Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin kylmästi 2-vuotiaalta vaipat pois. Kuivaksiopettelu alkoi ja housuja kuluu.

Vierailija
26.05.2006 |

Mikä teillä muilla on auttanut?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 1 v 1 kk tekee kaiken päivällä pottaan, vain yövaippa enää käytössä. Ja sama ollut jo kahdella vanhemmalla, kun on opetettu.

Kumpikin vanhempi luopui yövaipoista 2 v...

Vierailija
2/25 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua välillä huvittaa kun jotkut vanhemmat sanoo opettaneensa lapsensa kuivaksi. Meilläkin tytöt olivat täysin kuivia heti 2v täytettyään. Poika taas pissii vieläkin välillä housuun päivällä vaikka on yli 3v. Potta harjoitukset aloitettu 1 vuotiaana. Toiset lapset vaan oppii nopeammin.

Olen myöskin kuullut että tytöt oppisivat nopeammin kuin pojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntui turhalta, kun poika niin vastusti sitä. En halunnut pakottaa. Nyt olen itse valmis tähän rumbaan äitinä, sillä tämä koettelee omia hermoja.

Ja oletko kuullut, että lapset kypsyvät fysiologisesti eri aikaan? Pottailun voi aloittaa vaikka 2 kk vanhana periaatteessa, mutta käytännössä lapsen fysiologia sanoo, milloin hän pystyy oikeasti kontrolloimaan rakkoaan.

ap

Vierailija
4/25 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppinet hyvin eri ikäisenä kuivaksi (kaikki kuitenkin alle 2,5-vuotiaana). Tuo äidin päätös ei ole meillä auttanut, mennyt vain hermot pyykkiä pestessä ja lätäköitä siivotessa. Toisaalta joskus pitää yrittää. Mielestäni jos viikossa ei ole asiaa oivaltanut, unohda koko juttu pariksi kuukaudeksi ja yritä sitten uudestaan. Tällä systeemillä kaikki lapseni oppineet parissa päivässä.

Lasta ei kannata opettaa liikaa siihen, että joku muu muistuttelee vessaan menosta. Yhden vanhalla tuo kuivaksi oppiminen perustuu täysin aikuisen muistutteluun eikä tarkoita sisäistä rakon hallintaa. Sopii kyllä viitseliäille vanhemmille, säästyy rahaa kun jää vaipat pois.

Vierailija
5/25 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan aikaa auttoi muistuttelu. Osan aikaa ei. Monet kerrat ulkona lirisi pissat talvihaalarin lahkeesta maahan. Ja sitten hirmusella kiireellä kotiin ettei vilustu. Vahinkoja tuli kolmetkin päivässä lattioille. Ja pyykkiä riitti. Rankaistiin seisottamalla nurkassa ja huutamalla.

Oppi kuivaksi hieman alle 3 vuotiaana joten tulihan pyykkäysajalle pituutta, reilut 1.5 vuotta.

Tarvitaan muutakin kuin ÄIDIN päätös.

Vierailija:

Yhden vanhalla tuo kuivaksi oppiminen perustuu täysin aikuisen muistutteluun eikä tarkoita sisäistä rakon hallintaa. Sopii kyllä viitseliäille vanhemmille, säästyy rahaa kun jää vaipat pois.

Vierailija
6/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitäiskö ottaa kylmästi vain vaipat pois kaksosilta. En sit tiedä mikä olis oikea ratkaisu. Tytöillä ei ole ollenkaan intoa mennä potalle kun on vaippa pyllyssä.

Vierailija
7/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka ei tule pottaan, ja jos on ilman vaippaa, niin kaikki paikat onkin sitten ihan moskassa.

Vierailija
8/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei pikkarit hiosta sillä lailla kuin vaippa.

Mä pissatin eka puolen tunnin välein, sitten tunnin. Palkkioksi sai aina keksin (ja mua ei kiinnosta pätkääkään, jos joku vetää herneet nenään ruualla palkitsemisesta). Nyt haluaa itse käydä potalla (tarvitsee käydä noin 3 tunnin välein, jos ei kauheasti juo), vaikkei saa enää mitään palkkiota siitä. Pikkareilla on vaan niin paljon kivempi olla, kun niihin tottuu. Tosin niitä vahinkojakin joskus käy, mutta ei sille mitään voi.

Vierailija
9/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja housuja meni välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mutta tänäkin päivänä unohtaa kyllä sanoa " pissittää" ja housut on sitten märät, eikä puhu eikä pukahda asiasta mitään. Lapsi nyt 3v2kk. Ja jos esim. pitkän automatkan ajaksi laitan vaipan ja se sitten unohtuu ottaa pois niin ihan surutta tekee vaippaan pissin. Kakalla kyllä käy potalla.

Yövaippakin on ollut käytössä, koska aamuisin vaippa on ollut litimärkä. Mutta kokeilin tähänkin samaa juttua, enkä laittanut vaippaa ja potta sängyn viereen. Aamulla lapsi oli ensimmäisenä potalla ja sänky oli kuiva.

Kun taas meidän nuorempi 1v7kk on käynyt jo kaksi kuukautta potalla, ja ollut täysin päiväkuiva eikä vahinkojakaan satu. Puhua ei osaa mutta ulkonakin alkaa vaan housuja laskemaan alas, niin siitä tietää että pissille on mentävä. Sisällä juoksee itse potalle.

Vierailija
10/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä siis pidetään vaippaa ja se yövaippa on vielä aamiaisella päällä ja sen jälkeen tulee yleensä kakka.

Mutta muuten meillä oli se tilanne, että poika ei suostunut lainkaan istumaan potalle. Kaikenlaista maanittelua käytettiin, mutta ei. Sitten ostimme hyvässä toivossa tämän wc-istuimen pienentäjän ja ajattelimme, että siihen menee mieluusti, mutta ei siihenkään sitten mennyt.

Joten ajattelin, että vaippa pois ja epämukavuutta kehiin. Pissat tulee useita kertoja päivässä housuun, mutta toisaalta olemme saaneet jo 3 pissaa pyttyynkin ja pienen kakkakikkareen. Eli selvää edistystä verrattuna aiempaan.

Koko ajan pitää tosiaan kysyä ja muistutella, että vessaan sitten, jos on hätä.

ap

Vierailija
11/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 2v ei ilmaise hätää mitenkään. Pissaa/kakkaa pottaan jos sattuu oikeaan aikaan istuttamaan. Mutta kysymykseen vastaus on aina ei.

Housuja kuluu ja toisaalta ei haluaisi vaippakaan pitää kokoaika.

Vierailija
12/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautta myöhemminkään lapsi ei vielä itse osaa mennä potalle, ennen kuin pikku pissa on lirahtanut jo housuihin. Housut pysyvät kuivina mikäli minä muistan sanoa tarpeeksi usein, että potalle on mentävä.

Vierailija
13/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaksi oppiminen on kiinni lapsen fysiologiasta ja herkkyyskaudesta. Se että äiti päättää että nyt on aika olla kuiva ei välttämättä toimikkaan..

Voithan tietenkin kokeilla toimiiko teillä, silloinhan lapsi valmis siihen, mutta jos ei opikkaan ei kannata olla vihainen ja odottaa liikoja

Vierailija
14/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me aloitettiin tällä viikolla sama juttu pojalla 1 v 10 kk. vaipat pois aina sisällä. alkuun meni pikkuhousuja useet päivässä pissaan ja kakkaan mut tänääntajusin jättää alushousutkin pois, niin poikahan kipitti heti itse potalle kakalle...

Vierailija
15/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut vielä siihen valmis ja luovutin kun sain joka paikasta pisuja pestä. Nyt oppi kuivaksi 2v7 kk ihan parissa päivässä.

Muista että et hermostu koska kaikki ei tosiaan ole valmiita kuivaksi tuossa iässä.

Vierailija
16/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus niistä vaipoista on päästävä eroon. Kysyy hermoja sinulta aluksi paljon mutta kyllä se lapsi oppii potalle. Sitä lirahtelua ja kusenhajuisia housuja voi olla vielä kauan mutta ei niiden takia kannata vaippoja pitää.

Vierailija
17/25 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika jo 3,5-vuotias eikä osaa vieläkään käydä potalla. Muuten ihan normaali. Neuvolassa asiaa ihmeteltiin, mutta tultiin sitten siihen tulokseen, että ehkä sitten syksyllä päiväkodissa oppii.

Vierailija
18/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaikki 4 lasta on jättäneet vaipat pois sitten, kun ovat olleet siihen valmiit ja kuivaksi opettelu on käynyt hetkessä!

mä en jaksanut pyyhkiä lätäköitä päivät pitkät!

ja lapset ovat olleet noin 2v kaikki. vähän yli tai vähän alle

Vierailija
19/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jaksat pitää toisen rakon toimintaa elämäsi sisältönä. Minä en jaksa, ja siksi pidän lapsella vaippaa, kunnse se itse ymmärtää mennä potalle hädän tullessa. Sekin aika nimittäin koittaa.

Vierailija
20/25 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tein esikoiselle tuon " vaipat pois" jutun kun hän oli 2,5v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme