Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
6661/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kellään ole mitään tietoa, että ketkä on niitä ihmisiä jotka on tekemisissä psykan valintojen järjestämisen kanssa? En itse ainakaan onnistu löytämään tietoa, mutta jos joku esim. tuntee jonkun joka opiskelee ja tietää.. haluaisin lähettää erittäin kriittisen sähköpostin.

Mulla olis kans mielipide, jos toinenki jaettavaksi heidän kanssaan...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kellään ole mitään tietoa, että ketkä on niitä ihmisiä jotka on tekemisissä psykan valintojen järjestämisen kanssa? En itse ainakaan onnistu löytämään tietoa, mutta jos joku esim. tuntee jonkun joka opiskelee ja tietää.. haluaisin lähettää erittäin kriittisen sähköpostin.

Mulla olis kans mielipide, jos toinenki jaettavaksi heidän kanssaan...

Joo tämä on kyllä sössitty harvinaisen hyvin ja selitykset on sellasia puolivillaisia oman nahan pelastamisyrityksiä:

"Tokassa vaiheessa huijarit jää kiinni." – Mutta tokaan vaiheeseen otetaan alle prosentti hakijoista.

"Koe ei vaadi ennakkovalmistautumista." – Mutta valmennuskurssista oli ylivoimainen etu kokeessa.

"Kokeessa ei voi käyttää vilppiä, koska siihen ei voi valmistautua ennakkoon." – Mutta valmistautuminen oli etenkin ei-lukiosta vastavalmistuneille välttämätön ja kilpailu järjettömän kova.

"Ei koevaatimuksia ole julkaistu ennen kuin tehtiin tämä muutos." – Mutta kukaan tuskin pääsee psykalle normaalisti opiskelemalla kuukauden kokeeseen.

"Ei lunttaamisesta ole paljoa hyötyä." – Mutta silti kiellätte laskimen ja muut apuvälineet, vaikka niistä ei ole hyötyä? Kokeessa, jossa pisteen murto-osa ehkä ratkaisee pääseekö edes toiseen vaiheeseen.

"Kokeen erottelevuus on hyvä. Se on testattu 2019 syksyn hakijoilla." – Mutta se on testattu AMK-hakijoilla ja koe järjestettiin tuolloin ensimmäistä kertaa, eli se tuli todella kaikille yllätyksenä.

Vierailija
6662/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedotus on mennyt pahasti pieleen. Kukaan ei tiedä, milloin julkastaan tuloksia, missä kanavissa, saako ei-kutsun saaneet tietää. Kokeesta taas ei sanottu esim. että osioiden välissä on aikaa käydä hengähtämässä, vaan se piti miettiä siinä stressissä, kun pelkäsi, että miettiminen vie arvokkaat sekunnit.

Laskinta ei voinut testata etukäteen, vaan sen kanssa piti räpeltää ensimmäistä kertaa kokeessa peläten, että saa sanktioita, jos käyttää omaa hyvin toimivaksi todettua laitetta. Ja toisaalta pelätä, että jatkoon ei pääse, koska ei käytä omaa laskintaan vastaamisen nopeuttamiseksi. Koe oli niin helppo että itse kukin varmasti tajusi sitä tehdessä, että virheille ei ole sijaa. Täysin epäinhimillinen, eikä todellakaan mitannut mitään korkeakouluvalmiuksia. Olen korkeakoulun käynyt ja hyvin pärjännyt ilman sekuntien laskemista sydän hakaten ulos rinnasta helppoja tehtäviä tehden jäätävässä paineessa ja täydellisyyttä tavoitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6663/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. 90% mutta päätinkin ottaa alemman vaihtoehdon enkä osallistu suulliseen jos pääsen.

Vierailija
6664/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedotus on mennyt pahasti pieleen. Kukaan ei tiedä, milloin julkastaan tuloksia, missä kanavissa, saako ei-kutsun saaneet tietää. Kokeesta taas ei sanottu esim. että osioiden välissä on aikaa käydä hengähtämässä, vaan se piti miettiä siinä stressissä, kun pelkäsi, että miettiminen vie arvokkaat sekunnit.

Laskinta ei voinut testata etukäteen, vaan sen kanssa piti räpeltää ensimmäistä kertaa kokeessa peläten, että saa sanktioita, jos käyttää omaa hyvin toimivaksi todettua laitetta. Ja toisaalta pelätä, että jatkoon ei pääse, koska ei käytä omaa laskintaan vastaamisen nopeuttamiseksi. Koe oli niin helppo että itse kukin varmasti tajusi sitä tehdessä, että virheille ei ole sijaa. Täysin epäinhimillinen, eikä todellakaan mitannut mitään korkeakouluvalmiuksia. Olen korkeakoulun käynyt ja hyvin pärjännyt ilman sekuntien laskemista sydän hakaten ulos rinnasta helppoja tehtäviä tehden jäätävässä paineessa ja täydellisyyttä tavoitellen.

Spot on! Minä otan juuri sen takia alemman paikan vastaan, koska käytin omaa nelilaskinta ja tajusin vasta jälkeenpäin, että sehän on vilppiä!!! Helkutta.

Vierailija
6665/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spot on! Minä otan juuri sen takia alemman paikan vastaan, koska käytin omaa nelilaskinta ja tajusin vasta jälkeenpäin, että sehän on vilppiä!!! Helkutta.

Mielestäni vilppaajilta hylätään koko yhteishaku samalla tavalla kuin yo-kokeilta menee koko se kirjoituskerta.

Paremmat taidot ensi kerralla.

Vierailija
6666/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ei laittaneet kokeeseen kysymystä, että mikä on elämän tarkoitus?

oikea vastaus 42

mikä kellekin, liian helppo. 

Vierailija
6667/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö siinä ollut selvät sävelet mitä ei saa tai saa. 

Vierailija
6668/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne valinnan tulokset näkyy hakulistauksessa, näkyykö Kaikkien hakukohteiden tulos (hyväksytty/hylätty) vai vain sen ensimmäisen, johon on hyväksytty?

Oon miettinyt hakujeni järjestystä uusiksi. Tekisikin mieli mennä toisena listallani olevaan paikkaan.

Nyt mietin, että jos pääsen ja en ota ekaa paikkaa vastaan, niin mistä tiedän pääsenkö toiseen vai en?

Jos pääset ylempään vaihtoehtoon, et voi enää päästä seuraavaan. Eli jos et haluakaan sitä paikkaa niin sitten et pääse minnekään.

Höpö höpö, jätät sen ekan paikan ottamatta niin valinta siirtyy seuraavaan. Sillä tavalla valitset kakkosvaihtoehdon. Ja tietenkin sillä edellytyksellä, että pisteet riittää kakkoseen.

Vierailija
6669/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikkä ja matematiikka korreloi miten menestyy opinnoissa. 

Vierailija
6670/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo alkanut epäillä, että kutsu jatkoon on jo lähetetty - täältä ei ole vaan kukaan päässyt. Muuten tuntuis oudolta, koska koe on maisterissa jo to ja kaikilla pe.

Vierailija
6671/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. 60% aika moni kohta meni pieleen ja en jättänyt mihinkään vastaamatta..

Vierailija
6672/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni vilppaajilta hylätään koko yhteishaku samalla tavalla kuin yo-kokeilta menee koko se kirjoituskerta.

Paremmat taidot ensi kerralla.

Paitsi lääkiksestä sanottiin Hesariin, että jäljittäminen on erittäin työlästä eivätkä meinaa tutkia kaikkia osallistujia. Harkitsevat lääkikseen sisäänpäässeiden tutkimista. 

Vierailija
6673/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo alkanut epäillä, että kutsu jatkoon on jo lähetetty - täältä ei ole vaan kukaan päässyt. Muuten tuntuis oudolta, koska koe on maisterissa jo to ja kaikilla pe.

Maisterissa etätehtävä julkaistaan to. Ei ole mitään takeita, että ennen sitä saa tietoa pisteistä tai että pääsi jatkoon. Suullinen koe on pe.

Vierailija
6674/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautuksena valmennuskurssin käyneille! Kävin itsekin Valmennuskeskuksen kurssin, mutten usko, että heidän etiikan opetuksestaan oli oikeastaan hyötyä vaan osin jopa haittaa. Muistakaa, ettei nekään siellä tiedä, miten koe arvosteltiin tai mitkä oli oikeat vastaukset. Ne tiesi about mitä viime vuonna kysyttiin, muttei muuten sen enempää kuin muutkaan. Olen itse opiskellut etiikkaa sivuaineena ja olin monta kertaa opettajan kanssa eri mieltä ja kokeessakin vastasin ennemmin sen mukaan, mitä olin yliopistossa oppinut. Kukaan meistä ei siis tiedä oikeita vastauksia, tai miten kokeen tekijät määrittävät eettisen tilanteen.

Valmennuskurssin opettajat ovat todennäköisesti käyneet tutustumassa omiin vastauksiinsa ja oikeisiin vastauksiin. Heillä ehkä on tietoa, mitä kokeella haetaan, jos haetaan samaa kuin viime syksynä. Älytöntä joka tapauksessa. Olisi kiva tietää, millä pätevyydellä kokeen etiikan osio on laadittu. Kyllähän kenen tahansa etiikkaa yliopistotasolla enemmän kuin yhden kurssin opiskelleen pitäisi ymmärtää, että nuo kysymykset ovat ihan monitulkintaisia eikä niitä ole mitään mieltä käyttää monivalintapääsykokeessa. T. aika monta opintopistettä etiikkaa opiskellut

Se tässä vähän onkin, ettei niitä oikeita vastauksia julkaistu viime syksynä. Ei Valmennuskeskuskaan ole niihin päässyt käsiksi. Sieltä etiikan opettajat kyllä tunnustikin, etteivät tiedä, miten amk-valintakokeessa määritellään eettinen tilanne :/

Kyllä omiin vastauksiin ja mallivastauksiin on oikeus tutustua, vaikka niitä ei julkaista. https://www.samk.fi/wp-content/uploads/2019/11/hanke-valinnat-borodavki…

Aijaa, onpa jännä! Opettajat kuitenkin tosiaan sanoi, etteivät tiedä oikeita vastauksia tai miten kokeessa ajateltiin eettinen tilanne. Ehkei etiikan opettajat sitten kokeessa käyneet?

On sekin mahdollista, että ovat käyneet tutustumassa mallivastauksiin ja omiin vastauksiinsa, mutta eivät edelleenkään tiedä kovin hyvin, millä logiikalla kokeen tekijät ovat ne ajatelleet. Noiden kysymysten perusteella se on hyvinkin mahdollista.

Vierailija
6675/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle prossan varmuus kyl, kielet tuntu et meni hyvin samoin ku ehkä etiikka? mut kaikes loogises ja matemaattises sössin kunnolla, ei se auta jos siel oli pari tehtävää oikei

Vierailija
6676/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne valinnan tulokset näkyy hakulistauksessa, näkyykö Kaikkien hakukohteiden tulos (hyväksytty/hylätty) vai vain sen ensimmäisen, johon on hyväksytty?

Oon miettinyt hakujeni järjestystä uusiksi. Tekisikin mieli mennä toisena listallani olevaan paikkaan.

Nyt mietin, että jos pääsen ja en ota ekaa paikkaa vastaan, niin mistä tiedän pääsenkö toiseen vai en?

Jos pääset ylempään vaihtoehtoon, et voi enää päästä seuraavaan. Eli jos et haluakaan sitä paikkaa niin sitten et pääse minnekään.

Höpö höpö, jätät sen ekan paikan ottamatta niin valinta siirtyy seuraavaan. Sillä tavalla valitset kakkosvaihtoehdon. Ja tietenkin sillä edellytyksellä, että pisteet riittää kakkoseen.

Meni 10 vuotta sitten suunnilleen noin, mutta ei enää.

Saa vain sen korkeimman paikan, mihin pisteet riittävät poislukien jotkut jonotilanteet, jollon voi valita jääkö jonottamaan ylempää paikkaa varasijoilla vai ei. Vain silloin voi syntyä tilanne, että ei saa ylintä paikkaa, johon pisteet riittävät.

Vierailija
6677/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meni 10 vuotta sitten suunnilleen noin, mutta ei enää.

Saa vain sen korkeimman paikan, mihin pisteet riittävät poislukien jotkut jonotilanteet, jollon voi valita jääkö jonottamaan ylempää paikkaa varasijoilla vai ei. Vain silloin voi syntyä tilanne, että ei saa ylintä paikkaa, johon pisteet riittävät.

No mutta esim. nyt voinee päättää jättää kakkosvaiheen väliin jos on jo todistuspaikka.

Vierailija
6678/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut schaibaa?

Jos hyväksytään ylimpään vaihtoehtoon, alemmat vaihtoehdot peruuntuvat automaattisesti, ihan siitä huolimatta ottaako hyväksyttyä ylintä vaihtoehtoa vastaan vai ei.

Vierailija
6679/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomautuksena valmennuskurssin käyneille! Kävin itsekin Valmennuskeskuksen kurssin, mutten usko, että heidän etiikan opetuksestaan oli oikeastaan hyötyä vaan osin jopa haittaa. Muistakaa, ettei nekään siellä tiedä, miten koe arvosteltiin tai mitkä oli oikeat vastaukset. Ne tiesi about mitä viime vuonna kysyttiin, muttei muuten sen enempää kuin muutkaan. Olen itse opiskellut etiikkaa sivuaineena ja olin monta kertaa opettajan kanssa eri mieltä ja kokeessakin vastasin ennemmin sen mukaan, mitä olin yliopistossa oppinut. Kukaan meistä ei siis tiedä oikeita vastauksia, tai miten kokeen tekijät määrittävät eettisen tilanteen.

Valmennuskurssin opettajat ovat todennäköisesti käyneet tutustumassa omiin vastauksiinsa ja oikeisiin vastauksiin. Heillä ehkä on tietoa, mitä kokeella haetaan, jos haetaan samaa kuin viime syksynä. Älytöntä joka tapauksessa. Olisi kiva tietää, millä pätevyydellä kokeen etiikan osio on laadittu. Kyllähän kenen tahansa etiikkaa yliopistotasolla enemmän kuin yhden kurssin opiskelleen pitäisi ymmärtää, että nuo kysymykset ovat ihan monitulkintaisia eikä niitä ole mitään mieltä käyttää monivalintapääsykokeessa. T. aika monta opintopistettä etiikkaa opiskellut

Älä nyt viitsi. Meinaat, että olisit parempi näitä tehtäviä tekemään parin kurssin perusteella.

Kyllä ne tehtävien laatijat päteviä ovat.

En tosiaan tiedä, ketkä noita tehtäviä laativat. Todennäköisesti AMK-opettajat eri aloilta. Opintojeni puolesta voisin hyvin olla opettajana AMK:n etiikan kursseilla. Eräitä muita kursseja olen eräässä AMK:ssa opettanutkin, mutta valintakokeiden laatimisen kanssa en määräaikaisena tuntiopettajana ollut tekemisissä.

Vierailija
6680/8137 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseva numerointi ei ainakaan onnistunut, joten kokeillaanko sellasta että yläpeukutatte vaan tän viestin kerran, niin saadaan joku arvio keskusteluun osallistujien määrästä?

Ketju on lukittu.