Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
7681/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt ensimmäisenä varalla, kun lisäpaikat julkastiin.. onko täällä muita ketkä jännittää vielä, että pääseekö sisään varasijalta?

Vierailija
7682/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämmennys kirjoitti:

Onko täällä muita Åbo Akademihin hakeneita? Mulla näkyy opintopolussa "Intervjuranking, kö" ja "opiskelijavalinta kesken". Tarkoittaako, että en päässyt soveltuvuuskokeella sisään, mutta että varasijapaikka tulee näkyviin vasta kun muista yliopistoista tullut tulokset? Mulla on siis ÅA kuudentena hakukohteena suomenkielisten linjojen jälkeen. 

Ei. Tarkoittaa sitä, että tulokset on syötetty sinne, mutta niitä ei näytetä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7683/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän kaikki yliopistot ole vielä lisänneet lisäpaikkoja opintopolkuun?

Vierailija
7684/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lukion psykan kirjasarjoja suosittelisitte? Minä hölmölöinen menin suutuspäissäni ilmoittautumaan kun tajusin, että olisin päässyt papereilla sisälle, jos olisi psyka (hyvällä arvosanalla) kirjoitettuna. Näin tokakertalaisena se on luultavasti pelkkää ajantuhlausta, mutta pakkohan se on käydä kokeilemassa kun kerta maksamaankin joutuu (peruminen ei taida ytl:n kanssa tulla kyseeseen :D). No ei kai siinä, ihan kivaa kai saada vähän opiskelua iltapuhteiksi. En edes tiedä, monta kurssia psykaa lukiossa on, sillä aikanaan kävin hirviömäisen kamalan opettajan takia vain sen yhden pakollisen, vaikka aine olisi kiinnostanutkin. Hyvillä eväillä kohti syksyn yo:ta 🤣

Vierailija
7685/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu tässä useemman viikon jyväskylään varasijalla 5. Yhen paikan oon liikkunu. Edellä siis kaikki muut kaupungit. Että en usko että mitään on vielä syötetty ellei kaikkia uusia paikkoja oo keksitty laittaa koevalintaan.

Vierailija
7686/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nyt ensimmäisenä varalla, kun lisäpaikat julkastiin.. onko täällä muita ketkä jännittää vielä, että pääseekö sisään varasijalta?

Juu olen sisällä kyllä jo muualla, mutta nyt 1. varasijalla kans ykkösvaihtoehtooni

Vierailija
7687/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lukion psykan kirjasarjoja suosittelisitte? Minä hölmölöinen menin suutuspäissäni ilmoittautumaan kun tajusin, että olisin päässyt papereilla sisälle, jos olisi psyka (hyvällä arvosanalla) kirjoitettuna. Näin tokakertalaisena se on luultavasti pelkkää ajantuhlausta, mutta pakkohan se on käydä kokeilemassa kun kerta maksamaankin joutuu (peruminen ei taida ytl:n kanssa tulla kyseeseen :D). No ei kai siinä, ihan kivaa kai saada vähän opiskelua iltapuhteiksi. En edes tiedä, monta kurssia psykaa lukiossa on, sillä aikanaan kävin hirviömäisen kamalan opettajan takia vain sen yhden pakollisen, vaikka aine olisi kiinnostanutkin. Hyvillä eväillä kohti syksyn yo:ta 🤣

Meillä on ollu käytössä sekä Oivallus että Skeema (en ole varma onko vielä muita sarjoja?), ja nuista Oivallus on ollut paljon parempi ainakin itelleni! Skeema on tosi sellasta pölkkytekstiä, kun taas Oivalluksessa asioita selitetään enemmän ja paremmin auki. Ykköskurssin kirja Skeemassa tosin on ainakin mun lukion psykanopettajien mielestä parempi, mutta ilmeisesti sen takia että oivalluksen vastaava on parisataa sivuinen järkäle, ja siksi "liian raskas ykköskurssille". Eli suosittelen Oivallusta! Jos sulla sattuu olemaan esim bookbeat- jäsenyys niin tuo Oivallus-sarjahan löytyy sieltä kans äänikirjoina, niistä oli itelle apua viime syksyn kirjotuksissa. Onnee vaan matkaan!

Vierailija
7688/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollu käytössä sekä Oivallus että Skeema (en ole varma onko vielä muita sarjoja?), ja nuista Oivallus on ollut paljon parempi ainakin itelleni! Skeema on tosi sellasta pölkkytekstiä, kun taas Oivalluksessa asioita selitetään enemmän ja paremmin auki. Ykköskurssin kirja Skeemassa tosin on ainakin mun lukion psykanopettajien mielestä parempi, mutta ilmeisesti sen takia että oivalluksen vastaava on parisataa sivuinen järkäle, ja siksi "liian raskas ykköskurssille". Eli suosittelen Oivallusta! Jos sulla sattuu olemaan esim bookbeat- jäsenyys niin tuo Oivallus-sarjahan löytyy sieltä kans äänikirjoina, niistä oli itelle apua viime syksyn kirjotuksissa. Onnee vaan matkaan!

Kiitos vastauksesta ja ihanan kannustavasta viestistä :) katselenpa noita kirjastosta ja käytettynä! Bookbeatia mulla ei ole, pitää katsoa olisiko Storytellissä, kuuntelu olisi tosi näppärä keino opiskella. Eipä ole tullut mieleen, että oppikirjoja olisi äänikirjoina. Tällaiselle lukihäiriöiselle tosi hyvä, koneääni Esaa ei jaksa loputtomiin kuunnella 😅

Vierailija
7689/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta ja ihanan kannustavasta viestistä :) katselenpa noita kirjastosta ja käytettynä! Bookbeatia mulla ei ole, pitää katsoa olisiko Storytellissä, kuuntelu olisi tosi näppärä keino opiskella. Eipä ole tullut mieleen, että oppikirjoja olisi äänikirjoina. Tällaiselle lukihäiriöiselle tosi hyvä, koneääni Esaa ei jaksa loputtomiin kuunnella 😅

Minulla oli pitkä aika siitä kun kirjoitin psykan. Ostin syksyllä kaikki kirjasarjat käytettyinä (onkohan niitä noin 4-5) ja kursseja muistaakseni 5 jokaisessa. Kirjasarjoissa on isoja eroja, mutta en osaa oikein suositella, kun riippuu niin paljon oppijasta. Sen lisäksi kuuntelin Jyrki Rossin psykan tunnit Youtubessa, kaikki 30 tuntia. Otin vielä valmennuskurssinkin lähellä kirjoituksia, mutta siitä ei ollut paljoa hyötyä. L tuli ja pääsin sisään.

Vierailija
7690/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko ottaa nyt osaa tähän ikään liittyvään keskusteluun, anteeksi jo nyt kärkäs ja kärjistetty kommenttini. Toinen näkökulma: kuinkahan monella suoraan lukiosta psykologiaa opiskelemaan päässeellä menee sormi suuhun työelämässä 25-vuotiaana? Asiantuntijana esim. tukea tarvitsevan lapsen perheelle, päihdekuntoutujalle tai työnohjaajana? Kirjoja voi aina lukea, mutta elämänkokemusta ei voi korvata.

Joten nelikymppisenä opiskelemaan: Oi kyllä!

Totta tämäkin, mutta onhan muitakin aloja joilla saattaa joutua tiukkoihin paikkoihin jo nuorena vastavalmistuneena. Esim. jos pääset suoraan lukiosta sosionomikoulutukseen ja valmistut 22 tai 23-vuotiaana. Sosionomeja työskentelee just lastensuojelussa, jonka näkisin aika haastavana alana. Kyllä se on varmasti yksilöstä kiinni miten niissä tilanteissa pärjää. 

Armeijan lentäjän koulutus

Vierailija
7691/8137 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pitkä aika siitä kun kirjoitin psykan. Ostin syksyllä kaikki kirjasarjat käytettyinä (onkohan niitä noin 4-5) ja kursseja muistaakseni 5 jokaisessa. Kirjasarjoissa on isoja eroja, mutta en osaa oikein suositella, kun riippuu niin paljon oppijasta. Sen lisäksi kuuntelin Jyrki Rossin psykan tunnit Youtubessa, kaikki 30 tuntia. Otin vielä valmennuskurssinkin lähellä kirjoituksia, mutta siitä ei ollut paljoa hyötyä. L tuli ja pääsin sisään.

Kiitos yt-vinkistä. Katson ehdottomasti!

Kävitkö siis korottamassa, vai miksi ostit kaikki kirjat? Jos kävit, niin onnistuiko korotus? Vähän jännittää, miten 5 kurssia onnistuu ottaa itsenäisesti haltuun, mutta toisaalta olen nopea oppija ja harjaantunut yliopistossa lukemaan laajoja alueita, joten eiköhän se jotenkin mene.

Vierailija
7692/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaaah, odottavan aika on pitkä.. Kuinka moni luulee että tuloksia vois tulla vielä tänään? Ja oottaaks täällä joku avoimen väylän tuloksia?

Vierailija
7693/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuleeko opintopolkuun nyt amk ja yliopistojen molempien lisäpaikat lähipäivinä?

Vierailija
7694/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuleeko opintopolkuun nyt amk ja yliopistojen molempien lisäpaikat lähipäivinä?

Veikkaan, että yhtä aikaa koetulosten kanssa.

Jotain aloja on jo alkanut tulla.

Vierailija
7695/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa luulin että paikat ois jo jaettu heti kun niistä tiedotettiin.

Vierailija
7696/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa luulin että paikat ois jo jaettu heti kun niistä tiedotettiin.

Juu ei. Se oli vain hallinnollinen päätös.

Vierailija
7697/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, en jaksaisi enää millään odottaa koeväylän tuloksia. Turhauttaa, jos joudutaan taas odottamaan tuloksia ihan viimeiseen saakka, vaikkei toiseen vaiheeseen osallistuneita ollut monia...

Vierailija
7698/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vipusen mukaan Helsingissä on nyt 54 valittua, eli sinne on tehty todistuksen lisävalinta. Turussakin on 30 valittua.

Koetuloksia viedä odotellaan. Olen varma, että kokeet on jo arvioitu, mutta tuloksia ei vain ole syötetty...

Vierailija
7699/8137 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä oli tämä huoli nuorista ja heidän jeesaaminen sekä lisäpaikat yliopistoihin 90-luvun laman aikaan???? MISSÄ? Ei missään!

Suomi petti 90-luvun nuoret aikuiset. Ja perheet, jotka taisteli sen laman kourissa. 

Vierailija
7700/8137 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä oli tämä huoli nuorista ja heidän jeesaaminen sekä lisäpaikat yliopistoihin 90-luvun laman aikaan???? MISSÄ? Ei missään!

Suomi petti 90-luvun nuoret aikuiset. Ja perheet, jotka taisteli sen laman kourissa. 

Ja nyt ollaan tarkkoja siitä, että samoja virheitä ei toisteta.

Ongelma tietty siirtyy eteenpäin, kun työmarkkinat ei vedä tämmöistä osaajamäärää, mutta eipä ne monilla aloilla nytkään ole vetäneet. Psyka on täysin eri juttu onneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän