Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teiän läheiset, perhe ym suhtautuu teiän hakuprosessiin? Itellä ollut jo monta hakukertaa ja moni kommentoi että "ootko miettinyt sosionomia tai fysioterapeuttia" ja ymmärrän että yrittävät auttaa vain mutta samalla vie iteltä semmosta tahdon voimaa hakea enää uudelleen vaikka psyka tuntuu kaikista lähellä omaa sydäntä olevalta alalta. Sitä alkaa vain menettämään uskon itseensä ja kyseenalaistamaan että onko tää ala nyt sit kuitenkaan se mun juttu tai niin tärkeä mitä oon ajatellut ja pitäiskö vaan sitten hakea jonnekin muualle.... (ja lopulta vanhempana katkeroitua että miksen jaksanut vain yrittää)
Jatka ihmeessä hakemista jos psyka tuntuu sun unelma-alaltasi! Osaatko sanoa, että mikä meni tällä kertaa pieleen kokeessa?
Hei nuoriso,
Ikävä kyllä joudun sanomaan ,että jos usean yrittämisen jälkeen ei pääse sisään vaikka olisi yhdestä pisteestä kiinni niin itse opiskeluistakaan ei olisi tullut mitään jos tentit toisensa jälkeen menevät rimaa hipoen läpi. Opiskeluissa menestyy se joka pääsee helposti sisälle.
Olette vielä niin nuoria, että ette tiedä millaisia uria avautuu edessänne oli pääaine sitten mikä tahansa.
Miksi tuhlata aikaansa kommentointiin kun ei tiedä asiasta yhtään mitään? :D Psykan opinnoissa vaikeinta on sisäänpääsy ja se on ihan fakta. Kaikki jotka on lähelläkään sisäänpääsyä olisi varmasti todella hyviä psykan opiskelijoita, kaikki ei vaan mahdu sisään ja sillä ei ole loppupeleissä kovinkaan paljoa tekemistä hakijan kyvykkyyden tai motivaation kanssa - ainoastaan sen, että on päätetty ottaa korkeakouluihin naurettavan pieni määrä porukkaa sisään eikä yhtään enempää.
Esim. jos pisteraja olisi jonain vuonna vaikkapa 100, niin aina on kymmeniä sellaisia joiden pisteet ovat suurin piirtein 101 ja pääsivät sisään, ja jopa satoja sellaisia joiden pisteet väliltä 95-99,9 ja eivät mahtuneet sisään. Oletko todella sitä mieltä että nämä olisivat jotenkin selvästi huonompia opiskelijoita kuin ne 101 pisteen sisäänpääsijät?
Kannattaa miettiä sitä miten monta vuotta haluaa hakea sisälle. On paljon asiantuntija tehtäviä, missä voi hyödyntää omia intressejä ja kartuttaa osaamista työn kautta. Harmillista jos jumittaa vuosikausia yhden sisäänpääsyn kanssa, eikä näe muita mahdollisuuksia.
Nykyään on pakko "jumittaa vuosikausia yhden sisäänpääsyn kanssa", jos haluaa pyrkiä unelma-alalleen. Asiantuntijatehtäviin (yhdyssana) vaaditaan korkeakoulutus, joka taas on mahdonta hankkia menettämättä paikkaansa ensikertalaiskiintiössä. Ilman ensikertalaisuutta sisäänpääsy vaikeutuu entisestään.
Korkeakoulupaikkaa ei kannata ottaa vastaan, jos on vähänkään epäilystä siitä, että kyseessä ei ole se lopullinen alavalinta.
Samaa mieltä, mutta nykyään on miltei pakko ottaa paikka vastaan, jos sitä tarjotaan sillä ensikertalaisen nimikkeen menettää kummassakin tapauksessa - otti tarjotun paikan vastaan tai ei 😂 eli pitää miettiä tarkasti mitä ja minne hakee.
Mun ymmärtääkseni ensikertalaisuuden menettää vaan paikan vastaanottamisella. Menettääkö oikeasti jos jättää vastaanottamatta tarjotun paikan? Vai ymmärsinkö tän viestin vaan väärin?
Tää pitää tarkastaa, mutta tää oli tilanne ainakin 5 vuotta sitten. Tai sit mun opinto-ohjaaja ei tiennyt, mistä se puhui (tämäkin hyvin mahdollista :D).
Olin väärässä.
”Hain viime kevään yhteishaussa ja minulle tarjottiin opiskelupaikkaa, mutta en ottanut sitä vastaan. Olenko yhä ensikertalainen?
Kyllä. Jos sinulla ei ole aiempaa tutkintoa ja et ole vastaanottanut myöskään muuta opiskelupaikkaa, niin olet edelleen ensikertalainen. Pelkkä hakeminen tai hyväksytyksi tuleminen ei vaikuta ensikertalaisuuteen.”
https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/usein-kysyttya/usein-kysyttya…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainut joka ku nousee aamulla nii lukee vaan siitä suoraa iltaan asti about tähän yhdeksään (ruokatauot vaan miinustettuna)? Tai pidättekö mitää vapaapäiviä lukemisesta😅
No kyllä mulla on paljon kaikkea parempaakin tekemistä kuin valmistautua täyspäiväsesti kokeeseen missä on ihan käsittämättömän naurettavan pienet mahdollisuudet pärjätä riittävän hyvin. Tietenkin jonkin verran valmistaudun mutta kyllä toi tuntuu ihan liioittelulta, varsinkin kun ensi vuoden kokeessa tuskin mitään iloa enää tähän harjoittelusta. Mutta toki jos ei ole mitään muuta tekemistä niin miksei sitten.
Pakko kyllä sanoa, että jos edes puolet näiden ilkeiden ja toisten lannistamiseen tartoitettujen kommenttien kirjoittajista on oikeasti hakemassa psykalle, niin sitä todella toivoo, että valintaprosessiin kuuluisi soveltuvuuskokeet 😅 Jotenkin tuntuu ihan ihmeelliseltä tulla ikävään sävyyn tänne lyttäämään ties mitä: kyvykkyyttä, valmistautumista, mitähän muuta... Toivottavasti tätä ketjua lukevat osaavat kohottautua tämän yläpuolelle. :)
Vierailija kirjoitti:
Vähin millä nyt tehty moka valintakriteerien suhteen voitaisiin korjata olisi se, että päätettäisiin lisätä opintopaikkoja ja otettaisiin sisään ne kaikki 48 parhaiten AMK-kokeessa menestynyttä. Näille voisi järjestää kakkosvaiheen, jossa kontrolloitaisiin osaaminen, mutta josta valittaisiin opiskelemaan, mikäli suoriutuisi samantasoisesti kuin ekassa vaiheessa jossa apujoukkojen käyttö valitettavasti on mahdollista.
Ei tämä idea toimi, jos kaikki noista AMK-kokeesta saaduista 48 hakijasta on tehneet kokeen muiden tuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähin millä nyt tehty moka valintakriteerien suhteen voitaisiin korjata olisi se, että päätettäisiin lisätä opintopaikkoja ja otettaisiin sisään ne kaikki 48 parhaiten AMK-kokeessa menestynyttä. Näille voisi järjestää kakkosvaiheen, jossa kontrolloitaisiin osaaminen, mutta josta valittaisiin opiskelemaan, mikäli suoriutuisi samantasoisesti kuin ekassa vaiheessa jossa apujoukkojen käyttö valitettavasti on mahdollista.
Ei tämä idea toimi, jos kaikki noista AMK-kokeesta saaduista 48 hakijasta on tehneet kokeen muiden tuella.
Miten niin? Kyllähän sen huomaa jos osaamisprofiili on ihan eri kuin ekassa vaiheessa. Jos liikaa eroa, niin seurava yrittäjä vaan testiin kunnes on 48 opiskelijaa joiden osaamisprofiili täsmää kokeiden välillä.
Missä lukee ne tarkemmat kriteerit, jotka vaaditaan maisterihakua varten HY:lle?
”Olet suorittanut psykologian perus- ja aineopinnot (60 op) tai vastaavat opinnot.” Mulla kohta kauppiksen maisteri kasassa ja ajattelin suorittaa avoimen kautta noppia, jos en pääse nyt todistusvalinnalla sisään. Mutta mistä nämä hyväksyttävät kurssit näihin opintoihin ja ”vastaaviin opintoihin” käy ilmi? Esim. voinko lukea siihen hyvinvoinnin ja terveyden psykologian kurssin? Koska perus- ja aineopinnotkin eroavat koulujen välillä
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee ne tarkemmat kriteerit, jotka vaaditaan maisterihakua varten HY:lle?
”Olet suorittanut psykologian perus- ja aineopinnot (60 op) tai vastaavat opinnot.” Mulla kohta kauppiksen maisteri kasassa ja ajattelin suorittaa avoimen kautta noppia, jos en pääse nyt todistusvalinnalla sisään. Mutta mistä nämä hyväksyttävät kurssit näihin opintoihin ja ”vastaaviin opintoihin” käy ilmi? Esim. voinko lukea siihen hyvinvoinnin ja terveyden psykologian kurssin? Koska perus- ja aineopinnotkin eroavat koulujen välillä
Varmin tapa lienee tehdä opintokokonaisuus valmiiksi samassa yliopistossa. Sitä voi tietysti täydentää muilla krsseilla. Itselläni on esim. perus- ja aineopinnot Turun yliopistosta, ja niihin sisältyy yksi hyväksiluettu kurssi avoimesta.
Vierailija kirjoitti:
Eivät eroa. Perusopinnot ei yhtään ja aineopinnot vain vähän. Opintokokonaisuuksien idea on, että ne sisältävät tietyt yhteiset elementit ja ovat siksi vertailukelpoisia keskenään koulusta toiseen. Vähän saa painottaa oman koulun tutkimuslinjojen mukaisesti, mutta kokonaisuudet ovat riittävän samanlaisia.
En usko, että "vastaaviin opintoihin" hyväksytään mitään muuta kuin ulkomaisten yliopistojen opintoja.
Hyvinvoinnin ja terveyden psykologia on osa Helsingin yo:n psykan aineopintoja. Eli se on pakollinen maisteriväylään helsinkiläisillä aineopinnoilla. Perus- ja aineopinnot saa muuten suorittaa eri yliopistoista, jos se sopii omiin suunnitelmiin paremmin. Aineopintoja ei Hesan avoimeen pääse lukemaan ilman riittävän hyvää perusopintomenestystä ja alkukuulustelua, mutta tuon yksittäisen kurssin saa suorittaa.
Kaikki perus- ja aineopintoihin kuuluvat kurssit näkee opinto-oppaista (myös avoimen).
Osaako kukaan sanoa, että miten tuo AMK koe tehdään, jos on hakenut sekä psykaan että logopediaan? Psykassa on toi matemaattis-luonnontieteellinen osio, jota ei logossa oo ollenkaan. Otetaankohan se koesuoritus huomioon siis molemmissa, tietysti niin, että logopedian kokeessa pisteistä on miinustettu toi ma-lu osio?
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa, että miten tuo AMK koe tehdään, jos on hakenut sekä psykaan että logopediaan? Psykassa on toi matemaattis-luonnontieteellinen osio, jota ei logossa oo ollenkaan. Otetaankohan se koesuoritus huomioon siis molemmissa, tietysti niin, että logopedian kokeessa pisteistä on miinustettu toi ma-lu osio?
Joo just näin. Voisit siinä sivussa hakea vielä amk:honkin (jos olisit hakenut).
Julkaiseeko ytl pisterajojen lisäksi tilastoa maksimipisteistä tai jopa jakauman eri pisteille?
Vierailija kirjoitti:
ENSIKERTALAISUUTTA EI MENETÄ HAKIESSA!
Sen menettää vasta ottaessaan paikan vastaan Opintopolussa.
Sen lisäksi pitää ilmoittautua läsnäolevaksi kouluun, koska muuten menettää sekä paikan että ensikertalaisuuden, typerin mahdollinen tilanne. Ilmoittautuminen onnistuu erillisellä klikkauksella samalla kun ottaa paikan vastaan.
ei kai niin tolloa ole ettei tuota ymmärrä varsinkin joka pääsee yliopistoon
Vierailija kirjoitti:
Julkaiseeko ytl pisterajojen lisäksi tilastoa maksimipisteistä tai jopa jakauman eri pisteille?
Julkaisevat ainekohtaisesti kaikkien arvosanojen kirjoitetut määrät ja keskiarvon kunkin aineen arvosanoista. Ytl:n sivustolla tällä hetkellä nähtävissä tilastot vuodelle 2020 ja 2017-2019. Esim. psykassa keskiarvo oli joku 4,3 ja L:n kirjoittaneiden määrä kolmensadan luokkaa nyt keväällä. Jakaumaa eri pisteille ei tietääkseni ole ainakaan missään julkaistu
Näköjään tuo AMK-koe tehdään iltapäivällä alkaen klo 14-16, jos ei ole sitten hakenut myös johonkin AMK-alalle ja ilmoittautunut aamupäivän aikaan. Tämä tieto siis Opintopolusta "Yliopistojen valintakokeet AMK-järjestelmässä" -sivulta.
Sori jos on jo vanhaa tietoa, en ihan satavarmasti ole kartalla olenko täältä kaikki viestit lukenut. :)
Mä haen nyt toista kertaa psykalle ja tän vuoden lukuaika on ollut ihan helvettiä verrattuna viime vuoteen. Oon lukenut joka päivä nyt aamusta iltaan ja näin aion jatkaakin kunnes 21. pv pitää palata töihin (sain vapaata alkuperäseen koepäivään saakka enkä sit päivääkään enempää) mut koska tiedustan sisäänpääsyn olevan käytännössä mahdotonta, joka sekunti kun ei opiskele, on tosi syyllinen olo. Tän illan olin suunnitellut pitäväni vapaana, koska eilen iski ihan jäätävä stressi jäljellä olevasta ajasta ja fysiikan kaavoista (nostetta opiskellu muutaman päivän enkä vaan osaa soveltaa sitä), mutta en mä pysty nyt yhtään rentoutumaan ja kirjat tossa vieressä houkuttelisi. Jos jollain on rentoutumiseen/stressinhallintaan vinkkejä niin saa jakaa. Voimia kaikille, jotka kokeeseen jaksaa vielä opiskella!
Oukei.. Kyseessä on siis amk:n pääsykoe, joka ei vaadi valmistautumista. Ja yksi opettelee tuolla nosteen kaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä haen nyt toista kertaa psykalle ja tän vuoden lukuaika on ollut ihan helvettiä verrattuna viime vuoteen. Oon lukenut joka päivä nyt aamusta iltaan ja näin aion jatkaakin kunnes 21. pv pitää palata töihin (sain vapaata alkuperäseen koepäivään saakka enkä sit päivääkään enempää) mut koska tiedustan sisäänpääsyn olevan käytännössä mahdotonta, joka sekunti kun ei opiskele, on tosi syyllinen olo. Tän illan olin suunnitellut pitäväni vapaana, koska eilen iski ihan jäätävä stressi jäljellä olevasta ajasta ja fysiikan kaavoista (nostetta opiskellu muutaman päivän enkä vaan osaa soveltaa sitä), mutta en mä pysty nyt yhtään rentoutumaan ja kirjat tossa vieressä houkuttelisi. Jos jollain on rentoutumiseen/stressinhallintaan vinkkejä niin saa jakaa. Voimia kaikille, jotka kokeeseen jaksaa vielä opiskella!
Toimiiko sulla esim. ASMR? YouTubessa on paljon videoita siitä ja erilaisia rentoutusharjoituksia!
Luulen, että nostetta ei tarvitse erityisesti osata soveltaa. Kunhan tiedät mikä se on, mitä voimia siinä vaikuttaa ja osaat sijoittaa kaavaan. Et ole lukemassa fysiikan ylppäreihin tai lääkiksen pääsykokeeseen vaan AMK-valintakokeeseen.
Kyllä sä vielä viisi päivää jaksat tsempata, sitten voit rentoutua töissä! Olet tehnyt suuren työn ja voittanut itsesi tarttumalla fysiikan kirjoihin. Vai olisitko vielä puoli vuotta sitten kuvitellut tätä?!
Millainenhan se toinen vaihe on? Artikkeleja? Ei kai sielläkin lasketa yläasteen matematiikkaa? 😳
Onko tää totta vai arvioita
Hgin lääkis 189,3 ruotsinkielinen 178,6 Tampere 180,5 Turku 171,1 Kuopio 175,1 Oulu 173,9
Hammas Hki 154,8 Turkuk 158,7 Oulu 151,0 Kuopio 150,4 Eläin 159
Miten Turku 171,1 Kuopioon ja Ouluun enemmän pisteitä ??
Mun ymmärtääkseni ensikertalaisuuden menettää vaan paikan vastaanottamisella. Menettääkö oikeasti jos jättää vastaanottamatta tarjotun paikan? Vai ymmärsinkö tän viestin vaan väärin?