Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä Helsinkiin ei olisi toivoakaan lyhyellä matematiikalla? Ilmoittauduin jo syksyllä korottamaan kaksi E:tä ja matikan M:än, realistisesti ajateltuna saisin nuo E:t korotettua siihen L:ään ja matematiikan E:hen, mutta jos sekään ei riitä... Pikkuhiljaa alkaa mennä toivo koko psykaunelmasta. Ehkä panostan vain tilastomatematiikkaan ensi vuodelle ja unohdan korottelun.
Samaa mietin... Ihan älytöntä jos näin, koska mulle se tilastomatikka on ollut ihan hemmetisti helpompaa kuin lukiomatikka, pitkästä sellaisesta nyt edes puhumattakaan. Yritys saada L lyhyestäkin tulee olemaan työn ja tuskan takana, viime vuosien kokeiden tilastotehtävät taas tuntuu itselle jo suht helpoilta. No, ne abit voittaa tässä tilanteessa, ei me vähän (tai paljon) vanhemmat hakijat. Täytyy vaan toivoa että ensi vuonna koekiintiö olisi taas vähintään se 40% ja koe vastaisi aiempia vuosia...
Kyllä sitä vanhempanakin ihan samallalailla voi korotella. Itse näkisin, että tämä suosii erittäin paljon vanhempia, koska ylppäreissä korostuu yhä enemmän oppiainerajat ylittävä osaaminen ja elämänkokemuksen tuoma tieto ja kokemuksia = kypsyyttä. Ylppäreissä ollaan siirrytty ja siirrytään yhä enemmän pois vanhasta ulkoaoppimisesta, joka myös suosii vanhempia, kypsempia kirjoittajia.
Neljää kymmentä lähentelevä korottelija, joka sai viimeiset korotukset laudatureiksi. Opettajat korostivat palautuksissa juuri tätä omista kirjoituksista:kypsyys ja elämänkokemus nousee esille.
Voi, mutta siinä välissä pitäisi tehdä jotain, mihin ei tärvele ensikertalaisuutta. Tarkoittaa pitkälti kaupan kassaa tai esim. lähihoitajaopintoja.
Se korottelu on ihan fine, jos on kouluttamaton, mutta voin kertoa että tuntuu helkkarin älyttömältä ajatukselta kun on akateemisesti koulutettu ja kohta 80 op psykaa plakkarissa. No, ei voi mitään - pakko kai se on lähteä ylppäreihin syksyllä.
Hei, ajatelkaa positiivisesti! Yli 500 3L paperia meni lääkikselle ja joten on näin myös pois psykologian todistusvalinnasta. Huonompi juttu olisi ollut se, että lääkiksen todistusvalinnan pisterajat olisi ollut matalalla ;D Nämä todistukset oli vielä niitä yli 3L papereita kovista aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliksellä on kaikki rajat ja lääkiskeskustelu.
minkä otsikon alla?
Opiskelulaudalla ja joku Läägärs XXII se aina vuorollaan on.
Tässä tämänpäiväinen (ota välilyönti pois, täällä ei saa puhua tuosta jonnejoukosta) https://ylil auta.org/opiskelu/124382931
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliksellä on kaikki rajat ja lääkiskeskustelu.
minkä otsikon alla?
Opiskelulaudalla ja joku Läägärs XXII se aina vuorollaan on.
Tässä tämänpäiväinen (ota välilyönti pois, täällä ei saa puhua tuosta jonnejoukosta)
Mä en käy siellä sivustolla, kun en halua antaa mainostuloja tai muita tuloja sivustolle, joka ei esimerkiksi poista niitä haukkumisketjuja, joissa on ihmisten valokuvia ja nimiä.
Onko kellään muulla sellainen olo, että alkaa olla ihan loppu tähän psykalle hakemiseen? Tuntuu, että olen tehnyt jo vuosia töitä tämän eteen niin paljon, että olisin samalla vaivalla kirjoittanut jo varmaan puolet väikkäristä. Viime vuonna oli tosi lähellä sisäänpääsy, ja nyt sitten lyödään joku käsittämätön 7 %:n pääsykoekiintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä Helsinkiin ei olisi toivoakaan lyhyellä matematiikalla? Ilmoittauduin jo syksyllä korottamaan kaksi E:tä ja matikan M:än, realistisesti ajateltuna saisin nuo E:t korotettua siihen L:ään ja matematiikan E:hen, mutta jos sekään ei riitä... Pikkuhiljaa alkaa mennä toivo koko psykaunelmasta. Ehkä panostan vain tilastomatematiikkaan ensi vuodelle ja unohdan korottelun.
Kyllä Helsinkiinkin pääsee ilman pitkää matikkaa ja fyssaa. Tämä vaatii toisaalta kyllä sitten varmaan aikalailla puhtaan L-rivin.
148,1 itsellä, eikä ole fyssaa tai pitkää matikkaa.
Joo voi hitsit. Mä en oo kirjottanut ollenkaan matikkaa, sopivaa reaalia tai psykaa ja äikkäkin vaan E, aika paljon saa varmaan tehdä töitä että noista kaikista vetäisis L. No, otan ensi vuoden tavoitteeksi että pääsisin edes Turkuun papereilla ja yritän Hki kokeella.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla sellainen olo, että alkaa olla ihan loppu tähän psykalle hakemiseen? Tuntuu, että olen tehnyt jo vuosia töitä tämän eteen niin paljon, että olisin samalla vaivalla kirjoittanut jo varmaan puolet väikkäristä. Viime vuonna oli tosi lähellä sisäänpääsy, ja nyt sitten lyödään joku käsittämätön 7 %:n pääsykoekiintö.
On todellakin, ja sama tilanne :/ Viime vuonna jäi pisteen murto-osasta kiinni (en hakenut tosin jns/jkl joihin oisin päässyt) niin uskoin että tänä vuonna olis ollut erittäin hyvät mahikset, muutenkin treenannut tilaston niin hyvälle mallille jne ja sitten nyt onkin ihan erilainen koe ja täytyykin mennä korottamaan papereita ensi vuonna kun ei oo yhtään varmuutta että mitä ne ensi keväänä sitten lyö tiskiin kokeen suhteen, ties vaikka tilasto olisi nyt kuopattu lopullisesti pääsykokeista.. Eli pitää aloittaa ihan täysin alusta koko haun suhteen mihin on panostanut jo useamman vuoden :(
En voi sanoin kuvailla miten ketuttaa etten jo päässyt viimeistään viime vuonna. Märkä rätti meidän kaltaisille hakijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Helsinkiinkin pääsee ilman pitkää matikkaa ja fyssaa. Tämä vaatii toisaalta kyllä sitten varmaan aikalailla puhtaan L-rivin.
148,1 itsellä, eikä ole fyssaa tai pitkää matikkaa.Joo voi hitsit. Mä en oo kirjottanut ollenkaan matikkaa, sopivaa reaalia tai psykaa ja äikkäkin vaan E, aika paljon saa varmaan tehdä töitä että noista kaikista vetäisis L. No, otan ensi vuoden tavoitteeksi että pääsisin edes Turkuun papereilla ja yritän Hki kokeella.
Itse tosiaan aloitin nollasta tämän 148,1 suhteen. Kaikki olivat alle C:n, eikä psykaa kirjoitettuna. Ja silti voin sanoa, että kaikkien ylppäriaineidenn A/B:stä tai nollasta laudaturiksi vetäminen oli PALJON pienemmän työn takana, kuin aikaisempina vuosina kokeella yrittäminen, ilman hyötyä yhteispisteistä, oli ollut. Ja kyllä, olin kokopäivätyössä ja on muksu, ja on kaikenlaista ja kiire ja huonosti saa unta jne.
Ihme valittamista kyllä niin monella täällä, kun sen saman voisi kanavoida opiskelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
148,1 itsellä, eikä ole fyssaa tai pitkää matikkaa.Joo voi hitsit. Mä en oo kirjottanut ollenkaan matikkaa, sopivaa reaalia tai psykaa ja äikkäkin vaan E, aika paljon saa varmaan tehdä töitä että noista kaikista vetäisis L. No, otan ensi vuoden tavoitteeksi että pääsisin edes Turkuun papereilla ja yritän Hki kokeella.
Itse tosiaan aloitin nollasta tämän 148,1 suhteen. Kaikki olivat alle C:n, eikä psykaa kirjoitettuna. Ja silti voin sanoa, että kaikkien ylppäriaineidenn A/B:stä tai nollasta laudaturiksi vetäminen oli PALJON pienemmän työn takana, kuin aikaisempina vuosina kokeella yrittäminen, ilman hyötyä yhteispisteistä, oli ollut. Ja kyllä, olin kokopäivätyössä ja on muksu, ja on kaikenlaista ja kiire ja huonosti saa unta jne.
Ihme valittamista kyllä niin monella täällä, kun sen saman voisi kanavoida opiskelemiseen.
Joo, sulla on varmaan nyt sellainen olo että ihme valittamista kun tulet pääsemään noilla pisteillä sisään. Uskon, että kirjoitusten korottaminen on huomattavasti helpompaa kuin pääsykokeisiin valmistautuminen ja olin jo aloittamassa, kun ilmoitettiin, että toiskertalainen ei siitä mitään hyödy. Joten en sitten mennyt tekemään sitä huvikseni perheen ja työn ohella. Nyt jos olisi yksikin L lisä olisin tod.näk. sisällä... Että kyllä tää vähän syö. Mut onnea sulle, hiemosti korotettu joka tapauksessa.
Nonii lääkiksen ällät on jaettu ja seuraavaksi onkin psykan vuoro erittäin hyvänä kakkosena! Kaikki sen toivottavasti tietää että tällä alalla kilpailevat vain todella ne parhaaT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sulla on varmaan nyt sellainen olo että ihme valittamista kun tulet pääsemään noilla pisteillä sisään. Uskon, että kirjoitusten korottaminen on huomattavasti helpompaa kuin pääsykokeisiin valmistautuminen ja olin jo aloittamassa, kun ilmoitettiin, että toiskertalainen ei siitä mitään hyödy. Joten en sitten mennyt tekemään sitä huvikseni perheen ja työn ohella. Nyt jos olisi yksikin L lisä olisin tod.näk. sisällä... Että kyllä tää vähän syö. Mut onnea sulle, hiemosti korotettu joka tapauksessa.
Pahoittelut, tämä oli lähinnä ohjattu heille, joilla on vielä ensikertalaisuus tallella. Ymmärrän hyvin kyllä toiskertalaisia, joilla ei oikeanlaiset paperit, jotka joutuivat tässä kärsimään, ei niinkään ensikertalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, ehkä se sitten on niin. En usko että psyka tai reaali tuottaa ongelmia, mutta matikassa on niin älyttömän paljon sisältöä, ja kaikista eniten kilpailua myös koska about kaikki kirjottaa sen. Psykan kokeisiin tarvittava tilasto on ollut kuitenkin selkeä, melko suppea paketti, lukiomatikka mielestäni ei vaan paljon laajempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, ehkä se sitten on niin. En usko että psyka tai reaali tuottaa ongelmia, mutta matikassa on niin älyttömän paljon sisältöä, ja kaikista eniten kilpailua myös koska about kaikki kirjottaa sen. Psykan kokeisiin tarvittava tilasto on ollut kuitenkin selkeä, melko suppea paketti, lukiomatikka mielestäni ei vaan paljon laajempi.
Suosittelen lämpimästi mafynettiä. En hommannut kirjoja ollenkaan. Mafyllä saa teorian, tehtävät ja omaa edistymistä voi seurata graafien avulla. Myös erittäin paljon ylppäritehtäviä, jotka valmentavat siis suoraan ylppäreihin. Samalla opetetana ylppäreissä käytettävät ohjelmat yms. All in one paketti ns matikkaan! Ja hintakaan ei päätä huimannut, koska kaiken pystyi tekemään itsenäisesti.
Lääkiksien rajat:
Yleinen:
Helsinki 189,3
Helsinki (ruotsinkielinen) 178,6
Turku 179,1
Tampere 180,5
Kuopio 175,1
Oulu 173,9
Hammas:
Helsinki 154.8
Turku 158,7
Oulu 151
Kuopio 150,4
Eläinlääkis 159
Maksimi oli 199p+1p ensisijaisuuspiste
Pisteitä sai kuudesta aineesta: Äidinikieli, kemia, biologia, matematiikka + 2 parhaat pisteet tuottavaa: reaali (parhaimmat pisteet sai fysiikasta, sitten psykasta) ja kieli (vain yhdestä kielestä voi saada pisteet)
Mitä reaaleja lääkisläiset lukevat, kun psyka ja fysiikka on niin harvinainen yhdistelmä, että eivät ainakaan sitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä reaaleja lääkisläiset lukevat, kun psyka ja fysiikka on niin harvinainen yhdistelmä, että eivät ainakaan sitä?
kemia, fysiikka ja biologia varmaan yleisimmät kun käsittääkseni niistä on tulee pääsykoetehtävät+ nyt todistusvalinnassa ainakin kemia ja biologia on ollut pakko olla kirjoitettuna
https://www.aamulehti.fi/a/493014d1-89c3-4e46-8b2e-910be0abc716
Lisää kokemuksia siitä kun pänttäämisen jälkeen lyödään kasvoille märkä rätti.
Kyseessä hieman vanhempi hakija, joka valmistuisi opinnoista ehkä parissa vuodessa.
Tämä sama juttu on eri lehdissä, mutta ikävä kyllä maksullisen linkin takana. Haluaisiko joku copypasteta jutun tänne muiden nähtäväksi? Kiinnostaa nämä muiden hakijoiden kokemukset, varsinkin valintakokeisiin päntänneiden.
Mitä veikkaatte, riittääkö 135,6 pistettä tai ainereaalissa psyka L, äikkä L ja pitkä matikka M turkuun, tampereelle, jyväskylään tai joensuuhun? jännittää ihan hirveesti kun just noi lääkiksenkin pisterajat oli niin korkeita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kemia, fysiikka ja biologia varmaan yleisimmät kun käsittääkseni niistä on tulee pääsykoetehtävät+ nyt todistusvalinnassa ainakin kemia ja biologia on ollut pakko olla kirjoitettuna
Kyllä monilla on lisäksi esim psykologia
älyvuodossa ei ollut vielä mitään rajoista.