Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden koe oli verrattain helppo ja moni sai hurjia pisteitä. Ei ole varmaan tarkoitus, että niin moni saa superhyvät pisteet vaan kokeen tulisi erotella paremmin. Myös minä uskon, että koe tulee muistuttamaan entistä Hki-Tre-Tku koetta.
Itse asiassa se vaikutti erottelevan aika hyvin, jos pisteiden jakaumaa katsoo. Ainakin 75 prosentilla kokeen tekijöistä ei ollut mitään mahista päästä sisään, koska saivat sen verran vähän pisteitä. Lisäksi Helsinkiinhän pääsi sisään, jos sai raakapisteinä noin 93,3/140, mikä ei eroa aikaisemmista vuosista kauheasti.
Pisteytys muuttui viime vuonna: 34 parasta sai 120 pistettä, kun aikaisemmin sen sai vain 1.
Myös muut pisterajat nousivat tämän vuoksi, koska loppuja pisteitä verrattiin siihen 34. parhaan suoritukseen, ei vain parhaan. Parhaan ja 34. parhaan väliin lienee mahtunut useamman pisteen ero.
Ajatelkaapa, tänäkin vuonna kymmenet saa täydet pisteet. Ja koska tämä on aiheen aktiivisimpia keskusteluja, on niistä parhaista moni täällä. Moni meistä tulee saamaan kokeesta täydet pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Löysin vielä kivemman testin. Siis kysymykset ovat selkeämpiä. Taas tein ihan liian nopeasti 14 minuutissa, vaikka aikaa oli 30 minuuttia. "Your IQ score is: 131. According to a worldwide classification of intelligence, you belong to an exceptional, superior intelligence group covering 2.8% of population." Suomalaisilla on tässä keskimäärin tuloksena 100. sivusto: iqtest-certification
Aika hyvä. Oletko jo opiskelemassa vai hakemassa?
Vierailija kirjoitti:
Pisteytys muuttui viime vuonna: 34 parasta sai 120 pistettä, kun aikaisemmin sen sai vain 1.
Myös muut pisterajat nousivat tämän vuoksi, koska loppuja pisteitä verrattiin siihen 34. parhaan suoritukseen, ei vain parhaan. Parhaan ja 34. parhaan väliin lienee mahtunut useamman pisteen ero.
Ajatelkaapa, tänäkin vuonna kymmenet saa täydet pisteet. Ja koska tämä on aiheen aktiivisimpia keskusteluja, on niistä parhaista moni täällä. Moni meistä tulee saamaan kokeesta täydet pisteet.
Korjaan sen verran, että 33 sai täydet skaalatut pisteet ja että aikaisempina vuosina 100 oli täydet pisteet. Jakaumasta päätellen parhaimmat raakapisteet olivat noin 120, kun taas 33. sijalla olevan pistemäärä oli vajaa 106. Viime vuonna täysien pisteiden saamisella ei vaikuttanut olevan korrelaatiota tähän keskusteluun osallistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin vielä kivemman testin. Siis kysymykset ovat selkeämpiä. Taas tein ihan liian nopeasti 14 minuutissa, vaikka aikaa oli 30 minuuttia. "Your IQ score is: 131. According to a worldwide classification of intelligence, you belong to an exceptional, superior intelligence group covering 2.8% of population." Suomalaisilla on tässä keskimäärin tuloksena 100. sivusto: iqtest-certification
Aika hyvä. Oletko jo opiskelemassa vai hakemassa?
Hakemassa. Tein Suomen Mensan nettitestin uudestaan, kun ekalla kerralla hätiköin kaksinkertaista vauhtia (en tiennyt kysymyten määrää). Tokalla kerralla tulos parani 126. Tällä kertaa tein vähän liian hitaasti.
Onneksi älykkyystestin tuloksella ei niinkään ole väliä psykan pääsykokeessa, vaan motivaatiolla ja perselihaksilla :-P tsemmpiä hakijoille!!!
Jännä että psykologian opiskelijaksi haluaville älykkyys olisi tällainen tabu, että pitää oikein alapeukuttaa. Oikeassa työssä psykologit tietysti tapaavat kaikenlaisella älykkyydellä varustettuja ihmisiä ja heihin pitää osata suhtautua ammattimaisesti. Koululaisilla huippukorkea älykkyys usein luo erityisen tuen tarpeen kuten myös huippumatala älykkyys. Sitä ei läheskään aina opettajien toimesta ymmärretä. Psykologien täytyy ymmärtää. Tuossa älykkyystesti kommentissa ei ollut mitään provosoivaa, niin on aika erikoista, että siitä vedettiin herne nenään ja liitettiin pohdintaan kuka pääsee sisään ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että psykologian opiskelijaksi haluaville älykkyys olisi tällainen tabu, että pitää oikein alapeukuttaa. Oikeassa työssä psykologit tietysti tapaavat kaikenlaisella älykkyydellä varustettuja ihmisiä ja heihin pitää osata suhtautua ammattimaisesti. Koululaisilla huippukorkea älykkyys usein luo erityisen tuen tarpeen kuten myös huippumatala älykkyys. Sitä ei läheskään aina opettajien toimesta ymmärretä. Psykologien täytyy ymmärtää. Tuossa älykkyystesti kommentissa ei ollut mitään provosoivaa, niin on aika erikoista, että siitä vedettiin herne nenään ja liitettiin pohdintaan kuka pääsee sisään ja kuka ei.
Itse olen jo sisällä enkä ole ikinä osallistunut älykkyystestiin eli tässä kommentoidessa mulla ei ole millään muotoa omaa lehmää ojassa :) Halusin vain sanoa, että mun mielestä on jännempää, että sä kirjoitat tänne psykologian hakukeskusteluun useamman kommentin koskien omia älykkyystestituloksiasi ja korostat niiden olevan tavanomaista parempia, mutta ihmettelet, miksi ne "liitetään pohdintaan kuka pääsee sisään ja kuka ei".
Totta on, että psykologian alan opiskelijat tai alalle pyrkivät ovat varmaankin tavallista kiinnostuneempia älykkyystestauksesta, mutta tässä keskustelussa nimenomaan puhutaan koulutukseen hakemisesta eikä niinkään keskitytä vertailemaan älykkyystestien tuloksia. Sitä varten voit luoda vaikka oman keskustelun, jos et aio liittää näitä tuloksiasi pohdintaan, kuka pääsee tänä vuonna sisään. Ja vaikka aikoisitkin liittää, niin olen aiemman kommentoijan kanssa yhtä mieltä siitä, ettei älykkyystestin pisteillä ole suoraan merkitystä siinä, ketkä saavat opiskelupaikan. Sikäli aiheesi vaikuttaisi aika irrelevantilta tässä ketjussa.
Jos olet tarkkaan lukenut, niin olen kertonut, että käytän näitä loogisen päättelyn harjoittamiseen. Muiden tehtävien ohella. Turhaa negailua. Olen ystävällisesti kertonut muillekin hakijoille tällaisen vaihtoehdon, jos se ei ole itselle tullut mieleen. Netin älykkyystestejä tähän tarkoitukseen ehdotetaan myös valmennuskurssilla. Olen kertonut kuinka testitulos on vaihdellut paljon sen mukaan kuinka onnistuneesti olen ajoittanut vastaamisen ja myös riippuen testistä, vireystilasta ym. Nämä ovat ihan tavallisia aiheita tässä keskusteluketjussa.
Aika ihmeellisesti jotkut keskustelijoista ovat reagoineet. Mennyt tunteisiin? Miksi? Kommentteja "ei tuo ole hyvä tulos, tuollainen pitäisi olla jo peruslukiolaisella", "ei nettitestit kerro mitään älykkyydestä", "ei älykkyystestillä mitata sisäänpääsyä"... Huom! en ole kertaakaan puhunut nettitestien validiteetista älykkyyden mittaamisessa. Olen käyttänyt niitä loogisen päättelyn tehtävinä ja ajoituksen testaamisessa...sanotaan se nyt vielä kolmannen tai neljännen kerran. Ehkä ne perslihakset kohta siirtävät tämän tiedon aivoihin, kun näin monta kertaa sanotaan.
Mielenkiintoista on sekin, että miksi juuri älykkyystesti saa tällaista reagointia aikaiseksi. Nykyäänhän tiedetään, että työmuistin toimivuus on parempi mittari koulumenestyksestä kuin älykkyys. What's the big deal?! Reagoitteko samalla tavalla ikävästi sitten asiakkaisiinne jotka saavat jostain testistä korkeita pisteitä?
Big deal vaikuttaa lähinnä tuo olevan itsellesi, kun pitää tuoda esille omia älykkyystestituloksia. Vähän sama, kuin liikuntatieteellisen hakuthreadissa muut keskustelevat pääsykokeesta ja yksi kertoo, että nosti penkistä eilen salilla muuten määrän x, joka on enemmän kuin 95% väestöstä.
Eli summa summarum, ihmisiä ei se kiinnosta, eikä se itse tulos liity otsikon aiheeseen.
Moni liikuntatieteelliseen hakija voisi innostua kertomaan omasta treenaamisestaan ja keskusteluryhmään saataisiin todellista vertaistukea ponnisteluissa kohti pääsykoetta, treenivinkkien jakamista ja keskustelua fysiikan mittaamisesta yleensä. Samaa hain takaa kun laitoin nettiosoitteet noihin päättelytesteihin. Joku voisi innostua kokeilemaan ja voitaisiin yhdessä täällä tsempata toinen toisiamme kohti toukokuuta. Siinäkin olet väärässä, että ketään ei kiinnosta. Juuri eilen täällä joku kysyi noista tuloksista ihan asialliseen sävyyn. Jos joku kommentti ei kiinnosta, aina voi hypätä yli.
Gallupia pystyyn!
Millä paikkakunnalla aiot tehdä kokeen?
Onko eri kuin ykköstoiveesi?
Ihan mielenkiinnosta!
Gallup:
Peukuta ylös, jos olet jo edellisenä vuosina sisälle päässyt hakija, ja käyt sivulla vain verestämässä muistoja <|3
Peukuta alas, jos aiot päästä tänä vuonna sisään :p eli jos olet tämän vuoden hakija
Ootteko miettinyt miten corona vaikuttaa suunnitelmiinne?
Ootteko kirjottanu psykan ja millä arvosanalla?
Miksi tuli alapeukku? Mietin siksi kun mulla on kirjoitukset edessä alle kolmen viikon päästä. Nyt iski hätä, että onpa vaikeaa saada L:ää ja mahdanko saada edes E:tä. Olen harjoitellut vanhojen kokeiden kanssa ja tuntuu tosi vaikealta muistaa koetilanteessa kaikki oppimansa ja laitta just ne olennaiset asiat vastaukseen. Monesti olen vastatessa miettinyt ne asiat mitä mallivastauksessa on, mutta jostain syystä en ole niitä valinnut vastaukseen.
Opettele parempi vastaustekniikka. Suunnittele vastaus huolella ennen kuin alat kirjoittaa sitä. Piirrä esim. mind map, johon kirjoitat kaiken mitä aiheesta tiedät ja muistat ja valitset niistä sitten ne olennaiset.
Jos et erota olennaista ja epäolennaista asiaa toisistaan, et ole opiskellut aihealuetta riittävän huolellisesti.
Kiitos vinkistä! Varmaan se on noin kuin sanoit, vaikka minusta tuntuu, että olen opetellut aiheet todella hyvin. Tuntuu, että ongelma on tiivistämisessä. Lyhyet 50 sanan vastaukset ovat erityisen vaikeita. Ehkä tuo mind map auttaa. Ehkä myös liian kriittisesti arvioin omia vastauksia (nyt vilkaisin niitä uudestaan ja ehkä olivatkin enempien pisteiden arvoisia).
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuli alapeukku? Mietin siksi kun mulla on kirjoitukset edessä alle kolmen viikon päästä. Nyt iski hätä, että onpa vaikeaa saada L:ää ja mahdanko saada edes E:tä. Olen harjoitellut vanhojen kokeiden kanssa ja tuntuu tosi vaikealta muistaa koetilanteessa kaikki oppimansa ja laitta just ne olennaiset asiat vastaukseen. Monesti olen vastatessa miettinyt ne asiat mitä mallivastauksessa on, mutta jostain syystä en ole niitä valinnut vastaukseen.
Varmaan siksi, koska täällä on paljon pääsykokeella pyrkiviä, ja psykan arvosanalla ei pääsykokeessa ole mitään väliä. Itse alisuoriuduin kurssiarvosanoihin nähden ja sain M:n.
Laske niin paljon kuin mahdollista ennen artikkelien tuloa eli ota Holopulkki haltuun ja sitten opettele artikkelit niin hyvin kuin voit. Ota lomaa edes jonkin verran ennen koetta.