Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
3481/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toisen osan tekijöiden pitää odottaa 15.7. tuloksia niin voisi todistusvalintalaisetkin osoittaa hiukan kärsivällisyyttä, tulokset tulee kun ovat tullakseen

Tämä spekulointi tulee aina pari viikkoa ennen uskotyua julkaisupäivää. Vaikka se päivä olisi tammikuussa.

Vierailija
3482/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ne jotka joutuvat odottamaan 15.7. tuloksia myöskään pysyvät housuissaan pari päivää ennen tuloksia. Varsinkin kun tällä hetkellä ei ole tietoa milloin todaritulokset tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3483/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006510730.html?share=be23788854345…

Psykalle sais kyllä lisätä rutkasti paikkoja tän valintatapa-sekoilun jälkeen.

Miksi vain psykka, onhan niitä muitakin hakijoita.

Vierailija
3484/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006510730.html?share=be23788854345…

Psykalle sais kyllä lisätä rutkasti paikkoja tän valintatapa-sekoilun jälkeen.

Miksi vain psykka, onhan niitä muitakin hakijoita.

Koska tämä ketju käsittelee hakemista opiskelemaan psykaa.

Vierailija
3485/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ärsyttävin kuulemani sana ikinä on psykka. Älkää viljelkö sitä :DD

Vierailija
3486/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ärsyttävin on psyka. :D

Vierailija
3487/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vähän kun ois matika (matikka), enku (enkku), käsä (kässä), fysa (fyssa), äikä (äikkä), ympä (ymppä), hisa (hissa)...

Vierailija
3488/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kellonaikaan tulokset julkaistaan? Tuliko lääkiksen klo 12 vai onko niissä tarkkaa aikaa ollenkaan?

Vierailija
3489/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko koskaan miettineet mitkä ominaisuudet tekee teistä hyvän psykologin tai mitä pitäisi vielä työstää? Mieleeni on joskus hiipinyt ajatus, että varmasti lähipiiristäni löytyy henkilöitä joiden mielestä en ole ollenkaan sopiva alalle. Olen testannut itseni hieman enemmän introvertiksi kuin ekstrovertiksi. Pärjään siis tosi hyvin ilman ihmisiä ja joskus kaipaan omaa rauhaa. Toisaalta pidän toki ihmisistä valtavasti ja olen kiinnostunut lähes kenestä tahansa. Tämä saattaa olla jopa etu psykologin ammatissa, että ei tavallaan ole niin likellä asiakkaitaan, vaan ikään kuin tarkkailee matkan päästä. Olen myös empaattinen eli en nyt halua antaa kylmää kuvaa itsestäni, vaikka en kaikkein sosiaalisin olekaan. Minusta on sanottu, että minulla on lämmin sydän ja olen tosi lojaali. (Sori, ei kovin tieteellistä settiä!) Toisaalta en aina jaksa puolituttuja (esim. sukulaisia) ja monesti vain olen menemättä "pakollisiin" juhliin/kokoontumisiin. Sukulaiseni ovat jo tähän tottuneet ja kaikkein lähimmät ymmärtävät asian. Olen aika analyyttinen ja tarkkanäköinen. Kun olen läheisissäni huomannut epämiellyttäviä piirteitä, niin en välttämättä halua mennä kissanristiäisiin missä heitä on kokoontunut kokonainen joukko yhteen. Ja tiedän kyllä tosi hyvin, että minussa itsessänikin on epämiellyttäviä piirteitä. En ollenkaan nosta tässä itseäni jalustalle. Joskus vähän mietin, että onko tämä piirre jota minun tulisi työstää. Onko hyvä psykologi sellainen joka haluaa/suostuu lähes aina osallistua sosiaalisiin tilanteisiin ja handlaa ne tyylikkäästi, vaikka sisäisesti ajattelisi mitä? On varmaan.

Vierailija
3490/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin kellonaikaan tulokset julkaistaan? Tuliko lääkiksen klo 12 vai onko niissä tarkkaa aikaa ollenkaan?

Hmmm..en tiedä. Perjantaina lääkiksen tulokset olivat ehtineet tänne klo 13.50.

Vierailija
3491/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että keskiviikkona klo 12 eli vajaa 50 tuntia jäljellä :D

Vierailija
3492/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään julkaistu ainakin jo molekyylibiotieteet.

Vierailija
3493/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko koskaan miettineet mitkä ominaisuudet tekee teistä hyvän psykologin tai mitä pitäisi vielä työstää? Mieleeni on joskus hiipinyt ajatus, että varmasti lähipiiristäni löytyy henkilöitä joiden mielestä en ole ollenkaan sopiva alalle. Olen testannut itseni hieman enemmän introvertiksi kuin ekstrovertiksi. Pärjään siis tosi hyvin ilman ihmisiä ja joskus kaipaan omaa rauhaa. Toisaalta pidän toki ihmisistä valtavasti ja olen kiinnostunut lähes kenestä tahansa. Tämä saattaa olla jopa etu psykologin ammatissa, että ei tavallaan ole niin likellä asiakkaitaan, vaan ikään kuin tarkkailee matkan päästä. Olen myös empaattinen eli en nyt halua antaa kylmää kuvaa itsestäni, vaikka en kaikkein sosiaalisin olekaan. Minusta on sanottu, että minulla on lämmin sydän ja olen tosi lojaali. (Sori, ei kovin tieteellistä settiä!) Toisaalta en aina jaksa puolituttuja (esim. sukulaisia) ja monesti vain olen menemättä "pakollisiin" juhliin/kokoontumisiin. Sukulaiseni ovat jo tähän tottuneet ja kaikkein lähimmät ymmärtävät asian. Olen aika analyyttinen ja tarkkanäköinen. Kun olen läheisissäni huomannut epämiellyttäviä piirteitä, niin en välttämättä halua mennä kissanristiäisiin missä heitä on kokoontunut kokonainen joukko yhteen. Ja tiedän kyllä tosi hyvin, että minussa itsessänikin on epämiellyttäviä piirteitä. En ollenkaan nosta tässä itseäni jalustalle. Joskus vähän mietin, että onko tämä piirre jota minun tulisi työstää. Onko hyvä psykologi sellainen joka haluaa/suostuu lähes aina osallistua sosiaalisiin tilanteisiin ja handlaa ne tyylikkäästi, vaikka sisäisesti ajattelisi mitä? On varmaan.

Sinähän kuvailit juuri minut, paitsi en ole "hieman enemmän introvertti kuin ekstrovertti" vaan lähes puhtaasti introvertti. Muistakaamme, että se on persoonallisuuspiirre, ei sosiaalisten taitojen arviointisana, kuten jostain syystä usein kuvitellaan.

Psykologin tai muunkaan ammattilaisen, pätee ihan jo esihenkilöön missä tahansa työssä, ei ole tarkoitus olla kiva kaveri, vaan oman alansa asiantuntija. Se, että kuuntelee tarkkaavaisesti ja analysoi kuulemaansa ennen kuin lausuu siitä mielipiteensä, tuottaa yleensä paremman vastauksen kuin iloisesti heti kaiken mieleen tulevan ääneen hölpöttävä. Jälkimmäisessäkin toki on etunsa, kun vaan heittelee jotain mielipiteen tynkiä, joku toinen voi tarttua sellaiseen, mitä ei olisi itse keksinyt, mutta osaa jatkojalostaa sitä eteenpäin. Ja koska sosiaalisuutta arvostetaan työelämässä jopa osaamisen ohi, se korreloi palkan suhteen jne.

Jos haluat terapeutiksi, tulee sinun itsekin käydä terapia läpi ja siellä voi pohtia myös tuollaisia asioita. Terapeutin työssä persoona vaikuttaa siinä mielessä, että asiakkaan ei kannata olla sellaisella terapeutilla, jonka kanssa ei kemiat kohtaa. Vähemmän intensiivisissä töissä persoona ei ole niin merkityksellinen asia.

Vierailija
3494/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...vähän kun ois matika (matikka), enku (enkku), käsä (kässä), fysa (fyssa), äikä (äikkä), ympä (ymppä), hisa (hissa)...

No, toisaalta on esim. filsa ja bilsa eikä filssa ja bilssa, miksei sitten psyka eikä psykka. Joku psykkassa kuulostaa vanhahtavalta/juntilta :D

Vierailija
3495/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tällaista persoonallisuustyyppiä on monissa yhteyksissä arvioitu kaikista soveltuvimmaksi esim. terapiatyöhön tai muuhun saman tyyppiseen. :) Tosiaan kuten joku toinenkin sanoi, ekstrovertti hölösuu joka ei ole vahva kuuntelija vaan tykkää enemmänkin puhua ja latoa heti omia mielipiteitään/neuvojaan, ei ole ollenkaan optimaalinen terapeutti. Vaikka toki aina riippuu dynamiikasta asiakkaan kanssa.

Samaistun muuten ihan täysin tohon kaikkeen :D ja oon miettinyt että uskoisin sopivani hyvin terapeutiksi. Yleensäkin sosiaalisissa tilanteissa oon mieluiten se sivusta tarkkaavaisena kuuntelija, mutta toisaalta muodostan helposti vahvoja käsityksiä ja tulkintoja asioista ja otan kantaa jos se tuntuu sopivalta, eli en kuuntele passiivisesti kuitenkaan. Mutta kaikista tärkeintä lienee kyllä just omat metakognitiotaidot, empaattisuus ja aito, tiedostava kiinnostus ihmismieltä ja sen haasteiden ratkaisemista kohtaan, ja näitä piirteitä ei kuitenkaan määritä se oletko intro- vai ekstrovertti.

Vierailija
3496/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä pisteitä näyttäis aika monella olevan sen 130-140 ja veikkauksissakin tää näyttäis olevan aikalailla alin pistemäärä niin otetaas pieni äänestys vielä:

Peukku ylös jos sulla on 135-140 pistettä

Peukku alas jos sulla on 130-135 pistettä

Vierailija
3497/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toisen osan tekijöiden pitää odottaa 15.7. tuloksia niin voisi todistusvalintalaisetkin osoittaa hiukan kärsivällisyyttä, tulokset tulee kun ovat tullakseen

Jotkut meistä jännittävät näistä molempia. Arvaa kuinka paljon kokeeseen lukeminen helpottuu, kun varmistuu, etten pääse ykköskohteeseeni ja mahdollisesti mihinkään muuhunkaan? Tämä jahkailu ja odottelu on tosi ärsyttävää, kun pienessä mielessään elättelee toivoa todistus/ainereaalivalinnasta. Tulispa pian :3

Vierailija
3498/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin niin monella näyttää olevan yli 135 että pahoin pelkään rajan menevän alimmillaankin siinä...

Vierailija
3499/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai voi olla, että todistusvalinnan pisteytyksiä muutettaisiin jostain syystä ensi vuodelle? Tässä just pohdin mitä lähteä täydentämään, tai reaalia lähinnä että voiko ensi vuonna ollakin painotus jollekin toiselle reaalille suurempi yhtäkkiä.

Vierailija
3500/8137 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä lanka on tänä vuonna ollut ihan peestä, niin haluan vain kertoa, että olette kyllä ihania! Tsemppiä! :)

Ketju on lukittu.