jos meillä on jotain menoa, niin sitten herää aiemmin

Vierailija
111/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoja töitä voi tehdä tuohon aikaan, kun lähes kaikki reaalimaailmassa toimii päivällä. Mutta jos todella olet sellaisessa työssä ja liian laiska heräämään ihmisten aikaan, niin tee toki! Jos se tosiaan on liian vaivalloista säätää sitä rytmiä yhteiskunnan aikoihin paremmin sopivaksi. 

Yhä useampia töitä voi tehdä 8-16 ulkopuolella. Joitain on pakkokin.

Vierailija
112/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus yhdeksältä viimeistään. Ikävää, koska itse nukkuisin puoleenpäivään, ja se kolina herättää minut.

Vierailija
113/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla saa olla laiska ja unohtaa aikataulut. Loman tarkoitus on rentoutua ja kerätä voimia. Jotain hauskaakin voi tehdä, jos jaksaa ja haluaa, mut voi myös laiskotella niin paljon kuin huvittaa ihan silloin kun huvittaa

Vierailija
114/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuden jälkeen mennäkseen töihin ja viikonloppuisin kymmeneen asti. Kun koulu alkaa niin seitsemään nukkuu.

Vierailija
115/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WLAN on arkisin päällä klo 07.00-24.00, viikonloppuisin sitten päällä klo 07.00-02.00.

Tuo on säädellyt lapsien rytmiä kesällä.

Heh, isäni yritti samaa kikkaa, kun vielä kotona asuin:D Mutta vaan eipä tienny hän, että jaoin puhelimeni netin läppäriini ja valvoin paljon pidempää tietokoneella sarjoja katsellen kuulokkeet päässä.

Vierailija
116/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukkumaanmenoaika on lomilla klo 24. Lapset ovat 15- ja 13-vuotiaat. Heräilevät yleensä kymmeneksi.

Vierailija
117/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten iltaihmiset olisivat sen laiskempia kuin aamuihmisetkään?

Ahkeruus mitataan aamupäivällä? koska aamuihminen sanoo niin.

Vierailija
118/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni osa Suomea elää agraariyhteiskunnassa enää. Miksi muiden pitäisi elää lehmän lypsyaikojen mukaan?

Vierailija
119/203 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut maalaiset on just tollasia määräilijöitä, yök!

Vierailija
120/203 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen teinit eivät ole kesätöissä, kun nukkuvat miten sattuu? Tuo on surullista, että nykyisin nuorten on niin vaikea saada kesätöitä. 

Meillä teini heräilee joskus kahdeksan maissa, tai yrittää ainakin. On kesätyö, mutta siinä joustavat työajat ja mahdollisuus myös etätyöhön. Tuo on tavallaan hyvä, että on joustavaa, mutta se vaatii myös vähän enemmän itsekuria että saa ne työt tehtyä viikolla eikä tarvitse sitten viikonloppuna paikkailla puuttuvia tunteja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme