Outoa että saan toimeentulotukea vaikka minulla on säästöjä
Jäin joitain kuukausia sitten työttömäksi ja aloin hakea toimeentulotukea. Olen nyt saanut sitä noin 170 €/kk. Luulin että en saisi sitä koska minulla on säästöjä noin 22 000 €. Mutta näköjään säästöt eivät vaikuta toimeentulotukeen. Outoa. Suosittelen teitäkin hakemaan toimeentulotukea, varmuuden vuoksi, ties vaikka saisitte sitä. Ei se haittaa vaikka ette saisi koska ei siinä hakiessa menetä mitään.
Kommentit (87)
Jos Kela tarkistaa sun tilit, niin joudut maksaan toimeentulotukesi takaisin korkojen kera. Ja jos olet pimittänyt säästöjäsi toimeentulotukea hakiessasi niin joudut edesvastuuseen rikoksesta.
No erään poliitikon tyttären ei tarvinnut kuin soittaa sossulle niin tuli rahaa- siis ei tarvinnu ees hakea.
Voiko ap vastata, että ilmoittiko ne säästöt?
Vierailija kirjoitti:
Oli provo tai sitten ku.si sukassa kun tajusi, että on syyllistynyt petokseen.
Ja mä panikoin sitä kun toisella tilillä oli 1,24 euroa! En kertonut kelalle.
Itse en lähtisi edes kokeilemaan. Siitä ei välttämättä selviä edes sillä, että maksaisi liiat tuet takaisin. Ei edes auta, vaikka itse haluaisi näin tehdäkin. Vaan Kela siirtää suoraan poliisiasiaksi ja petossyyte napsahtaa. Petos vanhenee joko 5 tai 10 vuodessa, riippuen kavalletun summan suuruudesta. Joten aika pitkään saa olla ku*isukassa ja ihan turhaa tulettaa "ei tästä kiinni jää". Ei ehkä juuri nyt, vaan entäs tulevaisuudessa? Mua ainakin ottas päähän saada petosyyte vuosien takaisista tukien väärinkäytöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo.
Mutta olisi kyllä oikein, että toimeentulotuki olisi tulo riippuvainen, ei omaisuusriippuvainen. Tuollainen oletus viimeisestä tuesta pitäisi poistaa.
Ihmisillä pitäisi olla tasaveroinen mahdollisuus säästää ja jättää perintöä. Ärsyttää, että joutuu lahjoittamaan omaisuutensa pois, mikäli tarvitsee tt-tukea (eikä halua syödä omaisuuttaan)
Kateelliset kateilevat toisia köyhiä eli niitä, joilla on omaisuutta. Eivät älyä kadehtia suöerrikkaista, joiden omaisuus on piilotettu ulkomaille ja siten välttyvät veroilta.
Niin varmaan joutuu lahjoittamaan pois, että saa toimeentulotukea. Tili tyhjäksi patjan alle, hakemus vireille kolmen kuukauden kuluttua. Näin me muutkin teemme.
Mitä tuon toimeentulotuen on tarkoitus kattaa?
Kun ap kertoo saavansa 170€ ja joku toinen joskus aiemmin 100-150€. €/Kuukaudessa!
Eihän se riitä edes ruokaan?!
Olin kerran palvelutarpeen arvioinnissa ja sossu painosti, että kokeile hakea toimeentulotukea, kannattaa hakea. En ole hakenut, koska tilillä on rahaa. Olen käsittänyt, että kun kela tietää omaisuuteni, voi tehdä laskelman, jonka mukaan minun pitäisi pärjätä x kuukautta, ennenkuin tarvitsen ttt. Eli jos rahat loppuisi sitä ennen, olisin pulassa ja joutuisin selvittämään, mihin rahat menivät,jos haluaisin toimeentulotukea hakea. Onko asia tosiaan näin?
Vierailija kirjoitti:
Kun ap kertoo saavansa 170€ ja joku toinen joskus aiemmin 100-150€. €/Kuukaudessa!Eihän se riitä edes ruokaan?!
Lisäksi tulee peruspäiväraha ja asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Jos Kela tarkistaa sun tilit, niin joudut maksaan toimeentulotukesi takaisin korkojen kera. Ja jos olet pimittänyt säästöjäsi toimeentulotukea hakiessasi niin joudut edesvastuuseen rikoksesta.
Tässä ja monessa muussakaan tapauksessa varat eivät ole tilillä joten mistä Kela sen saisi tietää? Eivät tienneet ennenkään eivätkä tiedä nykyisinkään. Kotietsintöjä tuskin on luvassa.
Et ole ajatellut, että voisit netiltä kalliilla reseptilääkkeillä?
Kato kehittelen itsellesi eri sairauksia ja riippuvuuksia, johon tarvitset apua ja sitten myyt lääkkeet apua tarvitseville apteekkeja edullisemmin.
Esim tupakoinnin lopetus on kallista, rauhoittavat ja ad/hd lääkkeet ovat kuulema katukaupassa suosiossa.
Toivottavasti jäät kiinni ja saat sen syytteen, sit toivot totisesti, että sossu auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ap kertoo saavansa 170€ ja joku toinen joskus aiemmin 100-150€. €/Kuukaudessa!Eihän se riitä edes ruokaan?!
Saan tietenkin palkkaa, soviteltua päivärahaa ja asumistuki. Plus lapsilisät. Ei tuo 100-150 euroa koko raha ole. Ja sitten on saatu vielä harrasterahaa 50-100 euroa kuukaudessa.
Hanki elämä. Jotakin kivaa tekemistä.
Jos ole työtön, niin saat työttömyyskorvausta, et toimeentulotukea.
Ja tämä pitäisi olla ihan yleissivistystä. Ja mitä tulee säästöihin, Kela tekee yhteistyötä verottajan kanssa ja pankit antavat tietoja vastaavasti verottajalle. Ja jos sinulla olisi tilillä 22.000€ korot ja tilinumero näkyy sinun verotiedpissa, jpka on Kelan käytössä.
Ihanko oikeasti kuvittelet täällä huijaavan? Tiedätkö monet sivistävät itseään ja seuraavat yhteiskunnallisia asioita vai oletko 14v.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia hönö aloituksia sitä näkee. Mitä lienee AP tällä tavoitellut?
No mulla oli aika tylsää kun tein tän aloituksen. Mutta nyt kun luen näitä kommentteja niin naurattaa aikalailla. Eli kannatti tehdä tämä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä panikoin sitä kun toisella tilillä oli 1,24 euroa! En kertonut kelalle.
Huh. Joudut vankilaan!
Äkkiä, kirjoita kirje presidentille missä tunnustat kaiken ja anelet armoa, ehkä se armahtaa sut.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse edes ilmoittaa, kun Kelalla on oikeus verotustietoihin ja vastaavasti laki velvoittaa pankit ilmoittaa tilit verottajalle. Tåmän vuoden alusta ne pitäisi löytyä jo rekisteristä, yhdellä napin painalluksella (yhteisrekisteri).
Jopa alaikäisten rahastot pitää käyttää ennen kuin saa tt-tukea, jotka lapsen kummit/isovanhemmat ovat säästäneet lapselle. Tässähän on ollut julkisuudessa paljon.
Ap. teoria on käytännössä mahdoton.
Ja jos ap. on ollut muutaman kuukauden työttömänä, niin totta hitossa hänen kannattaa nostaa työttömyyskorvausta, joka on paljon suurempi kuin tt-tuki. Vai onko ap. vähän tyhmä?
Kannattaa säästää, koska eläkettä ei työttömille kerry
Veikkaan ettei ole ainoa joka pitää säästöjä käteisenä. Harvalla on kuitenkaan noin paljon rahaa. Yleensä lienee kyse muutamista satasista tai tuhansista. Ja en usko että ap:n tarina on totta mutta teoriassa voisi olla.