Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tosi paljon! Olisko sinulla tai jollain vielä hajua, että miten nuo pisteet silloin laskettiin?
Yo-todistuksen pisteytys lähtöpisteitä laskettaessa oli viime vuonna sama kuin tänä vuonna on todistusvalinnassa.
Laskeminenhan kannattaa harjoitteluvaiheessakin tehdä nelilaskimella, että oppii näpyttämään sitä hirveää kyytiä tekemättä turhia näppäilyvirheitä.
Jos välineurheilu parantaa opiskelumotivaatiota, voi ostaa vaikka pinkin laskimen - sellaisia ei ollut ysärillä!
Korkein saavutettu koepiste on asetettu 120:een ja vähintään 60 pistettä pitää saada.
Viime vuoden rajat:
Helsinki 219,845/104,56
Turku 215,708/102,744
Tampere 213,101/101,268
Jyväskylä 207,329/93,321
Joensuu 200,123/90,823
Joten (...seuraa omia laskujani...pyöristin ylöspäin kaikki...):
Helsinki yo + koe, minimi yo:ssa 100-160 (alempi luku jos koe meni huippu hyvin ja ylempi jos koe meni rimaa hipoen läpi), minimi kokeessa 60-105 (alempi luku jos yo meni huonosti ja ylempi pelkällä kokeella sisälle rimaa hipoen)
Turku minimi yo:ssa 96-156, minimi kokeessa 60-103
Tampere minimi yo:ssa 93-154, minimi kokeessa 60-102
Jyväskylä minimi yo:ssa 88-148, minimi kokeessa 60-94
Joensuu yo + koe, minimi yo:ssa 81-141, minimi kokeessa 60-91
Vierailija kirjoitti:
Laskeminenhan kannattaa harjoitteluvaiheessakin tehdä nelilaskimella, että oppii näpyttämään sitä hirveää kyytiä tekemättä turhia näppäilyvirheitä.
Jos välineurheilu parantaa opiskelumotivaatiota, voi ostaa vaikka pinkin laskimen - sellaisia ei ollut ysärillä!
Mulla just on pinkki!!! Vain siksi koska se oli ainoa väri mitä sittarissa oli. Muutenkin ne katsoi mua outona lintuna, kun kyselin laskinten perään (kaikki käyttää varmaan nykyään puhelinta?). Lähdettiin niitä yhdessä etsimään. Siellä oli sellaisia järkyttäviä sormenpäänkokoisia ja sit oli tollasia pinkkejä normikokoisia pari jäljellä, huh.
Korjataan viime vuoden pisteitä sen verran, että korkein 1 % koetuloksista (30+ kokelasta) sai 120 pistettä. Tälläkin palstalla oli useita 120 pistettä saaneita.
Se on nostanut koepisteitä kauttaaltaan, koska pisteitä onkin nyt käytännössä verrattu noin 35. parhaan koetulokseen, kun aiemmin verrattiin kaikista parhaaseen.
Kuinkakohan hyvä veikkaus on, että yo-pisterajat olisi seuraavat:
Helsinki 150
Turku 145
Tampere 145
Jyväskylä 140
Joensuu 135
150 pistettä tarkoittaisi sitä, että lyhyellä matikalla pääsisi vain ällärivillä, joista yksi on fysiikasta.
Pitkän matikan E:n jälkeenkin pitäisi olla L kaikesta muusta sisältäen fysiikan, historian tai uskonnon.
Ei tule olemaan noin korkea pisteraja.
Onko täällä ketään jolla on kirjoitukset nyt keväällä? Miten on mennyt preppaaminen ja mitkä fiilikset?
Kuinka paljon uskotte sisäänpääsyyn? Mulle pomppasi mieleen 80-90% usko siihen, että pääsen sisään. Ja että pääsen mun toivekohteeseen 55%. No, näähän nyt ei kerro mitään. Saattaa myös tunnelmat muuttua, kun koe lähestyy. Viimeksi kun yritin, olin varmempi sisäänpääsystä kuin nyt, koska osasin ja ymmärsin aiheet ihan hyvin. Yhtä hyvin kuin muille aloille joskus hakiessani joihin pääsin kirkkaasti sisään. Opin, että tää psykka on aivan eri planeetalta. Vaikka ymmärtäisi asian, niin siitä ei hirveesti ole apua. Pitää opetella aika paljon nippelitietoa- ja osaamista ulkoa. Virheitä ei pahemmin saa tulla. Tsemppiä meille kaikille ja levollista mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon uskotte sisäänpääsyyn? Mulle pomppasi mieleen 80-90% usko siihen, että pääsen sisään. Ja että pääsen mun toivekohteeseen 55%. No, näähän nyt ei kerro mitään. Saattaa myös tunnelmat muuttua, kun koe lähestyy. Viimeksi kun yritin, olin varmempi sisäänpääsystä kuin nyt, koska osasin ja ymmärsin aiheet ihan hyvin. Yhtä hyvin kuin muille aloille joskus hakiessani joihin pääsin kirkkaasti sisään. Opin, että tää psykka on aivan eri planeetalta. Vaikka ymmärtäisi asian, niin siitä ei hirveesti ole apua. Pitää opetella aika paljon nippelitietoa- ja osaamista ulkoa. Virheitä ei pahemmin saa tulla. Tsemppiä meille kaikille ja levollista mieltä!
Ajattele asiaa niin päin, että itse asiassa kokeeseen mahtuu yllättävän paljon virheitä. Viime vuoden keskustelussa suunnilleen kukaan ei tainnut ehtiä tehdä koko koetta. Sehän mittaa myös paineenhallintakykyä. Jäätkö jumiin vaikeaan tehtävään 1b vai ohitatko sen ja palaat jälkikäteen jos ehdit, ja onko lopussa kuitenkin fiksumpi tehdä mieluummin 2c, josta saa vähemmällä vaivalla enemmän pisteitä?
Tulokset julkaistaan vain skaalattuina pisteinä. Edes se paras 1 % ei ole saanut täysiä raakapisteitä, todennäköisesti ei kukaan heistä, mutta se viimeinen täydet skaalatut pisteet saanut ei ainakaan ole saanut. Ja sisään on päässyt vielä suunnilleen 3/4:lla tämän viimeisen skaalatun täyden pistemäärän saaneen raakapisteillä.
Siihen mahtuu tosi monta väärää ja arvattua vastausta.
Sitä se ei tietenkään poista, että materiaali on osattava hyvin yksityskohtaisella tasolla. Kokonaisuuden hallitseminen hyvin ei riitä, vaikka tyypillisesti muille aloille hakemiseen ja yliopiston kiitettävään tenttivastaukseen riittääkin.
Vierailija kirjoitti:
150 pistettä tarkoittaisi sitä, että lyhyellä matikalla pääsisi vain ällärivillä, joista yksi on fysiikasta.
Pitkän matikan E:n jälkeenkin pitäisi olla L kaikesta muusta sisältäen fysiikan, historian tai uskonnon.
Näinhän näitä voisi koittaa laskeskella, pohdiskella ja arvailla.
Jos raja olisi 146, vaatisi sekin lyhyellä matikalla puhtaan L-rivin niin, että toisena reaalina olisi 22,4p antava aine eli bilsa/kemia. Jos raja olisi 144, vaatisi se muuten saman L-rivin, mutta paremmasta reaalista (hissa/ussa/et) saisi olla E.
Kuulostaa liian korkealta rajalta viimeiselle papereilla hyväksytylle tuo LLLLE jo Helsingillekin. Toki pitkällä matikalla (E) ja hissa/ussa reaalina (E) riittävä rivi olisikin jo LLLEE mikä taas ei vaikuta ihan niin epätodennäköiseltä. On tämä kyllä vaikeaa arvailla.
Niin vaihtelevat fiilikset siitä että tuleeko oma tavoiteltu 142p riittämään Tampereelle. Eipä voi kuitenkaan tietää myöskään miten ne kevään ylppärit lopulta menee, joten edelleen jatketaan myös sitä pääsykokeeseen lukemista erittäin tarpeellisena 2. suunnitelmana.. :'D
Mä kokeilin yhtenä vuonna päästä Hesan maisteriohjelmaan. Valmistauduin nyt jälkeenpäin ajatellen aivan liian lyhyen aikaa, noin 2-4 viikkoa iltaisin töiden ohella. Siihen nähden varmaan oli ihan kohtuullinen tulos, kun pääsin puoleen väliin hakijoista. Oli silti järkytys, että miten paljon pitää valmistautua. Mun kandin tukinnon aihe on siis todellakin aiheeseen liittyvä ja odotin, että mun olis ollut suht helppo päästä sisään. Hah! No, uutta yritystä kehiin.
papereilla sisään? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raja olisi 146, vaatisi sekin lyhyellä matikalla puhtaan L-rivin niin, että toisena reaalina olisi 22,4p antava aine eli bilsa/kemia. Jos raja olisi 144, vaatisi se muuten saman L-rivin, mutta paremmasta reaalista (hissa/ussa/et) saisi olla E.
Kuulostaa liian korkealta rajalta viimeiselle papereilla hyväksytylle tuo LLLLE jo Helsingillekin. Toki pitkällä matikalla (E) ja hissa/ussa reaalina (E) riittävä rivi olisikin jo LLLEE mikä taas ei vaikuta ihan niin epätodennäköiseltä. On tämä kyllä vaikeaa arvailla.
Niin vaihtelevat fiilikset siitä että tuleeko oma tavoiteltu 142p riittämään Tampereelle. Eipä voi kuitenkaan tietää myöskään miten ne kevään ylppärit lopulta menee, joten edelleen jatketaan myös sitä pääsykokeeseen lukemista erittäin tarpeellisena 2. suunnitelmana.. :'D
Kyllä tuo LLLEE pitkällä matikalla on jo aika haastava rivi, vaikka psykaan keskivertoa koulumenestyneemmät hakeutuvatkin. Mutta viitattuna Tilastoneuvos-blogin taulukkoon, jossa 67 %:lla viime vuonna sisäänpäässeistä oli 3 tai enemmän E/L, on siinä luvussa mukana, jos kirjoitti vaikkapa E:n terveystiedosta, lyhyestä saksasta ja filosofiasta, ja enkku, äikkä, psyka, lyhyt matikka M. Sekin on jo varsin hyvä koulumenestys, mutta koepisteitä tuolla menestyksellä ja aineyhdistelmällä saa tänä vuonna 99,2.
Elämme jännittäviä aikoja!
Vierailija kirjoitti:
Mä kokeilin yhtenä vuonna päästä Hesan maisteriohjelmaan. Valmistauduin nyt jälkeenpäin ajatellen aivan liian lyhyen aikaa, noin 2-4 viikkoa iltaisin töiden ohella. Siihen nähden varmaan oli ihan kohtuullinen tulos, kun pääsin puoleen väliin hakijoista. Oli silti järkytys, että miten paljon pitää valmistautua. Mun kandin tukinnon aihe on siis todellakin aiheeseen liittyvä ja odotin, että mun olis ollut suht helppo päästä sisään. Hah! No, uutta yritystä kehiin.
Varoituksen sanana, että viime vuonna oli ekaa kertaa vaikeampi päästä maisteriin kuin kandiin. Aina ennen se on ollut hieman, vaikka ei nyt älyttömän paljon, helpompi. Myös muilla aloilla maisteriin tyypillisesti pääsee vähän helpommalla kuin päähaussa.
Maisterihakuväylä on selvästi tullut tunnetummaksi ja myöskään lukemista ei tehdä vain iltaisin töiden ohella, vaan otetaan ihan reilusti lomaa töistä artikkelien lukemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
papereilla sisään? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo LLLEE pitkällä matikalla on jo aika haastava rivi, vaikka psykaan keskivertoa koulumenestyneemmät hakeutuvatkin. Mutta viitattuna Tilastoneuvos-blogin taulukkoon, jossa 67 %:lla viime vuonna sisäänpäässeistä oli 3 tai enemmän E/L, on siinä luvussa mukana, jos kirjoitti vaikkapa E:n terveystiedosta, lyhyestä saksasta ja filosofiasta, ja enkku, äikkä, psyka, lyhyt matikka M. Sekin on jo varsin hyvä koulumenestys, mutta koepisteitä tuolla menestyksellä ja aineyhdistelmällä saa tänä vuonna 99,2.
Elämme jännittäviä aikoja!
Totta, hyvä muistutus :) Kuten aiemmin totesinkin, juuri tuo laudaturin ja eximian niputtaminen yhteen on ongelmallista tällaisen hakupainealan pisterajoja pohtiessa. Tekisivätpä tarkempia tilastoja hakupainealojen osalta...
Moi!
Mitä kaikkia todennäköisyysjakaumia ootte opetellut kokeeseen? Itsellä on tallessa viime vuoden tilastomatikan materiaali kokeeseen, siellä käydään näitä ihan pintaraapaisuna. Nyt kun olen pari avoimen kurssia käynyt tilastomatematiikasta, oon huomannut että jakaumia on vaikka kuinka paljon. Mitenköhän opiskelu kannattaisi rajata järkevästi, ettei lukisi liikaa vaan paria tärkeintä jakaumaa, mutta että ei myöskään tulisi turhan opiskeltua liikaa🤔 Kertokaa vähän teidän suunnitelmista näiden suhteen☺️ Katsotteko myös muutaman vuoden takaisia kokeita, ja niiden avulla raajaatte? Vai jotenkin muuten?
Helsinki on jo julkaissut koepaikan! :D
Helsingissä valintakoe järjestetään Helsingin Messukeskuksessa (Messuaukio 1, Pasila). Tule sisään Itäisestä sisäänkäynnistä Ratamestarinkadun puolella. Ovet avataan tuntia ennen kokeen alkua. Tulethan paikalle hyvissä ajoin, jotta ehdit rauhassa hakeutua oikealle koealueelle.
Nyt ilmeisesti saa valita mihin menee tekemään kokeen? Viimeks piti mennä ensimmäiseen hakukohteeseen.
Joo, saa valita. Sama käytäntöhän on ollut esim. Vakavassa, joka hakijamäärältään on paljon isompi (koska niin paljon koulutuksia mukana).
Ja hei: "Todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 27.5.2020 (tavoite psykologian osalta jo ennen valintakoetta 20.5.2020)"
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/hakeminen
Tää on kyllä hauska. Näitähän oli ysärillä, ja nehän vaan piti ostaa.