Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
621/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskos muuten kokemuksia valintakokeen tekemisestä tilan puolesta? Ne, jotka aiemmin ovat tehneet?

Helsingissä en tahdo tehdä, kun järjestävät Messukeskuksessa. Millaiset tilat on olleet aiemmin esim. Turussa tai Tampereella?

Vierailija
622/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistojen suurimmat luentosalit ja useampi pienempikin pitää ottaa. Eipä yliopistot niitä tarkemmin allokoi ennen kuin tiedetään kokeisiin ilmoittautuneiden määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip! 

Kaipailisin ratkaisuja viime vuoden kokeen logiikka-tehtäviin 12 ja 13.

Kuka osaisi selittää miksi tehtävän 12 puuttuva luku on 7 

ja

miksi 13. tehtävän puuttuva luku on 1?

Menee hermo, kun en saa näitä kahta ratkaistua :D 

Nää keskustelut koluttu läpi, joku siellä kysynytkin, mutten ole löytänyt vastausta.

Vierailija
624/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempia kokemuksia tiloista kysyttiin. Mulla on yksi aiempi yritys joka oli HY Porthanian salissa P1. Eipä siinä mitään ihmeellistä tilan puolesta ollut. Nopein muutama tuntinen ikinä.

Vierailija
625/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, saa valita. Sama käytäntöhän on ollut esim. Vakavassa, joka hakijamäärältään on paljon isompi (koska niin paljon koulutuksia mukana).

Ja hei: "Todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 27.5.2020 (tavoite psykologian osalta jo ennen valintakoetta 20.5.2020)"

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/hakeminen

Mito tuo siis tarkoittaa? Hämmennyin, kun sanotaan "psykologian osalta".

Vierailija
626/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, saa valita. Sama käytäntöhän on ollut esim. Vakavassa, joka hakijamäärältään on paljon isompi (koska niin paljon koulutuksia mukana).

Ja hei: "Todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 27.5.2020 (tavoite psykologian osalta jo ennen valintakoetta 20.5.2020)"

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/hakeminen

Mito tuo siis tarkoittaa? Hämmennyin, kun sanotaan "psykologian osalta".

Että aivan varmasti kaikki tulokset kaikilta aloilta julkaistaan viimeistään 27.5. Psykologia yrittää kiriä ja julkaista ne viimeistään 19.5., jotta pääsykokeissa ei olisi niitä, joiden pääsykoetta ei arvostella. Mutta esim. kasvatustieteen osalta ei hyödytä kiriä yhtään, koska koe on jo huhtikuussa - todistusvalinta ei missään tapauksessa ole ennen heidän pääsykoettaan valmis.

Vierailija
627/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Mä niin toivon, että ne julkaisee ne tosiaan viimeistään 19.5. Hyvässä lykyssä urakka on silloin ohi. Tai jos on päässyt johonkin alempaan toiveeseen, niin voi mennä rennommin mielin pääsykokeeseen. Milloin yo-tulokset tulee?

Vierailija
628/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salapoliisityö jatkuu. Löysin ylioppilaslautakunnan sivun tilastot. Viime syksynä psykan kirjoittaneista L6%, E15%, M21%, C23%, B20%, A11%, I5%.

Vierailija
629/8137 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukumäärinä: L=186, E=470, M=644...

Vierailija
630/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukumäärinä: L=186, E=470, M=644...

Niin eli kaikille 60% papereilla pääseville riittää tuosta psykasta, ja ylikin jää vielä. Ei mikään yllätys.

Vierailija
631/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieralija 13 kirjoitti:

Heip! 

ja

Nää keskustelut koluttu läpi, joku siellä kysynytkin, mutten ole löytänyt vastausta.

13. tehtävä on allekkainlasku :)

Vierailija
632/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieralija 13 kirjoitti:

Heip! 

ja

13. tehtävä on allekkainlasku :)

268+373=641

Vierailija
633/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Mitä kaikkia todennäköisyysjakaumia ootte opetellut kokeeseen? Itsellä on tallessa viime vuoden tilastomatikan materiaali kokeeseen, siellä käydään näitä ihan pintaraapaisuna. Nyt kun olen pari avoimen kurssia käynyt tilastomatematiikasta, oon huomannut että jakaumia on vaikka kuinka paljon. Mitenköhän opiskelu kannattaisi rajata järkevästi, ettei lukisi liikaa vaan paria tärkeintä jakaumaa, mutta että ei myöskään tulisi turhan opiskeltua liikaa🤔 Kertokaa vähän teidän suunnitelmista näiden suhteen☺️ Katsotteko myös muutaman vuoden takaisia kokeita, ja niiden avulla raajaatte? Vai jotenkin muuten?

Kannattaa tietystikin opetella kaikki todennäköisyysjakaumat, jotka ovat Holopulkissa ja tehdä pääsykoetehtäviä mahdollisimman paljon. T: viime vuonna sisäänpäässyt

Vierailija
634/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon uskotte sisäänpääsyyn? Mulle pomppasi mieleen 80-90% usko siihen, että pääsen sisään. Ja että pääsen mun toivekohteeseen 55%. No, näähän nyt ei kerro mitään. Saattaa myös tunnelmat muuttua, kun koe lähestyy. Viimeksi kun yritin, olin varmempi sisäänpääsystä kuin nyt, koska osasin ja ymmärsin aiheet ihan hyvin. Yhtä hyvin kuin muille aloille joskus hakiessani joihin pääsin kirkkaasti sisään. Opin, että tää psykka on aivan eri planeetalta. Vaikka ymmärtäisi asian, niin siitä ei hirveesti ole apua. Pitää opetella aika paljon nippelitietoa- ja osaamista ulkoa. Virheitä ei pahemmin saa tulla. Tsemppiä meille kaikille ja levollista mieltä!

Ajattele asiaa niin päin, että itse asiassa kokeeseen mahtuu yllättävän paljon virheitä. Viime vuoden keskustelussa suunnilleen kukaan ei tainnut ehtiä tehdä koko koetta. Sehän mittaa myös paineenhallintakykyä. Jäätkö jumiin vaikeaan tehtävään 1b vai ohitatko sen ja palaat jälkikäteen jos ehdit, ja onko lopussa kuitenkin fiksumpi tehdä mieluummin 2c, josta saa vähemmällä vaivalla enemmän pisteitä?

Tulokset julkaistaan vain skaalattuina pisteinä. Edes se paras 1 % ei ole saanut täysiä raakapisteitä, todennäköisesti ei kukaan heistä, mutta se viimeinen täydet skaalatut pisteet saanut ei ainakaan ole saanut. Ja sisään on päässyt vielä suunnilleen 3/4:lla tämän viimeisen skaalatun täyden pistemäärän saaneen raakapisteillä.

Siihen mahtuu tosi monta väärää ja arvattua vastausta.

Sitä se ei tietenkään poista, että materiaali on osattava hyvin yksityskohtaisella tasolla. Kokonaisuuden hallitseminen hyvin ei riitä, vaikka tyypillisesti muille aloille hakemiseen ja yliopiston kiitettävään tenttivastaukseen riittääkin.

Itse asiassa aika moni sai galluppien mukaan tehtyä koko kokeen. Se on kuitenkin totta, ettei kukaan saa täysiä raakapisteitä kokeesta. Viimeinen täydet skaalatut pisteet saanut sai raakapisteitä vajaat 106 eli tosiaan virheitä saa olla aika paljon.

Vierailija
635/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kokeen maksimi pistemäärä (siis täydet...mitä kukaan ei saa)?

Vierailija
636/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
637/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit laskea sen itse katsomalla viime vuoden kokeen oikeita vastauksia.

Vierailija
638/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mutta jos joku sen jo tietää, niin voi ystävällisesti kertoa.

Vierailija
639/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietääkseni maksimipisteitä ei ole olemassa. Vasta sitten kun kokeet on tehty, tehdään lopullinen painotus osioiden kesken. 

Vierailija
640/8137 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, maksimipisteitä ei ole ennen kuin kokeet on tarkistettu.