Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?

Vierailija
27.06.2019 |

Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.

Kommentit (525)

Vierailija
161/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että jokainen osaa siivota, ja se on lähinnä mopin työntelyä.

Tää on ihan huippu sillä siivota jokainen osaa mutta suurin osa huonosti, kuulun itse siihen ryhmään.

Ja vaatii hyvää kuntoa. Ei pärjää kuka tahansa.

Ja siivoajan työtähän tekee, koska ei ole muuhun työhön päässyt (en vielä hakenut oman alan töitä ja pidän siivoamisesta). Tässä muutama helmi vuosien varrelta:

- Taloyhtiön x on rikki, voitko sanoa siitä eteenpäin, jottei vian korjaaminen "huku byrokratian rattaisiin". Oikeasti tulee tehdä ilmoitus huollolle, jotta asia ei unohdu. Ja se korjaantuu näin nopeammin.

- Yläkerran ukko on kamala naapuri ja sotkee paikat. Eikö siivoaja voisi tehdä jonkinlaisen ilmoituksen, että päästäisiin mokomasta eroon". No ei valitettavasti onnistu..

- "Suihkun matto on huonosti pesty.. Saan siis haukkua sinut lyttyyn. Eihän siellä kukaan muukaan ole voinut siivota". Yhdellä alueella ehtii vakityöntekijän lomaillessa useampi siivoilla.

Vierailija
162/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työsopparin mukaan titteliltäni "myyjä," mutta pääosin siis kaupan kassa. Työskentelen isossa marketissa, jossa myydään niin ruokaa, vaatteita kuin kaikenlaista muutakin tilpehööriä puutarhanhoidosta valaisimiin ja maljakoihin.

1) Silloin kun työskentelen kassalla, olen vain idiootti kaupan kassa, joka vain piippailee ostoksia ja iloisesti hymyilee asiakkaille, koska mitä muuta muka kassalla tehdään? >> Oikeasti saatan olla antamassa ensiapua kassakoneelle, ennen kuin saadaan oikeaa korjaajaa paikalle. Mulla saattaa myös olla jokin tärkeä kuitti käsittelemättä, joka pitäisi ihan oikeasti saada lähetettyä kassatoimistoon. Voin myös olla keräilemässä vain ihmisten kassalle jättämiä tuotteita ja viemässä niitä takaisin oikeille hyllypaikoilleen, koska en ole vielä oppinut taikomaan niitä maagisesti pois kassalta.

2) Mutta auta armias kun olen työskentelemässä hyllyjen välissä... Silloinhan musta yllättäen kuoriutuu oikea joka alan besservisseri! Todellakin tiedän millaista multaa sun pallokaktuksesi kaipaa! Ai haluat ostaa uuden lampun valaisimeesi ja nyt kyselet multa sopivaa lamppua? Varmastikin osaan lukea naamastasi millainen kanta lampussa pitää olla, haluatko lämpimän vain kirkkaan sävyisen lampun, kuinka paljon tehoa lamppu kestää?! Talvella kysellään millaiset olisi aloittelijalle sopivat sukset, mihin aikaan meillä myynnissä olevat perunat on noukittu maasta ja millainen hiusväri olisi nyt sitten se juuri sulle sopivin, mielellään joku ammoniakiton värihuuhtelu joka kuluu pois 17,5 pesussa...

Eli pähkinänkuoressa: Joko en tiedä asioista yhtään mitään, tai sitten tiedän kaiken joka ikisestä kaupan yli 10 000 tuotteesta. Oikea tilannehan on, että opin samalla kun luen sulle sitä hiusvärin käyttöohjetta paketin kyljestä ja lopuksi kysyn: "Että kuulostaisko hyvältä? Laitetaanko pakettiin?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.

Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.

Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.

En voi kuin ihmetellä näitä avautumisia. Minua puolestaan jo melkein ärsyttää, että kaikki kuvittelevat opettajien tienaavan hirveän huonosti.

Opettajien keskipalkka todellakin on pitkälle yli kolme tonnia, koska peruspalkkakin on melkein 2900. Täydet ikälisät ovat noin 800. Itse äikänopena saan jokaisesta ylitunnista 130. Erikseen maksetaan vielä esimerkiksi kirjaston hoidosta, luokanvalvojuudesta, oppilaskunnan ohjaamisesta jne.

Mielestäni lukemani tilastot ovat aivan kohdallaan. Itse olen lähes joka vuosi tienannut yli 3500 kuussa. Mitä olen ymmärtänyt, niin kollegoiden palkat ovat samassa linjassa.

Miksi ihmeessä joku vääristelisi tilastoja? Onkohan todella jokin salaliitto menossa? Oikeasti opettaja tienaa 2000, mutta kaikki tilastot sanovat, että 3500? Eihän se voisi taulukkopalkkojen valossakaan pitää paikkansa. Jos laskee muutaman ylitunnin ja jonkin erityistehtävän ja ikälisän yhteen peruspalkan kanssa, niin onhan se ihan selvä, että useimmat tienaavat 3000-4000.

Yleensä tilastoissa ilmoitetaan aineenopettajat ja luokanopettajat erikseen. En siis puhunutkaan nyt yleisesti opettajan keskipalkasta vaan nimenomaan luokanopettajan palkasta.

Aineenopettaja tienaa tosiaan enemmän ja ylitunneistakin maksetaan. Olen työskennellyt myös aineenopettajana, jolloin palkka kipusi ylitunteineen ja lv-korvauksineen n. 3700€ nurkille. Luokanopettajalla ylitunneista ei tule korvausta. Ainakin meillä annetaan kaikille 26 viikkotuntia. Lisätehtävillä saa palkkaa hieman hilattua eteenpäin.

Ja sille, jonka mielestä alle 3000€ on liikaa lasten opettamisesta ja kasvattamisesta: suosittelen perehtymään yleisemmin eri alojen palkkaukseen. Esim. ravintola-alan palkkaus on "hauska" vertailukohde opetuspuoleen nähden: ravintolapäällikkö tienaa heittämällä enemmän kuin rehtori ja baarimikko tienaa helposti opettajaa paremmin. Onko ravintola-alan työ yhtä arvokasta, vastuullista ja yhteiskunnallisesti tärkeää?

T. Se sama palkkauksesta puhunut

Kokeilepa joskus sitä ravintola-alaa. Totta kai sinä olet tärkein ja sinun ammattisi on tärkein ja paras, mutta ravintola-alalla on ihan h-e-l-v-e-t-i-n raskasta.

Sulla tulisi itku siellä.

No jaa, työskentelen myös ravintola-alalla, siksi tiedän palkkauksestakin. Eikä ole vielä tullut itku. Raskastahan se on, mutta ainoastaan fyysisesti.

Oikeissa opentöissäni olen itkenyt sen sijaan usein voimattomuutta, väsymystä, vanhempien typeryyttä, lasten huono-osaisuutta. Mutta nyt jatkan lomailuani muiden asioiden parissa, ennen kuin tämä ymmärtämättömyys ja ilkeys pilaa päiväni.

Vain fyysisesti? Kyllä on henkisesti aika raskasta, kun juokset 10 tuntia putkeen kuin rotta tynnyrissä pääsemättä välillä edes vessaan ja kuuntelet asiakkaiden vittuilua ja huorittelua. Työ tehdään vielä osaksi yöaikaan. Siihen aikaan kun olin alalla, joutui työnsä tekemään tupakansavussa. Onneksi teen nyt muuta työtä.

Vierailija
164/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JS87 kirjoitti:

Ajan työkseni roska-autoa kaupunkialueella ja keskustoissa Turun seudulla. Muutama asia ärsyttää yli kaiken. Nimittäin ihmisten kommentit siitä, että me ollaan vain napinpainajia nykyään kun hissi hoitaa noston autoon.  Ja toiseksi, nää samat väkäleuat ovat huuli pyöreenä "etkö sä otakkaan kaikkia astioita kyytiin, kun nämähän menee kaikki sinne samalle penkalle kuitenkin".

Joo, ihan napinpainajia ollaan, kun ensin ohjastetaan kymmenen metriä pitkä ja 2,45 leveä roska-auto sinne keskustaan, varotaan muita tienkäyttäjiä, jotka eivät kunnioita yhtään isompaansa, eivätkä myöskään tajua minkä verran ison auton kääntyminen vaatii. Sitten kun päästään kohteelle ja aloitetaan peruutus kohteseen, niin saa henkensä kaupalla pelätä että joku jää alle, koska ensin peruuttavan auton takaa vetävät autoilijat, sitten pyöräilijät ja lopuksi vielä kävelijät juoksevat takaata, ettei vain tarvitsisi pysähtyä 10 sekunnin ajaksi odottamaan.

No osuuhan se perä sinne kongiin ja peilien kohdalla onkin pakko kääntää kuskin peili ikkunaa vasten ja peruuttaa "yhdellä silmällä" kun auto e muuten mahtuisi siitä menemään. Sitten vihdoin pääset pihalle katoksen viereen jossa on 8 astiaa samalle jakeelle. Ihmiset ovat täyttäneet astiat siten että kulkusuunnasta viimeiset 6 on tyhjiä ja 2 ensimmäistä on ladottu niin täyteen että maassa on n. 2 kuutioita irtonaista roskaa. Siivoat sen ensin pois ja sitten kun olet tyhjentamässä vihdoin astiaa, joku tulee sanomaan "kyllä se on helppoa nykyäänkin tuo homma kun tarvii vaan nappeja painella".

Tai kun vaikka ajetaan omakotitaloaluetta. Auto liikkuu 5 metriä ja taas juostaan hakemaan purkkia, minkä asukas on luonnollisesti laittanut kuusiaidan sisään talon takapihalle, josta sen helposti löytää lokakuun säkkipimeässä illassa, koska asukkaalla ei ole pihavalot päällä. Tai vaikkapa tammikuun säkkipimeässä illassa, koska eihän se asukas ole tehnyt lumitöitä muuta kuin etuovelta roskikselle, ei roskikselta kadulle. Okt-alueella ajaessa pysähdyksiä tulee helposti 250-300 yhden VUORON aikana, siitä voi jokainen laskea kuinka monta porrasta tuli kiivettyä ja laskeuduttua..

Mutta kun kaikki menee nappia painamalla........

Ja niille ketkä väittää edelleen sitkeästi, että kaikki menee samaan paikkaan, niin HV. Menkää tutustumaan johonkin paikalliseen lajittelukeskukseen, kuten Turussa Topinojan jäteasema (kaatopaikkoja ei Suomessa enää ole), L&T:n vaskikadun siirtokuormaus ja käsittely-yksikkö, kuusakoski jnejne.

Onneksi tästä sentään maksetaan noin 2-3x enemmän kun ihmiset kuvittelee :D

Itse en kestäisi tuota, kun pelkäisin jatkuvasti, että joku lapsi häärää ympärillä peruutettaessa.

Luulin, ettei roskakuskien hommaan kuulu siivota jätekatosta. Jos asukkaat ovat sikailleet, niin eikö ne maassa olevat roskat vain jätetä maahan ja siivous jää asukkaiden tehtäväksi?

Kyllä se ainakin meillä kuuluu täällä Turun seudulla. Toki jos siellä on jotain sohvaa ja esimerkiksi yksiön tavarat muuttotilanteessa, niin ei oteta, mutta tämä on klassinen esimerkki siitä, miten asukas ei joko ymmärrä astioita olevan enemmän, tai laiskuuttaan eivät jaksa kävellä muutamaan metriä enempää tyhjälle astialle. Onhan näitä nähty, jotka avaavat avaimella roska-aitauksen oven ja heittävät pussin astioille päin ja sillä selvä.

Kyllä noita tilanteita tulee päivittäin vastaan, pyöräilijät yleensä uhkaavat pahiten henkeään, toinen migreeniä aiheuttava ryhmä ovat ihmiset, jotka eivät tiedä missä oman autonsa ulkoreunat kulkevat ja jäävät keskelle tietä möllöttämään odottaen että kuormuri menee ohi metrin raosta. Sitten joudut menemään ulos autosta ihan selittämään, että arvon rouva/herra, teillä on tuolla hanttarin puolella kolme metriä tilaa väistää.....

Vierailija
165/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen assistentti. Keitän siis kahvia ja kikatelen minihameessani pomojen jutuille, toisinaan annan oraalista mielihyvää heille.

Käytännössä taidan olla ainoa, joka tämän yrityksen toiminnasta tajuaa yhtään mitään. Aina on joku kyselemässä tai pyytämässä jotakin. Kahvia en ole keittänyt koko työsuhteeni aikana kertaakaan. Pomot kunnioittavat, koska tajuavat, että lafka pyörii tasan niin kauan kuin olen töissä täällä. Lomalla soittelivat ja kyselivät asioita, jotka heidän todellakin pitäisi tietää. Aikani autoin, kunnes jyrähdin, että on aika ottaa vastuuta yrityksestä heidänkin. Kaikki tieto on saatavilla intrassa, sieltä vain opiskelemaan. Vain hätätapauksessa sai enää soittaa.

Käytännössä vastaan sekä koko taloushallinnon puolesta että HR:stä, siihen päälle on vetovastuu markkinoinnista ja viestinnästä.

Nyt kun asiaa ajattelee, minun pitäisi istua toimitusjohtajan pallilla. Enkä tarkoita tätä kaksimielisesti.

Palkka on karvan vajaa 4000 e/kk. Nousee taas, kun vain pyydän. Josko seuraavalla kerralla katsottaisiin uusiksi myös titteli. Mutta joo, assistentti nyt.

Lievää itseriittoisuutta tässä tekstissä.

Ei minusta, erityisesti, jos assari on ollut pitkään talossa. Uudessa organisaatiossa pyrin ensimmäisenä tutustumaan assistentin avustuksella organisaation hallinnollisiin prosesseihin. T. Kehityskonsultti

Vierailija
166/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöt työskentelevät ihmisten mielikuvissa vain synnytyssalissa. Todellisuudessa syntymän aikainen kätilötyö on vain yksi kätilön osaamisalue ja työ voi olla myös raskaanaolevien tai synnyttäneiden osastoilla, päivystyksessä, naistentaudeilla, vastasyntyneiden parissa, seksuaaliterveyden edistämistä tai lapsettomuushoitoja. Osa kätilöistä työskentelee myös sairaanhoitajina ihan muissa tehtävissä. 

Toinen synnyttäjien kannalta harmillinen väärinkäsitys on, että kätilöt siellä sairaalassa kyllä tietävät kaiken, ei synnytykseen kannata mitenkään valmistautua. Ja siis toki tiedämme paljon, mutta on synnyttäjän itsensä kannalta huomattavan iso etu, kun synnytykseen on valmistautunut etukäteen mahdollisimman hyvin. 

Vierailija
167/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät yleensä tiedä mikä on toimenkuvani kun kerron olevani apuvälineteknikko, herättää kiinnostusta. Teen siis proteeseja raajansa menettäneille . Löysin tämän alan vahingossa, siinä yhdistyy asiakaspalvelu, kuntoutus sekä käsillä tekeminen.

Vierailija
168/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääasiallinen työni on korkolappujen liimaus ja avaimien teko. En ole koskaan tehnyt avaimia, enkä myöskään korjaa kenkiä.

suutari

Nyt hämmästyin, että eikö suutari korjaa kenkiä? Vai siis millainen suutari olet? Suutari on korjannut minun kengät.

Taidat sekoittaa pikasuutarin ja suutarin eli jalkineenvalmistajan keskenään?

Vierailija
169/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että painan vaan nappia terveyskeskuksessa ja otan kuvia keuhkoista. Eniten tätä kuulee muilta sote-alan ammattilaisilta.

Olen siis röntgenhoitaja, ja tavallisia röntgenkuvia olen viimeksi ottanut koulussa harjoittelussa. Olen työskennellyt urallani vain magneettitutkimuksissa sekä sädehoidossa.

Vierailija
170/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Labrahoitajan työstä tiedetään vain verinäytteenotto, vaikka esim. oma työni on suurimmaksi osaksi analyysipuolella. Labrat on monille aivan tuntemattomia paikkoja eikä tiedetä, että niitäkin on monenlaisia (esim. hematologia, verikeskus, kemia, genetiikka). Osa myös sekoittaa meidät laborantteihin.

Jep, ihmisistä ehkä noin 90 % kuvittelee että se on laborantti joka häneltä sen verikokeen ottaa ja lähettää putket labraan tutkittavaksi. No ei, kyllä se on se sama laboratoriohoitaja joka sulle taikoo sen tuloksenkin.

Eikös se näytteiden analysointi ole nykyään aika pitkälti automatisoitua?

Ei kaikkea ole automatisoitu ja paljon on edelleen esim. mikroskopointia. Ja ei ne analyysilaitteet tai automaattiradastotkaan ilman ammattitaitoista henkilökuntaa toimi kontrolloidusti ajallaan ja laatustandardien mukaisesti.

Tiesitkö, että jos sinulta otetaan aivosähkökäyrä, sydänfilmi, verikoe tai sinulle tehdään spirometriapuhalluskoe, otetaan gynenäyte tai vaikka näyte kynsisienestä tai influenssa testi nenästä tai nielunäyte suusta tai avustetaan vaikkapa luuydinountkiossa —> nää kaikki kuuluu labrahoitajan toimenkuvaan. Ja esim kliinisellä fysiologialla ja neurofysiologialla tehdään muitakin tutkimuksia kuin edellä mainitut.

Analyyseissa toki käytetään analysaattoreita, mutta esimerkiksi patologialla sinun poistetun luomesi valmistaa näytteeksi labrahoitaja. Leukemioita tutkitaan mikroskoopilla ja erilaisilla menetelmillä, jossa kone on jossain vaiheessa mukana, mutta näytteen eteen tehdään paljon töitä ennen analysaattorin mittausta. Genetiikalla taas esimerkiksi eristetään DNA:ta ja RNA:ta, joita tutkitaan. Mikään kone ei sitä dnata eristä vaan ihminen. Verikeskuksessa labrahoitaja kösin testaavertasi, jos siinä on vasta-aineita, eikä sinulle sovi lähes mikään luovuttuksi aijottu veripussi. Nämä kaikki ja todella paljon eri tutkimuksia ja työtehtäviä. Nää vaan pisara valtameressä!

Lääkärit vaan arvailis ilman labraa.

Vierailija
171/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

JS87 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JS87 kirjoitti:

Ajan työkseni roska-autoa kaupunkialueella ja keskustoissa Turun seudulla. Muutama asia ärsyttää yli kaiken. Nimittäin ihmisten kommentit siitä, että me ollaan vain napinpainajia nykyään kun hissi hoitaa noston autoon.  Ja toiseksi, nää samat väkäleuat ovat huuli pyöreenä "etkö sä otakkaan kaikkia astioita kyytiin, kun nämähän menee kaikki sinne samalle penkalle kuitenkin".

Joo, ihan napinpainajia ollaan, kun ensin ohjastetaan kymmenen metriä pitkä ja 2,45 leveä roska-auto sinne keskustaan, varotaan muita tienkäyttäjiä, jotka eivät kunnioita yhtään isompaansa, eivätkä myöskään tajua minkä verran ison auton kääntyminen vaatii. Sitten kun päästään kohteelle ja aloitetaan peruutus kohteseen, niin saa henkensä kaupalla pelätä että joku jää alle, koska ensin peruuttavan auton takaa vetävät autoilijat, sitten pyöräilijät ja lopuksi vielä kävelijät juoksevat takaata, ettei vain tarvitsisi pysähtyä 10 sekunnin ajaksi odottamaan.

No osuuhan se perä sinne kongiin ja peilien kohdalla onkin pakko kääntää kuskin peili ikkunaa vasten ja peruuttaa "yhdellä silmällä" kun auto e muuten mahtuisi siitä menemään. Sitten vihdoin pääset pihalle katoksen viereen jossa on 8 astiaa samalle jakeelle. Ihmiset ovat täyttäneet astiat siten että kulkusuunnasta viimeiset 6 on tyhjiä ja 2 ensimmäistä on ladottu niin täyteen että maassa on n. 2 kuutioita irtonaista roskaa. Siivoat sen ensin pois ja sitten kun olet tyhjentamässä vihdoin astiaa, joku tulee sanomaan "kyllä se on helppoa nykyäänkin tuo homma kun tarvii vaan nappeja painella".

Tai kun vaikka ajetaan omakotitaloaluetta. Auto liikkuu 5 metriä ja taas juostaan hakemaan purkkia, minkä asukas on luonnollisesti laittanut kuusiaidan sisään talon takapihalle, josta sen helposti löytää lokakuun säkkipimeässä illassa, koska asukkaalla ei ole pihavalot päällä. Tai vaikkapa tammikuun säkkipimeässä illassa, koska eihän se asukas ole tehnyt lumitöitä muuta kuin etuovelta roskikselle, ei roskikselta kadulle. Okt-alueella ajaessa pysähdyksiä tulee helposti 250-300 yhden VUORON aikana, siitä voi jokainen laskea kuinka monta porrasta tuli kiivettyä ja laskeuduttua..

Mutta kun kaikki menee nappia painamalla........

Ja niille ketkä väittää edelleen sitkeästi, että kaikki menee samaan paikkaan, niin HV. Menkää tutustumaan johonkin paikalliseen lajittelukeskukseen, kuten Turussa Topinojan jäteasema (kaatopaikkoja ei Suomessa enää ole), L&T:n vaskikadun siirtokuormaus ja käsittely-yksikkö, kuusakoski jnejne.

Onneksi tästä sentään maksetaan noin 2-3x enemmän kun ihmiset kuvittelee :D

Itse en kestäisi tuota, kun pelkäisin jatkuvasti, että joku lapsi häärää ympärillä peruutettaessa.

Luulin, ettei roskakuskien hommaan kuulu siivota jätekatosta. Jos asukkaat ovat sikailleet, niin eikö ne maassa olevat roskat vain jätetä maahan ja siivous jää asukkaiden tehtäväksi?

Kyllä se ainakin meillä kuuluu täällä Turun seudulla. Toki jos siellä on jotain sohvaa ja esimerkiksi yksiön tavarat muuttotilanteessa, niin ei oteta, mutta tämä on klassinen esimerkki siitä, miten asukas ei joko ymmärrä astioita olevan enemmän, tai laiskuuttaan eivät jaksa kävellä muutamaan metriä enempää tyhjälle astialle. Onhan näitä nähty, jotka avaavat avaimella roska-aitauksen oven ja heittävät pussin astioille päin ja sillä selvä.

Kyllä noita tilanteita tulee päivittäin vastaan, pyöräilijät yleensä uhkaavat pahiten henkeään, toinen migreeniä aiheuttava ryhmä ovat ihmiset, jotka eivät tiedä missä oman autonsa ulkoreunat kulkevat ja jäävät keskelle tietä möllöttämään odottaen että kuormuri menee ohi metrin raosta. Sitten joudut menemään ulos autosta ihan selittämään, että arvon rouva/herra, teillä on tuolla hanttarin puolella kolme metriä tilaa väistää.....

Onpas typerää. Ei pitäisi olla roskakuskin homma siivota roskakatosta. Täällä pääkaupunkiseudulla he tyhjentävät vain astiat. Tiedän, koska olen asunut sekä opiskelija-asunnossa että kaupungin vuokrakämpässä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat luultavasti aiemmin asuneet slummissa eivätkä ymmärrä siisteyden ja hygienian perään tai miksi rotat ilmaantuvat johonkin taloyhtiöön.

Mua on muuten aina kiinnostanut, että mitä tapahtuu lajitteluastian sisällölle, jos siellä on vääriä roskia? Esim. muovia ja metallia biossa, muovinkeräyksessä sekajätettä jne. Kurkkaako roskakuski astian sisään vai löytyykö väärä jäte vasta seuraavassa vaiheessa lajittelulaitoksella? Meneekö koko "pilaantunut" satsi polttoon vai poimitaanko sieltä väärät jätteet pois?

Vierailija
172/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joko supervanhempi, liki pyhimys ja erityisen arvostettava ihminen. Ja vähän pelottava, teen lasuja tuon tuosta vähemmän täydellisistä tutuista.

tai

rahanhimoinen lasten kaltoinkohtelija. Teen bisnestä muiden lapsilla ja minulla on järkyttävän isot tulot.

T. Sijaisvanhempi

Vierailija
173/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Otan kaikki lapset huostaan mitä vaan voin, koska saan jokaisesta lapsesta ison bonuksen. Perusteluksi käy vaikka väärin tehty makaronilaatikko, kunhan jotain keksii. Kiusaan myös ihan tavallisia perheitä tahallani, kun ongelmia olisi ihan muualla.

Vierailija
174/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitaja ei muuta tee kuin vain istuu ja ojentelee lääkärille instrumentteja. "Lääkärin apulainen".

Vierailija
175/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kääntäjä, jolle moni tuntuu tarjoavan osanottoaan alanvalinnan takia. Itse pidän työtä todella mukavana, työkaveria (eli itseäni) ihan parhaana, ja tulotasokin on riittävä (käteen jää 3-4 tonnia kuussa 4-5 tunnin päiviä tehden).

Parasta on kuitenkin se, että ei tarvitse homehtua palavereissa eikä keskustella työkavereitten kanssa ruokavalioista ja liikunnasta, mikä kävi itselläni eniten hermojen päälle kun edellisen kerran olin palkkatöissä.

Vierailija
176/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä isännöitsijätoimistossa. Ihmisille on vaikeaa hahmottaa mitä asioita hoitaa huoltoyhtiö ja mitä isännöitsijätoimisto. Usein tulee puheluita, joissa pyydetään avaamaan tukkeutunutta viemäriä tai avaamaan ovea. Sitten kun käskee soittamaan huoltoon, kysytään, että mitä te sitten teette.

Usein ihmiset myös luulevat, että isännöitsijä tekee kaiken itse. Mitä varten me muut sitten ollaan? Vastaamassa puhelimeen, välittämässä puheluita, ottamassa soittopyyntöjä? Ihmiset eivät suostu kertomaan asiaansa vaan itsepintaisesti vaativat yhdistämään isännöitsijälle. Sitten hämmästytään, kun isännöitsijä ei tiedäkään onko vastikkeita maksamatta, paljonko on yhtiövelkaa jäljellä, onko vapaita autopaikkoja tai ota vastaan isännöitsijäntodistustilausta. 

Isännöitsijäntodistus on ihmisten mielestä paperi, joka tulee koneesta nappia painamalla. Kenenkään ei koskaan tarvitse päivittää tietoja, ne vain mystisesti ilmestyvät todistukselle. Ja sillä todistuksella on aina kiire "istun täällä pankissa lainaneuvottelussa ja nyt tarvittaisiin heti todistus". Tuntuu, että ihmiset luulevat meidän istuvan kädet ristissä ja toivovan, että tilaispa joku isännöitsijäntodistuksen, niin olisi jotain tekemistä.

Olen kiinteistöassistentti. 

Vierailija
177/525 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.

Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.

Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.

Oletko kaksoiskelpoinen lukioon ja peruskouluun? Mä olen kaksoiskelpoinen alakoulu luokanope ja yläkoulun matikanope. Matikka meni sivuaineena. Äikkään tiedän olevan 120 op vaatimus. Mutta sekään ei ole kahta maisterin tutkintoa. Toki jos molemmista on maisteri sulla, mutta se ei ole vaatimus

Vierailija
178/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies

Osaan neuvoa kaikissa jokamiehen lakiasioissa. Muuten olen tietenkin pikkutarkka mulkku.

Vierailija
179/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työsopparin mukaan titteliltäni "myyjä," mutta pääosin siis kaupan kassa. Työskentelen isossa marketissa, jossa myydään niin ruokaa, vaatteita kuin kaikenlaista muutakin tilpehööriä puutarhanhoidosta valaisimiin ja maljakoihin.

1) Silloin kun työskentelen kassalla, olen vain idiootti kaupan kassa, joka vain piippailee ostoksia ja iloisesti hymyilee asiakkaille, koska mitä muuta muka kassalla tehdään? >> Oikeasti saatan olla antamassa ensiapua kassakoneelle, ennen kuin saadaan oikeaa korjaajaa paikalle. Mulla saattaa myös olla jokin tärkeä kuitti käsittelemättä, joka pitäisi ihan oikeasti saada lähetettyä kassatoimistoon. Voin myös olla keräilemässä vain ihmisten kassalle jättämiä tuotteita ja viemässä niitä takaisin oikeille hyllypaikoilleen, koska en ole vielä oppinut taikomaan niitä maagisesti pois kassalta.

2) Mutta auta armias kun olen työskentelemässä hyllyjen välissä... Silloinhan musta yllättäen kuoriutuu oikea joka alan besservisseri! Todellakin tiedän millaista multaa sun pallokaktuksesi kaipaa! Ai haluat ostaa uuden lampun valaisimeesi ja nyt kyselet multa sopivaa lamppua? Varmastikin osaan lukea naamastasi millainen kanta lampussa pitää olla, haluatko lämpimän vain kirkkaan sävyisen lampun, kuinka paljon tehoa lamppu kestää?! Talvella kysellään millaiset olisi aloittelijalle sopivat sukset, mihin aikaan meillä myynnissä olevat perunat on noukittu maasta ja millainen hiusväri olisi nyt sitten se juuri sulle sopivin, mielellään joku ammoniakiton värihuuhtelu joka kuluu pois 17,5 pesussa...

Eli pähkinänkuoressa: Joko en tiedä asioista yhtään mitään, tai sitten tiedän kaiken joka ikisestä kaupan yli 10 000 tuotteesta. Oikea tilannehan on, että opin samalla kun luen sulle sitä hiusvärin käyttöohjetta paketin kyljestä ja lopuksi kysyn: "Että kuulostaisko hyvältä? Laitetaanko pakettiin?"

Myös mulla oli laikkarina (sairaala, ei keskitetty ruoanjakelua) aikanaan tällainen tehtävänmukainen tyhmä/fiksu -kaksoisrooli. Siivoukseen alentuvasti suhtautuneet tulivat puoli tuntia myöhemmin koputtelemaan keittiön oveen ja pyytämään kohteliaasti köksähaltijalta jotakin. Jep, sama henkilö vastassa. 

Vierailija
180/525 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Labrahoitajan työstä tiedetään vain verinäytteenotto, vaikka esim. oma työni on suurimmaksi osaksi analyysipuolella. Labrat on monille aivan tuntemattomia paikkoja eikä tiedetä, että niitäkin on monenlaisia (esim. hematologia, verikeskus, kemia, genetiikka). Osa myös sekoittaa meidät laborantteihin.

Jep, ihmisistä ehkä noin 90 % kuvittelee että se on laborantti joka häneltä sen verikokeen ottaa ja lähettää putket labraan tutkittavaksi. No ei, kyllä se on se sama laboratoriohoitaja joka sulle taikoo sen tuloksenkin.

Eikös se näytteiden analysointi ole nykyään aika pitkälti automatisoitua?

Ei kaikkea ole automatisoitu ja paljon on edelleen esim. mikroskopointia. Ja ei ne analyysilaitteet tai automaattiradastotkaan ilman ammattitaitoista henkilökuntaa toimi kontrolloidusti ajallaan ja laatustandardien mukaisesti.

Tiesitkö, että jos sinulta otetaan aivosähkökäyrä, sydänfilmi, verikoe tai sinulle tehdään spirometriapuhalluskoe, otetaan gynenäyte tai vaikka näyte kynsisienestä tai influenssa testi nenästä tai nielunäyte suusta tai avustetaan vaikkapa luuydinountkiossa —> nää kaikki kuuluu labrahoitajan toimenkuvaan. Ja esim kliinisellä fysiologialla ja neurofysiologialla tehdään muitakin tutkimuksia kuin edellä mainitut.

Analyyseissa toki käytetään analysaattoreita, mutta esimerkiksi patologialla sinun poistetun luomesi valmistaa näytteeksi labrahoitaja. Leukemioita tutkitaan mikroskoopilla ja erilaisilla menetelmillä, jossa kone on jossain vaiheessa mukana, mutta näytteen eteen tehdään paljon töitä ennen analysaattorin mittausta. Genetiikalla taas esimerkiksi eristetään DNA:ta ja RNA:ta, joita tutkitaan. Mikään kone ei sitä dnata eristä vaan ihminen. Verikeskuksessa labrahoitaja kösin testaavertasi, jos siinä on vasta-aineita, eikä sinulle sovi lähes mikään luovuttuksi aijottu veripussi. Nämä kaikki ja todella paljon eri tutkimuksia ja työtehtäviä. Nää vaan pisara valtameressä!

Lääkärit vaan arvailis ilman labraa.

En vähättele labran tarpeellisuutta tai labrahoitajien tärkeyttä. Mulla on vain mielikuva, että useimpien labrahoitajien perustyöpäivä on vähän puuduttavaa, vaikka koulutus antaisikin mahdollisuuden monipuolseen työnkuvaan. Mutta tää on varmaan virheellinen mielikuva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi