Jätin kylmästi 2-vuotiaalta vaipat pois. Kuivaksiopettelu alkoi ja housuja kuluu.
Kommentit (25)
Täällä nimittäin on samat suunnitelmat, poika nyt 2v.
Odotan vain, kunhan omat pääsykokeeni ovat poissa stressaamasta.
Aiemmin hän ei ajatellut asiaa millään lailla, senkun lirautteli vain vaippaan. Nyt hän osaa jo ennakoida tilannetta varsinkin sisällä oltaessa. Ja onhan signaali aikuiselle aika selkeä: kun pissattaa, alkaa räplätä pippeliään. Silloin voi helpommin kysyä, onko hätä ja lapsi lähtee jo menemään vessaan päin.
ap
Voin käydä aika ajoin kertomassa kuulumisia.
Nyt tätä vaipatonta " kautta" on kestänyt vasta 3 päivää ja edistystä on tosiaan jo tapahtunut. En kuitenkaan odota, että tämä olisi hetkessä selvä, vaikka sukulaispojalla menikin tämän ikäisenä opettelu viikossa eikä kertaakaan ole tullut vahinkoja.
Meidän poika on tykännyt koko elämänsä kovasti autoista ja olemmekin ostaneet palkkioksi ensimmäisestä potta/pyttypissasta ja -kakasta kummastakin auton. Se tuntui motivoivalta lapsen mielestä.
Nyt iltapäivällä juoksi jo innoissaan vessaan, kun huomasi, että on pissahätä. Tällä hetkellä tuntuu, että on itsekin innostunut tästä pyttyilystä ja tykkää vetää itse vessan.
Skeptikoille tiedoksi, että olen asennoitunut myös siihen, että voi tulla takapakkia.
Olin itse pitkään ns. laiska äiti. Ajattelin, etten vielä jaksa ryhtyä tähän puuhaan, mutta sitten se ajatus kypsyi päässä ja nyt olen tosissani sitoutunut tähän vaipattomaan kauteen. Kyllähän se merkitsee pyykinpesua, mutta sitä lapsiperheessä on joka tapauksessa.
ap
Toisaalta musta on parempi, että housut imee osan pissasta. Siten sitä ei ole esim. sohvilla ja matoilla niin paljon.
ap
Lapseni on tarkalleen ottaen 2 v. ja 3kk. Olen tehnyt periaatepäätöksen, että nyt tämä kuivaksiopettelu ei ole kiinni minun laiskuudestani. Onhan se ollut helppoa tuikata aina vaippa kehiin. Olin kuitenkin jo aiemmin ajatellut, että yritys alkaa viimeistään tänä kesänä.
Tietysti tiedän, että homma on kiinni pitkälti fysiologiasta. Enkä ole ajatellut olla missään vaiheessa kiukkuinen tästä. Haluan kuivaksiopettelusta myönteisen kokemuksen.
Mutta en myöskään usko, että lapsi oppii itsekseen kuivaksi. Ainakaan kaikki lapset, jotkut tietysti voivat olla poikkeuksia. Kyllä se vaatii aikuisen kärsivällisyyttä ja opetustahtoa myös.
Ja kuten sanottu, edistystä on jo tapahtunut, joten olen varma, että olen oikealla tiellä :)
ap