Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysloman palkka ja töihin paluu velvoite

Vierailija
26.06.2019 |

Apua! Tämä tuli aivan uutena pykälänä kaupassa toimineena.
Itse kun haaveilin hoitovapaalta siirtyväni ehkä opintojen ja toisen alan pariin löytäessäni kutsumukseni.
Niin ilmeisesti työnantaja nyt voisi sitten periä minulta nuo 3kk etuudet pois? (Ja vieläpä tuplana koska kaksi lasta!)
Minulle ei kukaan ole tälläisistä ehdoista silloin maininnut, enkä ole ollut perillä. Olisin jättänyt ottamatta :/
Eli onko tosiaan näin, vai jättääkö tämä jtn tulkinta varaa esimerkiksi jos työnantaja ei päätä näitä rahoja periäkään?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös opintovapaaseen on lakisääteinen oikeus ja työsuhteesi ei katkea.

Minä olen eri alalla ja eri tesissä, ja opintovapaa on kyllä ainakin meillä harkinnanvarainen. Yksi työntekijä on ollut vuosia (kolme lasta) äitiys-. vanhempain- ja hoitovapailla, pitänyt aina joka välissä kertyneitä vuosilomapäiviä pois ennen uuden äitiysvapaan alkua. Muutama kuukausi sitten ilmoitti, ettei palaakaan viimeisimmältä hoitovapaalta vaan hakee opintovapaata opiskellakseen eri alalle. Työnantaja ei myöntänyt opintovapaata, koska se on harkinnanvarainen, ja tässä tapauksessa opintovapaasta ei ole mitään hyötyä työnantajalle. Joko tämä työntekijä irtisanoutuu tai palaa töihin vuosien töistä poissaolon jälkeen. 

Mun mielestä koko perhevapaauudistus pitäisi tehdä niin, että työnantaja ei joutuisi maksamaan äitiysvapaan ajalta palkkaa ym. vaan se maksettaisiin kaikille Kelalta. Näin loppuisi nuorten naisten syrjiminen työelämässä. Ymmärrän hyvin varsinkin pienempiä työnantajia, joille äitiysvapaa ja siltä kertyvät vuosilomat ovat aikamoinen taloudellinen riski, varsinkin jos on useampia äitiysvapaalle jääviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi