Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
3441/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään pitkä koulutus että saadaan todeta yksinkertaisia itsestäänselvyyksiä 😄😄😄

Vierailija
3442/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käydään pitkä koulutus että saadaan todeta yksinkertaisia itsestäänselvyyksiä 😄😄😄

Yhdellä oli fyysinen selkävaiva kuulemma "ahdistusta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3443/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset pisteraja-arvaukset? Itse olen omalla 131 pistesaldolla jo ilmoittautunut varuilta korottamaan syksyllä. Toiveena olisi erityisesti Tampere tai Jyväskylä mutta Joensuustakin hyppisin ilosta varmaan koko kesän

Mun veikkailuja viime vuoden hakijatilastojen ja silkan mutun pohjalta:

Uskon edelleen, että Joensuuhun todistusvalinnan raja on 130 tuntumassa, Jyväskylään vaan hivenen korkeampi. Pidän sulle peukkuja! :) Muissa kaupungeissa uskon rajan kipuavan lähemmäs 140p.

Ainereaalissa uskon riittävän Joensuuhun jopa LL/LE ja ehkä jopa Jyväskyläänkin tuo LL. Muihin sitten LLL ja kenties Helsinkiin LLLE. En kuitenkaan usko että käy mitään samankaltaista kun lääkiksen pisterajojen kanssa, vaikka tietysti itsekin nyt arvioi hieman varovaisemmin.

Lääkiksessä on helpompi pääsykokelukemisen ohessa käydä korottelemassa yo-kirjotuksia varuilta (yo-kokeethan menee halvoista harjotuskokeista, joilla hyvä testata osaamistaan) kun materiaali on sama. Luulen että pisterajojen raketoiminen johtui tästä. Psykalla on aiempina vuosina täytynyt aikalailla tehdä valinta panostaako tilastoon vai yo-kokeiden uusimiseen ja siksi vanhat hakijat tuskin ovat uusineet niin paljon kun lääkiksessä. Harmi kun uusijat piiloutuu noissa tilastoissa, niin ei pääse arvioimaan niin hyvin.

Lääkikseen hakee Suomen kovatasoisin porukka. Psyka on ollut kakkonen.

Riippuu nyt vähän mitä tasolla tarkoitetaan. Jos vain ällien lukumäärää, psykalle kertyy hyväpaperista väkeä. Ei sillä väliä onko ne ällät lyhyestä matikasta, kielistä tai lukureaaleista. Pitkän matikan ja fyken ällät päätyvät huomattavasti useammin DI-puolelle.

Laajalahden rannoilta ne kovimmat kokonaisuudet kuitenkin löytyvät.

Vierailija
3444/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset pisteraja-arvaukset? Itse olen omalla 131 pistesaldolla jo ilmoittautunut varuilta korottamaan syksyllä. Toiveena olisi erityisesti Tampere tai Jyväskylä mutta Joensuustakin hyppisin ilosta varmaan koko kesän

Uskon edelleen, että Joensuuhun todistusvalinnan raja on 130 tuntumassa, Jyväskylään vaan hivenen korkeampi. Pidän sulle peukkuja! :) Muissa kaupungeissa uskon rajan kipuavan lähemmäs 140p.

Ainereaalissa uskon riittävän Joensuuhun jopa LL/LE ja ehkä jopa Jyväskyläänkin tuo LL. Muihin sitten LLL ja kenties Helsinkiin LLLE. En kuitenkaan usko että käy mitään samankaltaista kun lääkiksen pisterajojen kanssa, vaikka tietysti itsekin nyt arvioi hieman varovaisemmin.

Lääkiksessä on helpompi pääsykokelukemisen ohessa käydä korottelemassa yo-kirjotuksia varuilta (yo-kokeethan menee halvoista harjotuskokeista, joilla hyvä testata osaamistaan) kun materiaali on sama. Luulen että pisterajojen raketoiminen johtui tästä. Psykalla on aiempina vuosina täytynyt aikalailla tehdä valinta panostaako tilastoon vai yo-kokeiden uusimiseen ja siksi vanhat hakijat tuskin ovat uusineet niin paljon kun lääkiksessä. Harmi kun uusijat piiloutuu noissa tilastoissa, niin ei pääse arvioimaan niin hyvin.

Näin on, mutta kuten tuossa joku fiksusti analysoikin, niin vaihtelu on kuitenkin suurempaa kun lääkiksessä. Lääkikseen hakiessa käytännössä kaikki kirjoittaa fykemabi, koska miksi ei kirjottaisi, kun ne pitää kuitenkin osata myös pääsykokeessa. Psykalle katsotaan vaan 5 ainetta (lääkikseen 6) ja harva kirjoittaa fysiikkaa ja myös pitkää matikkaa kirjotetaan vähemmän kun lääkikseen hakiessa, tämä laskee pisterajoja jo. Psyka, äikkä ja terveystieto on yleiset, mutta muuten vaihtelu on ymmärtääkseni isoa.

Hyvätkin paperit kirjottaneella motivaatio lähteä uusimaan kirjotuksia tai kirjoittamaan esimerkiksi puuttuva psyka (jos innostus psykaan herännyt vasta lukion jälkeen), on ollut matala kun tilasto on voinut tuntua helpommalta väylältä.

Tältä pohjalta tää mun veikkaus. Paljon mutua joukossa, kuten sanoin. Mitä sä veikkailet? :)

Vierailija
3445/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä ehdottomasti Suomen paras psykan opetus, joten sinne kannattaa ehdottomasti mennä, jos pääsee. Tampereella perinteisesti ollut huonoin ja eniten tilastoihin perustuva. Kaduttaa, että itse opiskelin Tampereella ja kuulen kaikkia hienoja kursseja, mitä jkl ollut.

Vierailija
3446/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sulla ei näytä olevan pitkää koulutusta, josko ollenkaan

Vierailija
3447/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä ehdottomasti Suomen paras psykan opetus, joten sinne kannattaa ehdottomasti mennä, jos pääsee. Tampereella perinteisesti ollut huonoin ja eniten tilastoihin perustuva. Kaduttaa, että itse opiskelin Tampereella ja kuulen kaikkia hienoja kursseja, mitä jkl ollut.

Kerro lisää. Mulla on Tampere kakkosena ja Jyväskylä nelosena. Jyväskylä on paljon enemmän pinnalla kun taas Tampereesta en ole kuullut mitään. Teinkö huonon järjestyksen? No, luultavasti pääsen mun ykköseen eli Hesaan joka olisi nykyisenä asuinpaikkana kätevin näin lapsiperheellisenä. Välimatkojen perusteella valkkasinkin järjestyksen.

Vierailija
3448/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto-oppaasta näkee jo paljon eroja, kertokaa Jyväskylässä opiskelleet lisää, mitä kaikkea hienoa siellä on, ainakin kursseja eri terapiamuodoista, testimenetelmistä sekä itsetuntemusta lisäävät kurssit.

Vierailija
3449/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä opiskelleena, komppaan kyllä tätä Jyväskylää kehunutta. Ei kannata suoraan tuijotella pisterajoja, vaan itse koulutusta, kursseja ja resursseja.

Suomessa kaikki ovat noista hyviä vaihtoehtoja, mutta näin jälkeenpäin olisin ehkä valinnut toisin, kun ei ollut perhettä tai sidettä, jonka takia Helsinkiin jääminen olisi ollut must.

Mutta "väärin" ei varmasti voi valita!

Vierailija
3450/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteko kaikki lukion fysiikan kirjat AMK-kokeeseen vai vaan tietyt? Mitkä?

Vierailija
3451/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaus:

Hki 142

Tre 138

Tku 137.5

Jkl 130

Jns 129.5

Niiku siin yhes tiedottees arveltiin, et kaupungeis voi pisterajat olla hyvinkin erilaisia. Menin lääkisrajoista pois tolaltani, mut fakta on kuitenki se, et aivan erityylinen porukka psykalle hakee. Psykahakijoilla paljon laudatureita, jep, mut ees kolmen L:n papereilla saattaa tulla vaan joku 130p. Ne aineet on niiiin erilaisia, mitä on kirjoitettu. Lääkikseen tosissaan (enemmänkin pääsevillä) hakijoilla on kaikilla mafykebi kirjoitettu suunnilleen laudatureina

Vierailija
3452/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu nyt vähän mitä tasolla tarkoitetaan. Jos vain ällien lukumäärää, psykalle kertyy hyväpaperista väkeä. Ei sillä väliä onko ne ällät lyhyestä matikasta, kielistä tai lukureaaleista. Pitkän matikan ja fyken ällät päätyvät huomattavasti useammin DI-puolelle.

Laajalahden rannoilta ne kovimmat kokonaisuudet kuitenkin löytyvät.

sielläkin tefylle. suosittu on ainakin tuotantotalous ja eikö pidä olla muutama laudatur. 

Vierailija
3453/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otetaan prosenttiosuudet, mitä täysistä pisteistä vaadittiin lääkiksen pisterajojen mukaan, psykologian rajat alummillaan olisivat 138,8 ja ylimmillään 150,2.

Vierailija
3454/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaukset:

HKI 150

TRE 141

TKU 139

JNS 135

JKL 137

Toivottavasti ei tästä korkeemmalle nouse, koska noikin vaatii jo monen L paperit. Jännittää hulluna tulosten odottelu

Vierailija
3455/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 3L: psyka, filosofia, keskipitkä kieli. Ja kaksi E: äidinkieli ja lyhyt matikka.

Pisteitä vähän päälle 130. Olen ensikertalainen. Mulla on ihan luottavaiset fiilikset kaikista näistä rajaveikkauksista huolimatta. Uskon, että monia kaltaisiani on hakijoissa, eli on hyvät paperit, mutta ei maa/fy/ke L.

Toivon ja uskon, et pääsen jkl tai Jns. En millään usko, että suhteessa psykalle on yhtä korkeita rajoja kuin lääkikseen.

Oon nyt abi, eli sit jos en pääse, ens vuos menee korotellessa ja kirjotan ussan uutena. Mul on kuitenki luottoo vielä, vaikka monet ehkä on sitä mieltä, ettei mitää toivoo.

Vierailija
3456/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesa 154

Tampere 151

Turku 148

Jyväskylä 140

Joensuu 134

Tuskin kovin paljo heittää.

Vierailija
3457/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään edelliseen, et kirjotin huimat 8 ainetta, nii ainereaalin ois sit rivi LEEELL. Veikkaan, et toi mun tasainen E-L suoritus vois olla ratkaseva tekijä tasapistetilanteessa ainereaalis!:)

Vierailija
3458/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullaan putoamaan hämmästyksestä kaikki , kun nähdään pisterajat. Ovat niin korkeat. Lääkis osoitti, mistä täs todistusvalinnassa on kyse: hyytävä kisa, hyviä papereita on niin paljon. Ja kattokaa, mitä määriä psykaa on haettu opiskelemaan. Jyväskylään esim kasvoi hakijamäärä +40%. Minä päivänä ne nyt kertoo..?

Vierailija
3459/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesa 154

Tampere 151

Turku 148

Jyväskylä 140

Joensuu 134

Tuskin kovin paljo heittää.

Nä ois kyllä jo toodella korkeet rajat, korkeemmat kuin lääkikseen... Toivottavasti et oo oikeessa😅 noihin hki tre ja tku pisteisiin vaadittaisiin kuitenkin jo aikalailla varmasti sekä fysiikka että pitkä matikka, mitä harvoilta kuitenkaan löytyy. Tarkoittaisi sitä että itsekään en pääsisi muualle kuin joensuuhun neljällä laudaturilla ja kolmella eximialla...

Vierailija
3460/8137 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotteko että todistusvalinnan tuloket tulisi jo ensi viikolla?

Ketju on lukittu.