Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Kiva hakea jollain 70:llä pisteellä kun omaa reaalia ei huomioida ollenkaan :/
Kokeeseen sitten vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kategoriaan ne ensikertalaiset kuuluu joiden todistus abcabb?
AMK-koekiintiöön, jossa 48 jatkopaikkaa jaossa.
Eiköstä fysiikan kirjaa käteen.
Miten fysiikka liittyy psykologiaan????
Vierailija kirjoitti:
Mulla psyka L, lyhytmatikka E, Äikkä C(ellei korotu M kun oli rajoilla). Onko joku muu samassa tilanteessa ettei ole mitään tietoa onko mahdollisuutta vai ei? :/ ahistavaa hommaa, ei voi muuta sanoa. Tsemppiä kaikille.!!!
En halua lannistaa tarkoituksella mutta kannattaa valmistautua amk-kokeeseen! Terveisin psykan L ja muut E ja aion tehdä saman. Tsemppiä kaikille minunkin puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Mulla psyka L, lyhytmatikka E, Äikkä C(ellei korotu M kun oli rajoilla). Onko joku muu samassa tilanteessa ettei ole mitään tietoa onko mahdollisuutta vai ei? :/ ahistavaa hommaa, ei voi muuta sanoa. Tsemppiä kaikille.!!!
Ei tällä ikävä kyllä ole mitään mahdollisuutta todistuksella.
Ihan vaan kyselen että saako kukaan mitään ymmärrystä tuosta kokeessa olevasta virtuaalisesta koejärjestelmän laskimesta. Miten ihmeessä sillä saa otettua muistista numeron tai tyhjennettyä muistin? Todella epäselvät ohjeet amklta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kategoriaan ne ensikertalaiset kuuluu joiden todistus abcabb?
AMK-koekiintiöön, jossa 48 jatkopaikkaa jaossa.
Eiköstä fysiikan kirjaa käteen.
Miten fysiikka liittyy psykologiaan????
AMK-valintakokeen kautta.
Ja saahan siitä reaalinakin eniten pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyyksiä hieman laskeskelin ja yksinkertaistetusti niin, että huomioin Helsinkiin hakijoiksi kaikki sinne hakeneet pohtimatta yhteishakua muuten ja kuinka moni haki kaikkiin ja kuka ensikertaa jne.
Hakijoita siis 3241 ja paikkoja 50, joista todistusvalinta 35, ainereaali 11 ja valintakoe 4
Todennäköisyys päästä:
* Todistusvalinta 0,01%
* Ainereaali 0,0034%
* Valintakoe 0,0012%Eli todistusvalinnassa jokaista yhtä jaettavaa paikkaa kohti on 92 hakijaa. Ainevalinnassa 291 hakijaa ja valintakokeessa 799 hakijaa.
Mutta anyway: koko maassa 233 hakijaa saa tänäkin vuonna opintopolkuun viestin: Sinut ON hyväksytty psykologian opiskelijaksi. Nyt vaan yrittämään omien voimien mukaan tai sitten katse ensi vuoteen.
Olet nyt sekoittanut desimaalit ja prosenttiluvut. Oikeasti todennäköisyys on seuraava:
- Todistusvalinta: 35/3241 = 0,01 eli 1%
- Ainereaali: 11/3241 = 0,003 eli 0,3%
- Valintakoe: 4/3241 = 0,001 eli 0,1%
Pienet mahdollisuudet nuo toki on joka tapauksessa, mutta suuremmat kuin laskemasi.
Eikun todennäköisyys on tasan puoli: pääsee tai ei pääse! ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyyksiä hieman laskeskelin ja yksinkertaistetusti niin, että huomioin Helsinkiin hakijoiksi kaikki sinne hakeneet pohtimatta yhteishakua muuten ja kuinka moni haki kaikkiin ja kuka ensikertaa jne.
Hakijoita siis 3241 ja paikkoja 50, joista todistusvalinta 35, ainereaali 11 ja valintakoe 4
Todennäköisyys päästä:
* Todistusvalinta 0,01%
* Ainereaali 0,0034%
* Valintakoe 0,0012%Eli todistusvalinnassa jokaista yhtä jaettavaa paikkaa kohti on 92 hakijaa. Ainevalinnassa 291 hakijaa ja valintakokeessa 799 hakijaa.
Mutta anyway: koko maassa 233 hakijaa saa tänäkin vuonna opintopolkuun viestin: Sinut ON hyväksytty psykologian opiskelijaksi. Nyt vaan yrittämään omien voimien mukaan tai sitten katse ensi vuoteen.
Olet nyt sekoittanut desimaalit ja prosenttiluvut. Oikeasti todennäköisyys on seuraava:
Pienet mahdollisuudet nuo toki on joka tapauksessa, mutta suuremmat kuin laskemasi.
Nämäkään eivät ole täsmälleen oikein. Ainereaalin ja valintakokeen perusjoukosta pienenee pois ylemmät joukot, mutta vain jos ovat päässeet ylimpään toiveeseensa. Lisäksi voisi hifistellä ja katsoa ketkä edes ovat hakukelpoisia todistusvalinnassa, kun ei-ylioppilaat eivät ole. Ja pääsykokeeseen ei missään tapauksessa osallistu kaikki. Vaikea edes arvioida onko osallistujia enemmän vai vähemmän kuin normaalisti. Ennakkomateriaalin täysi poistuminen lisää osallistumishalukkuutta, mutta käytännössä ennakkona onkin fykea, joka taas laskee todennäköisyyttä.
Mutta ei se niin just ole. Pieni mahis on päästä ja joka tapauksessa jotkut kokeellakin pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys päästä:
* Todistusvalinta 0,01%
* Ainereaali 0,0034%
Voi apua 😂
Miten mä nyt noi hiton % merkit tonne menin tunkemaan. Kiitos korjauksesta 😌
No, koejengi, miltä tasolta lähdette kisaan fysiikan osaamisen kanssa?
Ylös - lukion fysiikka vielä (melko) tuoreena mielessä
Alas - lähden käytännössä nollasta eli fysiikka ei ole luettu tai siitä on yli 10 vuotta aikaa
Itse kuulun siihen porukkaan, joka panostaa melkein pelkästään fysiikkaan seuraavan kuukauden ajan, välillä naureskellen ja välillä itkien, ei todellakaan ole hallussa valmiiksi.
Saa nähdä riittääkö 135p todistusvalinnasta, tai vaihtoehtoisesti LEL- rivi aineareaalivalinnassa. Mahdoton ennustaa, luulen nimittäin, että molemmillat tavoilla olen juurikin niillä sisäänpääsynrajoilla. Jyväskylä tai Joensuu tosiaan tavoitteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys päästä:
* Todistusvalinta 0,01%
* Ainereaali 0,0034%
Nämäkään eivät ole täsmälleen oikein. Ainereaalin ja valintakokeen perusjoukosta pienenee pois ylemmät joukot, mutta vain jos ovat päässeet ylimpään toiveeseensa. Lisäksi voisi hifistellä ja katsoa ketkä edes ovat hakukelpoisia todistusvalinnassa, kun ei-ylioppilaat eivät ole. Ja pääsykokeeseen ei missään tapauksessa osallistu kaikki. Vaikea edes arvioida onko osallistujia enemmän vai vähemmän kuin normaalisti. Ennakkomateriaalin täysi poistuminen lisää osallistumishalukkuutta, mutta käytännössä ennakkona onkin fykea, joka taas laskee todennäköisyyttä.
Mutta ei se niin just ole. Pieni mahis on päästä ja joka tapauksessa jotkut kokeellakin pääsevät.
kuka tekee ainereaalin, kandit ja maisterit vai? Etänä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vanhasta reaalista pitäisi nyt saada pisteitä ainakin psykan ja yhden toisen aineen osalta. Muuten on täysin toivotanta kilpailla paikoista. Itse saisin n. 26 pistettä enemmän, jos nämä laskettaisiin.
Mutta ei saa.
Oletko varma? Sain vähän eri käsityksen ainakin Åbo Akademin neuvojalta.
Olen varma.
Oletko kysynyt jostain?
Olen lukenut kriteerit. Aivan selvä asia.
Ne kriteerit oli tehty täysin eri tilanteessa.
Tämän kevään valintakriteerit.
Löytyykö jostain linkki todistusten pisteytykseen joka on määritelty näiden korona-muutosten jälkeen? Jos löytyy, niin laita kiitos tännekin.
Todistuspisteytys ei muuttunut.
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/hakemine…
Tosta voisi kyllä jo valittaakin. Se vanha reaali pitäisi voida sitten kompensoida esim. toisella kielellä tai jotain.
ei oteta vanhaa reaalia huomioon
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä riittääkö 135p todistusvalinnasta, tai vaihtoehtoisesti LEL- rivi aineareaalivalinnassa. Mahdoton ennustaa, luulen nimittäin, että molemmillat tavoilla olen juurikin niillä sisäänpääsynrajoilla. Jyväskylä tai Joensuu tosiaan tavoitteena.
Tämähän se on hankalaa kun nyt ei voi muuta kuin spekuloida. Kuitenkin luulisin että riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisit normaalitilanteessakin päässyt suoraan Jyväskyläänkin. Nyt pääset ainakin!
missäköhän vaiheessa opintopolussa näkyy sijoittumiset todistusvalinnassa? Yleensähän siellä alkaa näkyä pääsykokeen jälkeen jossain vaiheessa, miten ihmiset sijoittuu ja monennellako sijalla on.
En muista peruskoulun fysiikastakaan mitään, tekis mieli itkeä