Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Kyllä nyt tuntuu niinku ois keskisormea näytetty niille, jotka on kirjoittaneet ennen vuotta 2006 :/ Minkä takia Suomessa pitää olla niin ikärasistista ja kaikkirasistista. Tämä on niin ahdas yhteiskunta monin tavoin.
M21v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/4f649ee8-1dd6-4ae7-a392-f02c…
Muistakaa että kyse monin tavoin uskomustieteestä, niinkuin em juttu todistaa. Lääketeollisuus on keksinyt mm adhd:n täysin, jotta voisi tienata rutosti. Tästä on materiaalia aika paljon, eli yrittäkää hiukan uudistaa alaa, älkääkä menkö lääketeollisuuden narreiksi, Suomen käypä-hoito mahdollistaa järkyttävää korruptiota erityisesti psyykenlääkkeitä määräämisessä, vaikka terapia olisi tärkein välinen. Olla ihmiselle ihminen.
Eri asia tutkia alitajuntaa, jungilaisuutta. Päästä sieltä ratkaisukeskeisyyteen, eikä junnata liian kauan lapsuustraumoissa. Se on hyvä tie.
Selvittäkää itsellenne rehellisesti miksi haluatte alalle.
Tässä on muuten tärkeä pointti. Olen lukenut mm. evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan kirjan Masennuksen biologia sekä Aku Kopakkalan Masennus - suuri serotoniinihuijaus, ja ovat kyllä mielenkiintoisia ja mielestäni myös erittäin tärkeitä teoksia. Paljon sellaista asiaa, mitä ei psykologian opintoihin sisälly.
Itse haluaisin ainakin sitten psykologina tuoda esille nimenomaan näitä uudempia ja aidosti tieteeseen perustuvia teorioita ja hoitokeinoja, jotka tähän saakka ovat pysyneet marginaalissa lähinnä lääketeollisuuden ahneuden takia. Onhan se nyt aivan käsittämätöntä ja hyväksymätöntä, että esim. yhä yleisempää masennusta ei hoideta siihen oikeasti tehoavilla keinoilla, jotka hyödyttäisivät koko yhteiskuntaa, vaan sen sijaan psykiatrit vain seuraavat orjallisesti lääketehtaiden luomia käypä-hoito -suosituksia ja antavat pillerit kouraan.
Kuule, kiva että olet idealisti. Todellisuudessa psykologeilla on vain vähän valtaa siihen miten potilaita hoidetaan. Lääkärit näistä päättävät. Ja jos nouset heitä vastaan, voit sanoa heipat urallesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt tuntuu niinku ois keskisormea näytetty niille, jotka on kirjoittaneet ennen vuotta 2006 :/ Minkä takia Suomessa pitää olla niin ikärasistista ja kaikkirasistista. Tämä on niin ahdas yhteiskunta monin tavoin.
Muutoksia tapahtuu aina.
Onkohan Helsinkiin mitään mahdollisuutta päästä ainereaalivalinnalla, jos on psyka L, äikkä L mutta matikka C? :/
Onpa hassua, kuinka yksitoikkosia näkemyksiä täällä on potilaiden ja asiakkaiden hoidoista. Useimmiten etenkin erikoissairaanhoidossa psykologit tekevät vahvaa yhteistyötä psykiatrien kanssa. Itse opiskelen psykaa Joensuussa ja olemme käyneet vierailuilla eri psykologien toimipisteessä ja monesti psykologeilla on vahva paino siihen, miten potilaita hoidetaan. Esim. aikuisneurologian osastolla neuropsykologi ja neurologi tekevät saumatonta yhteistyötä ja suunnittelevat potilaan hoitoa ja kuntoutusta yhdessä. Diagnoosin antamisessa psykologin tutkimuksilla on erittäin suuri merkitys, sillä esim. kognitiota ei pysty kukaan muu ammattilainen tutkimaan samalla mittakaavalla mitä psykologi voi, sillä esim. psykologisiin testeihin psykologeilla vain omistusoikeus.
Hoitovastuu on toki aina lääkärillä ja se voikin olla jopa erittäin huojentavaa psykologin näkökulmasta. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä te oikein tarkoitatte, kun puhutte hoidosta. Onko hoito lääkinnällistä, terapeuttista, vai jotakin muuta? Esim. perheneuvoloissa, jossa on runsaasti töissä psykologeja, mutta ei välttämättä yhtään lääkäriä, kuka on sitten hoidossa vastuussa?
Anyway, onnea teille kokeeseen ja toivottavasti opinnoissa näkemykset psykologin työstä, jos edes voidaan puhua psykologin työstä, sillä se on niin heterogeeninen, laajenevat.
Ja vielä kerran, pääsykoe ei tule eikä pidä mitata psykologin taitoja tai valmiuksia, sen tekevät 5,5 vuoden yliopisto-opinnot.
Onko muilla sellainen olo, että pitäisi huijata amk kokessa, että menestyy? Pelkään, että niin moni muu huijaa ja siksi ei ole mahdollisuutta menestyä ilman huijausta. Esim laskimen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla sellainen olo, että pitäisi huijata amk kokessa, että menestyy? Pelkään, että niin moni muu huijaa ja siksi ei ole mahdollisuutta menestyä ilman huijausta. Esim laskimen käyttö.
Miksi laskimen käyttö olisi huijausta? En ole hakemassa nyt mutta minusta kannattaa käyttää kaikki mahdolliset keinot, koska mitään ei ole kai kiellettykään ainakaan niin että siitä sanktiota seuraisi.
Vierailija kirjoitti:
Huomasittehan, AMK-valintakokeessa on miinuspisteet käytössä?!
Mistä löyty tää tieto kun en ite löydä mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laskimen käyttö olisi huijausta? En ole hakemassa nyt mutta minusta kannattaa käyttää kaikki mahdolliset keinot, koska mitään ei ole kai kiellettykään ainakaan niin että siitä sanktiota seuraisi.
Ja jos korkeakouluille olisi ehdottoman tärkeää ettei kukaan huijaa niin etäkoe ei olisi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apuvälineiden käyttö ei ole ilmeisesti salittua ellei siitä erikseen mainita. Matemaattis-luonnontieteellisessä osiossa on ilmeisesti funktiolaskin kokeen ohjelmassa käytössä mutta muuten ei.
Gallup: Kuinka moni aiemmin kirjoittaneista on käynyt korottamassa yo-arvosanoja? (Ensikertalaisista)
Alapeukku: En ole käynyt/ en ole saanut korotettua.
Yläpeukku: Olen käynyt/ olen saanut korotettua.
Missään ei ainakaan lukenut että ei saisi käyttää omaa laskinta. Virtuaalinen funktiolaskin jaetaan ilmeisesti kokeessa, mutta uskoisin, että omaakin saa käyttää jos se kotoa löytyy. Matemaattisessa osiossa laskut ovat niin helppoja että siihen ei tarvitse edes erikoista laskinta, kun taas matemaattis-luonnontieteellisessä osiossa funktiolaskin on välttämätön. Varautukaa kuitenkin siihen, että toisessa osiossa voidaan testata osaatko laskea ilman laskinta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Helsinkiin mitään mahdollisuutta päästä ainereaalivalinnalla, jos on psyka L, äikkä L mutta matikka C? :/
Uskoisin, että on! Kuitenkin ne, joilla on psyka L, äikkä L ja myös matikka jotain L/E niin todennäköisesti pääsee todistuksella.
Joten meillä (mulla just sama rivi) voi olla pääsy sitten ainereaalissa. Pidetään peukkuja!
Mulla on 139 pistettä ja ainereaalivalintaan LLL(sit ei mitään seuraavassa). Helsinkiin haluaisin. Olenko ihan hoopo, kun olen nyt ostanut fysiikan kirjat ja meinaan varuiksi siihen valmistautua?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 139 pistettä ja ainereaalivalintaan LLL(sit ei mitään seuraavassa). Helsinkiin haluaisin. Olenko ihan hoopo, kun olen nyt ostanut fysiikan kirjat ja meinaan varuiksi siihen valmistautua?
Valitettavasti mahdotonta sanoa. Itsellä about sama saalis, mutta JKL ykkösenä, ja itse jätin kokeet väliin. Korottelemaan sitten lisää,jos ei nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Missään ei ainakaan lukenut että ei saisi käyttää omaa laskinta. Virtuaalinen funktiolaskin jaetaan ilmeisesti kokeessa, mutta uskoisin, että omaakin saa käyttää jos se kotoa löytyy. Matemaattisessa osiossa laskut ovat niin helppoja että siihen ei tarvitse edes erikoista laskinta, kun taas matemaattis-luonnontieteellisessä osiossa funktiolaskin on välttämätön. Varautukaa kuitenkin siihen, että toisessa osiossa voidaan testata osaatko laskea ilman laskinta.
Ohjeissa ei ole ollut tarvetta kieltää laskimen käyttöä, koska se on ollut käytännössä mahdotona. AMK-valintakoe suunniteltiin tilanteeseen, jossa se tehdään valvottuna koululla. Siellä jää kiinni heti, jos naputtelee irrallista laskinta.
Luulen, että etäkokeeseen tulee enemmän tehtäviä kuin normaalisti, jotta aikapaineella saadaan eroja kokelaiden välille. Silloin matemaattinen hahmotuskyky ja laskurutiini auttavat tosi paljon - aivan kuten psykan kokeessa kuuluukin.
Peukut ylös jos aiot käyttää laskinta matemaattisissa osioissa
Vierailija kirjoitti:
mulla sama tunne. Mutta en tarkoita laskimen käyttöä vaan esim. ystäviä, sukulaisia, tuttavia :/ Kelle vaan jolla on läheinen, joka vaikka toimii matikan opettajana tämä on todella hyvä tilaisuus.
Mulla ei ole YHTÄÄN ketään! Mitä minä teen :( Tuntuu, ettei kannata edes osallistua.
Voin yrittää opiskella ne asiat ja palata lukioaan fysiikkaan, mutta en varmasti silti pärjää paremmin, kuin jonku insinöörin poikaystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla sama tunne. Mutta en tarkoita laskimen käyttöä vaan esim. ystäviä, sukulaisia, tuttavia :/ Kelle vaan jolla on läheinen, joka vaikka toimii matikan opettajana tämä on todella hyvä tilaisuus.
Mulla ei ole YHTÄÄN ketään! Mitä minä teen :( Tuntuu, ettei kannata edes osallistua.
Voin yrittää opiskella ne asiat ja palata lukioaan fysiikkaan, mutta en varmasti silti pärjää paremmin, kuin jonku insinöörin poikaystävä.
insinööripoikaystävä