Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Ja siis ovat totta, ei arviota. Kukaan ei arvioinut noin korkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään tuo AMK-koe tehdään iltapäivällä alkaen klo 14-16, jos ei ole sitten hakenut myös johonkin AMK-alalle ja ilmoittautunut aamupäivän aikaan. Tämä tieto siis Opintopolusta "Yliopistojen valintakokeet AMK-järjestelmässä" -sivulta.
Sori jos on jo vanhaa tietoa, en ihan satavarmasti ole kartalla olenko täältä kaikki viestit lukenut. :)
No jotain positiivista tässäkin! :D oon aina inhonnut kaikkea aikaisin aamulla järjestettävää kun oon skarpeimmillani vasta selvästi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää totta vai arvioita
Hgin lääkis 189,3 ruotsinkielinen 178,6 Tampere 180,5 Turku 171,1 Kuopio 175,1 Oulu 173,9
Hammas Hki 154,8 Turkuk 158,7 Oulu 151,0 Kuopio 150,4 Eläin 159
Miten Turku 171,1 Kuopioon ja Ouluun enemmän pisteitä ??
Turku oli mun mielestä 179, eli oisko vaan yks näppäilyvirhe. Muuten näyttää oikeahkolta riviltä mun muistin mukaan, monesta paikkaa netistä noi löytyy jo jos haluat kaivella. Ens viikolla jo ihan virallisestikin!
Onko oikiksen pääsykoe 26.5.? Milloinhan sieltä pätkähtää todistusvalinta?
Vierailija kirjoitti:
Oukei.. Kyseessä on siis amk:n pääsykoe, joka ei vaadi valmistautumista. Ja yksi opettelee tuolla nosteen kaavaa?
Ei vaadi koe joo hullua pänttäämistä etukäteen mut viime vuonna kokeeseen osallistuneena voin sanoa, ettei se fysiikka ihan kyllä pelkkää perusteiden ymmärtämistä ole. Nyt ei sentään kaavoja tarvitse ulkoa opiskella, mutta ei kannata luulla, että kaavaan sijoittaminen riittää tossa kokeessa.
No ens vuonna on varmaan taas turvallisesti tilastoa...
Tää koe nyt menee tässä sitä odotellessa...
Juu ei vaadi amk-valintakoe valmistautumista ennakkoon jos fysiikkaa ja matikkaa osaa. Realistisesti tossa aikarajassa mikä tossa kokeessa on niin ei pärjää kukaan joka ei noita asioita kertailis, ellei sit oo vielä tuoreessa muistissa.
Milloin lääkiksen todarivalintaa odotettiin tulevaksi? Voisko siitä arvioida milloin psykka tulee? Toivottavasti tulisi jo 3,5 päivän päästä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin lääkiksen todarivalintaa odotettiin tulevaksi? Voisko siitä arvioida milloin psykka tulee? Toivottavasti tulisi jo 3,5 päivän päästä.
Odotettiin maanantaina, jos olisi tullut ennen koetta. Eli arkipäivän aikaisemmin tuli.
Vierailija kirjoitti:
Oukei.. Kyseessä on siis amk:n pääsykoe, joka ei vaadi valmistautumista. Ja yksi opettelee tuolla nosteen kaavaa?
Heh, suomi ei oo äidinkieleni niin ehkä kirjotin jotain väärin :D en siis kaavaa pänttää, mutta sitä milloin sitä käytetään ja sen sovelluksissakin käytetään ainakin kolmea eri kaavaa niin vähän, että milloin mitäkin käytetään. Toki ei varmasti tarvitse opiskella ajallisesti kokeeseen paljon, mutta mä haluan, että kokeen jälkeen on fiilis että tein kaikkeni. Oon luonteeltani vähän ehkä stressaaja, joten panostan täysillä nyt tohon kenties turhaan aihealueeseen, koska just nyt tuntuu ettei se suju.
Ps. Kiitos asmr-vinkkaajalle! Ei ehkä ollut mun juttu, mutta kokeilinpahan jotain uutta ja sain ajatukset muualle
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Nyt ei ole sitä kiirettä enää. Ohi menee kaikki ne alat, joilla on pääsykoe ennen 27.5.
Viimeiset pisteraja-arvaukset? Itse olen omalla 131 pistesaldolla jo ilmoittautunut varuilta korottamaan syksyllä. Toiveena olisi erityisesti Tampere tai Jyväskylä mutta Joensuustakin hyppisin ilosta varmaan koko kesän
Vierailija kirjoitti:
Onko tää totta vai arvioita
Hgin lääkis 189,3 ruotsinkielinen 178,6 Tampere 180,5 Turku 171,1 Kuopio 175,1 Oulu 173,9
Hammas Hki 154,8 Turkuk 158,7 Oulu 151,0 Kuopio 150,4 Eläin 159
Miten Turku 171,1 Kuopioon ja Ouluun enemmän pisteitä ??
Kyseessä typo. Turun raja oli 179,1
Onko täällä monia, jotka ovat kirjoittaneet L:n tai E:n fykestä mutta uskovat jäävänsä todistusvalinnan ulkopuolelle? Peukku ylös jos on näin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset pisteraja-arvaukset? Itse olen omalla 131 pistesaldolla jo ilmoittautunut varuilta korottamaan syksyllä. Toiveena olisi erityisesti Tampere tai Jyväskylä mutta Joensuustakin hyppisin ilosta varmaan koko kesän
Mun veikkailuja viime vuoden hakijatilastojen ja silkan mutun pohjalta:
Uskon edelleen, että Joensuuhun todistusvalinnan raja on 130 tuntumassa, Jyväskylään vaan hivenen korkeampi. Pidän sulle peukkuja! :) Muissa kaupungeissa uskon rajan kipuavan lähemmäs 140p.
Ainereaalissa uskon riittävän Joensuuhun jopa LL/LE ja ehkä jopa Jyväskyläänkin tuo LL. Muihin sitten LLL ja kenties Helsinkiin LLLE. En kuitenkaan usko että käy mitään samankaltaista kun lääkiksen pisterajojen kanssa, vaikka tietysti itsekin nyt arvioi hieman varovaisemmin.
Lääkiksessä on helpompi pääsykokelukemisen ohessa käydä korottelemassa yo-kirjotuksia varuilta (yo-kokeethan menee halvoista harjotuskokeista, joilla hyvä testata osaamistaan) kun materiaali on sama. Luulen että pisterajojen raketoiminen johtui tästä. Psykalla on aiempina vuosina täytynyt aikalailla tehdä valinta panostaako tilastoon vai yo-kokeiden uusimiseen ja siksi vanhat hakijat tuskin ovat uusineet niin paljon kun lääkiksessä. Harmi kun uusijat piiloutuu noissa tilastoissa, niin ei pääse arvioimaan niin hyvin.
Omat veikkaukset:
HKI 147
TKU 144
TRE 142
JKL 140
JNS 134
Tää olis mun mielestä se kaikkein pahin vaihtoehto, toivottavasti olisi jokasesta edes 5 pistettä vähemmän. Ei oo oma lehmä ojassa, tollasilla rajoilla en pääsisi minnekään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon edelleen, että Joensuuhun todistusvalinnan raja on 130 tuntumassa, Jyväskylään vaan hivenen korkeampi. Pidän sulle peukkuja! :) Muissa kaupungeissa uskon rajan kipuavan lähemmäs 140p.
Ainereaalissa uskon riittävän Joensuuhun jopa LL/LE ja ehkä jopa Jyväskyläänkin tuo LL. Muihin sitten LLL ja kenties Helsinkiin LLLE. En kuitenkaan usko että käy mitään samankaltaista kun lääkiksen pisterajojen kanssa, vaikka tietysti itsekin nyt arvioi hieman varovaisemmin.
Lääkiksessä on helpompi pääsykokelukemisen ohessa käydä korottelemassa yo-kirjotuksia varuilta (yo-kokeethan menee halvoista harjotuskokeista, joilla hyvä testata osaamistaan) kun materiaali on sama. Luulen että pisterajojen raketoiminen johtui tästä. Psykalla on aiempina vuosina täytynyt aikalailla tehdä valinta panostaako tilastoon vai yo-kokeiden uusimiseen ja siksi vanhat hakijat tuskin ovat uusineet niin paljon kun lääkiksessä. Harmi kun uusijat piiloutuu noissa tilastoissa, niin ei pääse arvioimaan niin hyvin.
Joo toi materiaalin samuus on suurin tekijä. Siksi myös lääkiksen hakijoilta löytyy kaikilta se sama rivi maafykebi ja pisteraja muodostuu suoraan eximioiden määrästä.
Psykalle on enemmän varianssia, sisään voi oikeasti päästä lyhyellä matikalla ja reaali on suurimmalla osalla joku muu kuin eniten pisteitä antava fysiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen hakee Suomen kovatasoisin porukka. Psyka on ollut kakkonen.
Suurusluokaltaan ainakin ovat oikein. Emme ole täällä lääkiksen pääsyn asiantuntijoita. Turussa ehkä enemmän aloituspaikkoja kuin pienemmissä kaupungeissa? Psykassa Turku on perinteisesti toiseksi korkein pisterajaltaan.