Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Että en saisi naista. Ihan hyvin saan😜
insinööri
Kaikenlaisia hoitajia sitä onkin, toinen toistaan huonompia!
Olen laboratoriohoitaja/bioanalyytikko ja kaikki luulevat, että otan kaiken aikaa verinäytteitä. 35 v töissä, josta 3 kk näytteenottoa.😅
Muusikko. Menet keikkapaikalle ja alat vaan soittamaan. Ei tarvitse harjoitella ollenkaan etukäteen, helppoahan se on kuin polkupyörällä ajo. Miksi pitää harjoitella kun kerran jo osaat soittaa..
Olen huoltomies ja erityisesti seniorikansalaiset olettavat että meidän työtehtävänä on juosta ympyrää juurikin heidän taloyhtiönsä ympärillä odottamassa huoltopyyntöjä. Huoltopyyntöön vastaamisen kestäessä yli 2 arkipäivää, oletetaan että kyse on puhtaasta laiskuudesta ja vittumaisuudesta, eikä esimerkiksi siitä että huollossa voi olla saman aikaisesti 30 taloyhtiötä per henkilö.
Työtön, ja katsokaapa miten täällä/kin luullaan vaikka mitä himmeäkupolista jaskaa!
Koska olen lakimies, pystyn tuosta vaan ratkomaan kaikki perheoikeudelliset pulmasi ja laatimaan esimerkiksi pätevän testamentin, avioehdon tai muun mieleesi putkahtavan sopimuksen tuosta vaan. Tietysti ilmaiseksi.
Olen joskus kysynyt näiltä pyytäjiltä, että jos sinulla on ortopedinen vaiva, menisitkö kardiologille? Useimmat eivät ymmärrä eroa. Olen siis käynyt perheoikeuden pakolliset kurssin oikiksessa, ja perheoikeus kuten muutkin oikeudenalat, yllätys yllätys muuttuvat. Ja ei, minulle ei ole aikaa seurata muun kuin oman alani uutta sääntelyä.
Lisäksi toinen väärinkäsitys on, että voin vapaasi käyttää titteliä tuomari, varatuomari tai asianajana, jos sillä hetkellä minusta siltä tuntuu. Nih.
Ja lakimies voi ratkaista kaikki muiden työriidat ja vahingonkorvauskanteet tuossa tuokiossa. Osaamme kaikki oikeudenalat luonnostamme.
Olen putkiasentaja ja jotkut luulevat että nämä touhut sopii vain miehille. Ja että työ on jotenkin jäätävän raskasta ja likaista. Ei ole.
Olen pienen verkkokaupan yrittäjä (2-3 työntekijää). Asiakkaat kuvittelevat, että täällä istuskellaan päivät vain peukaloita pyörittelemässä ja ihmettelevät, kun eivät voi vain lompsia sisään jutustelemaan pariksi tunniksi. Toimenkuvaan kuuluu kuitenkin nettikauppatilausten käsittely ja pakkaaminen, sisäänostot (sisältää myös tuotevalikoiman suunnittelun ja kehittämisen), saapuvien kuormien purku, tuotekuvausten teko, asiakaspalvelu, kaikki lakisääteiset hommat (verot/palkat/tietoturva-asiat jne.) ja uusiin vaatimuksiin perehtyminen, aika- ja aivosyöppö some, yhteydenpito tavarantoimittajiin, siivous- ja ylläpitotöitä jne. Pienessä firmassa kaikki tekee kaikkea, ja ei - näitä ei pysty kaikkia ulkoistamaan, jos meinaa nykyisessä taloustilanteessa saada perheelle edes jonkinlaisen elannon. En siis todellakaan jouda kuuntelemaan turhanpäiväisiä jorinoita kumminkaiman kuulumisista, kun kädet on täynnä töitä.
Olen vaihtanut alaa mutta tuli mieleen aiemman alani tutkinnosta: ihmiset kuvittelivat jatkuvasti että osaan kaiken maailman lujuuslaskuja, koska olen diplomi-insinööri. Todellisuudessa se, miten hyvin osaa laskea riippuu minkä alan insinööri tai DI on.
Kirjastossa on joku töissä vain silloin, kun siellä on asiakkaita, joita palvellaan. Muuten kirjastot ovat aina tyhjiä ja kiinni. Kirjat ja muut hyppäävät itse hyllyyn kiskottuaan itse muovit päälleen. Varaukset tipahtavat kuusta hyllyyn. Tietojärjestelmä on sama kuin mitä asiakkaiden älypuhelimesta näkyy. Mitään työhuoneita tms ei tarvita. Kirjan voi palauttaa luukkuun eräpäivänä minuuttia vaille keskiyöllä ja sitten miksi näkyy sakko. Maan lähikirjastoon ei missään tapauksessa kannata lompsia sisään ottamaan paikalla olevaa kirjaa hyllystä. Ennemmin kannattaa tehdä varaus. Kirjastotädillä ei missään tapauksessa ole muuta tekemistä kuin odottaa minun varaustani. Mieluummin pitäisi kuskata kotiin asti.
Olen lääkäri ja sitä ei usko kukaan, että siinä tapauksessa edes kirjoittaisin tänne koskaan mitään.
No tämän enempää en kirjoitakaan.
Jos annan pillua maksusta niin kaikki luulee h(u)oraksi, miksi minähän toteutan "johtajan" määräystä
Pirkko Blondi
Optikko = silmälääkäri. Ei todellakaan . Silmälääkäriksi valmistuakseen pitää ensin opiskella 6 vuotta lääketieteellisessä, erikoistua 5-6 v silmälääketieteeseen myös yliopistollisessa sairaalassa, opetella tekemään silmäleikkauksia ja suorittaa erikoislääkäritentti.
Laitoshuoltaja sairaalassa:
Ollaan alinta kastia sairaalahierarkiassa. Joo, 20 v sitten. Olin alalla jo silloin. Nykyään hoitohenkilökunta on kiitollista, jos ei tarvitse tehdä vielä meidänkin töitä omiensa lisäksi (osastokeittiö tarjoiluineen), näin nimittäiin käy, jos ketään ei saada paikalle. Ollaan myös tukipalvelu eli ei osastonhoitajan alaisuudessa, ja kädet on niin täynnä hommaa etten ehdi huomata, jos joku jaksaa nähdä vaivaa ylenkatseeseen.
Ollaan tyhmiä kuin saappaat. Meidän ammatissa lähes kaikki ovat alanvaihtajia, osa korkeastikoulutettuja. Itse olen FM, alan töitä vailla ja siten tässä ensimmäisessä ammatissani keikkailemassa. On tehty töitä ompelijoiden, elektroniikka-asentajien. medianomien, insinöörien ja joka ikisen alan opiskelijoiden kanssa, myös tulevien lääkäreiden. Näihin töihin tulevat ne, jotka ovat between jobs, hienosti sanottuna.
Tehdään tarkkaa työtä sairaalahygienian parissa ja kosketustartuntojen ehkäisemiseksi. Periaatteessa joo, mutta koska kuka tahansa kelpaa nykyään töihin, perehdytystä on karsittu ja hommiin raavitaan myös niitä, jotka ovat saaneet helpotetut paperit ja ovat kielitaidon puutteessa vaikeita perehdyttää, on tästä tingitty rajusti, eikä oikeaoppiseen työskentelyyn ole enää aikoihin ollut vuodeosastoilla aikaakaan. Toivotaan, että toimenpiteillä menee paremmin.
vain läheiset tietävät ammattini, eikä heillä ole väärinkätyksiä siitä. Puolisoni on lääkäri ja saan jatkuvasti kuulla vitsailuja (jotkut sitten tosissaan ovat kysyneet), että mahtaa olla helppoa, kun puoliso voi kirjoittaa reseptillä sinulle mitä ikinä keksit pyytää ja voi myös tutkia ja näin säästyy rahat. Saan sitten korjailla, että ei se noin mene. Ihan minäkin soittelen itselleni aikaa lääkärille, kun lääkäriä, reseptiä tai lähetetettä tarvitsen.
Onhan tuo helppoa, että lääkäri asuu saman katon alla, kun ei sitten tule mentyä lääkärille turhan takia, mutta siinäpä se on. Tuonkin saisi tietää sitten netistä tai vaikka terveydenhuollon neuvontapuhelimesta, että pitääkö lähteä lääkäriin nyt vai maanantaina, että sikäli ei tuossakaan mielessä ole hyötyä lääkäristä. Mutta on tuo hyödyksi kyllä ensiaputilanteissa. 3 päivää sitten rikoin lasin ja sain siitä ikävän ja syvän viiltohaavan sormeen. puoliso pisti sormeeni puristussiteen ja lähti viemään sairaalapäivystykseen kun siellä olisi kuitenkin liimaa tai tikkejä helpommin saatavilla.
Olin myyjänä pienessä kioskissa nuorena ja kun siellä kävi asiakkaita, jotka saattoivat olla sielä tuntikausia ja mikään vihjaus tai suora puhe ei mennyt perille asti, että "voisit lähteä jo, minulla olisi töitä tässä tehtävänä". Siis ei mikään. Työkaverin kassa joskus listattiin keinoja ja tapoja, joita oltiin yritetty ja että mikä toimi. Lopulta keksittiin, että alettiin kertoa, että hei, tuosta ikkunan ohi kun meni tuo yksi huppupäinen tyyppi, niin se varasti viime viikolla tuosta pyörän ja sinähän tulit pyörällä, niin kannattaisiko käydä katsomassa ettei vain sinun fillariasi olla pöllimässä. Silloin lähti. Sitä sitten käytettiin toisinaan ja päiviteltiin, että kun tässä kapungissa on hirveästi fillarivarkaita, että mikähän siinä oikein on.
Olettivat, että kioskin myyjän työhön kuuluu van asiakkaalta rahan ottaminen ja ehkä tuotteen punnitseminen, että aikaahan niillä on ja onhan se kivaa muillekin asiakkaille, kun näkee, että kioskissa on muitakin asiakkaita.... Sikäli ikvä, että yksinäisyyttäänhän nuo ihmiset kävivät juttelemassa, että olisihan sitä voinutkin jutella, mutta kun se oli työajasta pois, ei aina päässyt niiden vuoksi edes syömään, jos esim oli yksin työvuorosssa ja piti kioski sulkea sen vuoksi lounastauon ajaksi.
Minusta aineenopettajantyö on raskasta. Olen siivonnut nuorempana ennen opiskeluja ja lomien aikana. Sen työn jäljen näki heti eikä tarvinnut illalla tehdä töitä! Kyllä kaduttaa matemaattisten aineiden aineenopettajan uralle ajautuminen! Samoilla opiskeluvuosilla olisin voinut lukea vaikka lääkäriksi. En tosin tiedä, olisinko hyvä lääkäri, hyvä matikanope minä ainakin olen.
Lukion ja yliopiston välissä kävin ammattikoulun laboranttilinjan (en siis labrahoitajan vaan laborantin, joka tekee töitä mm. paperitehtaalla). Välillä käy mielessä, miksi en mennyt niihin töihin? Miksi halusin opiskella lisää ma-fy-ke aineita?
Kamoissa ja kännissä ajellaan yöt sekä päivät ilman lupia. Maksu otetaan luonnossa tai ainakin pimeästi. Lisäksi puhalletaan alkolukkoon 20 min välein. Viimeinen voi olla oikeasti tottakin ja jopa pakollista.🤣🥰🤗