Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Olipas kyllä lottoarvonta. Mielestäni etiikka oli helppo, mutta sain vain 13,80/20p, ja toisaalta matematiikka ei tuntunut helpolta eikä ole ikinä ollut vahvuuksiani, mutta sain siitä silti täydet 20p...ja yhteensä 68,45p.
Yllättävän moni on saanut etiikasta täydet, vaikka kysymysten epäselvyyttä on puitu täälläkin vaikka kuinka paljon.
Sain etiikasta about samat vaikka luulin, että saisin täydet. Hyvin epäselviä oli ne kysymykset. Matikassa ja ma-luonnontieteissä joku paniikkivirhe. Enkussa joku virhe, ei yllätä. Sain n. 80/100. Ihan naurettavaa kuinka helppoja kysymykset olivat. Ihan täyttä tuuripeliä, että kuka mokaa paineen alla. Sikäli ei harmita niin pahasti, koska koe ei kertonut mitään osaamisesta, enkä olisi voinut esim. paremmalla valmistautumisella parantaa pisteitäni. Ihan pelleilyä tämä. Onneksi ensi vuonna pitäisi olla taas kunnollinen vaikea koe, jossa oikeasti osaaminen erottuu.
Excelin perusteella näytti kuin toiseen vaiheeseen olisi otettu reilu 50 henkilöä, eli sen verran oli yli pisterajan hakijoita, mistähän tämä johtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sait laitettua exceliin?
Tarviit Adoben maksullisen ohjelman, josta voit viedä tiedoston taulukkomuodossa. Excelissä sit valitset kaiken ja painat lisää taulukko niin saat järjesteltyä tulokset suurimmasta pienempään, jos kiinnostaa.
Minä (joka ne laitoin) ihan vaan kopsasin ctrl a ja ctrl c ja sitten paste ctrl v. Oikeastaan Excel oli väärin sanottu. Mulla on Mac niin siinä on Numbers-ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas kyllä lottoarvonta. Mielestäni etiikka oli helppo, mutta sain vain 13,80/20p, ja toisaalta matematiikka ei tuntunut helpolta eikä ole ikinä ollut vahvuuksiani, mutta sain siitä silti täydet 20p...ja yhteensä 68,45p.
Yllättävän moni on saanut etiikasta täydet, vaikka kysymysten epäselvyyttä on puitu täälläkin vaikka kuinka paljon.
Excelin perusteella näytti kuin toiseen vaiheeseen olisi otettu reilu 50 henkilöä, eli sen verran oli yli pisterajan hakijoita, mistähän tämä johtui?
Ei kun siinä on seassa maisterihakijoita. Kaikki maisterihakijat eivät ole huonompia kuin sisäänpäässeet kandihakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviit Adoben maksullisen ohjelman, josta voit viedä tiedoston taulukkomuodossa. Excelissä sit valitset kaiken ja painat lisää taulukko niin saat järjesteltyä tulokset suurimmasta pienempään, jos kiinnostaa.
Meinasin korottaa yo-arvosanoja (äikän, matikan ja enkun) ja sen lisäksi teen myös sos.työn perus- ja aineopinnot ja haen sosiaalityöhön avoimen haussa. Viides hakukerta ens vuonna, niin alan miettiä jo muita vaihtoehtoja ja sosiaalityöntekijänä voisin jatkokouluttautua myös psykoterapeutiksi, joka kuulostais mieluiselta hommalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin korottaa yo-arvosanoja (äikän, matikan ja enkun) ja sen lisäksi teen myös sos.työn perus- ja aineopinnot ja haen sosiaalityöhön avoimen haussa. Viides hakukerta ens vuonna, niin alan miettiä jo muita vaihtoehtoja ja sosiaalityöntekijänä voisin jatkokouluttautua myös psykoterapeutiksi, joka kuulostais mieluiselta hommalta.
voi hitto lainasin väärää, tarkotin siis vastaukseksi, mitä aiot välivuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muut aikoo tulevana välivuotena?
Lisää töitä, syksyn ylioppilaskirjotukset ja sit taas kevään rulianssi pääsykokeen kanssa....
Onpa katkeraa. Jos kerran oli niin helppoja kysymyksiä, miksette saanu täysiä pisteitä?
Jos teillä on muitakin alavaihtoehtoja kuin psyka, mitä ne ovat? Haitteko muualle kuin psykalle?
Onko kellään muulla näin tyhmää "ongelmaa", että pääsi papereilla sisään, mutta nolottaa oma huono amk-koe menestys? Pääsin amkissa 13% parhaan joukkoon ja se tuntuu tosi huonolta. Jos ne siellä tiedekunnassa katsoo, että mitä hit*oa, tuo pääsi vahingossa sisään...vaikka ei niillä tietenkään ole aikaa ainakaan yksittäisiä opiskelijoita alkaa kyttäilemään. Äääh...alkaako tää pääsykoekevät nyt näin oireilemaan!
Nopein ja helpoin tie psykoterapeutiksi on varmaan sairaanhoitaja ja sitten terapiaopinnot. Olen kuullut, että sh opintoihin pääseminen ja opinnot itse ovat helppoja.
Itse jätin tänä vuonna psykan välistä ja hain pelkästään logopediaa. Tähän mennessä neljä välivuotta takana, eikä loppua näy. Joka hakukerralla olen ollut lohduttoman kaukana sisäänpääsystä. Olen niin väsynyt tähän ikuiseen epäonnistumiseen ja samalla pelkään kuollakseni tekeväni hirveän virheen jos luovun haaveistani. Yo-papereilla voi heittää vesilintua ja ikäkin alkaa jo painaa. :(
Etiikasta pärähti täydet pisteet, vaikka ei periaatteessa ollut hajuakaan siitä, mitä niissä ohan oikeasti haettiin edes (en ollut koskaan aiemmin elämässäni edes vastaavia tehtäviä tehnyt missään). Mietin vain jotenkin yleisellä tasolla eettisyyttä ja koetin järkeillä loogisesti.
Kliksuttelin kyseisen osion todella nopeasti läpi myöskin. Ja jälkikäteen olin silti todella epävarma siitä, mitä niihin olisi loppujen lopuksi pitänyt vastata, kun ne seikat voi tulkita monella tasolla.
Matematiikka ja matemaattis-luonnontieteellinenkin osuus menivät myös hyvin. Mutta erityisesti englannin mokasin aika pahasti ja parissa osiossa en huomannut ajan kulua, joten pariin jäi vastaamatta, enkä siis päässyt tokaan vaiheeseen.
Ajattelin tulla tänne päivittämään, kun olen asiasta ennenkin kirjoittanut. Olen se jolla on yli 10v vanha psykan tutkinto ulkomailta. Se olisi käynyt maisterihaussa osoitukseksi että perus- ja aineopinnot on tehty ja alempi korkeakoulutodistus. Koska en päässyt maisteriin, otan kandipaikan vastaan. Kandissa se ei sitten käykään osoitukseksi mistään ja on sikäli täysin turha. Joudun siis tekemään kaikki kurssit perusopintoja myöten. On niistä opinnoista tietenkin itselleni se hyöty, että osaan asiat ja lukemalla (usein samat kirjat) uudestaan vain päivitän ja rakennan vanhan tiedon päälle. Mutta tämä tiedoksi muilla jotka pohtii samoja asioita esim. tulevina vuosina. Kun pääset kandiin, niin silloin suoritat sitä tutkarin. Näin oletinkin asian olevan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla näin tyhmää "ongelmaa", että pääsi papereilla sisään, mutta nolottaa oma huono amk-koe menestys? Pääsin amkissa 13% parhaan joukkoon ja se tuntuu tosi huonolta. Jos ne siellä tiedekunnassa katsoo, että mitä hit*oa, tuo pääsi vahingossa sisään...vaikka ei niillä tietenkään ole aikaa ainakaan yksittäisiä opiskelijoita alkaa kyttäilemään. Äääh...alkaako tää pääsykoekevät nyt näin oireilemaan!
Noissa kokeissa piti kyllä olla aika tarkkana osin ajankin kanssa, vaikka periaatteessa tehtävät olivatkin helppoja. Uskoisin, että monella muulla on ollut sama tilanne myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Nopein ja helpoin tie psykoterapeutiksi on varmaan sairaanhoitaja ja sitten terapiaopinnot. Olen kuullut, että sh opintoihin pääseminen ja opinnot itse ovat helppoja.
Kaikki eivät voi esimerkiksi fyysisten rajoitteiden vuoksi opiskella sh:ksi, kun sitä sh:n työtäkin pitäisi tehdä muutama vuosi ennen kuin voi hakeutua psykoterapeuttiopiskelijaksi. Siksi jotkut yrittävät psykoterapeutiksi jotain muuta kuin sh:n kautta-
Vierailija kirjoitti:
Etiikasta pärähti täydet pisteet, vaikka ei periaatteessa ollut hajuakaan siitä, mitä niissä ohan oikeasti haettiin edes (en ollut koskaan aiemmin elämässäni edes vastaavia tehtäviä tehnyt missään). Mietin vain jotenkin yleisellä tasolla eettisyyttä ja koetin järkeillä loogisesti.
Kliksuttelin kyseisen osion todella nopeasti läpi myöskin. Ja jälkikäteen olin silti todella epävarma siitä, mitä niihin olisi loppujen lopuksi pitänyt vastata, kun ne seikat voi tulkita monella tasolla.
Matematiikka ja matemaattis-luonnontieteellinenkin osuus menivät myös hyvin. Mutta erityisesti englannin mokasin aika pahasti ja parissa osiossa en huomannut ajan kulua, joten pariin jäi vastaamatta, enkä siis päässyt tokaan vaiheeseen.
Noin neljäsosa kokeeseen osallistuneista sai etiikasta täydet.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on muitakin alavaihtoehtoja kuin psyka, mitä ne ovat? Haitteko muualle kuin psykalle?
ite pääsin opiskelemaan matikkaa todistuksella tänä keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin neljäsosa kokeeseen osallistuneista sai etiikasta täydet.
Joo, mutta pointti oli siinä, että en tiennyt lainkaan, mitä niissä edes haettiin. Odotin jopa sitä, että kaikki olisivat menneet väärin. Tehtävätyyppi oli hieman erikoinen ja vaikutti mielivaltaiselta. Matematiikasta tuli ~19/20 (en tosin osaa arvioida jälkikäteen, minkä mokasin). Paremmalla englannin osaamisella sekä sillä etten olisi unohtanut ajan kulua, olisin saattanut mennä tokaan vaiheeseen.
Osa oli kokeessa jäänyt kaikissa osiossa ihan nollapisteille. Mikähän mahtaa olla syy?