Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Ai vähän alle 90? Lohduttaako, jos kerron, että 85-89,99 välillä oli 163 hakijaa?
Kyllä, kyllä se itseasiassa lohduttaa :D Pahempaa olisi olla se 49. Eli olet iskenyt noi Exceliin ja sieltä katsot? Hmm, jos olisin reipas, laskisin missä persentiilissä olen, mutta äh. Ei käännellä veistä haavoissa tilastolaskuilla.
Sitten mua kiinnostaisi vielä tietää, monen parhaan joukossa olisin ilman sitä etiikkaa. Jos en siltikään olisi päässyt, olisin valmis hyväksymään tappioni. Mä todellakin haluaisin keskustella vähän tämän etiikkaosion laatijan kanssa. Mietin myös jotain oikaisuvaatimusta, mutta en mä tiedä jaksanko alkaa taistella tuulimyllyjä vastaan.
Mutta nyt mä lopetan tästä etiikasta jauhamisen ettei musta tule uutta palstahullua tänne. Katkeroitunut etiikkahullu. :D
Toi koe suosi vasta lukion käyneitä. Tosi epäreilu koe.
Vierailija kirjoitti:
Nopein ja helpoin tie psykoterapeutiksi on varmaan sairaanhoitaja ja sitten terapiaopinnot. Olen kuullut, että sh opintoihin pääseminen ja opinnot itse ovat helppoja.
Ei sairaanhoitajatkaan pääse matikasta eroon :D liuoslaskuja ja lääkelaskuja. Niitä väännetään vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä suosiko nyt niin paljoa edes. Mulla lukiosta 5 vuotta ja sain reilu 92 pistettä (vaikkei riittänytkään aivan jatkoon niin hyvin meni koe sinänsä), joku juuri lukiosta valmistunut täällä sanoi että sai vain 70jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sen vuoksi meille iäkkäämmille soisi avoimen väylän :/ Oikeasti olen esim yhden aineen (jota opiskelen ikään kuin oma-aloitteisesti sivuaineena) tentteihin vääntänyt monta kertaa ja tehnyt kovan työn, että saan niistä 4 tai 5. Useampi tentti hylätäänkin.
Miksi tätä työtä ei arvosteta yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä suosiko nyt niin paljoa edes. Mulla lukiosta 5 vuotta ja sain reilu 92 pistettä (vaikkei riittänytkään aivan jatkoon niin hyvin meni koe sinänsä), joku juuri lukiosta valmistunut täällä sanoi että sai vain 70jotain.
No kyllä se auttaa, jos on vain 5 vuotta lukiosta. Eri asia jos on 10 tai 15 :D matikan opetus on niin muuttunut suomalaisessa koulussa. Ennen ei esim opetettu jo ala-asteella noita päättelytehtäviä. Esim, jos kuvio numerolla 4 on tällanen, niin mikä numero on kuviolla toi. Juu olen oman lapseni matikantehtäviä katsonut ja ne on ihan eri kamaa, kuin itselläni aikoinaan.
Kyllähän se suosi juuri lukiosta valmistuneita. Faktahan on, että ne opitut lukiotiedot lähtee muistista haalenemaan, jos niitä ei käytä. Tietenkin joillakin on parempi muisti kuin toisilla, mutta etulyöntiasema on kuitenkin vasta lukion käyneillä. Valtaosa unohtaa nuo lukioasiat vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Osa oli kokeessa jäänyt kaikissa osiossa ihan nollapisteille. Mikähän mahtaa olla syy?
Itse kävin farmasian kokeessa ihan vain katsoakseni millainen se on. Jätin kaikki kysymykset vastaamatta, eli sain 0 pistettä. Voi siis olla, että paljon tuollaisia henkilöitä. Ajattelin, että kävisin myös katsomassa AMK-kokeen, vaikka sitä ei tarvinnut tehdä, mutta jätin välistä.
Itselläni on lukiosta melkein 20 vuotta aikaa, ja mielestäni sekä matematiikka- että luonnontiede-osiot tuntuivat todella helpoilta. Luonnontieteessäkin kysymykset olivat lähinnä fysiikan tai kemian kaapuun verhottuja matemaattisia ongelmia. En siis tahdo vähätellä niitä, joille osiot tuottivat ongelmia, mutta näin matemaattisen mielenlaadun omaavalle ne eivät tuottaneet suuria ongelmia.
Osaako joku vastata montako suulliseen osioon päässyttä hyväksytään opiskelemaan?
Jatkoon menneistä pitäisi 16 päästä opiskelemaan. Tai jopa 26, mikäli tosiaan myöhemmin tulleet 5 ja 5 lisäaloituspaikkaa tulevat valintakoekiintiöön.
Muistaako kukaan pisteytytä eri osioissa? Kuinka paljon oikeasta ja kuinka paljon miinusta väärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopein ja helpoin tie psykoterapeutiksi on varmaan sairaanhoitaja ja sitten terapiaopinnot. Olen kuullut, että sh opintoihin pääseminen ja opinnot itse ovat helppoja.
Ei sairaanhoitajatkaan pääse matikasta eroon :D liuoslaskuja ja lääkelaskuja. Niitä väännetään vähän väliä.
Mitä noita lääkelaskuja olen netistä joskus katsonut, niin vaativat peruskoulutason matikkaa. Ei siis mitään monimutkaisia laskuja.
Mutta psykoterapiaopinnot on aika suosittuja tällä hetkellä, joten niihinkin on kilpailua sisäänpääsystä. Moni kouluttajataho suosii psykologeja/psykiatreja. Esim. sairaanhoitaja voi tarvita neljä vuotta enemmän kokemusta psykiatristen potilaiden hoidosta, että saa samat pisteet esikarsinnassa terapeuttiopintoihin...
Onko kukaan muu täällä osallistumassa ÅA:n soveltuvuusarviointiin? Vertaistukea olisin vailla :)
Jos olisin ottanut apurin tuohon ma-lu osioon, niin olisin päässyt suulliseen. Suullisessa ei kuulemma kysytty mitään ma-lu. Eli huijarina olisin parhaimmilani päässyt sisään. Se siitä "huijarit saadaan kiinni"-mantrasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noita lääkelaskuja olen netistä joskus katsonut, niin vaativat peruskoulutason matikkaa. Ei siis mitään monimutkaisia laskuja.
Mutta psykoterapiaopinnot on aika suosittuja tällä hetkellä, joten niihinkin on kilpailua sisäänpääsystä. Moni kouluttajataho suosii psykologeja/psykiatreja. Esim. sairaanhoitaja voi tarvita neljä vuotta enemmän kokemusta psykiatristen potilaiden hoidosta, että saa samat pisteet esikarsinnassa terapeuttiopintoihin...
Sain paikan todistusvalinnalla sosiaalityöhön ja olen jo muutaman vuoden koettanut päästä psykalle. Itseäni kiinnostaisi juuri psykoterapeutiksi kouluttautuminen, mutta se tuntuu vaikealta, jos kerta psykologi/psykiatritaustaiset ovat (ymmärrettävästi) etusijalla. Pitää kai jatkaa psykalle yrittämistä, jos muista koulutuksista on hankalampi päästä psykoterapeutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vähän alle 90? Lohduttaako, jos kerron, että 85-89,99 välillä oli 163 hakijaa?
Kyllä, kyllä se itseasiassa lohduttaa :D Pahempaa olisi olla se 49. Eli olet iskenyt noi Exceliin ja sieltä katsot? Hmm, jos olisin reipas, laskisin missä persentiilissä olen, mutta äh. Ei käännellä veistä haavoissa tilastolaskuilla.
Sitten mua kiinnostaisi vielä tietää, monen parhaan joukossa olisin ilman sitä etiikkaa. Jos en siltikään olisi päässyt, olisin valmis hyväksymään tappioni. Mä todellakin haluaisin keskustella vähän tämän etiikkaosion laatijan kanssa. Mietin myös jotain oikaisuvaatimusta, mutta en mä tiedä jaksanko alkaa taistella tuulimyllyjä vastaan.
Mutta nyt mä lopetan tästä etiikasta jauhamisen ettei musta tule uutta palstahullua tänne. Katkeroitunut etiikkahullu. :D
Jaksa vaan tehdä se oikaisuvaatimus! Kyllä toi etiikkaosion epämääräisyys pitäisi selvittää kunnolla. Parhaassa tapauksessa tajuavat, ettei voi käyttää valintakokeessa tehtäviä, jossa kysytään asioita, joita ei ole missään määritelty tai opetettu.
Oon samaa mieltä siitä, että jokaisen joka pääsi lähelle pisterajaa kannattaa tutustua omaan kokeeseensa ja mallivastauksiin ja vaatia oikaisua, jos niissä on mitään kyseenalaistettavaa. Etiikan osiossa oli useampi tälläinen monimerkityksellinen kohta.
Mitenköhän saisi nähtäville oman kokeen ja oikeat vastaukset jotta voisi arvioida tekeekö oikaisupyynnön?
Mä hain HKI valtsikkaan. Kokeen jälkeen olin täysin varma, että en pääse kakkosvaiheeseen, koska meni täysin penkin alle. Sen sijaan psykasta tiesin, että meni hyvin (kuten menikin mielestäni kun etiikkaa paitsi kaikista täydet/yhtä virhettä paitsi täydet). Enpä siis ole laittanut tikkua ristiin valtsikan kakkosta varten, koska olin vähän turhan pollean varmana psykan kakkoseen pääsystä, ja toisaalta oman heikon suorituksen käsittäen varma ettei kutsu käy. Kai valtsikkaankin hakee ihan ok-tasoista jengiä noin keskimäärin..? Noh, ihme ja kumma sainkin kutsun valtsikkaan, enkä koe hallitsevani aineistoa enää tässä vaiheessa, ja olen jotenkin ihan murskana tästä psykan tappiosta, joten en saa oikein koottua itseäni kertaamaankaan. Hyvin kusin tämän homman näiden kakkosvaiheiden osalta, en nimittäin ole kyllä sinne valtsikkaan näillä eväillä pääsemässä - en kyllä ole edes varma haluaisinko vaikka pääsisin. Alan olla myös niin vanha (olen tällä hetkellä niin väärällä huuhaa-alalla kuin voi ihminen olla eli en mikään abi tai muuten ihan ekaan koulutukseeni hakeutumassa) että eiköhän nämä haut olleet tässä mun osalta. En jaksa tätä vaan enää. Ottaiskohan joku marketti mut täyttämään hyllyjä? Jooh, tiedän että tämä on erittäin katkeraa ja turhaa nillitystä, mutta mun on pakko saada vähän kieriskellä omassa kurjuudessani anonyymisti netissä :P