Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Varmasti. Mutta kyllä aina on ollut vaikeaa päästä. Ystäväni haki 90-l puolivälissä neljä kertaa Helsinkiin. Vikalla kerralla oli valmennuskurssinsa paras ja jäi joitain kymmenysosapisteitä vaille sisäänpääsy. Ei hakenut enää, kun oli päättänyt, että 4. on vika kerta kun hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi!
Mitä kaikkia todennäköisyysjakaumia ootte opetellut kokeeseen? Itsellä on tallessa viime vuoden tilastomatikan materiaali kokeeseen, siellä käydään näitä ihan pintaraapaisuna. Nyt kun olen pari avoimen kurssia käynyt tilastomatematiikasta, oon huomannut että jakaumia on vaikka kuinka paljon. Mitenköhän opiskelu kannattaisi rajata järkevästi, ettei lukisi liikaa vaan paria tärkeintä jakaumaa, mutta että ei myöskään tulisi turhan opiskeltua liikaa🤔 Kertokaa vähän teidän suunnitelmista näiden suhteen☺️ Katsotteko myös muutaman vuoden takaisia kokeita, ja niiden avulla raajaatte? Vai jotenkin muuten?
Kannattaa tietystikin opetella kaikki todennäköisyysjakaumat, jotka ovat Holopulkissa ja tehdä pääsykoetehtäviä mahdollisimman paljon. T: viime vuonna sisäänpäässyt
Joo, näitä keskusteluja luettuani päätin hommata Holopulkin ja sen avulla rajata, miten opiskelen :)
Miten vaikea on päästä opiskelemaan psykaa avoimen yliopiston opintojen kautta? Mulla jo yksi tutkinto taustalla mutta alanvaihto edessä.
Ei avoimen kautta pääse ollenkaan.
Tarkoitan tietenkin erillishakua (tai mikä lie nykyisin nimeltään), jos psykan opintoja on avoimessa jo taustalla.
Kiinnostunut kirjoitti:
Miten vaikea on päästä opiskelemaan psykaa avoimen yliopiston opintojen kautta? Mulla jo yksi tutkinto taustalla mutta alanvaihto edessä.
Tarkoitatko psykologian maisteriväylää? Sen pisteraja oli viime vuonna korkeampi kuin kandihaun, aikaisempina vuosina on ollut alhaisempi vuodesta riippuen. Opintopolusta näät tarkemmat tiedot liittyen hakukelpoisuuteen yms.
Lisäksi on mahdollista hakea väylään, jossa valmistuu psykan kandiksi, mutta filosofian maisteriksi pääsykokeen tekemällä. Sen pisterajoista ei oo tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Heh kirjoitti:
Jos sinä, joka et päässyt lyhyttä matikkaa läpi ja olet psykologi, niin kyllä sinne kuka vaan kovalla työllä pääsee :D
Hänen hakuaikanaan varmasti ollut myös vähemmän hakijoita, kun on kerran jo valmistunut. Joka vuosi ovat kasvaneet hakijamäärät, aika paljon vähemmän oli hakijoita vielä esim. 8v sitten kuin nyt.
Silloin, kun pyrin ja pääsin psykalle (Helsinkiin), sisäänpääsyprosentti oli vähän alle 5. On toki mahdollista, että tuosta on vielä entisestään kiristynyt. Samoin en tiedä, onko enää sitä "sääntöä", että tilasto-osiosta piti saada tietty pistemäärä, että muita vastauksia edes luettiin. Raakaa peliä. Suuri osa hakijoista käsittääkseni karsiutui tuossa tilastovaiheessa jo pois. Siksi päätinkin pitää abivuoden jälkeen kokonaisen välivuoden tilastomatematiikkaa opiskellen.
t. lyhyen matikan reputtanut psykologi
Heh kirjoitti:
Jos sinä, joka et päässyt lyhyttä matikkaa läpi ja olet psykologi, niin kyllä sinne kuka vaan kovalla työllä pääsee :D
Kovalla työllä on varmasti iso etu. Minä kävin siis hankin tukiopettajan itselleni paikkaamaan peruskoulun matematiikasta jääneitä aukkoja, kävin lukion matematiikan kurssit uudelleen (myös tässä apuna tukiopettaja) ja opiskelin avoimessa yliopistossa tilastotieteen peruskurssit ennen pyrkimistä.
Toisaalta voin vilpittömästi sanoa, että tiedän lähipiiristäni ihmisiä, jotka opiskelivat avoimessa yliopistossa niin pitkälle psykologiaa kuin on mahdollista opiskella, samoin treenasivat tilastoa, mutta silti monesta pyrkimiskerrasta huolimatta ei tullut tulosta. Jotkut voivat esim. jännityksestä hyytyä pääsykokeessa, osalta taas loppuu aika kesken. Siten toistan ja painotan varasuunnitelman laatimisen tärkeyttä. Hyvä varasuunnitelma auttaa myös pääsykoejännitykseen.
t. se matikasta reputtanut psykologi
Uskon että suurin vaikutus sille että oppii tilastomatikan ja pääsee sisään on sillä millainen asenne on ja että uskoo täysillä siihen että oppii ne asiat. Voi vaikka päivittäin pitää pienen meditointihetken ja toistella itselle "opin kaiken matikasta" Kuulostaa tyhmältä mutta luo positiivista energiaa. Kannattaa kokeilla, varsinkin te, joille matikan opiskelu tuottaa negatiivisia tunteita. Sen lisäksi kannattaa käydä kirjastosta lainaamassa kirjoja mm. "mielen voima oppimisessa", niistä saa todella hyviä vinkkejä oppimiseen.
Mä aloitin ihan tyhjästä opiskelemaan tilastomatikkaa (lukiovuosista yli 10v) ja jos en olisi näin positiivisella ja sinnikkäällä mielellä, en todellakaan oppisi näin hyvin. Asennoidun niin että tykkään opiskelusta ja laskut on mukavia ja en luovuta vaikka en heti jotain ymmärrä vaan otan avuksi muita lähteitä tai yritän jotenkin muuten selventää asiaa. Tilastomatikka ei todellakaan ole vaikeaa vaan hyvin loogista. itse aikoinaan kirjoitin pitkän matikan mutta en päässyt läpi :)
Ja sen olen huomannut että kun vaan laskee niitä tehtäviä ja laskee vielä niitä samoja tehtäviä uudelleen niin asiat jää kyllä hyvin mieleen ja sitä kautta tulee myös niitä oivalluksia että miksi tämä lasketaan juuri näin.
Tsemppiä kaikille opiskeluun! <3 Luottakaa omaan oppimiseenne ja olkaa avoimin mielin niin opiskelukin voi olla seikkailua :D
Onko nykyisin pääsykokeessa se isoin kynnys just tuo tilastomatikka? Olen kirjottanut pitkän matikan (M) joten voisi kuvitella, että selviän siitä. Puolet taitaa olla sitten jotain muuta kuin matikkaa?
Sinänsä vähän hassua että psykologeja otetaan niin vähän opiskelemaan, kun koko ajan puhutaan, että ammattilaisten tarve on suuri. En jaksa uskoa että lopputuotteen eli valmiin psykologin laatu laskee vaikka sisään otettaisi enemmän, kun tutkintovaatimukset kuitenkin ovat olemassa.
Minulle ei oikein selvinnyt tuo, että onnistuuko hakeminen erillishaussa, nuo opintopolun sivut eivät ole tuttu juttu. Täytynee kysyä suoraan jostain yliopistosta.
Kiinnostunut kirjoitti:
Onko nykyisin pääsykokeessa se isoin kynnys just tuo tilastomatikka? Olen kirjottanut pitkän matikan (M) joten voisi kuvitella, että selviän siitä. Puolet taitaa olla sitten jotain muuta kuin matikkaa?
Se on vähän yksilökohtaista kumpi feilaa, tilastot vai artikkelit. Molemmat ovat iso kokonaisuus, joka pitää osata pikkutarkasti ulkoa. Eikä se edes riitä, pitää myös ymmärtää ne asiat. Tietenkin se on täysin tehtävissä, joka vuosi siitä selviää joku. Eikä suorituksen tarvitse olla lähelläkään virheetöntä, kuten juuri laskimme.
Pääsykoe on turhan raskas, mutta sellaista se hakupainealoilla on, jollakin pitää tehdä objektiivisesti erot hakijoiden välille. Samalla pääsykoe karsii niitä, jotka ihastuivat pintapuoliseen lukiopsykaan, mutta joita ei asiat syvemmällä tasolla aidosti kiinnosta. Samaten tilastomatikkaa on vaan osattava, sen painotus psykassa on paljon suurempi kuin monella muulla tieteenalalla. Ei kaavoja silti tarvitsisi ulkoa osata tai laskea käsin asioita, jotka tehdään jatkossa tilasto-ohjelmalla, mutta ymmärtääpä ainakin miten tulos on laskettu.
Valitettavasti siihen väliin jää satamäärin hakijoita, jotka olisivat oikein kelpoja psykologeja, mutta jotka eivät kokeessa pysty niin hyvään suoritukseen, että pääsisi sisään. Sen kanssa on vain elettävä.
Kiinnostunut kirjoitti:
Sinänsä vähän hassua että psykologeja otetaan niin vähän opiskelemaan, kun koko ajan puhutaan, että ammattilaisten tarve on suuri. En jaksa uskoa että lopputuotteen eli valmiin psykologin laatu laskee vaikka sisään otettaisi enemmän, kun tutkintovaatimukset kuitenkin ovat olemassa.
Minulle ei oikein selvinnyt tuo, että onnistuuko hakeminen erillishaussa, nuo opintopolun sivut eivät ole tuttu juttu. Täytynee kysyä suoraan jostain yliopistosta.
Tarvetta olisi, mutta kuka sen tarpeen maksaa, siitähän tässä on kyse. Ja siitä, että pikkupaikkakunnille on vaikea löytää työntekijöitä. Ei riitä, että sinulle olisi psykologin paikka jostain Suomussalmelta, jos diplomi-insinööripuolisollesi ei löytyisi mielekkäitä töitä.
Ei ole muuta erillishakua kuin Helsingin maisteriväylä, johon voi hakea millä vaan alemmalla korkeakoulututkinnolla, kun on suorittanut psykologian aineopinnot.
Kiitos vastauksista. Aion joka tapauksessa yrittää päästä lukemaan alaa, oli se sitten erillishaun kautta tai kandista asti. Kaavojen ulkoa opettelusta en usko, että jää minulla kiinni.
Ja olen valmis lähtemään vaikka sinne Suomussalmelle töihin, siitä ei jää kiinni. Puolisostakaan ei jää kiinni. Pitkiä työmatkoja tekevät myös lääkärit, suhaavat jopa Oulun ja Helsingin väliä. Kunhan kulut tulevat katetuksi.
Kiinnostunut kirjoitti:
Älä ihmeessä kysy suoraan yliopistolta, vaan tutustu Opintopolkuun - joudut sen hakiessasi joka tapauksessa tekemään, saat vastauksen nopeammin etkä lähetä kysymyksiä, joihin löydät itse vastauksen. Opintopolusta löydät hyvin helposti tiedot psykologian maisteriväylästä ja väylästä, josta valmistuu psykan kandiksi mutta filosofian maisteriksi, kirjoittamalla esimerkiks "psykologian kandidaatti".
Kiinnostunut kirjoitti:
Myös vanhat kokeet sekä viime vuoden ennakkomateriaalilista löytyvät netistä :)
Juu siis mitään muuta erillisreittiä ei ole. Kysyin yliopistolta pari-kolme vuotta sitten. Ei ole edes sellaisille joilla on psykan tutkinto toisesta maasta (elleivät ole päteviä psykologeja siinä maassa). On olemassa vain nämä:
1. psykan kandi + maisteri
2. psykan maisteri
3. psykka, filosofia (ei saa pätevyyttä)
Kaikkiin haetaan opintopolun ohjeiden mukaan. Itse asiassa yksinkertaista nyt kun 1. ja 2. on sama koe kaikkiin kohteisiin.
Ok, eli sitten vaan hakemaan ensin niihin avoimiin opintoihin ja pänttäämään tilastomatikkaa. Ehkä joku kevyt valmennuskin olisi hyvä ottaa projektiksi. Tavoitteeksi lienee järkevintä ottaa pääsykoe vuonna 2021. Tänä keväänä jo työtkin estää tehokkaasti minkään ylimääräisen, syksyksi voisin järjestää kevennetymmän työmäärän.
Olen kyllä löytänyt nuo vanhat pääsykokeet mutta koitin lähinnä haistella ihmisten fiiliksiä niistä.
Täytyy noista opintopolun sivuista sanoa, että suhteellisen sekavat ovat kyllä saaneet aikaiseksi. Vaikea löytää spesifiä tietoa, vaikka itsellänikin on taustalla jo yksi korkeakoulututkinto hyvillä arvosanoilla eikä tiedonhaun taidoissa pitäisi olla isoja puutteita.
Hänen hakuaikanaan varmasti ollut myös vähemmän hakijoita, kun on kerran jo valmistunut. Joka vuosi ovat kasvaneet hakijamäärät, aika paljon vähemmän oli hakijoita vielä esim. 8v sitten kuin nyt.