Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
741/8137 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kiinnostunut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin hankkineeksi sekä Eximian että Valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaalit. Kovin ovat erilaiset laadultaan ja pedagogisilta ominaisuuksiltaan. Onko täällä kenties muita, joilla on samanlainen kokemus näistä matskuista?

Mitä tarkoitat erilaisella laadulla? Kumpi tuntuu sinusta siltä, että siitä voi oikeasti olla apua? Valmennuskeskuksella näyttäisi olevan liuta erilaisia sisältöjä (miksi ihmeessä..), mikä niistä sinulla on?

Toisen itseopiskelumateriaalin teoriaosuus on kirjoitettu kaikin puolin ymmärrettävästi ja mahdollistaa oppimisen hyvin. Näin varmasti myös siinä tapauksessa, mikäli lukisi pääsykokeisiin ensimmäistä kertaa ja moni asia tulisi uutena. Lisäksi tehtävät ovat monipuolisia ja niitä on runsaasti.

Toisessa itseopiskelumateriaalissa on hieman puutteellinen teoriaosuus ja virheitä (enkä tarkoita ainoastaan kirjoitusvirheitä). Tehtävänannot jättävät välillä toivomisen varaa, eivätkä ole kovin tasokkaita muutenkaan. Myös monivalintatehtävät ovat paikoin jotain muuta kuin yksiselitteiset. 

Koska en ole ensimmäistä kertaa hakemassa, ja tilasto-osaaminen ihan ok jo valmiiksi, niin en ole kovasti hätkähtänyt. Lähinnä vaan ihmetellyt materiaalien suurta eroa. Hankin tuon toisen (huonommaksi osoittautuneen) itseopiskelumateriaalin lähinnä itselleni uusien tehtävien takia. Kaivoin kuitenkin tuon minulla jo olleen toisen materiaalin kaapista, koska ajattelen sen paljon paremmaksi. Teen nyt sitten tehtäviä molemmista kirjoista rinnakkain. 

Vierailija
742/8137 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasta nyt vaan kumpi on parempi. Veikkaan Eximiaa. Mulla on Valmnennuskeskus ja tuo kuvauksesi sopii hyvin siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/8137 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen psykologina. Minulla on lyhyestä matikasta arvosana 6. Valmistuin Jyväskylästä ihan Ok papereilla.

Vierailija
744/8137 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valmennuskursseissa alennusmyyntejä lähempänä pääsykoetta?

Vierailija
745/8137 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas-lehdessä oli alennus-koodi.

Mihinkähän sanaan tämä jäi nyt kiinni...

Vierailija
746/8137 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljasta nyt vaan kumpi on parempi. Veikkaan Eximiaa. Mulla on Valmnennuskeskus ja tuo kuvauksesi sopii hyvin siihen.

Eximia on edullisempikin joten taidan ottaa riskin ja hankkia itse sen. Katsotaan sitten olisiko sittenkin pitänyt hankkia se toinen... :D

Vierailija
747/8137 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä viime vuoden materiaalin 1996 tehtävän 2 viimeinen fraktiiliosuus lasketaan?

748/8137 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksyin tänne keskusteluun nyt ekaa kertaa. Itsekin hakemassa psykalle. Mutta mikä on tuo holopulkki, jota kaikki tuntuu opiskelevan? Itse luen Nummenmaa, Holopainen, Pulkkinen teosta ja mietin opiskelenko nyt jotain ”väärää”, helpompaa, vaikeampaa kuin muut?

Ensinnäkin, oon ihan pöyristynyt, kuinka tökeröitä kommentteja ja monta alapeukutusta oot saanut asialliseen ja aiheelliseen kysymykseesi! 

Oh honey, mietipä mistä holopulkki voisi olla lyhenne.

Holopulkki on alunperin lyhenne aivan toisesta kirjasta eli Holopaisen & Pulkkisen kirjoittamasta "Tilastolliset menetelmät" -kirjasta. Voipi olla, että lyhenne juontaa juurensa vielä kauemmaksi, sillä näyttäisi samoilta herroilta tulleen jo vuonna 1994 kirja "Tilastolliset menetelmät: perusteet" ja useita kirjoja näiden välissä. 

Myöhemmässä vaiheessa mukaan tuli Nummenmaa, jonka kanssa kirjoitettiin kirja "Tilastollisten menetelmien perusteet". Tämä kirja oli viimeistä kertaa vuonna 2018 valintakoekirjana Helsingissä, Turussa ja Tampereella, joten ap: opiskelet aivan oikeaa kirjaa! 

Yksi valintakokeen osioista testaa loogista päättelykykyä. Sinun kannattaa treenata etenkin niitä taitoja.

Sinun kannattaisi treenata tiedonhankintaa ja asiallista nettikeskustelukäyttäytymistä.

Hurjasti tsemppiä ap:lle lukemiseen, älä anna tällaisten tuntemattomien kirjoittamien typerien kommenttien mennä ihon alle! :)

Vierailija
749/8137 |
22.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksyin tänne keskusteluun nyt ekaa kertaa. Itsekin hakemassa psykalle. Mutta mikä on tuo holopulkki, jota kaikki tuntuu opiskelevan? Itse luen Nummenmaa, Holopainen, Pulkkinen teosta ja mietin opiskelenko nyt jotain ”väärää”, helpompaa, vaikeampaa kuin muut?

Ensinnäkin, oon ihan pöyristynyt, kuinka tökeröitä kommentteja ja monta alapeukutusta oot saanut asialliseen ja aiheelliseen kysymykseesi! 

Oh honey, mietipä mistä holopulkki voisi olla lyhenne.

Holopulkki on alunperin lyhenne aivan toisesta kirjasta eli Holopaisen & Pulkkisen kirjoittamasta "Tilastolliset menetelmät" -kirjasta. Voipi olla, että lyhenne juontaa juurensa vielä kauemmaksi, sillä näyttäisi samoilta herroilta tulleen jo vuonna 1994 kirja "Tilastolliset menetelmät: perusteet" ja useita kirjoja näiden välissä. 

Myöhemmässä vaiheessa mukaan tuli Nummenmaa, jonka kanssa kirjoitettiin kirja "Tilastollisten menetelmien perusteet". Tämä kirja oli viimeistä kertaa vuonna 2018 valintakoekirjana Helsingissä, Turussa ja Tampereella, joten ap: opiskelet aivan oikeaa kirjaa! 

Yksi valintakokeen osioista testaa loogista päättelykykyä. Sinun kannattaa treenata etenkin niitä taitoja.

Sinun kannattaisi treenata tiedonhankintaa ja asiallista nettikeskustelukäyttäytymistä.

Hurjasti tsemppiä ap:lle lukemiseen, älä anna tällaisten tuntemattomien kirjoittamien typerien kommenttien mennä ihon alle! :)

Suurin osa Tilastollisten menetelmien perusteet -kirjasta on tosin täysin samanlainen kuin Tilastolliset menetelmät - kirja.

Vierailija
750/8137 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon opiskelette päivässä? Minä noin 3h + tauot, joskus enemmän. Tiivistän tahtia myöhemmin.

Vierailija
751/8137 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt päättänyt mihin järjestykseen laitan hakuvaihtoehdot: Hki, Tre, Tku, Jkl, Joe. Matkustusaika ratkaisi. Entä te?

Tuohon järjestykseen kannattaa laittaakin, koska tuo on myös pistejärjestys.

Lähes jokaisen kannattaa oikeasti hakea myös Jyväskylään ja Joensuuhun! Paikan hakeminen ja saaminen ei vielä velvoita mihinkään ja voi sitten kesäkuussa miettiä lähteekö niihin vai tekeekö jonkun varasijalaisen tosi onnelliseksi. Etenkin Joensuussa käy tosi paljon ihmisiä kaukaakin. Kaikki järjestyy kyllä.

Tällä palstalla oli muutama, jotka olisivat päässeet Jyväskylään tai Joensuuhun, mutta eivät olleet laittaneet niitä hakutoiveiksi, ja nyt eivät päässeet minnekään.

Itseasiassa tää on väärin. Ainakin viime vuonna järjestys oli Hki, Tku, Tre, Jkl, Jns

Vierailija
752/8137 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteko aikasarjoja? 

Vierailija
753/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetteko aikasarjoja? 

Aion kyllä käydä läpi koko kirjan, varmuuden vuoksi. Viime vuonna aikasarjat eivät olleet varsinaisessa materiaalissa, mutta ajattene näin että parempi opiskella nyt varmuuden vuoksi ylimääräisiä kuin että sitten artikkeleiden kanssa paljon uutta..

Vierailija
754/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sen verran kannattaa tutustua, että ei ole täysin uusi asia, jos sattuu materiaalissa olemaan. En usko, että on, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Vierailija
755/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin huvikseni Mensan (suomi) nettitestiä. Aikaa olisi ollut 25 minsaa, mutta kiirehdin, koska useinhan näissä aika loppuu kesken. Tein testin vajaassa 18 minuutissa. Tulos: "Älykkyysosamääräsi on noin 114 , joka on korkeampi kuin 82.5 prosentilla väestöstä"

Vierailija
756/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin vielä kivemman testin. Siis kysymykset ovat selkeämpiä. Taas tein ihan liian nopeasti 14 minuutissa, vaikka aikaa oli 30 minuuttia. "Your IQ score is: 131. According to a worldwide classification of intelligence, you belong to an exceptional, superior intelligence group covering 2.8% of population." Suomalaisilla on tässä keskimäärin tuloksena 100. sivusto: iqtest-certification

Vierailija
757/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, nuo netissä tehtävät älykkyystestithän ovat todella luotettavia.

Vierailija
758/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa muutkin, niin saadaan tuntumaa millä tasolla kukin on tämän tyyppisissä loogisen päättelyn tehtävissä. Think outside the box!

Vierailija
759/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, lukion oppimäärän suorittaneen ÄO on väkisinkin yli 100. Kaksi eri sivustoa, jotka antoivat kohdallasi peräti yhden keskihajonnan verran eroa tuloksessa, eivät kerro tasosta mitään sen enempää.

Kaikenlaisia loogisen päättelyn tehtäviä kannattaa kyllä tehdä, jotta loogisen päättelyn tehtävien vastaamisen taito kasvaa.

Vierailija
760/8137 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä juuri tarkoitinkin. Tein näitä harjoitusmielessä loogisen päättelyn osuuteen. Yleensä olen saanut noin 120. Nyt en ole moneen vuoteen näitä tehnyt ja kerran tässä väsyneenä, päänsärkyisenä tein ja sain 104. No nyt sitten revanssi! Eihän se nyt sovi, että saa 104, jos meinaa psykan pääsykokeesta päästä läpi. :D

Ketju on lukittu.