Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?

Vierailija
27.06.2019 |

Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.

Kommentit (525)

Vierailija
321/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suojatyöpaikassa isolla liksalla ja naputtelen vaan jotain tietokoneella. Jos siis kahvin juonnilta ja lounaalla käynniltä ehdin. Osaan sanoa tuosta noin vaan voiko joku saada jotain tiettyä etuutta ja minkä verran niukoilla taustatiedoilla. Tai heittää lonkalta vaikuttaako vaikka joku tietty tulo johonkin etuuteen. Tunnen kaikki etuudet. Ja toki tiedän siinä sivussa työkkärin, veroviraston, vakuutusyhtiöiden jne käytännöt ja systeemit.

Kelalla töissä.

No nyt selkenee, miksi sosiaalityöntekijän palkka on parempi. Jos asiakas kysyy jostain etuudesta, selvitän asian. Yleensä netistä, Kelasta ei totta tosiaan aina vastauksia saa. Enkä halua hukata kenenkään aikaa. Siellähän ne etuuksien myöntöperusteet ja etuuksien vaikutukset toisiinsa lukee. Tarvittaessa myös tulkinta- ja soveltamisohjeet.

Tunnen veroviraston, maistraatin, kolmannen sektorin, vakuutusyhtiöiden, työkkärin, Kelan ym. ym. käytännöt, jos en niin selvitän siinä hetkessä. Mielestäni työhöni ei kuulu "sori en tiedä, en voi auttaa", vaan "odota hetki niin selvitellään". Ja kappas, sen jälkeen tiedän itsekin taas jotain lisää. Siitähän mulle maksetaan. On mahdotonta arvoida yksilöllista oikeutta palveluihin, jos niitä ei tunne laaja-alaisesti. Arvioin myös oikeuden etuuksiin ennenkuin lähden niitä markkinoimaan asiakkaalle, ettei tule sekaannuksia muutenkin mutkikkaassa etuusviidakossa.

Toki tehdään työtä virkavastuulla ja täten ajattelen, että asiakkaan täytyy pystyä luottamaan, että asiansa hoituu kerralla oikein ja hänen oikeuksistaan huolehditaan kuten kuuluu.

Ja näin on nämä väärinkäsitykset todistettu oikeaksi :D Virkavastuulla tehdään itsekin, selvitetään jos ei tiedetä jne. Päätöksentekijä kuitenkin tutkii syvemmin ja antaa päätöksen. Kelassa on muitakin työntekijöitä kuin käsittelijät nääs. Neuvoa voi ja kertoa miten joku etuus toimii. Ilman käsittelijän antamaa päätöstä ei aina voi varmaksi sanoa voiko saada etuutta vai ei. Jos sanot että kuulostaa siltä että sinulla voisi olla oikeus tähän etuuteen, on se asiakkaalle "minulle luvattiin että saan sen".

Vierailija
322/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä tehtaassa. Siis tietenkin istun liukuhihnan ääressä ja painelen samaa nappia tuhanteen kertaan päivässä ja kone tekee kaiken. En tarvitse ammattiosaamista tai koulutusta, koska osaahan työni kuka vain.

Sama juttu. Todellisuudessa meillä pitää jokaisen hallita useampia monimutkaisia työvaiheita, paljon pikkutarkkaa käsityötä missä virheet voivat olla tuhansien eurojen arvoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että puutarhurin työ on kevyttä puuhastelua kasvien kanssa. Oikeasti istutetaan käsipelillä satakiloisiakin puita, käytetään kauhakuormaajia, tehdään puunkaatoa ja muita metsähommia jne... Kevyttä ei ole, mutta tykkään.

Vierailija
324/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että siivooja "haluaa" myös vapaalla ollessaan siivota ihan ilmaiseksi jonkun p*skaista luukkua. Joo, en halua. Minäkin haluan olla joskus vapaalla! 😊

Vierailija
325/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että teen työtä rakkaudesta alaan ja olen aina valmis ottamaan työn alle tuttujen ja sukulaisten ompeluksia pelkästään työn tekemisen riemusta. "Mulla ois tämmönen pikkuhomma (todellisuus: tuntien työ), voin maksaa materiaalit."

t. ompelimoyrittäjä

Vierailija
326/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen leikkausalisairaanhoitaja instrumenttipuolella. Vanhemmat ihmiset luulevat että leikkaussalityöni on hissuttelua instrumenttien kanssa; räpsyttelen kauniisti silmiäni komealle kirurgille ja ojentelen instrumenttejä pyynnöstä.

Nuorempi väki taas luulee että työ on kuin Sykkeessä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, veri roiskuu ja ihmisiä kuolee.

Mitä se sitten on? Kaikkea em. välillä. Iso osa työstä on leikkauksen valmistelua. Valmistelevat toimenpiteet vievät helposti aikaa tunnista kahteen ennenkuin kirurgi voi suorittaa ensi viillon. Kirurgi ei ole mukana valmisteluissa. Yhtä leikkausta varten on henkilökuntaa kolmen sairaanhoitajan lisäksi anestesialääkäri, kirurgi ja ja usein myös Ansari lääkäri.

Tähän liittyen; olen välinehuoltaja, ja meidän luullaan kiristelevän pyörätuolien ruuveja ja kiillottavan kainalosauvoja. Tai sitten vähän tiskailemme leikkausinstrumentteja.

Todellisuudessa teemme tiivistä yhteistyötä leikkausosaston, poliklinikoiden, terveyskeskuksen ja suun terveydenhuollon kanssa. Välinehuolto on erikoisosaamista, joten myös neuvomme eri osastoja ja suunnittelemme, mikä on juuri heille tarvittava hygieniataso. Prosessi on monivaiheinen, ja esim. leikkauskorin huolto suoraan operaatiosta takaisin leikkaussaliin vie minimissään 2,5 - 3 tuntia.

Vierailija
327/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suojatyöpaikassa isolla liksalla ja naputtelen vaan jotain tietokoneella. Jos siis kahvin juonnilta ja lounaalla käynniltä ehdin. Osaan sanoa tuosta noin vaan voiko joku saada jotain tiettyä etuutta ja minkä verran niukoilla taustatiedoilla. Tai heittää lonkalta vaikuttaako vaikka joku tietty tulo johonkin etuuteen. Tunnen kaikki etuudet. Ja toki tiedän siinä sivussa työkkärin, veroviraston, vakuutusyhtiöiden jne käytännöt ja systeemit.

Kelalla töissä.

No nyt selkenee, miksi sosiaalityöntekijän palkka on parempi. Jos asiakas kysyy jostain etuudesta, selvitän asian. Yleensä netistä, Kelasta ei totta tosiaan aina vastauksia saa. Enkä halua hukata kenenkään aikaa. Siellähän ne etuuksien myöntöperusteet ja etuuksien vaikutukset toisiinsa lukee. Tarvittaessa myös tulkinta- ja soveltamisohjeet.

Tunnen veroviraston, maistraatin, kolmannen sektorin, vakuutusyhtiöiden, työkkärin, Kelan ym. ym. käytännöt, jos en niin selvitän siinä hetkessä. Mielestäni työhöni ei kuulu "sori en tiedä, en voi auttaa", vaan "odota hetki niin selvitellään". Ja kappas, sen jälkeen tiedän itsekin taas jotain lisää. Siitähän mulle maksetaan. On mahdotonta arvoida yksilöllista oikeutta palveluihin, jos niitä ei tunne laaja-alaisesti. Arvioin myös oikeuden etuuksiin ennenkuin lähden niitä markkinoimaan asiakkaalle, ettei tule sekaannuksia muutenkin mutkikkaassa etuusviidakossa.

Toki tehdään työtä virkavastuulla ja täten ajattelen, että asiakkaan täytyy pystyä luottamaan, että asiansa hoituu kerralla oikein ja hänen oikeuksistaan huolehditaan kuten kuuluu.

Ja näin on nämä väärinkäsitykset todistettu oikeaksi :D Virkavastuulla tehdään itsekin, selvitetään jos ei tiedetä jne. Päätöksentekijä kuitenkin tutkii syvemmin ja antaa päätöksen. Kelassa on muitakin työntekijöitä kuin käsittelijät nääs. Neuvoa voi ja kertoa miten joku etuus toimii. Ilman käsittelijän antamaa päätöstä ei aina voi varmaksi sanoa voiko saada etuutta vai ei. Jos sanot että kuulostaa siltä että sinulla voisi olla oikeus tähän etuuteen, on se asiakkaalle "minulle luvattiin että saan sen".

Tuo viimeinen on kyllä totta, siksi pitää olla tarkkana, etttä annettu tieto pitää aina paikkansa. Oletteko tosiaan virassa ettekä toimessa? Tuota en tiennytkään.

Vierailija
328/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulemma luen töissä kaiket päivät kirjoja ja lehtiä.

Olen kirjastonhoitaja.

Kun yritän oikaista väärinkäsitystä, saan kuulla, että ai niin, pitäähän ne kirjat laitella hyllyyn, kun ne palautetaan lainasta.  Mutta siinä samallahan niitä voi sitten lukea.

Vierailija
329/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suntio keittää vain kahvia

Älä nyt!  Laitteleehan se aina ennen Jumalanpalvelusta värssykirjan numerot näkyviin taululle.  

Suntion ammatti lienee kyllä yksi väärinymmärretyimmistä.  Ei tiedetä, että arvokkaan pukumiehen sivupersoona tekee itse asiassa kaikki kirkon toiminnan ylläpitämisen edellyttämät ns. duunityöt.  

Vierailija
330/525 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
331/525 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintaterapeutti. Yleensä ihmiset ei edes tiedä mitä me teemme, mutta varsinkin kasvatusalan ammattilaiset pitävät meitä "askarteluohjaajina" kun vaan askarrellaan lapsen kanssa. Sille askartelulle on ihan teoriapohjaiset syynsä ja työnkuvaan kuuluu kyllä niin paljon muutakin. Minä en edes työskentele lasten kanssa vaan teen ortooseja ja huolehdin käden kuntoutuksesta aikuisten parissa. :D

Vierailija
332/525 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön. 

Luullaan että makoilen päivät pitkät sohvalla kaljaa juoden.

Kyllä sitä tekisin, jos rahat riittäisivät sellaiseen.

Tästä tulikin mieleeni. Opiskelen saksaa ja käytössämme olevassa kirjassa opetellaan ammatteja kuvan kera. Työttömän kohdalla on kuva, jossa äijä makaa sohvalla. Ookoo...

Vierailija
333/525 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tienaamme kesällä omaisuuden käveleskelemällä asfalttikoneen ympärillä kesäisin ja talvet juhlimme Thaimaassa.

Oikeasti tuntipalkka on about 16€, kesässä tienaa 25k€ ja talvet laihalla leivällä työttömänä.

Raha ei tule seisoskelemalla, vaan lapiomalla pulssi lähellä 200 kuumaa asfalttia pihoilla ja kaduilla. Moni iso mies käy kokeilemassa ja luovuttaa. Työ vaatii kuntoa, mielenlujuutta, sopeutumista pitkiin päiviin ja epäsäännölliseen työaikaan.

Ja vielä että kävisittekö äkkiä ilmaiseksi/sikspäkillä/pullakahvilla/jne meidän pihalla paikkaamassa tallin edustan, kerran olette siinä vieressä? No ei käydä. Kun ajat hammaslääkärin ohi, käytkö huikkaan ovesta että paikkaisitteko minulta nyt välittömästi hampaan kerran satuin ajamaan ohi, ilmaiseksi?

Vierailija
334/525 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
335/525 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvikealan linjastotyöntekijä - painat vain koneen start-nappia, istuskelet tuolissa ja katsot, kun linjasto vain pyörii automaattisesti.

Vierailija
336/525 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin että kuljetusalan toimihenkilö on hyväpalkkainen. Onhan hänellä sentään kauluspaita ja työ jossain globaalissa firmassa. Pyh ja pah.

Vierailija
337/525 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että hyviä kuvia tulee, kun on kallis kamera ja että vähän kaiken voi Photoshopata sitten kuntoon.

Vierailija
338/525 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on hauska lukea!

Tuo on kieltämättä yleinen väärinkäsitys.

Vierailija
339/525 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluisäntä ja kohdevastaava, eri palkka, eri toimenkuva, silti valtaosa (rehtorit, opettajat) jakavat samoja tehtäviä ja syyttävät kohdevastaavia työnkarttamisesta jos eivät hoida kouluisännön töitä.

Vierailija
340/525 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Kesälomat ovat palkallisia opettajilla ja kitaransoiton opetus on helppoa, ei tarvitse, kuin heiluttaa hiukan oikeaa kättään. Yksi aikuisoppilas oli ihmeissään, kun joutui käyttämään vasentakin kättä. Eräs ihmetteli, että saanko palkkaakin tästä kun opetan. :)

Tämä, niin tämä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä