Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Kiinnostunut kirjoitti:
Ok, eli sitten vaan hakemaan ensin niihin avoimiin opintoihin ja pänttäämään tilastomatikkaa. Ehkä joku kevyt valmennuskin olisi hyvä ottaa projektiksi. Tavoitteeksi lienee järkevintä ottaa pääsykoe vuonna 2021. Tänä keväänä jo työtkin estää tehokkaasti minkään ylimääräisen, syksyksi voisin järjestää kevennetymmän työmäärän.
Olen kyllä löytänyt nuo vanhat pääsykokeet mutta koitin lähinnä haistella ihmisten fiiliksiä niistä.
Täytyy noista opintopolun sivuista sanoa, että suhteellisen sekavat ovat kyllä saaneet aikaiseksi. Vaikea löytää spesifiä tietoa, vaikka itsellänikin on taustalla jo yksi korkeakoulututkinto hyvillä arvosanoilla eikä tiedonhaun taidoissa pitäisi olla isoja puutteita.
Siis mitä spesifiä tietoa tarkoitat? Minusta kannattaa muuten käydä tänä vuonna katsomassa koe, jotta nimen omaan psykan pääsykoetilanne on tutumpi sitten ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostunut kirjoitti:
Ok, eli sitten vaan hakemaan ensin niihin avoimiin opintoihin ja pänttäämään tilastomatikkaa. Ehkä joku kevyt valmennuskin olisi hyvä ottaa projektiksi. Tavoitteeksi lienee järkevintä ottaa pääsykoe vuonna 2021. Tänä keväänä jo työtkin estää tehokkaasti minkään ylimääräisen, syksyksi voisin järjestää kevennetymmän työmäärän.
Olen kyllä löytänyt nuo vanhat pääsykokeet mutta koitin lähinnä haistella ihmisten fiiliksiä niistä.
Täytyy noista opintopolun sivuista sanoa, että suhteellisen sekavat ovat kyllä saaneet aikaiseksi. Vaikea löytää spesifiä tietoa, vaikka itsellänikin on taustalla jo yksi korkeakoulututkinto hyvillä arvosanoilla eikä tiedonhaun taidoissa pitäisi olla isoja puutteita.
Siis mitä spesifiä tietoa tarkoitat? Minusta kannattaa muuten käydä tänä vuonna katsomassa koe, jotta nimen omaan psykan pääsykoetilanne on tutumpi sitten ensi vuonna.
Lähinnä viittasin noihin eri hakemisvaihtoehtoihin.
Hyvä idea kyllä käydä katsomassa pääsykoe keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että suurin vaikutus sille että oppii tilastomatikan ja pääsee sisään on sillä millainen asenne on ja että uskoo täysillä siihen että oppii ne asiat. Voi vaikka päivittäin pitää pienen meditointihetken ja toistella itselle "opin kaiken matikasta" Kuulostaa tyhmältä mutta luo positiivista energiaa. Kannattaa kokeilla, varsinkin te, joille matikan opiskelu tuottaa negatiivisia tunteita. Sen lisäksi kannattaa käydä kirjastosta lainaamassa kirjoja mm. "mielen voima oppimisessa", niistä saa todella hyviä vinkkejä oppimiseen.
Ehdottomasti näin, ja tämä perustuu nimenomaan psykologian tutkimuskentällä saatuun tietoon ihmisen oppimisesta. Kannattaa tutustua esimerkiksi Carol S. Dweckin tutkimuksiin, jos aihe kiinnostaa enemmän. :)
T aiheeseen perehtynyt psykologi
Kiinnostunut kirjoitti:
Sinänsä vähän hassua että psykologeja otetaan niin vähän opiskelemaan, kun koko ajan puhutaan, että ammattilaisten tarve on suuri. En jaksa uskoa että lopputuotteen eli valmiin psykologin laatu laskee vaikka sisään otettaisi enemmän, kun tutkintovaatimukset kuitenkin ovat olemassa.
Olen kommentoinut samaa aihetta täällä aiemminkin, mutta viestini varmaan ovat hautautuneet jo niin syvälle tuonne ketjun uumeniin, ettei niitä sieltä kukaan enää jaksa kaivaa esille. Saatan siis vähän toistaa itseäni, sori siitä. ;-)
Olen itse viisi vuotta sitten valmistunut psykologi ja asun pk-seudulla. En ole toistaiseksi saanut täältä yhtään vakituista työpaikkaa omalta sovellusalueeltani. Minulle tämä ei ole niin vakava asia, mutta tiedän harmittavan niitä, jotka hakeutuivat alalle nimenomaan se vakaa ammatti ja toimeentulo mielessä. Ylipäänsä tällä hetkellä Uudellamaalla on enemmän psykologeja työttöminä työnhakijoina kuin työpaikkoja on julkisesti tarjolla. Piilotyöpaikkoja on toki enemmänkin, ja yksi vaihtoehto on aina ryhtyä yrittäjäksi.
Kuitenkin siis psykologeista ei ole pulaa valtakunnallisesti kaikkialla saman verran, vaan nimen omaan pienissä kaupungeissa. Olisin esimerkiksi itse saanut halutessani heti valmistumisen jälkeen pikkupaikkakunnalta viran, jos olisin ollut valmis sinne muuttamaan.
Lisäksi psykologien suurin työllistäjä on julkinen sektori, jolla ei ole kovin paljon rahaa, millä mällätä. Psykologin palkka ei ole huono, mutta ei se mitenkään hohdokaskaan ole verrattuna moneen muuhun saman mittaiseen koulutukseen. Oma puolisoni esimerkiksi on ekonomi, ja saa kahden työvuoden jälkeen jo parempaa peruspalkkaa kuin minä psykologin papereillani todennäköisesti ikinä tulisin saamaan. Julkisella puolella ei kuitenkaan ole kovin helppoa edes vastata nykyiseen paineeseen nostaa psykologien ja monien vastuullista työtä tekevien palkkoja, saati sitten lisätä uusia työntekijöitä. Valitettavasti.
Toivottavasti en kuulosta kauhean lannistavalta. ;-) Psykologi on silti hyvä ja monipuolinen tutkinto, jolla voi työllistyä erilaisiin töihin ja elää sinänsä ihan mukavasti, etenkin jos on ainakin alussa valmis lähtemään töihin yliopistokaupunkien ulkopuolelle.
Varjovalmennuksen materiaaleista bongasin arvauksen todistusvalinnan pisterajasta:
"Vuonna 2018 tarvittiin noin 87-90% maksimilähtöpisteistä kuuluakseen parhaaseen 2%:iin hakijoista.
Mikäli jakauman muoto ei ole olennaisesti muuttunut, vuonna 2020 tämä tarkoittaisi, että n. 140 lähtöpistettä saattaisi riittää Helsinkiin ja lähes varmasti johonkin muuhun kaupunkiin. Vuonna 2020 lasketaan pisteet viidestä (2018 neljästä) mikä saattaa ohentaa jakauman oikeaa häntää."
Käykää katsomassa jakauman graafinen esitys, jos kiinnostaa :)
Kiinnostunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostunut kirjoitti:
Lähinnä viittasin noihin eri hakemisvaihtoehtoihin.
Hyvä idea kyllä käydä katsomassa pääsykoe keväällä.
Ne kaikki hakemisvaihtoehdothan löytyvät panemalla Opintopolun hakuun esimerkiksi "psykologian kandidaatti".
Tuolla joku valmis psykologi vinkkasi mitä kannattaa tehdä..
Ammattibarometrin mukaan psykologeista on pulaa myös pääkaupunkiseudulla, vaikka suurempi pula on esim. Jyväskylä, Joensuu, Pori, Kuopio, Kajaani. Luulisin, että pula on suurin niissä vähemmän kilpailluissa psykologin töissä esim. koulupsykologit. https://www.ammattibarometri.fi
Kannattaa miettiä millaista elintasoa elämässään haluaa. Psykologin palkka ei ole kovin hyvä varsinkaan pk-seudun elinkustannuksiin nähden. Sen tajuaa paremmin vasta sitten kun on ollut työelämässä. Jos palkka ei ole kummoinen, niin pitää olla valmis hieman vaatimattomampiin ratkaisuihin (asuinalue, lomamatkat ym.) ja pitää sietää sitä että kaverit tienaavat tuplaten enemmän vaikka olivat lukiossa puolet huonompia. Pitää sietää epäoikeudenmukaisuutta. Joskus on hyvä olla itsekäs ja tehdä ratkaisuja myös talous edellä. Töitä kuitenkin tehdään enisijaisesti palkan takia. Vapaaehtoisena voi sitten harrastaa vaikka minkälaista ilmaista ihmistyötä ja auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Ammattibarometrin mukaan psykologeista on pulaa myös pääkaupunkiseudulla, vaikka suurempi pula on esim. Jyväskylä, Joensuu, Pori, Kuopio, Kajaani. Luulisin, että pula on suurin niissä vähemmän kilpailluissa psykologin töissä esim. koulupsykologit. https://www.ammattibarometri.fi
Juu, varmasti on sovellusaluekohtaista vaihtelua ja myös kausivaihtelua. Esim. koulupsykologin tai psykan opettajan paikkoja saattaa tulla enemmän hakuun keväällä ja kesällä, kun etsitään psykologia tulevalle vuodelle.
Katsoin kuitenkin huvikseni esimerkiksi Mol.fi:n nyt auki olevia paikkoja Jyväskylässä, ja niistä 12 paikasta, jotka haku löytää, oikeasti vain 5 on psykologin töitä ja näissäkin 1 edellyttää yrityksen perustamista. En olekaan ikinä ollut täysin varma siitä, miten TE-keskus oikein nuo tilastonsa asiassa tekee. Esim. tässä Ylen hassunhauskassa jutussa viitataan johonkin Tilastokeskuksen materiaaliin, joka antaa vähän toisenlaisia tuloksia. Valitettavasti tässä ei ole linkkiä tuohon itse tutkimusmateriaaliin, niin en sitä päässyt tutkimaan, vaikka olisi kovasti kiinnostanut. :-)
Mikään katastrofaalinenhan psykologien työllisyystilanne ei siis missään päin Suomea ole. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että jos haluaa työllistyä nimen omaan vaikkapa pk-seudulle, ei vakkaripaikka välttämättä ole vastavalmistuneelle mikään läpihuutojuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, varmasti on sovellusaluekohtaista vaihtelua ja myös kausivaihtelua. Esim. koulupsykologin tai psykan opettajan paikkoja saattaa tulla enemmän hakuun keväällä ja kesällä, kun etsitään psykologia tulevalle vuodelle.
Katsoin kuitenkin huvikseni esimerkiksi Mol.fi:n nyt auki olevia paikkoja Jyväskylässä, ja niistä 12 paikasta, jotka haku löytää, oikeasti vain 5 on psykologin töitä ja näissäkin 1 edellyttää yrityksen perustamista. En olekaan ikinä ollut täysin varma siitä, miten TE-keskus oikein nuo tilastonsa asiassa tekee. Esim. tässä Ylen hassunhauskassa jutussa viitataan johonkin Tilastokeskuksen materiaaliin, joka antaa vähän toisenlaisia tuloksia. Valitettavasti tässä ei ole linkkiä tuohon itse tutkimusmateriaaliin, niin en sitä päässyt tutkimaan, vaikka olisi kovasti kiinnostanut. :-)
Mikään katastrofaalinenhan psykologien työllisyystilanne ei siis missään päin Suomea ole. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että jos haluaa työllistyä nimen omaan vaikkapa pk-seudulle, ei vakkaripaikka välttämättä ole vastavalmistuneelle mikään läpihuutojuttu.
Ja tässä vielä se linkki :D https://yle.fi/uutiset/3-11090530?fbclid=IwAR3N4-QJF_m5--rW0FqhA8Xm76UO…
Jos rahan perässä juoksee, niin ei kai kukaan ensimmäisenä mieti psykologin töitä. Mun mielestä joku 3500-4000 kuussa on verotuksellisesti vielä järkevä ja täysin riittävä toimeentulo. Toiveeni ei ole asua Ullanlinnassa Helsingissä vaan jossain ihan muualla. Kukaan ei kiellä tekemästä perustyön ohessa vaikka kirjoitus- ja luennointitöitä, joista saa mukavasti extraa ja tuovat kivaa vaihtelua. Itseäni ajaa alalle se, että se kiinnostaa. En tässä nyt viitsi paljastaa mikä osa-alue, kun piirit on pienet. Nykyinen alani on semi kiinnostava, muttei kuitenkaan riittävän, että olisin toteuttanut aiemman suunnitelmani ja lähtenyt lukemaan eteenpäin. Olen nyt ihan perus duunarialalla, joka ei vaadi yliopistokoulutusta, vaikka olenkin ko. asteen koulutuksen saanut.
Ei ole noin hyvät tulot psykologeilla. Keskimäärin 3300€. Vain ylin 10% tienaa 4000€. Nämä on virallisia tilastoja. Jos ajattelee, että minä olen niin tunnollinen ja motivoitunut, että tulen saamaan sen ylimmän liksan, niin...kuntatyönantaja. :( Ainakin mun ammatissa nuo ylimmät liksat ovat jäänteitä ajoilta jolloin annettiin henkilökohtainen lisä jostain syystä (esim. lomien menetys tai pomolle mieluinen pärstä). Sen jälkeen henk.koht. lisistä on lähestulkoon luovuttu eikä kukaan tiedä kuinka semmoisen voi saada. Sama varmaan pätee psykologeihin, koska on sama työnanataja.
Tuosta keskipalkasta käteen jää noin 2400€. Siitä kun otat 1000€ vuokraan + välttämättömät menot 550€, niin käteen jää enää himpun yli 25€/pv.
Kannattaa ymmärtää julkisen puolen työpaikkailmoituksissa se, että paikkaan saattaa olla jo katsottuna esim sijaisuutta tehnyt työntekijä, mutta paikka vaan on pakko laittaa lain mukaan julki.
On eri asia olla töissä kunnalla kuin jossain muualla. Omana tavoitteena ei ole olla töissä kunnalla eläkeikään asti vaan minulla on muitakin suunnitelmia ja sovelluksia mielessä. Vaikken maksakaan onneksi kuukaudessa vuokraa 1000 euron summaa.
Helsingissä voit tonnilla vuokrata 25 neliötä halutusta Järkäsaaresta tai 60 neliötä vähemmän halutulta alueelta (Tapulikaupunki, Kannelmäki, Pukinmäki).
Omistusasujaksi on vaikea päästä näillä tuloilla. Jos olet säästänyt 10000€ voit ostaa 66000€ asunnon. (Pankki ei myönnä enempää lainaa.) Eli pystyt ostamaan asumisoikeusasunnon, mutta omistusasuntoja on kirjaimellisesti 0kpl tarjolla. Jos olet nuorehko ensiasunnonostaja niin tilanne on parempi, koska pankki myöntää isomman lainan. (Tietysti sinun on ensin pitänyt säästää tuo 10000€.) Voit ostaa 25 neliötä Kuninkaantammesta tai 55 neliötä Vuosaaresta.
Parempiin tienesteihin pääsee sosiaalityöntekijänä. Keravalla lastensuojelussa vastavalmistuneen alkupalkka on yli 4000€.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä voit tonnilla vuokrata 25 neliötä halutusta Järkäsaaresta tai 60 neliötä vähemmän halutulta alueelta (Tapulikaupunki, Kannelmäki, Pukinmäki).
Omistusasujaksi on vaikea päästä näillä tuloilla. Jos olet säästänyt 10000€ voit ostaa 66000€ asunnon. (Pankki ei myönnä enempää lainaa.) Eli pystyt ostamaan asumisoikeusasunnon, mutta omistusasuntoja on kirjaimellisesti 0kpl tarjolla. Jos olet nuorehko ensiasunnonostaja niin tilanne on parempi, koska pankki myöntää isomman lainan. (Tietysti sinun on ensin pitänyt säästää tuo 10000€.) Voit ostaa 25 neliötä Kuninkaantammesta tai 55 neliötä Vuosaaresta.
Oletko psykologi siis? Kadutko alavalintaasi palkan takia? Mille alalle vaihtaisit?
En ole. :) Olen toiselta (matalasti palkatulta) alalta pyrkimässä psykologiksi. Haluan vain tuoda esiin finanssipuolen asiasta, koska se iskee monille vasten kasvoja vasta kun on työelämässä ja pyörittää omaa huushollia täysin itsenäisesti. Minullekin siis kävi näin enkä ole kultalusikka suussa syntynyt, vaan pienestä asti tehnyt töitä. Nuorena muutin omilleni, mutta silti yllätti se, että tienestit tulevat aina olemaan niin pienet. Palkkakehitys uran aikana on tosi vaatimaton. Siis minun alallani. Psykologilla alkupalkka on hieman parempi, mutta jää jälkeen monista muista ammateista joissa on samantasoinen koulutus. Toivon omilla kommenteillani tuovani sitä puolta esiin, että rahallisesti elämä ei välttämättä näytä ruusuiselta, jos toimii psykologina pk-seudulla. Tunnen yhden psykologin. Hän muutti Vantaalta kauemmas ja miehensä tulojen avulla heillä on kaunis koti ja pystyvät elättämään lapsensa. Ei kuulemma onnistuisi pk-seudulla.
Täällä on joskus ollut puhetta siitä, että psykologia on harvinainen yliopistoaine siitä, että siinä valmistuu suoraan tiettyyn ammattiin. Jos se on monen hakijan kriteeri, niin on joitain muitakin vaihtoehtoja. IS-sivuilla on juuri nyt artikkeli tästä aiheesta. Näihin ammatteihin työllistytään hyvin: lääkärit, hammaslääkärit, eläinlääkärit, proviisorit, psykologit, puheterapeutit, luokanopettajat, lastentarhanopettajat, erityisopettajat ja sosiaalityöntekijät.