Miksi nainen saa olla elättinä vuosikausia, mutta mieheltä ei kestetä edes kuukauden työttömyyttä?
Ihmettelen suuresti raivoa, jolla vannoutuneet kotiäiditkin suhtautuvat tilanteisiin, jossa mies on väliaikaisesti poissa tienaamasta, esim. työttömyys. Mies haukutaan heti luuseriksi, kehotetaan eroamaan välittömästi ja hoetaan, kuinka miehellä ei ole oikeutta elää vaimonsa siivellä, vaan töitä pitää tehdä koko ajan hampaa irvessä.
Mutta annas olla tilanne toisinpäin: naisella on oikeus jäädä kotiin " hoitamaan lapsia" vaikka kymmeneksi vuodeksi, miehen kanssa ei asiasta välttämättä edes neuvotella vaan ilmoitetaan. Ja eihän nainen ole elätti koskaan, vaan " meillä on yhteiset rahat" . Joopa joo, yhteiset tasan niin kauan kun mies on se joka tienaa. Ja jos mies kehtaa patistaa vaimoa töihin, on hän sika joka ei arvosta naisen kotona tekemää arvokasta työtä.
Tällaisia ovat nykyajan naiset, nämä tasa-arvon kukkaset.
Kommentit (64)
Vierailija:
ymmärrä miksi ihmiset, jotka hoitavat lapsiaan kotona oikeista motiiveista, tästä syyllistyvät. Eikä tässä mielestäni ole kyse mistään laista, vaan moraalisista valinnoista.Keskeinen kysymys mielestäni on, että onko meidän yhteiskunnassa naisten hyväksyttävämpää jäädä kotiin, syystä tai tosesta, ja jättää perheen elättäminen miehen vastuulle. Tai toisaalta myöskin, että onko parisuhteita, joissa nainen katsoo oikeudekseen jäädä vanhempainloman jälkeen pitkäksi aikaa kotiin ja olettaa, että juuri mies on se, joka käy töissä, eikä toisinpäin. Kuinka moni mies suostuu siihen aidosti ja kuinka moni vastahakoisesti.
Kenenkään ei tarvitse/kannata vetää tästä pohdiskelusta hernettä nenäänsä, sillä jos asiat on asia on aidosti yhdessä päätetty, eikä vain naisen omassa mielessä, niin asiahan on silloin bueno.
Kiitos, juuri tätä yritin avauksella hakea mutta en osannut noin hyvin selittää. Ihmettelinkin, miksi niin moni otti herneen nenään kun ketään ei ollut tarkoitus syyllistää. Ap
Lukaisepas uudelleen kirjoitukseni ja hengähdä syvään niin ehkä kykenet keskusteluun missä ei tarvitse hyökätä eikä vahdota. Muuten tämä on aivan hedelmätöntä.
Eli en olekaan väittänyt etteikö myös naiselle olisi elatusvelvollisuus mitä tulee mieheensä vaan päinvastoin. Lue tekstit sellaisina kuin ne on kirjoitettu äläkä näe rivien väleissä joutavaa diibadaabaa kiitos.
Ja mitä verotukseen tulee niin on se nyt hieman eri asia ansaita vaikkapa 2000e/kk bruttona kuin 3500e/kk. Vaikka maassamme onkin progressiivinen verotus. Tuon suuremman palkan turvin sitä lasta on mahdollista jopa suht kivutta hoidella kotona vaikkapa 2v, sen sijaan tuolla 2000e bruttokkpalkalla se olisi suhteellisen tiukkaa ellei jopa mahdotonta. Riippuu tietty pitkälti myös muista menoista mutta esimerkiksi meillä ei makseltaisi asuntolainaa, autoa (pakollinen), ruokia, apteekkikuluja kuukausittain, vaatteita, vakuutuksia etc minun n.2000e/kk bruttoliksallani.
MUTTA kaikki mitä minäkin saan menee nimenomaan yhteiseen hyvään ja elämiseen, ei omaan humputteluuni tms.
Ja kuten sanoin niin olin kai naiivi kun oletin että nämä asiat ovat puolisoiden yhteisiä päätöksiä, toisaalta sinä kuulostat itsekin sellaiselta jyrältä joka päättäisi asiat yksin miehen mielipiteitä kyselemättä...
-äitix2-
ei haluiaisi töihin vaan haluaisi vaan lusmuilla.
Mikä siinä on niin kamalaa jos mies ns " elättää" perhettään vuoden-3? varsinkin jos se on siis yhteinen päätös niinkuin sen tulisikin olla.
Tämän yhteiskunnan rakennekin on sellainen että se on suurimmissa osissa juuri äiti joka jää kotiin ja niinhän sen kuuluukin olla ainakin lapsen 1.elinvuoden ajan. Tuostakin joku voi hypätä silmille mutta äiti on äiti, äiti on jo ravinto-opillisestikin lapsessaan enemmän kiinni kuin isä, biologiaa ei kummempaa.
Haiskahtaa siltä että siinä tasa-arvossa ja sen tavoittelussa mennään jo hieman liian pitkälle ja vedetään herneitä nenään ihan luonnollisistakin asioista.
-äitix2-
Vai osaisitteko kuvitella keskustelun isien palstalla: pitäisikö heittää akka pihalle kun se on ollut puoli vuotta työttömänä? En minä rupea aikuista ihmistä elättämään. No, minun autolla sen ei tarvi ainakaan ajaa ja käyköön vanhemmillaan syömässä, minä olen itse työni hedelmät ansainnut.
- kun äiti on kotona, hän tekee kotityöt ja hoitaa lapset
- kun isä on kotona, hän tosiaan ON. Pelailee, surffailee, makaa ja tappaa aikaansa. Ei tee kotitöitä, ei ole lasten kanssa.
Siksi.
ja huom., yleensä, ei aina.
Mulla ei nimittäin juuri ole täällä av:lla ainakaan pistänyt silmään mainitsemanne kauhea akkalauma, joka on heittämässä miehiään pihalle kuukauden työttömyyden jälkeen. Ap:n kannattaa myös muistaa, että jotkut vastaa JSSAP refleksinä melkein kaikkeen. :)
Vierailija:
Mikä siinä on niin kamalaa jos mies ns " elättää" perhettään vuoden-3? varsinkin jos se on siis yhteinen päätös niinkuin sen tulisikin olla.Haiskahtaa siltä että siinä tasa-arvossa ja sen tavoittelussa mennään jo hieman liian pitkälle ja vedetään herneitä nenään ihan luonnollisistakin asioista.
Ei kukaan ole väittänyt että siinä olisi jotain pahaa, että mies elättää. Nyt kysyttiin sitä, miksi on niin kamalaa jos tilanne olisi toisinpäin eli nainen elättäjänä. Onhan näissä keskusteluissa nähty, kuinka moni on heittämässä miestä pihalle väliaikaisen työttömyyden takia, hoetaan kuinka aikuista miestä ei kenenkään järkevän naisen tulisi suostua elättämään ja ukko on luuseripaska, jos ei kanna rahaa kotiin siinä tahdissa kun nainen vaatii.
Minusta noissa jutuissa on hienoinen ristiriita, kun samaan aikaan naiset itse ovat kotona, perhe elätetään miehen palkalla ja osataan hienosti laukoa kliseitä perheen yhteisistä rahoista ja yhteisistä päätöksistä.
ei vuosisatojen aikaisia ajattelutapoja noin vain murreta. Yhä myös monissa maissa miehet katsovat kunnia-asiakseen sen, että pystyvät elättäämään perheensä.
Nyt täytyy kyllä nauraa. Nykypäivän kotiäidit viettävät tuntikausia netissä ja vaativat miestä työpäivän jälkeen tekemään puolet kotitöistä.
Vierailija:
Yhä myös monissa maissa miehet katsovat kunnia-asiakseen sen, että pystyvät elättäämään perheensä.
Ja monissa naissa naiset katsovat kunnia-asiakseen, että miehiä ei vaivata lastenhoidolla tai kotitöillä, vaan nainen keskittyy miehen tyytyväisenä pitämiseen, hyvän ruoan laittamiseen ja rakastelutaitojen hiomiseen.
Tälläkö perusteella tätä pitäisi vaatia Suomen naisilta?
talous suistuisi nopeasti kaaokseen, kun mies ei saisi pyykkiään pestyä paitsi viedessään ne äidilleen, ei siivoaisi, ei ostaisi uusia vaatteita ennen kuin edelliset hajoaisivat päälle, söisi joka päivä kylmää pizzaa suoraan laatikosta, tiskaisi sitten, kun kupit kasvaa karvaa... Ja tätä elämäntyyliä on kyllä nähty niissä tapauksissa, joissa vaimo on tosiaan lähtenyt.
Minä taas en tunne juurikaan miehiä, jotka eivät osaisi pestä pyykkiä tai laittaa ruokaa. Itse asiassa moni tekee em. asioita jopa sitä kotiäitinä olevaa vaimoaan paremmin.
Nimittäin puolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden.
Kun nainen jää mammalomalle, hoitaa hän automaattisesti lapset, kodinhoidon, kaupassakäynnin, ruoanlaiton ym.
Harva mies työttömänä tekee saman....kyllä se useimmin on se työssäkäyvä äiti, joka silloinkin kantaa päävastuun lapsista ja kodinhoidosta.
Ja on todella eri asia lorviiko työttömänä kotona vai hakeeko aktiivisesti töitä.
Perheen elättäminen kuuluu miehelle.
jotka huolehtivat lapsista ja kodista tasavertaisesti meidän naisten kanssa. Mutta jos nämä samat miehet joutuvat elämään hetkenkin omillaan, vaipuvat saman tien luolamiesten tasolle! :) Mä oon aikoinani ollut paljon reissuhommissa, ja tiedän mieheni eläneen viikkoja kylmällä pitsalla ja kahvilla. Yksikin kerta meille oli ilmestynyt uudet verhot poissaoloaikanani, lakanakaapista! Sellaiset ihanat tummansiniset. :) Mies selitti, että oli liian valoisaa.
Kun tähän hyvin tyypilliseen miehiseen käyttäytymiseen lisätään masennus siitä, että vaimo oikeasti pakkaisi kimpsunsa ja lähtisi, eikä miehellä olisi toivoakaan saada hellyyttä ja läheisyyttä pitkiin aikoihin (luonnollisesti avioliitto on lihottanut esimerkkimme miestä, eikä hän ole enää mikään nuori karju, jota naiset piirittäisi), mies vaipuisi apatiaan. Usko pois. :)
Tasa-arvon kukkaset.. Vai miten se meni??
Koskaan ei voi nainen elättää.. Meinaako tämä sitä että olisit kotona? Että tekisit siivoomiset, ruoat, hoitaisit lapset, pyykit? Vai meinaatko että olisit kotona, nainen tekisi työt JA kotihommat (lue: naistenhommat kuten kasi meinas)?
Kyllä mulle tasa-arvon kukkasena sopis että mies hoitaisi lapsia ja taloa kun minä hankkisin MEIDÄN rahat. Mutta en sitä että olis ollu kuukauden työttömänä -hakematta työtä, makaamalla, ei tekis kotitöitä, ryyppäisi ja rellestäisi. En minäkään niin kotiäitinä tee, ei tekisi mies niin koti-isänä myöskään. Sellasta tekevän miehen saakin kyllä haukkua!
Ei se ole parisuhdetta jos toinen päättää että kumpi on kotona ja miten pitkään. Ei toiselle voi vaan ilmoittaa että olen nyt seuraavan 10 vuotta kotona. Vaan siitä keskustellaan ja sovitaan. Se, että mies jää työttömäksi ja ilmoittaa vaimolle että nyt menet töihin ei ole myöskään tasa-arvoa. Se on komentelua!
Vierailija:
Kun nainen jää mammalomalle, hoitaa hän automaattisesti lapset, kodinhoidon, kaupassakäynnin, ruoanlaiton ym.
Harva mies työttömänä tekee saman....kyllä se useimmin on se työssäkäyvä äiti, joka silloinkin kantaa päävastuun lapsista ja kodinhoidosta.
Ja on todella eri asia lorviiko työttömänä kotona vai hakeeko aktiivisesti töitä.Perheen elättäminen kuuluu miehelle.
Eiköhän kuitenkin suurin osa ihmisistä ahdistu moisesta elämästä, se kun ei pitemmän päälle ole lomaa...itse olen todella onnellinen nyt kun olen taas töissä kotiäitivuosien jälkeen. Pääseehän töissä helpommallakin jos se on se mitä tavoitellaan!