Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Kiitos! Ja mitenköhän tulkitaan vanhaa yo todistusta missä ei ollut E mahdollisena? Mulla on laudatur (äidinkieli, lyhyt matematiikka, reaali jossa psykka ja filosofia, englanti) sekä yksi C (ruotsi).
Ällänä menee. Yritettiin ensin, että kaikki pisteytettäisiin kuten E, mutta tästä tuli joku kantelu jollekin viranomaiselle, ja käytäntöä muutettiin.
Yleisreaalista ei saa pisteen pistettä.
Tossa taulukossa max pisteet 157,9, ja mulla olisi nykyisellään 143,6 ja jos korottaisin matikan lyhyestä pitkään ja saisin laudaturin niin 151,4. Mutta varmaan on joku eri laskukaava vanhoille yo todistuksille. Tai ehkä niitä ei voi käyttää tähän hakuun ollenkaan.
Aa..no toi on hyvä tietää. Sitten mun kantsii kirjoittaa reaali uusiksi, koska sillä on suurempi merkitys kun tolla piskuisella matikan korotuksella. Tai ehkä molempi parempi. Voiko ylppäreihin vaan ilmoittautua vai pitääkö käydä kursseja?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Ja mitenköhän tulkitaan vanhaa yo todistusta missä ei ollut E mahdollisena? Mulla on laudatur (äidinkieli, lyhyt matematiikka, reaali jossa psykka ja filosofia, englanti) sekä yksi C (ruotsi).
Reaalista ei saa pisteitä. Muuten l on l ja m on m
Vierailija kirjoitti:
Tossa taulukossa max pisteet 157,9, ja mulla olisi nykyisellään 143,6 ja jos korottaisin matikan lyhyestä pitkään ja saisin laudaturin niin 151,4. Mutta varmaan on joku eri laskukaava vanhoille yo todistuksille. Tai ehkä niitä ei voi käyttää tähän hakuun ollenkaan.
Ihan sama taulukko eli vanha reali on 0
Miksi ajattelet että saisit pitkästä matilasta l. Kokeet on sähköiset. Miten ehdit puolessa vuodessa opiskella koko pitkän matikan ja vielä menestyä siinä. Et vpi sitä kirjoittaakaan, ellet tee niitä kursseja. Pakollisia kursseja on 10. Moni tekee 15 kurssia
Vierailija kirjoitti:
Aa..no toi on hyvä tietää. Sitten mun kantsii kirjoittaa reaali uusiksi, koska sillä on suurempi merkitys kun tolla piskuisella matikan korotuksella. Tai ehkä molempi parempi. Voiko ylppäreihin vaan ilmoittautua vai pitääkö käydä kursseja?
Pakolliset kurssit pitää olla tehtynä.
Laskit siis vanhan realin kaksiin pisteisiin...
Oletko ensikertalainen. Todennäköisesti psykaankin se todistusvalinta koskee vain ensikertalaisia
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Pidät piskuisena korotuksena vaihtaa lyhyt matikka pitkään. Vaatii mm 10 kurssin suorittamista. Se ei ole korotus vaan kokonaan uusi aine
Vierailija kirjoitti:
Minä vielä (eli nro 78). Mulla on sellainenkin koukero tässä, että olen saanut lähes valmiiksi suomalaisen kanditutkinnon toiselta alalta, mutta nyt kun olen lukenut ensikertalaisuudesta, että se tarkoittaisi sitä että ei ole suomalaista tutkintoa (luulin ennen että se tarkoittaa sitä että ei ole päässyt yliopistolle sisään), niin nyt olen jättänyt tutkinnon suorittamisen jäihin. Mulla olisi enää kandin tutkielma palauttamatta (siihenkin kaikki opponoinnit sun muut tehtynä), mutta se odottaa nyt piirongin laatikossa. Mulla menee tutkinto-oikeus pian umpeen ja olen sitä jo varmaan max määrän jatkanut myös dekaanin luvalla. Tarkoitus oli tosiaan tänä kesänä kaikki palauttaa ja koota tutkinto, mutta ei kai mun kannata, jos haluan psykalle päästä. Jos haluan psykalle hakea ensikertalaisena, niin eikö mun kannata ottaa se riski, että dekaani ei enää ens vuonna suostu vilkaisemaan mun keissiä ja antaa mun palauttaa kandin tutkielmaa (siihen toiseen tutkintoon)? Kun mulla on sellanen mielikuva, että ilman ensikertalaisuutta on tosi paljon vaikeempi päästä sisään.
Ensikertalaisuus on jo sinulta mennyt
Joo en tarkoittanut, että työmäärä on piskuinen vaan että vaikutus siihen työmäärään nähden on piskuinen. :D Muutama piste vaan hirveen huhkimisen jälkeen. Voiko lukion kursseja suorittaa etänä, tenttimällä, palauttammalla esseitä ym.? Siis voiko siihen tahtiin itse vaikuttaa tosi paljon vai ei? Mä en ole ollenkaan varma yritänkö korottaa yhtään mitään, mutta kartoitan eri vaihtoehtoja. Kuvittelen pystyväni pitkään matikkaan, koska lyhyt taisi aikoinaan olla mulle väärä valinta. Aloin lukiossa kukoistaa ja matikasta sain joka kurssista kympin, sain lukion stipendin ja menin yliopistolle lukemaan matikkaa. Jos niitä pitkän kursseja voi napsia omaan tahtiin, niin uskon pystyväni siihen, mutta en tietenkään tiedä onko näin. Ja miten muuten käy jos yrittää korottaa jotain ainetta, mutta ei onnistu? Uusi arvosana tulee sitten voimaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vielä (eli nro 78). Mulla on sellainenkin koukero tässä, että olen saanut lähes valmiiksi suomalaisen kanditutkinnon toiselta alalta, mutta nyt kun olen lukenut ensikertalaisuudesta, että se tarkoittaisi sitä että ei ole suomalaista tutkintoa (luulin ennen että se tarkoittaa sitä että ei ole päässyt yliopistolle sisään), niin nyt olen jättänyt tutkinnon suorittamisen jäihin. Mulla olisi enää kandin tutkielma palauttamatta (siihenkin kaikki opponoinnit sun muut tehtynä), mutta se odottaa nyt piirongin laatikossa. Mulla menee tutkinto-oikeus pian umpeen ja olen sitä jo varmaan max määrän jatkanut myös dekaanin luvalla. Tarkoitus oli tosiaan tänä kesänä kaikki palauttaa ja koota tutkinto, mutta ei kai mun kannata, jos haluan psykalle päästä. Jos haluan psykalle hakea ensikertalaisena, niin eikö mun kannata ottaa se riski, että dekaani ei enää ens vuonna suostu vilkaisemaan mun keissiä ja antaa mun palauttaa kandin tutkielmaa (siihen toiseen tutkintoon)? Kun mulla on sellanen mielikuva, että ilman ensikertalaisuutta on tosi paljon vaikeempi päästä sisään.
Ensikertalaisuus on jo sinulta mennyt
Eihän ole, jos opinnot Suomessa aloitettu ennen vuotta 2014 (eikä ole tutkintoa)
91 - millä perusteella olisi mennyt? Mun mielestä olisi loogista jos olisi mennyt, mutta en ole löytänyt mitään kohtaa missä näin sanotaan, kun ei ole suomalaista tutkintoa enkä ole vastaanottanut paikkaa 2014 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän mä tosiaan olen, koska otin mun kandipaikan vastaan ennen tota vuotta. Ja eikö niin, että EU maassa tehty tutkinto ei mitenkään ole tulkittavissa Suomen koulutusjärjestelmän mukaiseksi korkeakoulututkinnoksi? Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole ja siksi haenkin sisään, että saan sen hyödylliseksi. Psykan laitokselta sanoivat, että hae ensin meille sisään, niin sitten katsotaan kurssien vastaavuudet ja korvaavuudet ja että luultavasti multa puuttuu lähinnä vaan käytännön harjoitteluja.
Itse asiassa on tulkittavissa meidänkin järjestelmän mukaiseksi korkeakoulututkinnoksi. Toki riippuu maasta, jossa olet tutkinnon suorittanut, mutta Pohjoismaissa (Ruotsi, Tanska) on Suomen tutkintoa vastaavat koulutukset. Tosin tutkintotodistusta ei ilmeisesti tunnusteta automaattisesti, vaan sun pitäisi pyytää suomalaista korkeakoulua tunnustamaan tutkinto.
Mun tutkinto ei ole Pohjoimaista. Olen ollut suomalaisen yliopiston psykan laitokseen yhteydessä ja sieltä sanottiin, että sitten kun olen päässyt sisälle heille, niin katsotaan vastaavuudet ja että teoria mulla varmaan on tosi vahva, mutta harjoittelut pitänee tehdä. Tai itse asiassa siinä kävi aluksi niin, että he sanoi, että mun pitäis hakea Valviralta psykolgin pätevyyttä. Mikä oli tietenkin outoa, koska hyvin tiesivät, että en ole missään maassa pätevä psykologi. Siitä tuli sitten pieni sanaharkka Valviran ja yliopiston välille jossa vaiheessa mä sanoin, että haen sisälle ja katsotaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mun tutkinto ei ole Pohjoimaista. Olen ollut suomalaisen yliopiston psykan laitokseen yhteydessä ja sieltä sanottiin, että sitten kun olen päässyt sisälle heille, niin katsotaan vastaavuudet ja että teoria mulla varmaan on tosi vahva, mutta harjoittelut pitänee tehdä. Tai itse asiassa siinä kävi aluksi niin, että he sanoi, että mun pitäis hakea Valviralta psykolgin pätevyyttä. Mikä oli tietenkin outoa, koska hyvin tiesivät, että en ole missään maassa pätevä psykologi. Siitä tuli sitten pieni sanaharkka Valviran ja yliopiston välille jossa vaiheessa mä sanoin, että haen sisälle ja katsotaan sitten.
Tee se kandi valmiiksi. Muuten harmittaa. Ja haet sitten maisterivaiheeseen
Kyllä ainakin 40% valitaan kokeen perusteella. Maisteriin kaikki
Tää on kyllä pienoinen päänsärky mulle, että mitä tehdä. Ensikertalaisuus paljastui mulle vasta tossa huhti-toukokuussa ja periaatteessa mun pitäis saada vanha tutkinto tässä kuussa valmiiksi. Vähän olen kiikun kaakun. Mun käsittääkseni psykan maisteriin olisi vaikeampi päästä sisään kun kandiin. Miksi siis menettäisin ensikertalaisuuteni, jos ehkä hyvällä tsägällä saan tehdä tutkinnon loppuun vuoden päästä? Mutta voi olla, että en saa tehdä sitä loppuun, vaan yliopistosta sanotaan, että tämä nyt oli viimeinen pisara. Mun alalla sillä ei ole niin väliä, koska töitä riittää myös epäpteville, mutta olenhan mä sen eteen jonkun verran puurtanut, niin toki jonkinverran harmittaisi. Olen sitäkin ajatellut, että jos the worst comes to the worst ja yliopisto ei enää suostuisi mihinkään pidennyksiin, niin voisin hakea uudestaan sisään siihen tutkintoon ja hyväksilukea joko nykyisessä tai jossain toisessa yliopistossa. Kuulostaa ihme pelleilyltä, mutta tällaiseksi tämä tilanne on minut ajanut!! :p Ihanaa saada teiltä ajatuksia, niin ehkä omatkin suunnitelmat tästä selkenevät.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä pienoinen päänsärky mulle, että mitä tehdä. Ensikertalaisuus paljastui mulle vasta tossa huhti-toukokuussa ja periaatteessa mun pitäis saada vanha tutkinto tässä kuussa valmiiksi. Vähän olen kiikun kaakun. Mun käsittääkseni psykan maisteriin olisi vaikeampi päästä sisään kun kandiin. Miksi siis menettäisin ensikertalaisuuteni, jos ehkä hyvällä tsägällä saan tehdä tutkinnon loppuun vuoden päästä? Mutta voi olla, että en saa tehdä sitä loppuun, vaan yliopistosta sanotaan, että tämä nyt oli viimeinen pisara. Mun alalla sillä ei ole niin väliä, koska töitä riittää myös epäpteville, mutta olenhan mä sen eteen jonkun verran puurtanut, niin toki jonkinverran harmittaisi. Olen sitäkin ajatellut, että jos the worst comes to the worst ja yliopisto ei enää suostuisi mihinkään pidennyksiin, niin voisin hakea uudestaan sisään siihen tutkintoon ja hyväksilukea joko nykyisessä tai jossain toisessa yliopistossa. Kuulostaa ihme pelleilyltä, mutta tällaiseksi tämä tilanne on minut ajanut!! :p Ihanaa saada teiltä ajatuksia, niin ehkä omatkin suunnitelmat tästä selkenevät.
Mungo-Annako tämän keskustelun kaappasi? :D
Vasta tänä vuonna Helsingin maisteri raketoi pisteissä, aina ennen sinne on ollut helpompi päästä kuin kandiin. Täälläkin oli yksi, joka ei päässyt maisteriin, mutta pääsi kandiin. Molempiin kannattaa tietenkin hakea.
Mitä muuten haluat psykologina tehdä? Jos terapiatyötä, päässet koulutuksellasi ja työkokemuksellasi psykoterapeuttiopintoihinkin jo.
Sitten ei kannata valmistua, jos toinen tutkinto vielä joustaa!
Todistusvalinnan pisteet on täällä. Kukaan ei pysty edes arvioimaan millaisia pisteitä tarvitaan, mutta esim. oikikseen otettiin tänä vuonna 20 % papereilla ja edes siihen joukkoon ei mahtunut pelkkiä ällärivejä.
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…