Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
141/8137 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Onko täällä keskustelussa lainkaan muita ensikertalaisia hakijoita, joilla alkaa vielä lukion viimeinen vuosi, tai jotka olisivat vuosi/pari sitten valmistuneet ja mahdollisesti korottaisivat ylppäreitä todistusvalinnan vuoksi? :)

Vierailija
142/8137 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unohtuiko alanvaihtajien asema opiskelijavalintojen uudistuksissa? Maisterihaun suosio kasvaa, siirtohaun kautta liikkuu yhä harva"

https://yle.fi/uutiset/3-10841282

Ainakin psykalla maisteriväylä on aivan liian pieni... Hakijamääräkin menee yli maisterihakujen keskiarvon ja päähaku on täynnänsä alanvaihtajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/8137 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

papereilla sisään kirjoitti:

Hei! Onko täällä keskustelussa lainkaan muita ensikertalaisia hakijoita, joilla alkaa vielä lukion viimeinen vuosi, tai jotka olisivat vuosi/pari sitten valmistuneet ja mahdollisesti korottaisivat ylppäreitä todistusvalinnan vuoksi? :)

mä pääsin lukiosta 4v sitten, mutta kuulun ensikertalaisiin ja harkitsen korotusta :D

tuleekohan ens vuodeksi ennakkomateriaaleja ollenkaan? jossain mutuiltiin, että ei sais tulla...

Vierailija
144/8137 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä pääsin lukiosta 4v sitten, mutta kuulun ensikertalaisiin ja harkitsen korotusta :D

tuleekohan ens vuodeksi ennakkomateriaaleja ollenkaan? jossain mutuiltiin, että ei sais tulla...

Okei! Onko sulla minkälaiset pisteet tällä hetkellä / mitä aineita harkitset korottavasi?

Ja samaa taitavat miettiä ihan kaikki noista ensi vuoden ennakkomateriaaleista...

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta: "Vuodesta 2018 alkaen pääsykokeiden tulisi olla sellaisia, etteivät ne edellytä pitkää valmentautumista. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi aineistokokeita tai muita koetilanteessa suoritettavia tehtäviä. Jatkossa kokeiden määrää vähennetään edelleen kehittämällä useilla aloilla hyödynnettäviä yhteisiä kokeita, jotta yhdellä kokeella voisi hakea useampaa opiskelupaikkaa."

Eikös ne materiaalit tänäkin vuonna tullu aiempaa myöhemmin, vaikka määrä ei sinänsä ollut kovin paljon pienempi? Ehkä se on sit olevinaan juuri sitä että "ei edellytä pitkää valmentautumista"... on kyllä turhauttavaa kaikki tämä epätietoisuus, kärsivällisenä tai vähemmän kärsivällisenä täytyy vaan jatkaa odottelua :/

Vierailija
145/8137 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei! Onko sulla minkälaiset pisteet tällä hetkellä / mitä aineita harkitset korottavasi?

Ja samaa taitavat miettiä ihan kaikki noista ensi vuoden ennakkomateriaaleista...

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta: "Vuodesta 2018 alkaen pääsykokeiden tulisi olla sellaisia, etteivät ne edellytä pitkää valmentautumista. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi aineistokokeita tai muita koetilanteessa suoritettavia tehtäviä. Jatkossa kokeiden määrää vähennetään edelleen kehittämällä useilla aloilla hyödynnettäviä yhteisiä kokeita, jotta yhdellä kokeella voisi hakea useampaa opiskelupaikkaa."

Eikös ne materiaalit tänäkin vuonna tullu aiempaa myöhemmin, vaikka määrä ei sinänsä ollut kovin paljon pienempi? Ehkä se on sit olevinaan juuri sitä että "ei edellytä pitkää valmentautumista"... on kyllä turhauttavaa kaikki tämä epätietoisuus, kärsivällisenä tai vähemmän kärsivällisenä täytyy vaan jatkaa odottelua :/

mun rivi mikä katotaan on LEEEC niin tosta jos sais kaiken ällää huonomman mahdollisimman hyväksi... ihan maksimissaan voisin saada pisteet johonkin 140 kieppeille niillä aineilla mitä voin kirjottaa. Materiaalit tuli vaan kuukausi ennen koetta, mut toisaalta esm tilastomatikkaan oli teoriaa vaan n. 40 sivua

Vierailija
146/8137 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun rivi mikä katotaan on LEEEC niin tosta jos sais kaiken ällää huonomman mahdollisimman hyväksi... ihan maksimissaan voisin saada pisteet johonkin 140 kieppeille niillä aineilla mitä voin kirjottaa. Materiaalit tuli vaan kuukausi ennen koetta, mut toisaalta esm tilastomatikkaan oli teoriaa vaan n. 40 sivua

Okei, sullahan on ihan hyvä lähtötilanne sit :) Jos on pisteet 140 kieppeillä niin sehän ois jo tosi hyvä. Huolettaako sua sähköiset kirjotukset, esim. matikan ohjelmistot mitkä abitissa täytyy osata? Ja kiitos tarkennuksesta!

Vierailija
147/8137 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt käy niin, että suurin osa/kaikki todistusvalinnan paikoista varataan ensikertalaisille eikä pääsykokeeseen voi valmistautua etukäteen niin mitä mahiksia keskinkertaisesti kirjoittaneella "toiskertalaisella" on? Olen useana vuonna ollut lähellä opintopaikkaa, ja haluaisin todella tehdä kaikkeni, jotta ensi vuonna vihdoin onnistaisi.

Vierailija
148/8137 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt käy niin, että suurin osa/kaikki todistusvalinnan paikoista varataan ensikertalaisille eikä pääsykokeeseen voi valmistautua etukäteen niin mitä mahiksia keskinkertaisesti kirjoittaneella "toiskertalaisella" on? Olen useana vuonna ollut lähellä opintopaikkaa, ja haluaisin todella tehdä kaikkeni, jotta ensi vuonna vihdoin onnistaisi.

Samat mahdollisuudet kuin muillakin ei-ensikertalaisilla. Hyvät, keskinkertaiset tai huonot paperit kirjoittaneella ei ole valintakoepisteytyksessä eroa, eikä edellisten opintojen arvosanat suoraan kerro kuinka hakija tulee pärjäämään valintakokeessa. Itse hain ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja pisteeni olisivat riittäneet jns/jkl, mutta haluamiini paikkakuntiin jäin ensimmäisille varasijoille. Lukiosta sain aikoinaan juuri ja juuri paperit ulos.

Todennäköisesti todistusvalinnan myötä edellisestä yhteispistehakujonosta siirtyy hyviä hakijoita valintakoejonoon jolloin valintakoejonon taso keskimääräisesti nousee, mutta myös siitä valittavien määrä nousee. Näkyykö tason nousu suhteessa paikkojen kasvuun jää nähtäväksi.

Vierailija
149/8137 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on väärin, jos ei-ensikertalaisille jää vain pääsykoe, johon ei voi edes valmistautua.

Toivotaan, että kaikki todistusvalinnan paikat eivät mene ensikertalaisille.

Vierailija
150/8137 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupuolella kerrottiin oikiksen todistusvalinnasta ja että rolloon riitti äikästä L + loput E. Ja oikikseenhan otettiin se 20% todistuksella. Eli kun tulevana vuonna psykaan otetaan 60% todistuksella niin eikö joku 1-2 L + loput E riittäs sisäänpääsyyn psykalle? Ainakin Joensuuhun? Toki mutuilua, mutta eikö kuulosta suunnilleen järkevältä?

Vierailija
151/8137 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi täällä, että ylioppilas jolla on lyhyt matikka ei voi mennä yo-kokeeseen tekemään pitkää matikkaa ilman että ensin opiskelee ne kurssit. Tämä on väärä tieto. Kysyin aikuislukiosta ja sain tiedon, että mitään kursseja ei ole pakko käydä, jos on jo ylioppilas, vaan voi mennä myös suoraan kokeeseen. Toki moni voi kokea tarvitsevansa kursseja varsinkin jos sähköinen ympäristö on uusi.

Vierailija
152/8137 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ts.fi/teemat/koulutus+ja+harrastus/4660974/Korkeakouluun+av…

Niin...Viitaten tuon keskustelun kommenttiin: eihän sitä olisi kiire, mutta kun jokaisen epäonnistumisen jälkeen pitää odottaa vuosi seuraavaan yritykseen tulee hakuprosessista helposti itse opiskelua pitempi prosessi.

Vierailija
153/8137 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin Jyväskylän yliopistosta ensi kevään valintamenettelystä. Sain tiedon, että lokakuussa tulee tieto ensi keväästä. Toivoisin, että osa ei-ensikertalaisista valittaisiin myös todistusvalinnalla. Mutta tuskin. Jännä nähdä myös, miten kiintiöt muuttuvat.

Minulla on siis jo maisterin paperit eri aineesta, mutta psykalle haluan. Aikooko joku käydä valmennuskurssia tai vastaavaa tilastomatematikkaa ajatellen?

Vierailija
154/8137 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko lukeneet avoimessa yliopistossa kursseja? Pääseekö ilman niitä kukaan sisään?

Vierailija
155/8137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että avoimen kurssit paljon auttaa sisäänpääsyyn. Mulla on jo ne opinnot, mutta kokeessa ainakin ennen on kysytty niin nippelitietoa artikkeleista, että ei siinä laajemman kokonaisuuden ymmärtämisestä ole hyötyä. Pääpainohan on kuitenkin tilastomatikassa.

Vierailija
156/8137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lukeneet avoimessa yliopistossa kursseja? Pääseekö ilman niitä kukaan sisään?

Mä pääsin nyt sisään, enkä oo käynyt yhtään avoimen kurssia. Kokeessa on painotettu, että annetun materiaalin tiedoilla mennään eli mitään pohjatietoa ei tarvitse olla. Muutama tuttu on käynyt avoimessa tilastokurssin pääsykoetta varten ja kokenut sen hyödylliseksi ja uskon, että matikka ei ainakaan kokonaan häviä kokeesta eli se vois olla järkevä.

Vierailija
157/8137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en myöskään usko, että matikka häviäisi kokeesta. Se olisi hirveen suuri muutos. Matikalla ne mittaa hakijoista myös sen tyyppistä älykkyyttä, loogista ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoa. Tietenkin ne saattaa osan tästä korvata jollain muilla päättely tyyppisillä osioilla.

Vierailija
158/8137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

En oo aiemmin kirjoitellut tänne, enkä hirveesti 2019- ryhmäänkään. Hain ensimmäistä kertaa kunnon lukemisella ja jäin toiselle varasijalle. Oon tyytyväinen suoritukseen koska uskoisin että harva pääsee ensiyrittämällä sisään tai noinkaan lähelle, ja teinkin koko viime vuoden ihan jumalattomasti töitä jotta olisin päässyt. Opiskelin tilastomatikan käytännössä yksin kahteen kertaan syksyllä ja sitten vielä kevään valmennuskurssilla.

Tällä hetkellä mun suurin ongelma on se että mua ahdistaa edes ajatus siitä että mun pitäisi käydä sama niin intensiivinen opiskelurumba ensi vuoden kokeeseen. Tiedän ettei se tule olemaan niin rankkaa (jos vaan saan pidettyä matikan muistissa) koska kaikkea ei tarvitse opiskella uutena, mutta silti. Ehdottomasti rankinta oli kuitenkin ne artikkelit sen vähäisen ajan takia jota niitten lukemiseen annetaan.

Oon pettynyt siihen että todistusvalinnan myötä hakijan motivaatiolle annetaan vähemmän painoarvoa, tai se ainakin siirretään varsinaisesta pääsykokeesta lähemmäksi yo-arvosanoja ja niiden korottelua. Mun mielestä ylppäreiden fysiikan kokeessa menestyminen ei tee susta hyvää psykologia - ei sillä että meidän oma pääsykoe ilman soveltuvuuskokeita mittais sitä yhtään paremmin.

Mulla on niin paljon ristiriitaisia tunteita tätä koko prosessia kohtaan ja samalla mun perheenjäsenet yrittää painostaa hakemaan myös muualle, vaikka tiedän etten muualle halua. Mietityttää se, millainen ensi vuoden koe tulee olemaan. Jos siihen oikeasti ei voi valmistautua (lukuunottamatta perus logiikan taidon harjoittamista ja taulukoiden lukua), niin samallahan niitä yo-arvosanoja voisi sitten korotella. Jos siellä pitääkin osata matikka niin sit ei oikein muuta voi samalla tehdä. Oon jotenkin niin pettynyt tähän.

Mietin myös että kehtaanko mennä vielä Eximialle vai maksanko itseni kipeäksi Valmennuskeskuksen kurssista ja mitä voin tehdä syksyn töiden ohella jotta taidot pysyvät hallussa...

Vierailija
159/8137 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aika sama fiilis. Pääsin myös huvin lähelle sisäänpääsyä. Ahdistaa oikeasti se, että kokeeseen ei ehkä voi valmistautua etukäteen. Opiskelin tosi ahkerasti tän vuoden kokeeseen, kävin valmenmuskurssin jne. Lova maksella siihen otettua lainaa tässä joka palkasta...

En tiedä miten kestän enää yhtäkään pettymystä tän asian suhteen, mutta toisaalta en näe urani suhteen muitakaan järkeviä vaihtoehtoja.

Vierailija
160/8137 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette ennenkin osallistuneet pääsykokeisiin, miten aiotte valmistautua eri tavalla kuin ennen? Minä olen yhden kerran osallistunut ja ainakin tilastomatikan aion opetella entistä paremmin. Vaikka periaatteessa ymmärrän sen hyvin ja osaan esim. SPSS:llä toteuttaa helposti, niin pääsykokeessa tehtiin käsipelillä kaikki vaiheet. Sellaistakin olen joskus tehnyt, mutta itse koetilanteessa menin pahasti sekaisin ja monet kysymykset kuulostivat ihan vierailta. Eli tilastomatikka haltuun, niin että unissaankin osaa vaikka käsin väkertää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi