Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Aloin just miettiä et olisiko tuossa kokeessa saanut käyttää edes paperia ja kynää? Nehän on kanssa apuvälineitä..
Ihmettelen kyllä suuresti, että täällä on ihmisiä, jotka tuskin ovat laillistettuja psykologeja ja latelevat diagnooseja defensseistä _kommenttien_ perusteella. Psykoanalyysistä voisi johtaa varmasti myös mielenkiintoisempiakin johtopäätöksiä. Mielestäni ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että hakijoiden informointi on ollut hyvin ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomautuksena valmennuskurssin käyneille! Kävin itsekin Valmennuskeskuksen kurssin, mutten usko, että heidän etiikan opetuksestaan oli oikeastaan hyötyä vaan osin jopa haittaa. Muistakaa, ettei nekään siellä tiedä, miten koe arvosteltiin tai mitkä oli oikeat vastaukset. Ne tiesi about mitä viime vuonna kysyttiin, muttei muuten sen enempää kuin muutkaan. Olen itse opiskellut etiikkaa sivuaineena ja olin monta kertaa opettajan kanssa eri mieltä ja kokeessakin vastasin ennemmin sen mukaan, mitä olin yliopistossa oppinut. Kukaan meistä ei siis tiedä oikeita vastauksia, tai miten kokeen tekijät määrittävät eettisen tilanteen.
Valmennuskurssin opettajat ovat todennäköisesti käyneet tutustumassa omiin vastauksiinsa ja oikeisiin vastauksiin. Heillä ehkä on tietoa, mitä kokeella haetaan, jos haetaan samaa kuin viime syksynä. Älytöntä joka tapauksessa. Olisi kiva tietää, millä pätevyydellä kokeen etiikan osio on laadittu. Kyllähän kenen tahansa etiikkaa yliopistotasolla enemmän kuin yhden kurssin opiskelleen pitäisi ymmärtää, että nuo kysymykset ovat ihan monitulkintaisia eikä niitä ole mitään mieltä käyttää monivalintapääsykokeessa. T. aika monta opintopistettä etiikkaa opiskellut
Älä nyt viitsi. Meinaat, että olisit parempi näitä tehtäviä tekemään parin kurssin perusteella.
Kyllä ne tehtävien laatijat päteviä ovat.
En tosiaan tiedä, ketkä noita tehtäviä laativat. Todennäköisesti AMK-opettajat eri aloilta. Opintojeni puolesta voisin hyvin olla opettajana AMK:n etiikan kursseilla. Eräitä muita kursseja olen eräässä AMK:ssa opettanutkin, mutta valintakokeiden laatimisen kanssa en määräaikaisena tuntiopettajana ollut tekemisissä.
Meinaat, että amk opet niitä laativat ihan sivutyönän. Hassu.
Sinä olet niin pätevä ja työllistetty, ettei psykan paikkaa sinulle. Annetaan heille, jotka sen tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kellään ole mitään tietoa, että ketkä on niitä ihmisiä jotka on tekemisissä psykan valintojen järjestämisen kanssa? En itse ainakaan onnistu löytämään tietoa, mutta jos joku esim. tuntee jonkun joka opiskelee ja tietää.. haluaisin lähettää erittäin kriittisen sähköpostin.
Mulla olis kans mielipide, jos toinenki jaettavaksi heidän kanssaan...
Googlaa. Itse lähetin pariin mailiin, jotka löysin mm. media-artikkelien perusteella. Hiukan oli hakuammuntaa, mutta yritin edes. En ole saanut vastausta, ei liene yllätys. En vain valitellut tilannetta, vaan ehdotin paria asiaa, joita ei ilmeisesti otettu käytäntöön. Minusta on silti fiksua ilmaista mielipiteensä niille tahoille, joilla tässä on valtaa. Tuntuu siltä, että hakijoita ei ole kuunneltu ehkä niin paljoa, kuin olisi pitänyt. Tilanne on hankala totta kai, mutta mielestäni tässä on menty monessa sellaisessa asiassa pieleen, jotka olisi voitu järjestää toisinkin. Asiallinen keskustelu ja rakentava kriittisyys on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä suuresti, että täällä on ihmisiä, jotka tuskin ovat laillistettuja psykologeja ja latelevat diagnooseja defensseistä _kommenttien_ perusteella. Psykoanalyysistä voisi johtaa varmasti myös mielenkiintoisempiakin johtopäätöksiä. Mielestäni ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että hakijoiden informointi on ollut hyvin ala-arvoista.
Defenssi ei ole diagnoosi.
Miten psykoanalyysi liittyy mihinkään?
Ihan absurdi tilanne. Koe perjantaina, mutta ei tiedä edes kuka sinne pääsee. Saati nyt tietäisi, että mitä siellä pitäisi osata.
Vierailija kirjoitti:
Ei psukogi aseta koskaan diagnoosia eikä defensdi ole diagnoosi. Ent psykoanalyysi? Mitä se liittyy yhtän mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kellään ole mitään tietoa, että ketkä on niitä ihmisiä jotka on tekemisissä psykan valintojen järjestämisen kanssa? En itse ainakaan onnistu löytämään tietoa, mutta jos joku esim. tuntee jonkun joka opiskelee ja tietää.. haluaisin lähettää erittäin kriittisen sähköpostin.
Mulla olis kans mielipide, jos toinenki jaettavaksi heidän kanssaan...
Googlaa. Itse lähetin pariin mailiin, jotka löysin mm. media-artikkelien perusteella. Hiukan oli hakuammuntaa, mutta yritin edes. En ole saanut vastausta, ei liene yllätys. En vain valitellut tilannetta, vaan ehdotin paria asiaa, joita ei ilmeisesti otettu käytäntöön. Minusta on silti fiksua ilmaista mielipiteensä niille tahoille, joilla tässä on valtaa. Tuntuu siltä, että hakijoita ei ole kuunneltu ehkä niin paljoa, kuin olisi pitänyt. Tilanne on hankala totta kai, mutta mielestäni tässä on menty monessa sellaisessa asiassa pieleen, jotka olisi voitu järjestää toisinkin. Asiallinen keskustelu ja rakentava kriittisyys on hyväksi.
Minusta näiden viestien lähettely ei ole fiksua.
Suosittelen miettimään miten jatkaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmasti, että "ladella diagnooseja" on tahallisesti kärjistetty ilmaisu, joka ilmaisee mielipiteeni humoristisen ja hieman ivallisen sävyn.
Lisäksi defenssien juuret ovat psykoanalyysissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmasti, että "ladella diagnooseja" on tahallisesti kärjistetty ilmaisu, joka ilmaisee mielipiteeni humoristisen ja hieman ivallisen sävyn.
Miten perhe nyt jakselee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedotus on mennyt pahasti pieleen. Kukaan ei tiedä, milloin julkastaan tuloksia, missä kanavissa, saako ei-kutsun saaneet tietää. Kokeesta taas ei sanottu esim. että osioiden välissä on aikaa käydä hengähtämässä, vaan se piti miettiä siinä stressissä, kun pelkäsi, että miettiminen vie arvokkaat sekunnit.
Laskinta ei voinut testata etukäteen, vaan sen kanssa piti räpeltää ensimmäistä kertaa kokeessa peläten, että saa sanktioita, jos käyttää omaa hyvin toimivaksi todettua laitetta. Ja toisaalta pelätä, että jatkoon ei pääse, koska ei käytä omaa laskintaan vastaamisen nopeuttamiseksi. Koe oli niin helppo että itse kukin varmasti tajusi sitä tehdessä, että virheille ei ole sijaa. Täysin epäinhimillinen, eikä todellakaan mitannut mitään korkeakouluvalmiuksia. Olen korkeakoulun käynyt ja hyvin pärjännyt ilman sekuntien laskemista sydän hakaten ulos rinnasta helppoja tehtäviä tehden jäätävässä paineessa ja täydellisyyttä tavoitellen.
Olet käynyt korkeakoulun ja defenssisi ovat näin voimakkaat.
Miten defenssit liittyvät tähän? Tulokset eivät ole vielä tulleet ja voin hyvin olla päässyt jatkoon. Pääsin tai en, niin mielestäni järjestelyt ovat menneet pieleen ja koe ei mitannut oikeita asioita.
T. Tuon "Tiedotus mennyt pahasti..." kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perhe nyt jakselee?
Hyvin kiitos, iloitsevat kanssani siitä, että pääsin todistusvalinnassa kouluun.
On ne tulokset varmaan jo ainakin maisterihaun osalta tulleet. Pääsykoetiedoissa luki että vain niille ketkä pääsevät toiseen vaiheeseen ilmoitetaan etätehtävän ohjeet yms.
Tieto niille ketkä eivät päässeet, tulee varmaan myöhemmin. Jos siis näin on, niin se on aika törkeää toimintaa yliopistolta koska aika moni joutuu järjestelemään esim. työasioita loppuviikon osalta vaikkei tiedä onko jatkossa vai ei.
Lisäksi ne maisterihaun 20 parasta ei varmaan tuhlaa aikaansa vauvapalstalla, joten kukaan ei oo kertomassa onko tieto jo tullut...
Jos toisen vaiheen on tarkoitus testata sitä onko ekassa vaiheessa jatkoon päässyt tehnyt kokeen itse, niin käy hyvin järkeen, että tieto siihen pääsystä ilmoitetaan vasta torstaina. Turhauttavaa, mutta näin voidaan varmistua siitä, että tietoista valmistautumista ei jää niille jotka vilpillisesti pääsivät jatkoon...
Vierailija kirjoitti:
On ne tulokset varmaan jo ainakin maisterihaun osalta tulleet. Pääsykoetiedoissa luki että vain niille ketkä pääsevät toiseen vaiheeseen ilmoitetaan etätehtävän ohjeet yms.
Tieto niille ketkä eivät päässeet, tulee varmaan myöhemmin. Jos siis näin on, niin se on aika törkeää toimintaa yliopistolta koska aika moni joutuu järjestelemään esim. työasioita loppuviikon osalta vaikkei tiedä onko jatkossa vai ei.
Lisäksi ne maisterihaun 20 parasta ei varmaan tuhlaa aikaansa vauvapalstalla, joten kukaan ei oo kertomassa onko tieto jo tullut...
Kyllä mä uskon että ainakin joku täällä pyörinyt maisterihakija tulee pääsemään kakkosvaiheeseen.
Ei ole varmastikaan vielä tulleet, ilmeisesti muualla, missä oli samantyylinen kaksiosainen valintakoe omat pisteet saivat tietää kaikki samaan aikaan. Tosin, sähköpostilla ohjeet tulevat toki vain jatkoon päässeille. Kaverini haki kauppikseen, missä oli koe viime tiistaina ja sai tänään tietää samaan aikaan kaikkien kanssa omat pisteensä.
Ei tietenkään tullut tulokset tänään, eihän se sopisi yhtään tämän kevään teemaan! Nythän edessä on tämän hakukevään loppuhuipennus; saadaan tulokset ekasta vaiheesta perjantaina aamulla juuri ennen toisen vaiheen alkua.
Perjantaina ilmoitetaan, että toinen vaihe siirretään ja tarkka päivä kerrotaan myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina ilmoitetaan, että toinen vaihe siirretään ja tarkka päivä kerrotaan myöhemmin
😂😂😂
Olet käynyt korkeakoulun ja defenssisi ovat näin voimakkaat.