Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
101/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluisin ehkä toimia varhaiskasvatuksen psykologina tai organisaatiopsykologina. En näe itseäni terapeuttina. Silloin kun opiskelin psykkaa niin se oli vaan niin ihanaa & kiinnostavaa ja koin olevani juuri oikealla alalla. Gradustakin sain erikoismaininnan, että se oli 2% parhaiten joukossa. Olen aina ollut tosi motivoitunut psykasta. Taloudellisista syistä en siellä ulkomailla voinut jatkaa päteväksi psykologiksi enkä ehkä silloin ihan täysillä sitä halunnutkaan. Menin töihin tutkijaksi. Sitten olen päätynyt tänne alalle joka on lähellä sydäntä, mutta siellä on paljon rakenteellisia ongelmia. Siksi nyt katson takaisin psykologiaan. Mä koen, että olen jatkuvasti hyödyntänyt niitä oppeja, mutta nykyisellään mun tutkinnolla ei ole mitään konkreettista arvoa. Uskoisin, että nämä opinnot avaisi uusia ovia ja antaisi mulle lisäosaamista suomalaisessa kontekstissa. Haluaisin tuoda psykologiaa enemmän mun nykyiselle alalle eli voisin nähdä itseni myös jonkinlaisena konsulttina/tutkijana/kouluttajana.

Vierailija
102/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä pienoinen päänsärky mulle, että mitä tehdä. Ensikertalaisuus paljastui mulle vasta tossa huhti-toukokuussa ja periaatteessa mun pitäis saada vanha tutkinto tässä kuussa valmiiksi. Vähän olen kiikun kaakun. Mun käsittääkseni psykan maisteriin olisi vaikeampi päästä sisään kun kandiin. Miksi siis menettäisin ensikertalaisuuteni, jos ehkä hyvällä tsägällä saan tehdä tutkinnon loppuun vuoden päästä? Mutta voi olla, että en saa tehdä sitä loppuun, vaan yliopistosta sanotaan, että tämä nyt oli viimeinen pisara. Mun alalla sillä ei ole niin väliä, koska töitä riittää myös epäpteville, mutta olenhan mä sen eteen jonkun verran puurtanut, niin toki jonkinverran harmittaisi. Olen sitäkin ajatellut, että jos the worst comes to the worst ja yliopisto ei enää suostuisi mihinkään pidennyksiin, niin voisin hakea uudestaan sisään siihen tutkintoon ja hyväksilukea joko nykyisessä tai jossain toisessa yliopistossa. Kuulostaa ihme pelleilyltä, mutta tällaiseksi tämä tilanne on minut ajanut!! :p Ihanaa saada teiltä ajatuksia, niin ehkä omatkin suunnitelmat tästä selkenevät.

On se kandin teko järkevämpi ajatus kuin että opiskelisit koko pitkän matikan ja ne kaksi realia ainakin kerraten. Sitten kirjoittaisit keväällä kolme ainetta. Tämä jos mikä on haihattelua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kandin teko järkevämpi ajatus kuin että opiskelisit koko pitkän matikan ja ne kaksi realia ainakin kerraten. Sitten kirjoittaisit keväällä kolme ainetta. Tämä jos mikä on haihattelua

Kiitos tästä! Mä olen koko ajan ajatellut, että en todellakaan mitään korota, mutta nyt kun olen raivannut tämän tulevan vuoden joustavaksi, että periaatteessa voin tehdä erilaisia toimenpiteitä päästäkseni sisään, niin mietin kaikkia vaihtoehtoja. Lähinnä olen ajatellut tilastotiedettä paukuttaa niin maan p@€%leesti. Mutta pitäiskö tehdä muutakin?  Yks olis noi yo:t mutta ehkä joo liikaa työtä ja liian vähän etua.

Ja vieläkin mietin siitä kandista, että eihän mun kaiken järjen mukaan vaan kannata tehdä sitä loppuun nyt. Hmm...

Vierailija
104/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Mä olen koko ajan ajatellut, että en todellakaan mitään korota, mutta nyt kun olen raivannut tämän tulevan vuoden joustavaksi, että periaatteessa voin tehdä erilaisia toimenpiteitä päästäkseni sisään, niin mietin kaikkia vaihtoehtoja. Lähinnä olen ajatellut tilastotiedettä paukuttaa niin maan p@€%leesti. Mutta pitäiskö tehdä muutakin?  Yks olis noi yo:t mutta ehkä joo liikaa työtä ja liian vähän etua.

Ja vieläkin mietin siitä kandista, että eihän mun kaiken järjen mukaan vaan kannata tehdä sitä loppuun nyt. Hmm...

Ne ytot on epävarmoja. Ei mitään järkeä. Et vaan voi olla samalla viivalla kuin lukilaiset.

Ja se kandi kyllä kannattaa. Vpi auttaa siihen maisteriin.

Odota rauhassa tietoja, sullahan ei tässä ole elämä kiinni.

Vierailija
105/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai voisinhan mä psykan ja ET:n kirjoittaa. Siitä vois saada jo aika mukavasti pisteitä, mutta ei kuormittaisi liikaa kevättä jossa on pääsykokeetkin. Mun nähdäkseni lukion kurssit voi tehdä netissä omalla ajallaan.

Vierailija
106/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ytot on epävarmoja. Ei mitään järkeä. Et vaan voi olla samalla viivalla kuin lukilaiset.

Mulla on muuten hyvät yo-pohjat ja lasketaan ensikertalaiseksi, niin eikö siinä kuitenkin olisi järkeä, että tekisin psykan ja ET:n. Mä uskoisin, että ne olis mulle aika helppoja eikä niihin lukeminen veisi liian paljon eri suuntaan kuin pääsykokeeseen. Enkö mä sit tavallaan ole samalla viivalla kuin lukiolaiset ja mulle helpoin väylä päästä sisään?

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä toinen (nyt keskeneräinen) kandi auttaisi maisteriin? Mulla on jo yksi kandi ja se kai riittää. Vai saako jostain opinnoista lisäpisteitä?

Vierailija
107/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muuten hyvät yo-pohjat ja lasketaan ensikertalaiseksi, niin eikö siinä kuitenkin olisi järkeä, että tekisin psykan ja ET:n. Mä uskoisin, että ne olis mulle aika helppoja eikä niihin lukeminen veisi liian paljon eri suuntaan kuin pääsykokeeseen. Enkö mä sit tavallaan ole samalla viivalla kuin lukiolaiset ja mulle helpoin väylä päästä sisään?

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä toinen (nyt keskeneräinen) kandi auttaisi maisteriin? Mulla on jo yksi kandi ja se kai riittää. Vai saako jostain opinnoista lisäpisteitä?

Sulla on huonot pisteet. Vain kolme kirjoitettua ainetta ja niistä yksi c. Kuinka monta pistettä nyt on todellisuudessa?

Vierailija
108/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on 89,6 pistettä.

Vierailija
109/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi keväänä ei pitäisi olla luettavaa materiaalia pääsykokeeseen. Tämä tosin ei ole vielä varmaa ja joka tapauksessa materiaalit julkaistaan vasta kirjoitusten jälkeen, jos jotain luettavaa on.

Loka-marraskuussa selviää.

Ekana kannattaa selvittää tuo toinen tutkinto saatko siihen vielä vuoden lykkäystä. Luulisi että saisi, yliopiston etu on, että valmistut.

Kahden reaalin ja mahdollisen matikan lisäksi sulla on toi ruotsi aika huono. Jopa lyhyen kielen arvosanasta saisit paremmin, jos nyt satut osaamaan saksaa, ranskaa, mitä siellä nyt voikaan kirjoittaa. Voi olla, että et pysty saamaan riittävästi pisteitä todistusvalintaan.

Vierailija
110/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

?[/quote]

Sulla on huonot pisteet. Vain kolme kirjoitettua ainetta ja niistä yksi c. Kuinka monta pistettä nyt on todellisuudessa?[/quote]

Mulla on äidinkieli laudatur, englanti (pitkä) laudatur, matematiikka lyhyt (laudatur). Sen lisäksi yleisreaali laudatur josta 0 pistettä ja ruotsi (lyhyt) c joka ei tule mukaan. Eli jos kirjoitan psykan ja ET:n ja oletetaan että saisin laudatur, niin eikö mulla sitten olisi 148,1 pistettä (max 157,9 pisteestä)? Nyt näillä nykyisillä ei tokikaan ole hyviä pisteitä (89,6 pistettä), kun tuota reaalia ei lasketa miksikään.

Vierailija
111/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Sulla on huonot pisteet. Vain kolme kirjoitettua ainetta ja niistä yksi c. Kuinka monta pistettä nyt on todellisuudessa?

Mulla on äidinkieli laudatur, englanti (pitkä) laudatur, matematiikka lyhyt (laudatur). Sen lisäksi yleisreaali laudatur josta 0 pistettä ja ruotsi (lyhyt) c joka ei tule mukaan. Eli jos kirjoitan psykan ja ET:n ja oletetaan että saisin laudatur, niin eikö mulla sitten olisi 148,1 pistettä (max 157,9 pisteestä)? Nyt näillä nykyisillä ei tokikaan ole hyviä pisteitä (89,6 pistettä), kun tuota reaalia ei lasketa miksikään.

Älä oleta mitään.

Vierailija
112/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä nyt huvikseni oletan, että saisin L:t psykasta ja ET:stä, koska ne oli mulla siinä vanhassa reaalissakin L:t.  Lisäksi olen opiskellut yliopistossa monta kurssia filosofiaa arvosanalla 5 ja mulla on psykasta kandi ja maisteri. Ovat yleensä olleet mulle helppoja aineita oppia. Mutta jos tulis vaikka E:t tai M:t, niin mun pisteet olis 138,3 tai 128,6. Onko hyvä/huono?

Vierailija
113/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tässä nyt tekisi seuraavat puoli vuotta kun ei mitään tietoa, että pääseekö ei-ensikertalaisia todistusvalinnassa :( Potentiaalia maximipisteisiin olisi, mutta turhaan en viitsisi tähän lähteä. Nykyään muut E, pitkä matikka C, mutta olen opiskellut lukion jälkeen matematiikkaa yliopistossa, joten sen pitäisi olla helpoin L. 

Vierailija
114/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinäpä se, kun ei ole mitään mahdollisuutta arvioida mitkä pisteet riittävät ja mitkä eivät. Siitä voidaan olla varmoja, että täysiä pisteitä ei tarvita.

Vierailija
115/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä nyt huvikseni oletan, että saisin L:t psykasta ja ET:stä, koska ne oli mulla siinä vanhassa reaalissakin L:t.  Lisäksi olen opiskellut yliopistossa monta kurssia filosofiaa arvosanalla 5 ja mulla on psykasta kandi ja maisteri. Ovat yleensä olleet mulle helppoja aineita oppia. Mutta jos tulis vaikka E:t tai M:t, niin mun pisteet olis 138,3 tai 128,6. Onko hyvä/huono?

Ai että kun sulla on ollut hyvät arvosanat vanhassa reaalissa joskus nakki ja kivi, niin oletat, että pärjäisit L:n arvoisesti nykyisessä ylioppilaskokeessa? Ylppärit on hieman eri asia kuin yliopiston tenttivastaus. Suosittelen realismia ja nöyryyttä, saatat vielä kompastua omaan asenteeseesi.

Vierailija
116/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät varmaan kuitenkin sen, että lukion tiedot on lastenleikkiä verrattuna mitä yliopistossa vaaditaan. Jos on jo hyvällä menestyksellä opiskellut paljon yliopistossa, niin totta kai opiskelutaidot ovat kehittyneet, tiedot ovat lisääntyneet, tekstiä sisäistää nopeammin, esseitä kirjoittaa nopeammin ja entistä paremmin. Ehkä sun asenteesta kumpuaa sellainen harha, että nykyiset koululaiset ja lukiolaiset tekee jotain vaikeampaa kuin ennen? Näinhän ei kuitenkaan ole, vaan taso on laskenut kautta linjan. Lisäksi mulla on koko vuosi aikaa opiskella vain ja ainoastaan muutamaa kurssia, johon mulla ei todellakaan ollut mahdollisuutta silloin kun olin abi eikä varmaan monella abilla ole nytkään. Sinuna miettisin, mistä kumpuaa tuo sinun vihamielisyytesi ja halusi saada muut nöyrtymään. Kannattaa miettiä ihan niitä sun omia kompastuskiviä ja kommentoida vain jos on jotain rakentavaa tai hyödyllistä sanottavaa. Se että mä haluan laskea mun max mahdolliset pisteet on juurikin realismia.

Vierailija
117/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sähköinen koe esseevastauksissa on nykyaikuisen etu! Takana on kuitenkin vuosikausien konekirjoitus.

Pari vuotta sitten joku abi kitisi jossain haastattelussa "mä haluaisin paljon mieluummin kirjoittaa kokeet kynällä paperille, 6 tuntia istumista tietokoneen ääressä, eihän sitä jaksa millään!"

Ah, työn ohessa opiskelevana voi mennä 16 tuntia päivässä tietokoneella...

Vierailija
118/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin hieman aiheen ohi menevää keskustelua sen verran, että kävin kirjoittamassa viime vuonna psykan, lukiosta noin kymmenen vuotta. L tuli ihan käsittämättömän helposti. Lukiokurssien asiat on niin valmiiksi pureskeltuja, etten todellakaan ole samaa mieltä tuosta nöyristelystä. 

Vierailija
119/8137 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoin hieman aiheen ohi menevää keskustelua sen verran, että kävin kirjoittamassa viime vuonna psykan, lukiosta noin kymmenen vuotta. L tuli ihan käsittämättömän helposti. Lukiokurssien asiat on niin valmiiksi pureskeltuja, etten todellakaan ole samaa mieltä tuosta nöyristelystä. 

Juu, nyt kun gaussin käyrästäkin on luovuttu jo monta vuotta sitten, niin älliä napsahtelee kelle tahansa!

Vierailija
120/8137 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vielä (eli nro 78). Mulla on sellainenkin koukero tässä, että olen saanut lähes valmiiksi suomalaisen kanditutkinnon toiselta alalta, mutta nyt kun olen lukenut ensikertalaisuudesta, että se tarkoittaisi sitä että ei ole suomalaista tutkintoa (luulin ennen että se tarkoittaa sitä että ei ole päässyt yliopistolle sisään), niin nyt olen jättänyt tutkinnon suorittamisen jäihin. Mulla olisi enää kandin tutkielma palauttamatta (siihenkin kaikki opponoinnit sun muut tehtynä), mutta se odottaa nyt piirongin laatikossa. Mulla menee tutkinto-oikeus pian umpeen ja olen sitä jo varmaan max määrän jatkanut myös dekaanin luvalla. Tarkoitus oli tosiaan tänä kesänä kaikki palauttaa ja koota tutkinto, mutta ei kai mun kannata, jos haluan psykalle päästä. Jos haluan psykalle hakea ensikertalaisena, niin eikö mun kannata ottaa se riski, että dekaani ei enää ens vuonna suostu vilkaisemaan mun keissiä ja antaa mun palauttaa kandin tutkielmaa (siihen toiseen tutkintoon)? Kun mulla on sellanen mielikuva, että ilman ensikertalaisuutta on tosi paljon vaikeempi päästä sisään.

Ensikertalaisuus on jo sinulta mennyt

Moikka! 😊 mun käsittääkseni ensikertalaisuus ei katso sitä, ootko suorittanut tutkintoa, merkitystä on vaan paikan vastaanottamisella, eli jos olet vuonna 2014 tai sen jälkeen ottanut paikan niin olet menettänyt ensikertalaisuuden. Jos aloitit ennen vuotta 2014, olet edelleen ensikertalainen. (kannattaa tarkistaa)

Mietit tuota kandia: itse pääsin tänä keväänä sisään jkl psykalle, aikomuksena tehdä tuplamaisteri. Saan hyväksiluettua kandini toiselta alalta ”pohjakoulutuksena, ja teen psykan perus ja aineopinnot, ja siirryn sitten psykan maisteriin! Kandisi ei siis mene hukkaan, vaan pystyt hakemaan keväällä kaikkiin, myös maisterihakukohteisiin.

Tsemppiä teille kaikille 💛💛 viime vuoden keskustelu oli ihan paras, tää on teidän vuosi.

Ps. Jos joku haluu kysellä ihan mitä vaan lukemisesta/tilaston pänttäiyksestä, psykan opiskelusta, tuplatutkinnoista, vastaan enemmän kuin mielellään parhaani mukaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä