Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
No nyt meni valinta vaikeaksi, kun palautetta noista itseopiskelumatskuista tulee puolesta ja vastaan (juurikin tuo virheiden määrä on itselle yksi olennainen kriteeri) ? Onko muilla kokemuksia?
Onko kukaan hakenut Åbo Akademiin opiskelemaan psykologiaa? Onko tietoa onko siellä yhtä lailla paino tilastomatikassa?
Åbo kirjoitti:
Onko kukaan hakenut Åbo Akademiin opiskelemaan psykologiaa? Onko tietoa onko siellä yhtä lailla paino tilastomatikassa?
Itse hain viime vuonna ihan kokeeksi, en siis edes lukenut ennakkomateriaaleja. Muistaakseni kokeessa ei niinkään ollut laskemista, vaan lähinnä kirjaa koskeneita kysymyksiä ja kielellisiä logiikkatehtäviä. Esim. piti luokitella sanoja annettujen kriteerien mukaan
Kuka on tehnyt kaikki aikasarjojen tehtävät? Kirjan hulluimmat aineistot näpyteltäväksi :)
Kai olette tutustuneet jo Varjovalmennuksen psykologian kurssin materiaaleihin? Tuottavat maksuttomia harjoitustehtäviä ja luentodioja katsottavaksi, keväällä vissiin simulaatiokoekin tulossa!
https://drive.google.com/drive/folders/13JCjrqKhqNTl3NtcgP84uJMZhJps94h…
Miten noihin harjoitustehtäviin pääsee?
Kurssi alkoi vasta äsken, varmaan kansio täydentyy sit kevään aikana. Onneksi ennen sitä on edellisten vuosien kansiot materiaaleineen selattavaksi
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon opiskelette päivässä? Minä noin 3h + tauot, joskus enemmän. Tiivistän tahtia myöhemmin.
Haha onpas jotkut ahkeria! :D opiskelen ehkä 5-6h viikossa tällä hetkellä, tiivistän sitten lähempänä huhtikuuta. En koe että nyt tarvisin enempää, kun viime keväänä tuli jo nää tilastot opiskeltua, enkä silloinkaan ahkeroinut juuri tämän enempää vielä tässä vaiheessa ja oli silti hyvin lähellä helsinkiin sisäänpääsy.
Jokainen tietysti lukee tässä vaiheessa just sen verran, mikä omaan osaamiseen nähden tuntuu hyvältä/riittävältä. Itse pyrin lukemaan n. 6h/päivä - joskus vähemmän, joskus enemmän
Kiinnostunut kirjoitti:
Mitenkäs tuo menee, jos juurikin hyväksyy paikan vaikka sinne Jyväskylään, miten paljon on luennoilla läsnäolopakkoa? Mietin vaan, että onko edessä silloin pakkomuutto vai voiko luennoilla esim. käydä muutaman päivän viikossa siten, että asuu muuten muualla ja punkkaa esim sen yhden yön viikossa paikkakunnalla. Itsellä on aikomus suorittaa mm. perusopinnot avoimessa yliopistossa Helsingissä, jota lähimpänä asun nyt.
Minkälaisia määriä psykassa eri yliopistoissa on verkko-opiskelua? Luulisi, että se on yleistynyt, mutta en osaa kyllä sanoa kun omakin entinen pääaine (jotain ihan muuta) oli totaalisen historiallinen kalvosulkeisineen. Opiskelin aikavälillä 2007-2015, pääpaino luennoilla ja muulla läsnäolevalla 2007-2011.
Jyväskylässä psykaa opiskelevana voin kertoa, että on tosi mahdollista opiskella päätoimisesti etänä etenkin perus- ja aineopinnot toiselta paikkakunnalta käsin. Toki joillakin kursseilla on ehdottomia läsnäolopakkoja, mutta vain todella harvoilla. Omalla vuosikurssilla on kyllä muutama, jotka asuvat eri paikkakunnalla ja aina välillä käyvät paikan päällä.
Maisterivaiheen kurssien läsnäoloista en vielä osaa sanoa, mutta käsittääkseni vaaditaan jo enemmän läsnäoloa, kun kyseessä eivät enää ole ns. ”massaluennot”.
Kasvatustieteissä se on päinvastoin. Tosi tiukka läsnäolopakko kandivaiheessa. Jos olet pari kertaa kipeänä, niin saat jonkun ylimääräisen ison esseen kirjoitettavaksi. Sit taas maisterivaiheessa ei ole melkein ollenkaan läsnäoloa, ei edes lähiopetusta kovin paljoa. Monet tekee sitä työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon opiskelette päivässä? Minä noin 3h + tauot, joskus enemmän. Tiivistän tahtia myöhemmin.
Haha onpas jotkut ahkeria! :D opiskelen ehkä 5-6h viikossa tällä hetkellä, tiivistän sitten lähempänä huhtikuuta. En koe että nyt tarvisin enempää, kun viime keväänä tuli jo nää tilastot opiskeltua, enkä silloinkaan ahkeroinut juuri tämän enempää vielä tässä vaiheessa ja oli silti hyvin lähellä helsinkiin sisäänpääsy.
Haitko siis vain Helsinkiin?
Mitä oikeen opiskelette? 10kertaa vanhan kirjan? :D
Pääsin itse sisään viime vuonna, ja maaliskuun alkuun mennessä luin n. 6-8 h/päivä. Karjalainen, holopulkki, lukion pitkä ja lyhyt tilasto, logiikkaa, vanhoja pääsykokeita: mahdollisimman monipuolisesti ja ennen kaikkea _paljon_ laskurutiinia :) teillä on hyvin aikaa! Eikös materaalit tule tänä vuonna huhtikuun lopussa?
Psykalle2019 kirjoitti:
Pääsin itse sisään viime vuonna, ja maaliskuun alkuun mennessä luin n. 6-8 h/päivä. Karjalainen, holopulkki, lukion pitkä ja lyhyt tilasto, logiikkaa, vanhoja pääsykokeita: mahdollisimman monipuolisesti ja ennen kaikkea _paljon_ laskurutiinia :) teillä on hyvin aikaa! Eikös materaalit tule tänä vuonna huhtikuun lopussa?
Vau! Olitko siis ihan pois töistä koko pääsykoekevään? Onko teillä kokemusta miten töiden ohessa tällainen valmistautuminen onnistuu? Antakaahan vinkkejä!
6-8 tunnin päivittäinen laskeminen onnistunee parhaiten työttömiltä tai osa-päivätyötä tekeviltä henkilöiltä. Itse lasken työpäivien jälkeen iltaisin vireystilan mukaan, joka päivä kuitenkin jonkin verran. Viikonloppuisin sitten enemmän.
Lasken rinnakkain Eximian ja Valmennuskurssin materiaaleja, olen nyt menossa kappaleessa Tilastollinen päätöksenteko. Haen lähinnä laskurutiinia, ja psykalle olen hakenut jo aikaisemminkin.
Minulla on kaksi tutkintoa (akateeminen ja AMK), mutta psykologiasta mielin vielä kolmatta. Tämä antaisi mahdollisuuden tavoitella sellaisia työtehtäviä, joihin en voi pyrkiä nykyisillä tutkinnoilla.
Mitäs veikkauksia tällä ryhmällä on sen suhteen, miten koe mahdollisesti muuttuu nyt, kun vain kolme tuntia aikaa? Viime vuonna lyheni neljään, mutta aiempina ollut viisi tuntia aikaa.
Veikkaan että koe pysyy samana, mutta ajan lyhentyessä se tulee paremmin erottelevaksi, kun hakijat eivät voi ehtiä tekemään koko koetta. Muuttuu siis enemmän muistuttamaan entistä Hki-Tre-Tku- koetta.
Viime vuoden koe oli verrattain helppo ja moni sai hurjia pisteitä. Ei ole varmaan tarkoitus, että niin moni saa superhyvät pisteet vaan kokeen tulisi erotella paremmin. Myös minä uskon, että koe tulee muistuttamaan entistä Hki-Tre-Tku koetta.
Mulla ollut eximia ja valmennuskeskus. Eximian on ollut soveltavampi, mutta enemmän virheitä. Valmennuskeskuksen tehtäviä ollut määrällisesti enemmän.