Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Mistähän tuota voisi selvittää, että koskeeko todellakin tuo todistusvalinta ainoastaan ensikertalaisia? Itsellä hyvät paperit (tärkeimmistä aineista LLEM), ja nyt sain amk-paikan jota en ole vielä uskaltanut ottaa vastaan kun psyka on kuitenkin se ensisijainen haave. Useampi hakukerta psykalle takana, sain nyt 85p kokeesta että kauas se jäi rajoista mutta ei nyt 100% penkin alle kuitenkaan. Mutta eihän tässä uskalla tuota amk-paikkaa ottaa vastaan jos se poistaa todistusvalintamahdollisuuden...
Tuskin uusi pääsykoe tulee mittaamaan tieteellistä ajattelutapaa. Sitä voi opettaa yliopistossa, ja opetetaankin.
Joku artikkeli siellä voi olla aineistona, joten artikkeleita voi opetella lukemaan etukäteen.
haaveilijaikuinen kirjoitti:
Mistähän tuota voisi selvittää, että koskeeko todellakin tuo todistusvalinta ainoastaan ensikertalaisia? Itsellä hyvät paperit (tärkeimmistä aineista LLEM), ja nyt sain amk-paikan jota en ole vielä uskaltanut ottaa vastaan kun psyka on kuitenkin se ensisijainen haave. Useampi hakukerta psykalle takana, sain nyt 85p kokeesta että kauas se jäi rajoista mutta ei nyt 100% penkin alle kuitenkaan. Mutta eihän tässä uskalla tuota amk-paikkaa ottaa vastaan jos se poistaa todistusvalintamahdollisuuden...
Soita haluamasi koulun hakijapalveluihin tai suoraan Opetushallitukseen.
Ja kerro saamasi vastaus tänne!
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa nyt tosi paljon etten hakenut Joensuuhun lainkaan. Olisin päässyt sinne.
Onko täällä muita jotka jäivät rannalle omassa hakukohteessaan, mutta pisteet olisivat riittäneet muualle (jos vaan olisi sinne hakenut)? Pelkään että ensi vuoden koeuudistukset eivät ole ollenkaan suotuisat itselleni. 😔
Sama tilanne, ~2 pisteen päähän jäin Helsingistä enkä hakenut muualle. Harmittaa vietävästi :D Itse toivon ettei ennakkomateriaali poistuisi kokonaan ensi vuodelta, ärsyttäisi jos koko tän kevään opiskelu olisi ollut sikäli turhaa (vaikka tottakai opinnoissa tulee olemaan hyötyä tilasto-osaamisesta). Jos koe olisi samanlainen ensi vuonna niin mulla olisi tosi hyvä etulyöntiasema, sen verran kovan pohjan sain rakennettua tilastoon viime vuoden aikana ja sitten voisi keskittyä täysillä niihin artikkeleihin (mikä ei ihan onnistunut tällä kertaa, ja siitä sisäänpääsy jäikin sitten kiinni).
Tuntuu että on jotenkin just sopivasti sitä väliinputoajaikäluokkaa koko tässä koulutusuudistuksessa ":)" Tulee todistusvalinta josta en omana lukioaikanani tietenkään vielä tiennyt mitään enkä siten juuri panostanut kirjoituksiin, ja nyt vielä tämä että toisella hakukerralla edellisen hakukerran pänttäyksistä ei ehkä olekaan mitään hyötyä. Hahaaaa...
Vierailija kirjoitti:
haaveilijaikuinen kirjoitti:
Soita haluamasi koulun hakijapalveluihin tai suoraan Opetushallitukseen.
Ja kerro saamasi vastaus tänne!
No tulipa soitettua. Turussa eivät ole tehneet asiasta vielä mitään päätöstä. Asia varmistettu sekä hakijapalveluista että yhteiskuntatieteellisen opintopäälliköltä... Kuulemma oikis & lääkis Turussa ovat jo linjanneet, että todistusvalinnassa tullaan huomioimaan ainoastaan ensikertalaiset hakijat. Mutta kuten sanottu niin psykan osalta tätä päätöstä ei ole vielä tehty ja se tullaan tekemään vasta syys-lokakuun aikana. Helsinkiin en vielä saanut yhteyttä kun puhelinpalvelu oli mennyt kiinni jo klo 14. Voisin kyllä kuvitella, että yleinen linjaus tulee olemaan se, että ensikertalaisia suositaan.
Aika absurdi olo. Enpä taida uskaltaa ottaa amk-paikkaa kun sehän voi olla, että muutkin yliopistoalat ottavat tuon saman linjan ensikertalaisten suosimisesta. Kyllä täytyy sanoa että tämä ensikertalaiskiintiö on henkilökohtaisesti vain hankaloittanut elämääni satakertaisesti. Huoh.
Hei! Itse hain ensimmäistä kertaa ja sain pettyä tulosten tultua. Panostin aivan tosissani, mutta kokeessa meni yllättäviä kohtia väärin ja harmi kyllä yksikään lottoamaani logiikkavastaus ei tainnut osua kohdilleen. Ensi vuonna uudestaan! Olen myös koettanut selvitellä, tuleeko todistusvalinta koskemaan myös ei-ensikertalaisia. Tietääkö joku viisas, voiko iltalukioon ilmoittautua kesken vuoden tekemään pakollisia kursseja ja ilmoittautumaan kevään kirjoituksiin, jos tieto todistusvalinnasta tulee vasta myöhemmin syksyllä, kun lukuvuosi jo alkanut?
Itse olin vuosia sitten iltalukiossa, ja silloin ilmoittauduttiin kurssi kerrallaan. Yo-kirjoituksiin ilmoittaudutaan YTL:n rajan mukaan.
Joku aiemmin kyseli, olisiko päässyt sisään kouluun sellaiseen kaupunkiin minne ei hakenut. Mä en hakenut Jyväskylään enkä Joensuuhun ja kumpaankin olisin päässyt :|
Aikuislukioon voi ilmottautua missä vaiheessa vuotta tahansa, ja seuraavalta alkavalta jaksolta pääsee aloittamaan opinnot. Kevään kirjoituksiin ilmoittautuminen on muistaakseni joskus marraskuussa. Koulujen sivuilta selviää, millon jaksot alkaa ja loppuu, millon on viimenen ilmoittautuminen ym.
Mä olen sitä mieltä, että tuo ensikertalaiskiintiö häiritsee melkein kaikkia, sillä jos ei pääse ykköshakukohteeseensa ekalla yrityksellä, ei voi kuitenkaan mennä mihinkään muuhunkaan 3. asteen koulutukseen heti lukion jälkeen, jos haluaa yrittää tavoitella ykkösvaihtoehtoaan vielä uudestaan. Eihän se silloin nopeuta ainakaan suosituille aloille pyrkivien vastavalmistuneiden jatko-opintoihin pääsyä yhtään, ennemminkin hidastaa. Ennen ensikertalainenkin on sentään voinut lukea rauhassa jotakin läheistä alaa, ja hakea sitten uudestaan menettämättä siinä mitään. Onhan vielä jäljellä avoin yliopisto, mutta oikeaan yliopistoon pääsy kuitenkin ennustaisi enemmän sitä, että valmistuu ainakin joksikin, vaikka ykköskohde jäisi lopulta saamatta.
Onkohan tässä ollut päättävillä ikäluokilla se ajatus, että nuoret tyytyisivät siihen, mihin pääsevät heti ekalla hakukerralla ja hakurumba loppuisi sitten heti. Mielestäni vähän kummallinen ajatus, kun eikö nykyajan nuorille ole joka tuutista pienestä asti toitotettu sitä, että kannattaa seurata unelmiaan ja tavoitella työtä, josta oikeasti nauttii, eikä suinkaan luovuttaa ja tyytyä mihinkään kuten ehkä vanhemmat ja isovanhemmat ovat tehneet. Itse olen kyllä y-sukupolvea enkä oikein tiedä, onko z sitten niin paljon meitä vähemmän kunnianhimoinen, että varavaihtoehdot hyväksytään helposti, mutta en oikein usko.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että tuo ensikertalaiskiintiö häiritsee melkein kaikkia, sillä jos ei pääse ykköshakukohteeseensa ekalla yrityksellä, ei voi kuitenkaan mennä mihinkään muuhunkaan 3. asteen koulutukseen heti lukion jälkeen, jos haluaa yrittää tavoitella ykkösvaihtoehtoaan vielä uudestaan. Eihän se silloin nopeuta ainakaan suosituille aloille pyrkivien vastavalmistuneiden jatko-opintoihin pääsyä yhtään, ennemminkin hidastaa. Ennen ensikertalainenkin on sentään voinut lukea rauhassa jotakin läheistä alaa, ja hakea sitten uudestaan menettämättä siinä mitään. Onhan vielä jäljellä avoin yliopisto, mutta oikeaan yliopistoon pääsy kuitenkin ennustaisi enemmän sitä, että valmistuu ainakin joksikin, vaikka ykköskohde jäisi lopulta saamatta.
Onkohan tässä ollut päättävillä ikäluokilla se ajatus, että nuoret tyytyisivät siihen, mihin pääsevät heti ekalla hakukerralla ja hakurumba loppuisi sitten heti. Mielestäni vähän kummallinen ajatus, kun eikö nykyajan nuorille ole joka tuutista pienestä asti toitotettu sitä, että kannattaa seurata unelmiaan ja tavoitella työtä, josta oikeasti nauttii, eikä suinkaan luovuttaa ja tyytyä mihinkään kuten ehkä vanhemmat ja isovanhemmat ovat tehneet. Itse olen kyllä y-sukupolvea enkä oikein tiedä, onko z sitten niin paljon meitä vähemmän kunnianhimoinen, että varavaihtoehdot hyväksytään helposti, mutta en oikein usko.
Koulujen määrärahat leikattiin. Ei ole enää varaa kouluttaa monen tutkinnon suorittajia.
Tuo ensikertalaisten suosiminen on kyllä huono homma. Ja mitä tulee toisen tutkinnon opiskeluun niin ei sen luulisi olevan läheskään yhtä kallista yhteiskunnalle kun opiskelijat ovat aika itseohjautuvia. Kirjoittakaa opetusministerille, itse kirjoitin jo.
Hain ties kuinka monennetta kertaa...Mulla kaatuu matematiikkaan hommat. Treenasin ja treenasin keväällä ja kokeessa olin taas ihan lukossa. En vaan käsitä miksi ko. asiaa pitää testata psykologian pääsykokeessa. Itse ottaisin mieluiten metodi- ja logiikkakokeen. Jos on pakko järjestää soveltuvuuskoe, niin sen pitäisi oikeasti olla raaka - ei mitään mukavien juttelua missä tarkkaillaan olemusta vaan sitä, että miten kantti oikeasti kestää hankalissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Hain ties kuinka monennetta kertaa...Mulla kaatuu matematiikkaan hommat. Treenasin ja treenasin keväällä ja kokeessa olin taas ihan lukossa. En vaan käsitä miksi ko. asiaa pitää testata psykologian pääsykokeessa. Itse ottaisin mieluiten metodi- ja logiikkakokeen. Jos on pakko järjestää soveltuvuuskoe, niin sen pitäisi oikeasti olla raaka - ei mitään mukavien juttelua missä tarkkaillaan olemusta vaan sitä, että miten kantti oikeasti kestää hankalissa tilanteissa.
Tilastotiede on todella oleellista psykologiassa ja tieteellisissä tutkimuksissa. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku aiemmin kyseli, olisiko päässyt sisään kouluun sellaiseen kaupunkiin minne ei hakenut. Mä en hakenut Jyväskylään enkä Joensuuhun ja kumpaankin olisin päässyt :|
Miksi ihmeessä et hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et hakenut?
Asun Etelä-Suomessa, eikä muuttaminen ole omassa elämäntilanteessa vaihtoehto. Tulosten jälkeen olen kyllä kieltämättä miettinyt, olisiko tuo Jyväskylä ollut vielä jotenkin toteutettavissa.. ensi vuonna tästä viisastuneena haen kaikkiin kaupunkeihin ja murehdin käytännön asioita vasta jälkeenpäin 😁
Minäkin liityn keskusteluun sillä tarkoitus on tosissaan pyrkiä sisään ensi keväänä. Olisin kiitollinen, jos joku osaisi selventää millaiset kiintiöt sun muut ensi vuonna on. Mun tilanne on tällainen. Olen 90-luvulla opiskellut psykan tutkinnon ulkomailla. Tehnyt vähän alaa liippaavaa työtä, mutta ei nyt ihan (opetuksen tutkimus, varhaiskasvatus ym.) Mulla on siis vaan ulkomainen tutkinto joten kuulunko ensikertalaisiin? Entä yo arvosanojen korotus, miten se tapahtuu? Mulla on aika hyvät pohjat, mutta esim. matikasta mulla on lyhyt (laudatur) niin voisin sen pitkäksi vetää (ehkä laudatur). Mutta miten paljon mahtaa vaikuttaa sisäänpääsymahdollisuuksiin? Tsemppiä kaikille valmistautumiseen tulevaan koitokseen! Mulle tämä tulee olemaan toinen yritys. Viime keväänä en kokeillut, kun olin niin kiinni töissä. Sitä edellisenä kokeilin ja tosi lyhyellä valmistelulla. Silloin vieläpä ilmoittauduin maisterihakuun, mutta toimitin paperit väärin (lähetin ne itse kun olis pitänyt sen ulkomaisen yliopiston...josta siis toki olin ne saanut tätä tarkoitusta varten nyt uudestaan, että näkyy kaikki kurssivastaavuudet ym.), niin sen takia mun koe hylättiin. Sen verran näin pisteitä, että en olisi päässyt sisälle. Nyt ajattelin hakea kandiin ja sitten hyväksilukea opintoja. Ja ajatuksena siis hakea ensikertalaisena. Meinaan nyt kesällä tehdä avoimessa perusopinnot (vaikka ne onkin mulla jo olemassa ulkomailta ja ihan samoista kirjoista - toki vanhemmat painokset) ja jos pääsee suppeita aineopintoja tekemään syksyllä, niin sitten teen nekin. (Lisäksi luen tässä kesällä erityispedagogiikan perusopinnot, mutta se ei liity tähän!) Sitten ajattelin päntätä koko vuoden matikkaa ja tehdä töitä vain keikkaluontoisesti, niin ei ole työt tällä kertaa häiritsemässä. ;) Toki mulla on kotona puuhaa joka vaatii täydellistä läsnäoloa, kun minulla on ihana alakouluikäinen lapsi jolla on lievähköä erityisen tuen tarvetta eli hänen kanssaan oleminen (liialta kirjoihin uppoutumiselta) on totta kai prioriteetti. Kiva kun tämä ketju on olemassa!
Minä vielä (eli nro 78). Mulla on sellainenkin koukero tässä, että olen saanut lähes valmiiksi suomalaisen kanditutkinnon toiselta alalta, mutta nyt kun olen lukenut ensikertalaisuudesta, että se tarkoittaisi sitä että ei ole suomalaista tutkintoa (luulin ennen että se tarkoittaa sitä että ei ole päässyt yliopistolle sisään), niin nyt olen jättänyt tutkinnon suorittamisen jäihin. Mulla olisi enää kandin tutkielma palauttamatta (siihenkin kaikki opponoinnit sun muut tehtynä), mutta se odottaa nyt piirongin laatikossa. Mulla menee tutkinto-oikeus pian umpeen ja olen sitä jo varmaan max määrän jatkanut myös dekaanin luvalla. Tarkoitus oli tosiaan tänä kesänä kaikki palauttaa ja koota tutkinto, mutta ei kai mun kannata, jos haluan psykalle päästä. Jos haluan psykalle hakea ensikertalaisena, niin eikö mun kannata ottaa se riski, että dekaani ei enää ens vuonna suostu vilkaisemaan mun keissiä ja antaa mun palauttaa kandin tutkielmaa (siihen toiseen tutkintoon)? Kun mulla on sellanen mielikuva, että ilman ensikertalaisuutta on tosi paljon vaikeempi päästä sisään.
Olet ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeva eli ensikertalainen, jos
* et ole suorittanut Suomen koulutusjärjestelmän mukaista korkeakoulututkintoa, ja
* et ole vastaanottanut korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa Suomen koulutusjärjestelmän mukaisesta koulutuksesta, joka on alkanut syksyllä 2014 tai sen jälkeen.
No sittenhän mä tosiaan olen, koska otin mun kandipaikan vastaan ennen tota vuotta. Ja eikö niin, että EU maassa tehty tutkinto ei mitenkään ole tulkittavissa Suomen koulutusjärjestelmän mukaiseksi korkeakoulututkinnoksi? Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole ja siksi haenkin sisään, että saan sen hyödylliseksi. Psykan laitokselta sanoivat, että hae ensin meille sisään, niin sitten katsotaan kurssien vastaavuudet ja korvaavuudet ja että luultavasti multa puuttuu lähinnä vaan käytännön harjoitteluja.
Pääsykoemateriaalin lukeminen sentään mittaisi jollain tavalla motivaatiota (vaikka ei niin hyvin kuin esim. koe + motivaatiokirje), mutta että lukiosta suoraan hakeneiden pitäisi osata tieteellistä ajattelutapaa? Miten, kun ei sitä lukiossa opeteta.
Vantaalla sentään järjestetään jatkossa lukiolaisille ilmaisia avoimen yliopiston luentoja, niin saa sieltä sitten vähän tarttumispintaa. Toivottavasti tästä tulee ihan valtakunnallinen juttu.