Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen luokanopettaja. Joka tunti kahvitauko ja sen vietän taukotilassamme juttelemassa muiden kanssa. Päivät on lyhyitä. Väittämä kesälomasta on kyllä totta, se on pitkä.
Tämä ihminen ei ole opettajuutta nähnytkään.
Entisessä ammatissa kampaajana koettuja:
- kampaaja voi täysin hiuslaadusta ja omasta väristä riippumatta loihtia jokaiselle ihan minkä tahansa väriset hiukset. Ei voi, paitsi peruukilla,
- kampaaja tietää, millaisen kampauksen tai leikkauksen haluat, kun sanot, että sellainen kuin jollain julkkiksella ollut joskus. Siis sellainen kuin Taylor Swiftilla se hartioille ulottuva malli. Siis mikä malli? Näytä mieluummin kuva kuin selitys.
- että hiuksia pitää jotenkin aktiivisesti pestä. Ei, vaan se hiuspohja ja päänahka pitää säännöllisesti pestä. Hiuksille riittää hyvin vähäinen puhdistus, ei niitä hiuksia tarvitse hangata eikä hinkata, vaan se päänahka.
- jos hiuspohja on täynnä töhnäistä hilsettä, kutiseva ja jopa ärtynyt, hiusten pesun väliä pitää pidentää ja jättää shampoo pois. Ei! Jos sieltä puskee talia ja päänahka alkaa mennä tukkoon, ensin kokeillaan puhdistaa useammin, mieto shampoo ja vesipesu. Päänahka ei mene pilalle, vaikka sen pesisi useammin kuin kerran viikossa. Moni jolla on tuuheat hiukset, välttelee turhaan pesua, ja siten saadaan hiuspohjaan kehitettyä tulehdustila, lisätään bakteerien ja rasvahiivan määrää ja ihmetellään, kun kutisee ja hilseilee. Pesuvälejä venyttämällä ärtynyt hiuspohja alkaa voida yhä huonommin.
Ensihoitaja amk. Viisi vuotta alalla, tässä nyt muutamia yleisiä:
-Tehdään niinkuin ohjeissa sanotaan ja protokollat määrää, eikä omaa järkeä tarvitse käyttää.
-"Tilataan" ambulanssikyyti sairaalaan, niin kuin ambulanssi olisi taksi. Ihmetellään kun hoidontarpeen arvion jälkeen jätetäänkin kotiin tai ohjataan toisella kyydillä sairaalaan.
-Hälytyslaitteet päällä ajetaan esim. lounaalle kun on nälkä (mitä helvettiä?)
-Joka vuorossa tehdään uskomattomia sankaritekoja ja lähes joka vuorossa elvytetään, hoidetaan rajussa kolarissa olleita, naarataan hukkuneita tai paikataan ammuttuja.
-Ensihoitajan tarvitsee olla todella kovassa fyysisessä kunnossa
Nuorisonohjaaja (tein töitä vuosina 2008-2020):
Nuorisotalolla pelataan ohjaajan kanssa biljardia tai puuhastellaan muuta kivaa. Todellisuus: kohtaat sinulle avautuvan nuoren ja nuorisonohjaaja voi olla se ensimmäinen henkilö, jolle nuori avautuu mm. mahdollisesta masennuksesta. Myös perillä oli oltava lastensuojelulain tärkeimmistä seikoista eli mitä varten se on laadittu, kuka ilmoitusvelvollinen lasun tekemiseen ja kyllä olin velvollinen, jos vähänkin epäilin tai kuulin jonkun lapsen puhuneen kotioloista siihen sävyyn, että hälytyskellot alkaisi soimana.Etsivä nuorisotyössä oli ihan perussettiä kuulla jopa itsemurhan tehneestä nuoresta aikuisesta.
Olen koodari eli tiedän kaiken hakkeroinnista ja viruksista! Osaan myös konffata ja asentaa mitä tahansa. Vietän myös mielelläni kaiken vapaa-ajan joko koneella tai niistä puhuen. Ja oletetaan toki myös että ymmärtäisin raudasta jotain ja tiedän millainen tietokone olisi hyvä. Ja työkseni teen tietenkin nettisivuja!
Sairaanhoitaja haluaa kuunnella kaikkien terveyshuolia myös vapaa-ajalla. Farmaseuttien antamia ohjeita ei kannata kuunnella, koska me hoitajat kyllä tiedämme ulkoa kaikki maailman lääkkeet ja osaamme neuvoa niiden käytössä, vaikka olisimme kotona ilman mitään lääketietokantoja. Sama koskee myös lääkärin antamia hoito-ohjeita jonkin toimenpiteen jälkeen. Eihän niitä kannata kuunnella, kun siskontyttö on kuitenkin sairaanhoitaja.
Me myös muistetaan kaikkien labrakokeiden viitearvot ulkoa ja osataan tuosta vaan sanoa, mikä sinua vaivaa, kun soitat meille työajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen luokanopettaja. Joka tunti kahvitauko ja sen vietän taukotilassamme juttelemassa muiden kanssa. Päivät on lyhyitä. Väittämä kesälomasta on kyllä totta, se on pitkä.
Eikö opettajista näin väitetä? Kesäloma on tosin pitkä, mutta se on lyhentynyt parilla viikolla oman opettajuuteni aikana (v:sta 1996), tosin joululoma on pidentynyt.
Psykologi. Kaikki asiakkaan ongelmat pitäisi saada hoidettua yhdellä vastaanottokäynnillä. Ja oletetaan että analysoin ihmiset pelkän ulkonäön perusteella ja silmiin katsomalla.
Väittävät taksikuskin työtä helpoksi ja luulevat että sillä tienaa hyvin. Toki sitä autoa pitää pystyä ajamaan sen nyt osaa kaikki, mutta taksi liikkuu 24/7 säässä kuin säässä ja aina olet vastuussa asiakkaiden ja omasta turvallisuudesta ja tietysti viet ne ehjänä perille. Jotkut asiakkaat on haastavia, jopa väkivaltaisia. Pitää siis tarvittaessa osata jopa puolustaa itseään. Osata tulla toimeen kaikenlaisten ja -ikäisten ihmisten kanssa. Pyörätuolissa liikkuvia, paareilla kuskattavia, lapsia, aikuisia, vanhuksia. Näitä riittää. Se, että tällä tienaa jotain perustuu ihan siihen että ajetaan niin pitkiä vuoroja kuin laki sallii. No jotkut saattaa ajaa enemmänkin. Provikkapalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä et osaa lukea edes mihin ketjuun vastaat. 🤦🏻
Eri
Vierailija kirjoitti:
Tuomitsen kaikkien vääränlaisen elämän ja kielivirheet ankarasti ja säälimättä. Mitään muuta en tee kuin etsin ja tuomitsen väärintekijöitä.
Teologi ja äidinkielenopettaja
Just tämä! :D
Ja kaikki seurakunnan työntekijät ovat kiihkouskovaisia ja hihhuleita. Vähän sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiologi ja jatkuvasti luullaan sossutyöntekijäksi.
Olen sosionomi ja minusta luullaan ihan samaa.
Sossu kuin sossu 🙄...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskijan työ on vain sitä, että siirretään napin painalluksella palkansaajan tilille tietty summa rahaa kerran kuussa.
Valitettavasti joissain pikkufirmoissa palkanlaskija toimii just nimensä mukaan: Laskee eli madaltaa palkkaa, kun "unohtaa" maksaa lailliset, sovitut lisät. Ja työtunnitkin tule alakanttiin.
Et siis tiedä sinäkään tuon taivaallista palkanlaskijan työstä.
Vierailija kirjoitti:
Että on ihanaa, kun saa tavata ihmisiä ja jutella heidän kanssaan. Nauraa heidän vitseilleen.
Terv. Kaupan kassa
Mihin niitä kassamyyjiä sitten tarvitaan? Luulin että se sosiaalinen aspekti on ainoastaan estänyt korvaamasta myyjiä itsepalveluautomaateilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkahallinnon työntekijä (kliseisesti palkanlaskija). Toisin kuin monet olettavat, suurin osa työstä on kaikkea muuta kuin varsinaista palkkojen laskemista. Lisäksi tietysti tämä iänikuinen eli ei ole oikeaa työtä ja pääsen helpolla, kun "vain istun päivät tietokoneen ääressä". Siinä sivussa unohtuu helposti, että vastuullani on noin 400 ihmisen palkanmaksu eli toimeentulo ajallaan ja oikeamääräisenä sekä heidän työnantajiensa lakisääteisten velvoitteiden hoitaminen, myös ne ajallaan ja oikeamääräisinä, päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
On palkanlaskijoita ja palkan laskijoita. Ensin mainitut hoitavat työnsä kaikkiin suuntiin oikein. Jälkimmäiset ovat kuin Citumarketin tai Tokmannin kassajärjestelmät: "Vahingot" sattuvat aina työnantajan eduksi.
Palkan laskija ei ole mikään ammatti. Tiedoksi vain sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.
Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.
Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.
En voi kuin ihmetellä näitä avautumisia.
Et taida ymmärtää, miten opettajien palkat menee? Lehtorilla ja lukion opettajalla on ihan eri palkka, kuin luokanopettajalla tai varsinkin varhaiskasvatuksen opettajalla. Moni nuori opettaja on tuntiopettajana ja vajailla tunneilla. Faktat löytyy vaikkapa oaj:n sivulta.
Monessa kunnassa talous on niin tiukalla, että esim. luokanopettajat menee tasan tarkkaan minimitunneilla eli peruspalkalla.
Kyllä tämä palkka nyt vuosien jälkeen on ihan ok, mutta hirvittää nuo fiksut nuoret opettajat, jotka näkevät paljon enemmän vaivaa ja saavat toista tonnia vähempi palkkaa. En väheksy, hieman hävettää. Ei se oikein ole.
Käytä niitä äidinkielen opettajan taitoja nyt siihen, että tutustut asiaan ennen kommentointia. Sitä sinun pitäisi oppilaillesi opettaa: Punnittua puhetta ja perusteltua argumentointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja tämä on työtä eikä mitään kutsumusta. Ja jos joku oikeasti uskoo että sairaalassa on aikaa jauhaa p**kaa ja istuskella tauoilla ja säätää ihmissuhdekuvioita kuten Syke-sarjassa tai Nurse Jackiessa ja harkitsee sen takia alalle hankkiutumista niin varoitan vakavasti:).
Mistä tuo mielikuva sitten tulee? Aina kun oon käynyt sairaalassa niin en ole koskaan nähnyt hoitajaa potilashuoneessa vaan aina ne kaikki on siellä toimistossa. Sielläkö se oikea työ tehdään?
Ei hoitajien kuulu olla potilaille mitään seuralaisia! Potilaat voivat katsella telkkaria tai tuijottaa omaa puhelimen ruutua saadakseen aikansa kulumaan. Tai menköön alakerran kahvioon (jos jalat kantaa) etsimään jutteluseuraa. Hoitajat eivät ole mitään seuraneitejä!
Eli siellä potilaiden luona ei ole mitään työtä tehtäväksi? Tuskin tuossa seuraneidin hommasta oli kyse, vaan siitä hoitotyöstä.
Aika v-moinen asenne sinulla on potilaita kohtaan, jos alalla olet. Toivottavasti et ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tekee työn, kuten se pitääkin tehdä. Moni luokanopettaja tekee itsestään ihan liian suuren numeron ja keksii pakollisia työtehtäviä, joita ei todellakaan kukaan sinulta odota.
Terv. toinen luokanopettaja, joka onnistuu hoitamaan työt vähimmän vaivan menetelmällä, opettamiseen keskittyen.
Kyllä vaan. Siellä on se osa porukasta, jotka tekee ne oikeat tärkeät työt. Sitten on heitä, joilla menee duunit päällekäin tai jotain suojatyöpaikkojen jäänteitä... Ovat tekevinään ja sitten touhutaan turhan tärkeitä uusia kieltoja, joissa ei ole mitään järkeä. Näitä on aivan liikaa.
Mä tiedän, koska mä olen valtion virkamies. :) Istun paljon kokouksissa ja doodlaan. Palkka on ihan kohtuullinen näillä ikälisillä ja lomat vaan pitenee. Sitten kun mä olen eläköitymässä, niin alan puhua tästä ongelmasta. Säästyisi valtion rahaakin rutkasti ja kaikkia leikkauksia ei tarvis tehdä.