Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Eksyin tänne keskusteluun nyt ekaa kertaa. Itsekin hakemassa psykalle. Mutta mikä on tuo holopulkki, jota kaikki tuntuu opiskelevan? Itse luen Nummenmaa, Holopainen, Pulkkinen teosta ja mietin opiskelenko nyt jotain ”väärää”, helpompaa, vaikeampaa kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Eksyin tänne keskusteluun nyt ekaa kertaa. Itsekin hakemassa psykalle. Mutta mikä on tuo holopulkki, jota kaikki tuntuu opiskelevan? Itse luen Nummenmaa, Holopainen, Pulkkinen teosta ja mietin opiskelenko nyt jotain ”väärää”, helpompaa, vaikeampaa kuin muut?
Oh honey, mietipä mistä holopulkki voisi olla lyhenne.
Vierailija kirjoitti:
Kysyitkö nyt ihan tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Yksi valintakokeen osioista testaa loogista päättelykykyä. Sinun kannattaa treenata etenkin niitä taitoja.
Holopulkin ohella toinen suositeltava teos on Lea Karjalaisen kirja. Se olikin Jyväskylässä joskus pääsykoemateriaalina. On vähän helpompi teos kuin iki-ihana holopulkki.
Tärkeintä on, että saa jonkinlaisen käsityksen tilastotieteestä ennen materiaalin ilmestymistä. Että ei tarvitse ihan nollasta lähteä lukemaan ja voi keskittyä heti täysillä uuteen asiaan, jota materiaaliin ihan varmasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Holopainen + Pulkkinen = Holopulkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holopainen + Pulkkinen = Holopulkki
Voi pyhä sylvi! Kai nyt sentään tän tajuan. Mutta tuossa kirjassa, jota opiskelen on myös tuo kolmas kirjoittaja.
Tulin hankkineeksi sekä Eximian että Valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaalit. Kovin ovat erilaiset laadultaan ja pedagogisilta ominaisuuksiltaan. Onko täällä kenties muita, joilla on samanlainen kokemus näistä matskuista?
Kumpi niistä on parempi? Mulla on valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaali ja Eximialta abikurssi. Olen tykännyt abikurssista ja saisin alennusta valmennuskurssista. Mietin kannattaako. Eximian abikurssi on kyllä ollut hyvä ja mua vähän ärsyttää sen valmennuskeskuksen ohjaajan allergiset oireet vaikka eihän se ressukka niille mitään voi.
Muistitutkija laati oppimisen kymmenen käskyä: Näin uusi tieto painuu mieleen tehokkaimmin
Eikös yksityiset terapeutit kuitenkin tienaa aika mukavasti? Jos 45min/120€, näitä vaikka 6 päivässä, 4 päivää viikossa = 12000€/kk
Harvassa työssä 4 päiväisellä viikolla pääsee näihin lukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös yksityiset terapeutit kuitenkin tienaa aika mukavasti? Jos 45min/120€, näitä vaikka 6 päivässä, 4 päivää viikossa = 12000€/kk
Harvassa työssä 4 päiväisellä viikolla pääsee näihin lukuihin.
Sitä varten pitää käydä (itse maksettava monivuotinen) psykoterapeuttikoulutus.
Tunnen psykologin joka tekee sivutyönä psykoterapeutin töitä jossain terapiatalossa. Huoneen vuokra maksaa ja muu yritystoimintaan liittyvä. Lisäksi häntä harmittaa asiakkaat joiden rahoja saa karhuta jälikikäteen eli oma talous ei saa olla kokonaan riippuvainen näistä tuloista. Niin ja velka siitä koulutuksesta on tosi iso. Mutta joo, eiköhän se ajan kanssa kannata.
Olen nyt päättänyt mihin järjestykseen laitan hakuvaihtoehdot: Hki, Tre, Tku, Jkl, Joe. Matkustusaika ratkaisi. Entä te?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt päättänyt mihin järjestykseen laitan hakuvaihtoehdot: Hki, Tre, Tku, Jkl, Joe. Matkustusaika ratkaisi. Entä te?
Tuohon järjestykseen kannattaa laittaakin, koska tuo on myös pistejärjestys.
Lähes jokaisen kannattaa oikeasti hakea myös Jyväskylään ja Joensuuhun! Paikan hakeminen ja saaminen ei vielä velvoita mihinkään ja voi sitten kesäkuussa miettiä lähteekö niihin vai tekeekö jonkun varasijalaisen tosi onnelliseksi. Etenkin Joensuussa käy tosi paljon ihmisiä kaukaakin. Kaikki järjestyy kyllä.
Tällä palstalla oli muutama, jotka olisivat päässeet Jyväskylään tai Joensuuhun, mutta eivät olleet laittaneet niitä hakutoiveiksi, ja nyt eivät päässeet minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokaisen kannattaa oikeasti hakea myös Jyväskylään ja Joensuuhun! Paikan hakeminen ja saaminen ei vielä velvoita mihinkään ja voi sitten kesäkuussa miettiä lähteekö niihin vai tekeekö jonkun varasijalaisen tosi onnelliseksi. Etenkin Joensuussa käy tosi paljon ihmisiä kaukaakin. Kaikki järjestyy kyllä.
Tällä palstalla oli muutama, jotka olisivat päässeet Jyväskylään tai Joensuuhun, mutta eivät olleet laittaneet niitä hakutoiveiksi, ja nyt eivät päässeet minnekään.
Miten niin paikan saaminen ei velvoita mihinkään? Ennen ainakin jos paikan on hylännyt on saanut työkkäriltä karenssia. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin paikan saaminen ei velvoita mihinkään? Ennen ainakin jos paikan on hylännyt on saanut työkkäriltä karenssia. 🙄
Ok, en tunne juuri tätä kuviota. Ajattelin pelkästään opiskelumielessä. Saadun paikan hylkääminen ei vaikuta tulevaisuuden hakuihin mitenkään eikä poista ensikertalaisuutta, jos sellainen on taskussa.
Työtöntä kehottaisin kyllä ottamaan vastaan unelmien opiskelupaikan eri kaupungistakin ennemmin kuin olemaan työkkärin asiakkaana saamassa hakukehotuksia kaupan kassalle. Vain toinen noista skenaarioista vie elämää eteenpäin.
Mitenkäs tuo menee, jos juurikin hyväksyy paikan vaikka sinne Jyväskylään, miten paljon on luennoilla läsnäolopakkoa? Mietin vaan, että onko edessä silloin pakkomuutto vai voiko luennoilla esim. käydä muutaman päivän viikossa siten, että asuu muuten muualla ja punkkaa esim sen yhden yön viikossa paikkakunnalla. Itsellä on aikomus suorittaa mm. perusopinnot avoimessa yliopistossa Helsingissä, jota lähimpänä asun nyt.
Minkälaisia määriä psykassa eri yliopistoissa on verkko-opiskelua? Luulisi, että se on yleistynyt, mutta en osaa kyllä sanoa kun omakin entinen pääaine (jotain ihan muuta) oli totaalisen historiallinen kalvosulkeisineen. Opiskelin aikavälillä 2007-2015, pääpaino luennoilla ja muulla läsnäolevalla 2007-2011.
Vierailija kirjoitti:
Tulin hankkineeksi sekä Eximian että Valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaalit. Kovin ovat erilaiset laadultaan ja pedagogisilta ominaisuuksiltaan. Onko täällä kenties muita, joilla on samanlainen kokemus näistä matskuista?
Mitä tarkoitat erilaisella laadulla? Kumpi tuntuu sinusta siltä, että siitä voi oikeasti olla apua? Valmennuskeskuksella näyttäisi olevan liuta erilaisia sisältöjä (miksi ihmeessä..), mikä niistä sinulla on?
En usko, että kukaan pitää nykyisin vakipaikkaa itsestäänselvyytenä. Eikä tämä mielestäni edes liity ammatin-/aineen valintaan. Harvassa ne ovat nykyisin kaikkialla. Lisäksi itse en edes välttämättä ole hakemassa vakipaikkaa, sillä vaihtamalla vähän useammin oppii kyllä eniten. Tämä on niin omista intresseistä kiinni, mitä hakee ja arvostaa. Omissa suunnitelmissa on toimia yksityisellä sektorilla julkisen sijaan joka tapauksessa. Siellä ei tunneta sanaparia vakituinen virka.