Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopein ja helpoin tie psykoterapeutiksi on varmaan sairaanhoitaja ja sitten terapiaopinnot. Olen kuullut, että sh opintoihin pääseminen ja opinnot itse ovat helppoja.
Ei sairaanhoitajatkaan pääse matikasta eroon :D liuoslaskuja ja lääkelaskuja. Niitä väännetään vähän väliä.
Mitä noita lääkelaskuja olen netistä joskus katsonut, niin vaativat peruskoulutason matikkaa. Ei siis mitään monimutkaisia laskuja.
Mutta psykoterapiaopinnot on aika suosittuja tällä hetkellä, joten niihinkin on kilpailua sisäänpääsystä. Moni kouluttajataho suosii psykologeja/psykiatreja. Esim. sairaanhoitaja voi tarvita neljä vuotta enemmän kokemusta psykiatristen potilaiden hoidosta, että saa samat pisteet esikarsinnassa terapeuttiopintoihin...
Sain paikan todistusvalinnalla sosiaalityöhön ja olen jo muutaman vuoden koettanut päästä psykalle. Itseäni kiinnostaisi juuri psykoterapeutiksi kouluttautuminen, mutta se tuntuu vaikealta, jos kerta psykologi/psykiatritaustaiset ovat (ymmärrettävästi) etusijalla. Pitää kai jatkaa psykalle yrittämistä, jos muista koulutuksista on hankalampi päästä psykoterapeutiksi.
Kannattaa opiskella sitä sosiaalityötä. Kyllä silläkin tutkinnolla pääsee psykoterapeuttikoulutukseen. Vaatii ehkä muutaman vuoden enemmän asiakastyöstä kokemusta. Mutta sitä ehtii kertyä, kun pääsee nopeammin työelämään eikä kulu vuosia hukkaan pääsykokeiden kanssa tahkoamiseen. Eli yhtä nopea tai jopa nopeampi keino psykoterapeutiksi kuin tuhlata aikaa välivuosiin.
Tietääkö kukaan, missä oman AMK-kokeen voi nähdä? Löysin Helsingin yliopiston sivuilta ohjeet vain viime vuoden hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, missä oman AMK-kokeen voi nähdä? Löysin Helsingin yliopiston sivuilta ohjeet vain viime vuoden hakuun.
Oho, joku oli jo ylempänä kysynyt samaa. Tässä ainakin Helsingin ohjeet oikaisuvaatimuskeen:
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/hae-opiskelijaksi/oikaisun-vaa…
Itse ajattelin kyllä laittaa vaatimusta menemään. Aina kannattaa yrittää :)
Mulla ei vieläkään näy tulokset, vaikka sinne sivulle sen numeron ihan oikein kirjoitin... Muilla sama??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopein ja helpoin tie psykoterapeutiksi on varmaan sairaanhoitaja ja sitten terapiaopinnot. Olen kuullut, että sh opintoihin pääseminen ja opinnot itse ovat helppoja.
Ei sairaanhoitajatkaan pääse matikasta eroon :D liuoslaskuja ja lääkelaskuja. Niitä väännetään vähän väliä.
Mitä noita lääkelaskuja olen netistä joskus katsonut, niin vaativat peruskoulutason matikkaa. Ei siis mitään monimutkaisia laskuja.
Mutta psykoterapiaopinnot on aika suosittuja tällä hetkellä, joten niihinkin on kilpailua sisäänpääsystä. Moni kouluttajataho suosii psykologeja/psykiatreja. Esim. sairaanhoitaja voi tarvita neljä vuotta enemmän kokemusta psykiatristen potilaiden hoidosta, että saa samat pisteet esikarsinnassa terapeuttiopintoihin...
Sain paikan todistusvalinnalla sosiaalityöhön ja olen jo muutaman vuoden koettanut päästä psykalle. Itseäni kiinnostaisi juuri psykoterapeutiksi kouluttautuminen, mutta se tuntuu vaikealta, jos kerta psykologi/psykiatritaustaiset ovat (ymmärrettävästi) etusijalla. Pitää kai jatkaa psykalle yrittämistä, jos muista koulutuksista on hankalampi päästä psykoterapeutiksi.
Kannattaa opiskella sitä sosiaalityötä. Kyllä silläkin tutkinnolla pääsee psykoterapeuttikoulutukseen. Vaatii ehkä muutaman vuoden enemmän asiakastyöstä kokemusta. Mutta sitä ehtii kertyä, kun pääsee nopeammin työelämään eikä kulu vuosia hukkaan pääsykokeiden kanssa tahkoamiseen. Eli yhtä nopea tai jopa nopeampi keino psykoterapeutiksi kuin tuhlata aikaa välivuosiin.
Jos tarvin psykoterapeuttia niin psykologin koulutus. En oo tarvinnut ja ikää on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei vieläkään näy tulokset, vaikka sinne sivulle sen numeron ihan oikein kirjoitin... Muilla sama??
Anna hakijanumerosi 3 viimeistä numeroa niin voin pistää tähän kaikkien mätsäävien rivien pisteet.
Olisi kyllä ylipäätään syytä lisätä reilusti psykologian paikkoja seuraavissa hauissa. Ala on suosittu ja työvoimapula valtava! Tähän vois päättäjät nyt herätä. Myös etenkin maisterihaun paikkoja pitäisi lisätä paljon ja jokaiseen yliopistoon se linja. Sillä he valmistuvat työmarkkinoille nopeasti, se on korkeakouluille myös halvin ja tuottoisin polku!
Onko täällä ketään maisterihakijaa, joka olisi ollut viime viikolla jatkovaiheissa? Mikä fiilis jäi? Etätehtävistä on tosi vaikea arvioida, että miten mahtoi mennä, mutta suurin haaste oli kyllä pituusrajoitus. Suullisesta kokeesta jäi ok fiilis, artikkelikysymysten vastaukset eivät olleet super selkeät tai jäsennellyt ja sen pahuksen logiikkatehtävän mokasin puoliksi. Nyt kovasti jännitän, että kuinkahan paljon alle täysillä pisteillä olisi vielä mahdollista saada opiskelupaikka.
Hain Helsingin maisteriin ja lisäksi kandi-maisteriin joka kaupunkiin.
Millainen oli maisterihakijoiden torstain osio?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä ylipäätään syytä lisätä reilusti psykologian paikkoja seuraavissa hauissa. Ala on suosittu ja työvoimapula valtava! Tähän vois päättäjät nyt herätä. Myös etenkin maisterihaun paikkoja pitäisi lisätä paljon ja jokaiseen yliopistoon se linja. Sillä he valmistuvat työmarkkinoille nopeasti, se on korkeakouluille myös halvin ja tuottoisin polku!
Miten niin työvoimapula on valtava? Ei ainakaan yliopistokaupungeissa.
Uteliaisuudesta: mitä aiotte saavuttaa oikaisupyynnöllä? Eihän ole mitään takeita, että olisi sitten päässyt toisesta vaiheesta läpi.
Monivalintatehtävät eivät myöskään jätä paljoa tulkinnan varaan, toisin kuin esimerkiksi esseet. Toki etiikan osio oli vähän siinä ja siinä, mutta kyllä siinäkin selkeästi oli oma logiikkansa ja merkittävä, ellei jopa suurin osa osallistujista sai siitä täydet pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta: mitä aiotte saavuttaa oikaisupyynnöllä? Eihän ole mitään takeita, että olisi sitten päässyt toisesta vaiheesta läpi.
Monivalintatehtävät eivät myöskään jätä paljoa tulkinnan varaan, toisin kuin esimerkiksi esseet. Toki etiikan osio oli vähän siinä ja siinä, mutta kyllä siinäkin selkeästi oli oma logiikkansa ja merkittävä, ellei jopa suurin osa osallistujista sai siitä täydet pisteet.
Vajaa 37 % kokeen tehneistä sai etiikasta täydet.
Eniten on erotellut ma-lu ja toiseksi eniten enkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tarkennuksesta, kahlasin vain nopeasti pistetaulukkoa läpi. Ei näköjään silti ollut se haastavin osuus!
Vierailija kirjoitti:
avoimen väylää voisi myös kehittää koska sellanen hakija ei ole varmasti huijannut kaikissa tenteissä. Nyt pääsi sisään niitäki joilla on hyvät kotijoukot ja kuulin et jotain ylilautajonnea oli lahjottu et tekee amk kokeen. Rahalla taas pääsee ja hevosella mennään ....
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kannattaa valittaa. Eivät ole mitenkään pystyneet varmistamaan sitä että kokeen on tehnyt oikea henkilö eikä tämän puolesta joku muu :/ kuulemma kakkosvaihekkin oli huijausaspektin kannalta katsottuna yhtä väljä. Kokeen on voinut tehdä jopa joku toisella puolen maapalloa asuva matikkanero kolme maksettu tarpeeksi. Ei voi mitenkään tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveiset täältä ei yliopistokaupungeista. Kyllä täälä on pula. Mutta psykologit on hirveen nirsoja ja jäis vaan sinne isoon kaupunkiin lattea juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvin psykoterapeuttia niin psykologin koulutus. En oo tarvinnut ja ikää on.
tääki on nii outoa. Ihan niinku kaikki psykalle hakevat haluaisi psykoterapeuteiksi. Kyllä jos itse haluaisin ni oisin hakenut alalle jo kauan sitten. Monet psykoterapeutti joutuu olemaan yrittäjänä mikä ei myöskään houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveiset täältä ei yliopistokaupungeista. Kyllä täälä on pula. Mutta psykologit on hirveen nirsoja ja jäis vaan sinne isoon kaupunkiin lattea juomaan.
Niinpä, mutta koulutusmääriä kasvattamalla ei siihen voida vaikuttaa. Suurin osa hakeutuisi edelleen pk-seudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tarkennuksesta, kahlasin vain nopeasti pistetaulukkoa läpi. Ei näköjään silti ollut se haastavin osuus!
Ei ollut haastavin, koska oikeaa vastausta ei joissain kohdissa voinut millään yksiselitteisellä tavalla päätellä. Iso osa kokeen tekijistä nähtävästi päätyi samanlaiseen tulkintaan kuin kokeen laatijat, mutta olivatko he jollain tavalla parempia tai sopivampia hakijoita kuin ne, jotka tulkitsivat kysymykset eri tavalla. Ei oikeaa vastausta millään enemmistöpäätöksellä valita vaan siihen pitäisi olla kunnon perustelut. Malussa oli tehtäviä, joiden ratkaisut olivat ihan yksiselitteisiä lukion oppimäärän perusteella, mutta joita kaikki eivät vain osanneet, niin kuin kuuluukin valintakokeessa olla. Englannissa osin niin vaikeita, ettei niitä välttämättä tiennyt, vaikka hallitsi hyvin pitkän englannin oppimäärän, mutta englannin osaamista nekin toki mittasivat.
Etiikan osiossa taas oli täysin tulkinnanvaraisia kysymyksiä, lähtien siitä mitä kysymyksillä edes tarkoitettiin. Jos hallitsi hyvin lukion etiikan kurssin asiat, ei ollut yksiselitteistä, mitä kysymyksillä haetaan. Jos on opiskellut etiikkaa yliopistotasollakin, saattoi olla jopa muita huonommat mahdollisuudet pärjätä kokeessa, kun näki monia tapoja tulkita kysymyksiä ja vastauksia. Kysykää lausuntoa kysymyksistä vaikka sosiaalietiikan professorilta tai yliopistonlehtorilta tai joltain vastaavalta.
Valehtelet. Huijasit itsesi jatkoon. Läheisesi auttoi