Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häirikköoppilaat ja tukea tarvitsevat saavat edelleen häiritä tuntiopiskelua, kiitos Rinteen poppoon

Vierailija
01.07.2019 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c144687c-8eef-4ca1-a3ad-562ab8be5…

Tällä voi olla tosi kauaskantoisia seurauksia. Nuoriso tyhmenee entisestään, kun suurin osa ei saa kunnon opetusta, ja mennään rimaa hipoen peruskoulu läpi.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä aikuisia partasuisia miehiä kutsutaan nykyisin erityisoppilaiksi koska heillä on hieman hankaluuksia puhua suomen kieltä, ymmärtää puhuttua kieltä ja eivätkä he todellakaan osaa kirjoittaa Suomen kielellä. Heitä ei voi kuitenkaan eristää muista lapsista koska muuten Suomen syntyvyys ei lähde nousuun.

Tämä kommentti sopisi mainiosti Facebookin pakkomielteiset aasinsillat turv.apa.ika.nha.kijoihin-ryhmän materiaaliksi.

Jatkakaa.

Ps. Olen käynyt alakouluni koulussa, jossa puolet oppilaista oli maa.hanmuu.ttajatau.staisia. Heillä oli ylivoimaisesti suurempi opiskelumotivaatio kan.tiksiin verrattuina.

Erikoista, oman kokemuksen mukaan monilla näillä ei riitä kielitaito edes matalimpaan suoritukseen ja koko opetuksen taso laskee sen myötä. Koko peruskoulun taso laskee näiden tulokkaiden myötä luin lehmän häntä.

Kummallinen kokemus, johtuu melko varmasti siitä että äänestät persuja.

Meidänkin luokalle tuli muutama oppilas, jolla kielitaito ei ollut riittävä. Lapsi oppii kuitenkin porukassa kielen jopa puolessa vuodessa, joten eipä siitä kenellekään mitään haittaa ollut (paitsi että oppilas itse joutui tietysti tekemään satakertaisen työn pysyäkseen mukana alkuvaiheessa).

/9

Ja hän puhuu pakkomielteisistä aasinsilloista😂😂 😂Itse vedät pakkomielteisen aasinsillan persuihin heti kun vain siihen saat pienenkin tilaisuuden😊 En vedä tähän politiikkaa mukaan vaan tuo kirjoitukseni on aivan arkipäivän tuomaa kokemusta pääkaupunkiseudun koulusta. Ja usko pois, en ole ainoa laatuani, jolla tällaista kokemusta on näistä tulokkaiden kansoittamista kouluista.

Johtuu siitä, etten ole tällaisiin kokemuksiin törmännyt missään muualla kuin vauvapalstalla, johon kaikkein ras.istisimmat persut tuntuvat pesiytyneen. Sattumaako? Tuskin.

/9

Vierailija
22/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut vois luvata korjata tämän. Ropisis ääniä sivistyneiltä ja lapsiperheiltä.

Itse muistan lapsuudestani, kuinka meidän luokalta yksi poika kävi välissä pari vuotta erityisopetusta. Se tuli takaisin arvosanat korotettuina ja oli saanut kirittyä eron muihin. 

Miksi korjaisivat? Tuosta häirikköporukastahan tulee heidän äänestäjäkuntansa ja kärkipoliitikkonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ja jälleen kerran olen tyytyväinen, että lapseni käyvät Sykkiä.

Vierailija
24/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ja jälleen kerran olen tyytyväinen, että lapseni käyvät Sykkiä.

Ymmärrän oikein hyvin ja yritän samaa🙂

Vierailija
25/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset kävi onneksi pientä kyläkoulua, missä luokkakoot olivat pienet. Kahden lapsen luokassa oli aika vaikeasti vammainen lapsi. Toinen on fas-lapsi. Äkkipikainen ja vaipoissa vielä kuudennella luokalla. Mutta hänellä oli koko ajan avustaja, joten homma toimi suhteellisen hyvin. Mitä nyt joskus raivostuttuaan heitti opettajaa kirjoilla ja pulpetilla.

Toisella oli myös oma avustaja koko ajan vieressä. Oli rauhallisempi tapaus. Diagnoosia en tiedä, mutta älyllinen kehitysvamma ja ulkonäössäkin huomattavia erikoisuuksia. Häntä jonkin verran kiusattiin, mutta pienessä koulussa asiaan pystyttiin puuttumaan todella tehokkaasti ja hän sai koulurauhan ja otettiin mukaan pihaleikkeihinkin.

Mutta resurssit meni näihin kahteen lapseen ja lukihäiriöiset ja muut oppimisvaikeuksista kärsivät eivät sitten saaneetkaan tukea, vaikka heillä olisi ollut resursseja vaikka mihin. 

Vierailija
26/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistisen lapsen äitinä tuleva koulunaloitus hirvittää. Lapsellemme on myönnetty henkilökohtainen avustaja ja pidennetty oppivelvollisuus, mutta tulevalla ekaluokalla on 21 lasta. Se, että poikamme on yleisopetuksessa ei auta häntä eikä ketään muutakaan.

Meillä on ihan sama tilanne. Poika menee toiselle luokalle. Luokassa on ihan liikaa ääntä ja muita häiriötekijöitä. Ei minun poika siellä pysty mitään oppimaan, kun autismin takia tarvitsisi rauhallisen ympäristön. Kovasti hehkutetaan integraatiota, että kaikki lapset olisivat samalla viivalla ja ketään ei leimattaisi erityiseksi ja siten ulkopuoliseksi. Ei poikani diagnoosi mihinkään poistu. Hän tulee aina olemaan erilainen kuin muut. Raha tässä on kyseessä, eikä mikään muu. 

Vierailija
27/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Lipponenkin siirsi omat lapsensa toiseen kouluun missä ei ollut tätä parempaa kulttuuria.

Vierailija
28/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut vois luvata korjata tämän. Ropisis ääniä sivistyneiltä ja lapsiperheiltä.

Itse muistan lapsuudestani, kuinka meidän luokalta yksi poika kävi välissä pari vuotta erityisopetusta. Se tuli takaisin arvosanat korotettuina ja oli saanut kirittyä eron muihin. 

Halla-aho on nimenomaan sanonut, että rahat pitäisi koulutuksessa laittaa ennen muuta peruskoulun ja ammattikoulun resursointiin ja pudokkaiden/huonommin menestyvien auttamiseen. Että ilmeisesti listalla on tuokin asia, mutta näitä harvemmin ihmiset tietävät koska niistä ei mielellään uutisoitaisi.

Vierailija
29/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukea tarvitsevat eivät ole häiriköitä.

Osa tukea tarvitsevista häiriköi ja osa ns normaalista häiriköi.

Käytännössä usein vain ne häiriköivät saavat tukea ja muut saavat pärjätä miten parhaiten taitavat.

Silti on epäreilua leimata tukea tarvitsevia häiriköiksi.

Joillekin tuen tarve on sitä, että saa rauhallisen työympäristön, jollekin tuen tarve voi olla sitä että saa mennä lepäämään kesken koulupäivän tai vaikka sitä että saa käydä vessassa kesken oppitunnin ilman että täytyy erikseen pyytää lupaa.

Ihan kaikki hyötyisivät siitä, että häiriköt laitettaisiin häiriköimään ihan vaan keskenään. Mutta ei sinne häiriöiden keskelle tarvitsisi tunkea syövästä toipuvaa tai muita sairauksista kärsiviä normaalisti käyttäytyviä oppilaita. He tarvitsevat erilaista tukea eivätkä ole häiriöksi muille.

Pääsitkö sä peruskoulusta ja lukemisen ymmärtämisestä läpi? Otsikossa ei niputettu häiriköitä ja tuen tarvitsijoita vaan ne on omat ryhmänsä.

Ohiksena: kyllä ap aivan selvästi veti johtopäätöksen erityisopetuksen lisämäärärahojen kariutumisesta siihen, että häiriköt jatkaa luokissa muiden oppilaiden opiskelun torppaamista.

Eli ap toden totta veti johtopäätöksen, jossa erityisoppilaat tulkittiin häiriköiksi.

Näinhän se ei todellakaan ole. Vain pieni osa erityisoppilaista häiriköi. Erityisoppilas = erityisen tuen tarpeessa oleva oppilas, eli vaikkapa näkövammainen, diabeetikko, dysfaatikko....

Minä en tiedä, kumpaa asiaa pidän kammottavampana. Sitä, ettei erityisopetuksen säästöjä pureta vai sitä, millä vihalla ja ennakkoluulolla osa palstamammoista suhtautuu erityisoppilaisiin.

Vierailija
30/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”tarkastellaan erityisopetuslainsäädännön ja siihen sisältyvän inkluusion toimivuutta ja näihin kohdennettujen resurssien riittävyyttä muun muassa oppilaiden yhdenvertaisuuden ja opettajien jaksamisen näkökulmasta.”

Minun mielestäni ensinnäkin nuo hallitusohjelmat voisi kirjoittaa vaikka sitten idioottivarmoiksi, kun ei tavallinen ihminen ymmärrä tuollaisesta hevonvittua. Myös tuota yhdenvertaisuus -sanaa voisi hieman vähentää, tekojen pitäisi olla niitä jotka puhuvat tuonkin puolesta.

Vierailija
31/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinne ei luvannut muutosta, Rinne lupasi selvityksen. Samalla tavalla luvattiin selvittää vaikka mitä aktiivimallista alkaen aina perhevapaauudistukseen. Hallitusohjelmassa selvitetään muistaakseni noin 147 erilaista asiaa, mutta ei niille luvat tehdä mitään.

Vierailija
32/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen uutinen! Voin ostaa lapselleni lisäopetusta ja samaan aikaan erkkaoppilaat sabotoivat muiden hyvien oppilaiden opinnot. Paikka huippulukiossa on lähes varma

Vierailija
33/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinne ei luvannut muutosta, Rinne lupasi selvityksen. Samalla tavalla luvattiin selvittää vaikka mitä aktiivimallista alkaen aina perhevapaauudistukseen. Hallitusohjelmassa selvitetään muistaakseni noin 147 erilaista asiaa, mutta ei niille luvat tehdä mitään.

Mutta lupasi vappusatasen. Juhannus meni jo eikä vieläkään näy hänen lupaamaansa satasta tilillä.

Vierailija
34/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kyllä paljon avustajat tunneilla auta jos sellaisen sattuu avuksi saamaan. Ei se avustaja suunnittele erityisen erityisohjelmaa vaan minä (+1 lisätyö), jonka sitten selostan avustajalle (+1 lisätyö). Opetan asian luokalle ja erityiselle vielä erikseen (+1 lisätyö) ja sen jälkeen avustaja pääsee hommiin ja seuraa, että erityinen saa tehtävänsä tehtyä. Tunnin päätteeksi palaveerataan vielä avustajan kanssa ja käydään läpi mihin erityisen kanssa ehdittiin ja kuinka hommat sujuu (+1 lisätyö).

Yksikin erityinen luokassa tuo ihan hirveän määrän lisätyötä kokeista ja muista erityistilanteista puhumattakaan.

Minä en halunnut erityisopettajaksi vaan aineenopettajaksi. Minut on pakotettu erityisopettajaksi inkluusion myötä.

Koen, ettei minulla jää aikaa tavallisille oppilailleni, joita varten koen kouluttautuneeni. He jäävät yhdenkin erityisen myötä välillä aika omilleen. Usein luokassa näitä erityisiä voi olla vielä useampia.

-ope

Vierailija
35/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukea tarvitsevat eivät ole häiriköitä.

Osa tukea tarvitsevista häiriköi ja osa ns normaalista häiriköi.

Käytännössä usein vain ne häiriköivät saavat tukea ja muut saavat pärjätä miten parhaiten taitavat.

Silti on epäreilua leimata tukea tarvitsevia häiriköiksi.

Joillekin tuen tarve on sitä, että saa rauhallisen työympäristön, jollekin tuen tarve voi olla sitä että saa mennä lepäämään kesken koulupäivän tai vaikka sitä että saa käydä vessassa kesken oppitunnin ilman että täytyy erikseen pyytää lupaa.

Ihan kaikki hyötyisivät siitä, että häiriköt laitettaisiin häiriköimään ihan vaan keskenään. Mutta ei sinne häiriöiden keskelle tarvitsisi tunkea syövästä toipuvaa tai muita sairauksista kärsiviä normaalisti käyttäytyviä oppilaita. He tarvitsevat erilaista tukea eivätkä ole häiriöksi muille.

Pääsitkö sä peruskoulusta ja lukemisen ymmärtämisestä läpi? Otsikossa ei niputettu häiriköitä ja tuen tarvitsijoita vaan ne on omat ryhmänsä.

Ohiksena: kyllä ap aivan selvästi veti johtopäätöksen erityisopetuksen lisämäärärahojen kariutumisesta siihen, että häiriköt jatkaa luokissa muiden oppilaiden opiskelun torppaamista.

Eli ap toden totta veti johtopäätöksen, jossa erityisoppilaat tulkittiin häiriköiksi.

Näinhän se ei todellakaan ole. Vain pieni osa erityisoppilaista häiriköi. Erityisoppilas = erityisen tuen tarpeessa oleva oppilas, eli vaikkapa näkövammainen, diabeetikko, dysfaatikko....

Minä en tiedä, kumpaa asiaa pidän kammottavampana. Sitä, ettei erityisopetuksen säästöjä pureta vai sitä, millä vihalla ja ennakkoluulolla osa palstamammoista suhtautuu erityisoppilaisiin.

Minä en suhtaudu erityisiin vihalla, mutta energiasyöppöjä he kyllä ovat oli diagnoosi mikä hyvänsä ja vievät aikaani tavallisilta oppilailta ihan hurjan määrän ja teettävät kovasti lisätyötä. Jos olisin erityisopettaja eikä minun tarvitsisi huolehtia myös muiden ns. tavallisten oppilaiden tarpeista ei työ tuntuisi niin kuormittavalta eikä olo riittämättömältä.

-ope

Vierailija
36/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on luokalla ollut häiriöitä, vaikka tarkkikset oli olemassa. Joskus luokkaa tasapäisti tasoryhmät.

Olin hyvässä oppikoulussa. Ei ollut häiriköitä.

En tykkää tasokursseista. Kesken oppikoulun tuli peruskoulu. Kirjat muuttuivat ilmaisiksi, mutta harmitti, kun samassa kirjassa oli sitten eri tasoille tehtävät. Ja kun otti sen korkeimman tason tietty, mikä oli pakko meille entisille oppikoululaisille, jotka edelleen suoritti aiempaa opintosuunnitelmaa, harmitti, että joutui tekemään vaikeimmat tehtävät, kun huomasi, miten mukavia tehtäviä alempitasoisille oli.

Mutta kannatan neljännen luokan jälkeen tapahtuvaa jakautumista oppikouihin ja kansalaiskkuluihin. Ainoa moite on hinta. Myös oppikoulu ilmatteeks.

Vierailija
37/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kyllä paljon avustajat tunneilla auta jos sellaisen sattuu avuksi saamaan. Ei se avustaja suunnittele erityisen erityisohjelmaa vaan minä (+1 lisätyö), jonka sitten selostan avustajalle (+1 lisätyö). Opetan asian luokalle ja erityiselle vielä erikseen (+1 lisätyö) ja sen jälkeen avustaja pääsee hommiin ja seuraa, että erityinen saa tehtävänsä tehtyä. Tunnin päätteeksi palaveerataan vielä avustajan kanssa ja käydään läpi mihin erityisen kanssa ehdittiin ja kuinka hommat sujuu (+1 lisätyö).

Yksikin erityinen luokassa tuo ihan hirveän määrän lisätyötä kokeista ja muista erityistilanteista puhumattakaan.

Minä en halunnut erityisopettajaksi vaan aineenopettajaksi. Minut on pakotettu erityisopettajaksi inkluusion myötä.

Koen, ettei minulla jää aikaa tavallisille oppilailleni, joita varten koen kouluttautuneeni. He jäävät yhdenkin erityisen myötä välillä aika omilleen. Usein luokassa näitä erityisiä voi olla vielä useampia.

-ope

Mun lapsen koulussa erityiset tekivät hankalimmat tuntinsa erityisopettajan luokassa.

Esim ysillä yksi luki erityisopella viitosluokan enkunnkirjaa. Siellä se oli sitten enkun tunnit.

Vierailija
38/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt relata niiden erinomaisten pentujenne kanssa tämä kesäloma, kun joudutte niitä itse kasvattamaan ja olemaan jopa vähän enemmän herranduudeleitteinne seurassa kun lukuvuoden aikana. Opet  saavatkin sitten raahata muun vuoden kivirekeä perässään.

Vierailija
39/39 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä on nyt tosi aktiivi spämmäri, joka kohdistaa vihaansa erityisen tuen oppilaisiin ja lapsiin.  Yksi aloitus oli jo siitä, kuinka vanhemmat muka tehtailevat diagnooseja ja sitten tämä. 

Kukaan ei toivo oman lapsensa kohdalle tällaista problematiikkaa vapaaehtoisesti. Se on vain asia, joka saattaa osua kohdalle.  Nykyään ollaan valveutuneempia ja tehokkaampia poimimaan lasten joukosta ne, joilla on erityisen tuen tarve syystä tai toisesta. Joukko on hyvin heterogeeninen. Toisilla varhainen puuttuminen ja kuntoutus hieman parantaan tulevaisuuden näkymiä. Toisilla elämä on ja tulee olemaan jatkuvaa sinnittelyä. 

Yhteiskunta ei todellakaan silittele päähän. Kelan tulkintojen mukaan moni on välistäputoaja - eikä saa minkäänlaista tukea - rahalllista tai muuta, koska nimenomaan ei pystytä antamaan tarpeeksi "rankkaa" diagnoosia, vaikka vaikeudet ovat ilmiselviä ja tuen tarve sen mukainen. Myös ihmeparantumisia tapahtuu, jolloin  ihminen putoaa tukijärjestelmän ulkopuolelle.

Erilaiset oppimisen vaikeudet saattavat johtaa siihen, että nuori ajautuu pysyvästi välityömarkkinoiden hyväksikäytettäväksi vuodesta toiseen palkattomiin työkokeiluihin. Työnantajat mielellään ottavat näitä kiilloittaakseen omaa julkikuvansa yhteiskunnallisena hyväntekijänä. Todellisuudesssa nuori ei koostu tästä latin latia. Pysyvä työpaikka ja toimeentulo on todella utopiaa. 

Muistakaa nyt tämä te, jotka vauhkoatte omien lastenne tulevaisuuden puolesta. Jos teillä on perusterveet ja opiskeluun motivoituneet lapset ja nuoret, he voivat halutessaan pyrkiä mihin tahansa korkeakouluun tai jatko-opintoihin ja hyviin työpaikkoihin. Mutta jos heillä onkin kouluvaikeuksia - syytä kannattaa etsiä heidän omasta motivaatiostaan ja opiskelutekniikoista - ei erityislasten/- nuorten ongelmista. Kaikki ovat oman onnensa seppiä - myös kultalusikka suussa syntyneet, terveet nuoret ja lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi