Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
5381/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako siis meni jotka on jo paikan saaneet osallistua amk kokeeseen? Miksi??

En ole saanut paikkaa ylimmästä toiveestani, niin miksi en saisi osallistua? Yhtä lailla minulla on oikeus yrittää päästä haluamaani opiskelupaikkaan.

Sen pitäisi olla niin, että jos ei ole tyytyväinen todistuksella saamaansa paikkaan niin luopuu siitä seuraavana jonossa olevan hyväksi ja menee kokeeseen. Aika ärsyttävää, että osa voi chillailla kokeen läpi opintopaikka plakkarissa ja toisille se on se ainoa mahdollisuus...

Noh, juuri niin aion kuitenkin tehdä. En valitettavasti voi mitään, jos se sinusta tuntuu epäreilulta, minä en ole näitä sääntöjä keksinyt. Jos satun pääsemään kokeella, niin joku pääse todistuksella varasijalta paikalleni, ja jos en pääse, niin en aio vapaaehtoisesti heittää opiskelupaikkaa menemään.

Vierailija
5382/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut paikkaa ylimmästä toiveestani, niin miksi en saisi osallistua? Yhtä lailla minulla on oikeus yrittää päästä haluamaani opiskelupaikkaan.

Sen pitäisi olla niin, että jos ei ole tyytyväinen todistuksella saamaansa paikkaan niin luopuu siitä seuraavana jonossa olevan hyväksi ja menee kokeeseen. Aika ärsyttävää, että osa voi chillailla kokeen läpi opintopaikka plakkarissa ja toisille se on se ainoa mahdollisuus...

Tämähän on ollut jo nyt melkein kuukauden tiedossa että kaikki paikat saattaa mennä todistuksella päässeille eli kannattaa valittaa korkeammalle taholle kun lakiahan tässä on jo rikottu... ei ole muiden hakijoiden vika että tasa-arvoa ei tänä vuonna ole kaikille. Itsekin kuulun siis koejonoon ja lievästi sanottuna ärsyttää tämä että tappelee niistä parista paikasta 4000 muun kanssa mutta ei voi pyytää toisia luopumaan heidän tavoitteistaan vaikka ovatkin päässeet nyt hakuprosessia ajatellen helpommalla (ja yo-tuloksia ajatellen nähneet enemmän vaivaa kuin itse)

Joo, siis eihän se kenenkään hakijan vika olekaan, että tämä systeemi ei ollut todellakaan loppuun saakka mietitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5383/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, juuri niin aion kuitenkin tehdä. En valitettavasti voi mitään, jos se sinusta tuntuu epäreilulta, minä en ole näitä sääntöjä keksinyt. Jos satun pääsemään kokeella, niin joku pääse todistuksella varasijalta paikalleni, ja jos en pääse, niin en aio vapaaehtoisesti heittää opiskelupaikkaa menemään.

Niin, ei se olekaan sinun vikasi. Nyt jos pääset kokeella menee paikkasi jollekin toiselle todistusjonossa ja se on taas pois kokeella pääseviltä. Jokainen toki miettii tässä omaa etuaan, mutta systeemi oikein ruokkii vastakkainasetteluja ja epäoikeudenmukaisuutta.

Vierailija
5384/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen todistus piti olla jotta pääsi todistuksella. ?

Helsinki: 140,4

Turku: 135,1

Tampere: 135,5

Jyväskylä: 131,3

Joensuu: 129,1

Nämä pisteet siis kaikkien hakijoiden kiintiöstä. Ensikertalaiskiintiön pisterajat olivat hitusen korkeammat. Heittivät yleensä 0,1 tai 0,2 pisteellä ylöspäin. Pistetaulukosta kun laskeskelee niin saa kuvan siitä, millaisilla arvosanoilla pisteisiin pääsee. Itselläni oli yksi L psykasta, muut arvosanat E, joista yksi oli pitkä matematiikka. Yhteensä 131 pistettä, joten riitti Joensuuhun. Jyväskylään olen varasijalla 3, saa nähdä paljonko ne liikkuu vielä.

Ei kun nämähän oli ensikertalaisten pisteet. Kaikki hakijat hieman korkeampi.

Vierailija
5385/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä huomasi valmennuksen harjoituskokeista niin heittämällä löytyi 50-60 itseä parempaa suoriutujaa vaikka luulin osanneeni asiat kohtalaisen hyvin... motivaatio on taas 0%

No hyvä sinä! Itse sain vain 10 pistettä yli keskiarvon. Pakko varmaan hyväksyä sen minkä tiedänkin jo: olen älykkyydeltäni sen verran keskivertokamaa, ettei mulla ole asiaa unelmien alalle (haen logopediaan, sori että huutelen tässä ketjussa).

Vierailija
5386/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuntuu hankalimmalta fysiikassa? Itsälläni sama kuin tilastoissa, eli kaavojen ulkoa muistaminen.

Vierailija
5387/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tietenkään heitä, mutta pointti oli se että pitäisi valita joko sen todistuspaikan pito tai koe. Ison todistusvalinnan tarkoitushan oli vähentää kokeisiin osallistujia...

Vierailija
5388/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere kutsuu vihdoinkin!!! :D :D :D

Vierailija
5389/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan aiheeseen suoraan liity, mutta onko kukaan saanut tuloksia maisteriohjelmien hauista? Vai onko ne tulossa sitten "jossain vaiheessa"?

Pääsykoe ei ole vielä ollut...

Kiitosta tiedosta. Osassa maisteriohjelmia pääsykoe tai -tehtävät kuitenkin olivat jo tovi sitten.

Vierailija
5390/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan aiheeseen suoraan liity, mutta onko kukaan saanut tuloksia maisteriohjelmien hauista? Vai onko ne tulossa sitten "jossain vaiheessa"?

Pääsykoe ei ole vielä ollut...

Kiitosta tiedosta. Osassa maisteriohjelmia pääsykoe tai -tehtävät kuitenkin olivat jo tovi sitten.

Niin,sitte? tulinpa tänne nyt vaankäymäänja kerroin kivan asian. Anteeksi.

Vierailija
5391/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä pisteet siis kaikkien hakijoiden kiintiöstä. Ensikertalaiskiintiön pisterajat olivat hitusen korkeammat. Heittivät yleensä 0,1 tai 0,2 pisteellä ylöspäin. Pistetaulukosta kun laskeskelee niin saa kuvan siitä, millaisilla arvosanoilla pisteisiin pääsee. Itselläni oli yksi L psykasta, muut arvosanat E, joista yksi oli pitkä matematiikka. Yhteensä 131 pistettä, joten riitti Joensuuhun. Jyväskylään olen varasijalla 3, saa nähdä paljonko ne liikkuu vielä.

mulla ainakin luki opintopolussa juuri näin päin (eli ensikertalaiskiintiön pisteet korkeammat) ja mietin että mitähän ihmettä. Johtuukohan siitä että niin moni ei-ensikertalainen ei ole panostanut yo-kokeisiin ensikertalaisten tavoin ja todistukset ovat sen vuoksi huonommat tässä joukossa. Tiedä häntä

Vierailija
5392/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä kun että kaikkien kiintiössä on päässyt ensikertalaisiakin.

Jokainen kaikkien kiintiössä tai ainereaalissa päässyt voi ikuisesti kiittää koronaa!

Vierailija
5393/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt valmennuskurssin kokeet hyvin, olin molemmissa viiden parhaan joukossa. Toivo hieman nousi, muttei kerro todellisuudessa vielä mitään. Koekysymyksethän voi olla vaikka mitä ja eri tehtävät sopii eri ihmisille. Kenekään toivo ei ole vielä menetetty, kunhan ei nyt kesken luovuta!

Vierailija
5394/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla ainakin luki opintopolussa juuri näin päin (eli ensikertalaiskiintiön pisteet korkeammat) ja mietin että mitähän ihmettä. Johtuukohan siitä että niin moni ei-ensikertalainen ei ole panostanut yo-kokeisiin ensikertalaisten tavoin ja todistukset ovat sen vuoksi huonommat tässä joukossa. Tiedä häntä

Aa joo...niin olikin. Ensikertalaisilla hieman korkeampi.

Vierailija
5395/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt Valmennuskeskuksen harjoituskokeita silloin kun oli automaattinen ajastus ja merkkaaminen. En ihan heti löydä osioiden aikarajoja. Muistaako kukaan? Tehdäänkö osiot putkeen itse valitsemassa järjestyksessä vai voiko pitää taukoja?

Vierailija
5396/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuntuu hankalimmalta fysiikassa? Itsälläni sama kuin tilastoissa, eli kaavojen ulkoa muistaminen.

Itse en lähtisi fysiikan kaavoja ulkoa opiskelemaan, sillä ainakin vanhoissa kokeissa tarvittavat kaavat on annettu itse kokeessa. Lisäksi amk-valintakokeessa ei voida edellyttää kaikkien kaavojen ulkoa osaamista, jos kerran kenen tahansa toiselta asteelta valmistuneen pitäisi teoriassa olla mahdollista pärjätä siinä.

Varmasti ei toki hukkaan mene, mutta kuvittelisin, että tärkeämpää olisi pystyä havainnoimaan ja ymmärtämään fysiikan ilmiöitä ihan yleisellä tasolla, jotta osaa aikapaineessa soveltaa oikeaa kaavaa kuhunkin tehtävään mahdollisimman nopeasti. Kaavoja ymmärtääkseen pitää tietysti kuitenkin osata suureet ja niiden yksiköt, joita olen ainakin itse opetellut ulkoa. 

Vierailija
5397/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeessa on tarkoitus pärjätä ilman ennakkovalmistautumista.

Eli ei tosiaankaan mitään kaavoja ulkoa!

Vierailija
5398/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä kun että kaikkien kiintiössä on päässyt ensikertalaisiakin.

Jokainen kaikkien kiintiössä tai ainereaalissa päässyt voi ikuisesti kiittää koronaa!

Ikuisesti kiitänkin! T. ainereaalissa sisään päässyt ei-ensikertalainen.

Vierailija
5399/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisia ainereaalirajoja oli

Vierailija
5400/8137 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen yliopistot ovat lisäämässä aloituspaikkoja kevään 2020 opiskelijavalinnassa. Kauppatieteellisellä alalla suunnitellaan noin 200 aloituspaikan lisäämistä. Lisäys tarkoittaa noin 70 prosentin kasvua aiemmin ilmoitettuun valintakokeen kautta valittavien opiskelijoiden määrään. Osa yliopistoista on tehnyt päätöksen aloituspaikkojen lisäyksestä ja osassa päätökset aloituspaikkojen lisäämisestä on valmistelussa. Paikkojen lisääminen edellyttää rahoitusta seuraavasta lisätalousarviosta."

...mitenhän muut alat..?

Ketju on lukittu.