Monelta teidän teinit herää lomalla?
Meillä heräillään 12-13 välillä. Saavatko teillä nukkua vaikka iltaan?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei nukuta koko päivää. Herättelen teinit viimeistään 8.00. Tykätään syödä aina yhteinen aamupala mikä ei oikein onnistuisi jos kaikki nukkuisivat omissa rytmeissään. Ja on helpompi myös aloittaa koulu syksyllä kun ei ole rytmi niin sekaisin.
Tiedän että monet eivät tykkää tästä, mutta meidän perheelle se vain sopii.
Heh. Tuttavapiirissäni on juuri tällainen äiti. Vanhimmat jo teinejä, ja heidän lapsuudestaan saakka äiti on aina kertonut kuinka "meidän lapset todella haluaa tehdä sitä tai tätä", tai "meidän perhe haluaa sitä tai tätä". Lapset itse ovat saattaneet toisille lapsille vaivihkaa kommentoida että haluaisivat mielummin tehdä jotain muuta, mutta jostain syystä tämä äiti haluaa ylläpitää illuusiota kuinka heidän perhe aina haluaa tehdä kaikki asiat yhdessä ja tietyllä tavalla (=tavalla, jonka äiti haluaa). Vanhemman teinin kohdalla tämä näkyykin niin, että hän ei osaa itse tehdä päätöksiä vaan aina täytyy tarkistaa äidiltä kuinka toimitaan.
Poika 17v oli kesäkuun töissä ja heräsi aikasin, aikasemmin kuin me vanhemmat. Nyt näkyy ottavan takas, en oo töiden päättymisen jälkeen tainnut nähdä poikaa hereillä vielä kertaakaan ennen klo 14 päivällä 😆
WLAN on arkisin päällä klo 07.00-24.00, viikonloppuisin sitten päällä klo 07.00-02.00.
Tuo on säädellyt lapsien rytmiä kesällä.
Meidän 16-vuotias herää klo 06.30 koska pitää olla töissä pursiseuralla kahdeksalta. Pyörällä menee 45 minuuttia. Illalla hän menee nukkumaan siinä kymmenen aikoihin. Käy lisäksi pelaamassa tennistä, hoitamassa koiria ja kesäyliopistossa. Eli iltaisin on uni maittanut. Töitä on tosin vain neljänä päivänä viikossa 6 tuntia. Muina päivinä varmaan nukkuu vähän pitempään.
13-vuotiaamme heräilee seitsemän jälkeen paitsi talliaamuina jo puoli viideltä, koska tallilla pitää olla heti kuuden jälkeen. Vuototellaan tallikaverin äidin kanssa kuskeina. Matkaa kertyy 25 km suunta. Nukkumaan kuopus menee yleensä ennen yhdeksää. Viikoloppuisin mökillä hänkin tykkää valvoa pidempään.
Oma aika meneekin lapsia kuskatessa. Loppukuusta lähdetään koko perhe veneilemään ja silloin levätään enemmän.
En tiedä kun asuu omillaan monen sadan kilometrin päässä. Pärjäsi koko vuoden koulussakin niin eiköhän kesälomankin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 16-vuotias herää klo 06.30 koska pitää olla töissä pursiseuralla kahdeksalta. Pyörällä menee 45 minuuttia. Illalla hän menee nukkumaan siinä kymmenen aikoihin. Käy lisäksi pelaamassa tennistä, hoitamassa koiria ja kesäyliopistossa. Eli iltaisin on uni maittanut. Töitä on tosin vain neljänä päivänä viikossa 6 tuntia. Muina päivinä varmaan nukkuu vähän pitempään.
13-vuotiaamme heräilee seitsemän jälkeen paitsi talliaamuina jo puoli viideltä, koska tallilla pitää olla heti kuuden jälkeen. Vuototellaan tallikaverin äidin kanssa kuskeina. Matkaa kertyy 25 km suunta. Nukkumaan kuopus menee yleensä ennen yhdeksää. Viikoloppuisin mökillä hänkin tykkää valvoa pidempään.
Oma aika meneekin lapsia kuskatessa. Loppukuusta lähdetään koko perhe veneilemään ja silloin levätään enemmän.
Jotenkin surullista ja säälittävää, että pitää tulla pätemään aihe vapaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät ole kesätöissä?
Tarvitsevat lomaa rankan kouluvuoden jälkeen.
Vanhempi (16v) oli suurimman osan kesäkuuta töissä, meni joka aamu kasiin. Nyt sitten nukkuu puolille päivin. Nuorempi, joka tosin on vasta esiteini 12v, herää vaihtelevasti klo 9-12 välillä riippuen siitä onko jotain ohjelmaa aamupäiväksi.
Itse olen päivät töissä, joten mulle sopii vallan hyvin että nukkuvat. Tiedänpä ainakin mitä tekevät ja missä ovat, eikä ehdi tulla montaa kertaa nälkäkään sillä aikaa kun olen poissa :D
Herään yleensä ennen kahdeksaa ihan jo valoisuuden takia, en ole ikinä välittänyt myöhään nukkumisesta.
Pikkuvelikin herää viimeistään kymmeneltä vaikkei kukaan herättäisi.
T: 16-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt varmaan kolme kertaa törmännyt tämän tyypin näihin kirjoituksiin, juurikin näistä kolmesta lapsestaan.
Tulen iloiseksi näitä vastauksia lukiessani - minun vanhempani antoivat myös minun, yhä 100% iltavirkun ihmisen, teininä lomilla nukkua juuri niin kuin halusin ja joskus saatoin tosiaan valvoa myös koko yön. Se oli ihanaa, sai omassa rauhassa yöllä kesäyön hämärässä lukea vaikka kirjaa yön yli tai käydä yöllä lenkillä. Kyllä ne muutamat näin onnekkaat vuodet ovat ihan hyvin tullut korvattua nyt 15 vuoden aamun klo 5:30 heräämisillä. Ja ihan korkeakoulutettu uraihminen minusta tuli, vaikka nyt, kaamea kyllä, muutaman vuoden teininä sai nukkua just niin kuin halusin. Kiitos äiti ja isä!
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät ole kesätöissä?
13-v ei edes hakenut töitä, 16-vuotiaan kesätyö loppui perjantaina. Iltaan asti meillä ei nukuta, 14-15 välillä herätellään jos ei itse ole jo noussut.
13-vuotias meillä nukkuu klo 12-12.30 asti. Klo 24 ”pistän” nukkumaan, samaan aikaan menen itsekin. Tarvitsee siis oikeasti 12 tuntia unta!?!? Ja nukkuu tosi sikeästi. No, ihanaa, että lomallaan saa levätä.
Meidän 13.vee herää yleensä 10- 11 aikaan nyt lomalla,, välillä olen herättänyt 11.30 jos nukkuu vielä..
Ja nukkumaan käy yleensä omatoimisesti viimeistään puolilta öin🙂 Jos on kaveri yökylässä, saattavat valvoa yhteen.
Kysymys teille, joiden teinit nukkuu aina iltapäivään ettekä herätä heitä: Jos muu perhe on lomalla ja suunnittelee vaikkapa päiväreissua Särkänniemeen (eivätkä asu Tampereella tai 30 km säteellä sieltä, vaan selkeesti kauempana), jätetäänkö teini(t) silloinkin kotiin ja muu perhe menee menojaan? Vai onko joku tietty syy, minkä vuoksi herätetään aiemmin?
Uteliaisuudesta kysyn, kun omassa perheessä on toistaiseksi lapset pienempiä ja luonnollisesti tulevat joka paikkaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Paskamutsi kirjoitti:
Meillä valvotaan yöt ja nykutaan päivät. Yhtä helvettuä aamuun töihin menot kun pennut riekkuu.
Sano niille pennuillesi, että jos eivät itse nuku yöllä, niin olisivat edes hiljaa, että muut saavat nukkua, kun ei siellä töissä voi päiväunia nukkua.
Onneksi on teitä kohtalontovereita. Olen muutaman kerran käynyt ensin sanomassa, ettei sinne mikkiin tarvii puhua niin kovalla äänellä. Poika ei ole edes tajunnut kailottavansa. Jos sen jälkeen vielä herään johonkin kovempaan nauruun tai huudahdukseen, käyn sanomassa,että nettiyhteys katkeaa 5 minsan päästä. Yleensä lopettaa siinä ajassa. Ymmärrän, että kavereiden kanssa on tosi hauskaa ja jännää pelata, mutta kun itse nousee aamulla töihin katkonaisen unen jälkeen, niin on vähän takakireä.
Yleensä poika 15v lopettaa pelin 04-05. Heräämisestä en tiedä, ainakin on hereillä, kun tulen töistä klo 16 jälkeen.
Näköjään. Nyt kun ei ole mitään ohjelmaa ja teini saa nukkua ihan oman tyylinsä mukaan, niin nukkuu näköjään 12 h ja ylikin. Siinä vuorokausi siirtyy, eli ei mene 24 h mukaan.