Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maistraatti häät on itsekkäät

Vierailija
26.06.2019 |

Tyttäreni meni maistraatissa vihille. Kiva selittää isomummulle ja muulle suvulle, että häitä ei nyt sitten tulekaan. Minusta tuo on aika itsekästä. Häät ja muut vastaavat ilon juhlat ovat niitä hetkiä, jotka lämmittävät mieltä aina vanhuusvuosille asti. Maistraatti häät varastavat nuo muistot muilta, koska ei viitsitty nähdä vaivaa kunnon häihin. Ei tarvitse olla mitkään ökyhäät, ihan perus riittää, ne muistot ovat kuitenkin tärkeintä.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kummankaan suku edes tiedä että ollaan oltu naimisissa 7-vuotta, maistraatissa mentiin. Siinähän mummot pohtii että koska on häät. :D

Mitä iloa tuollaisesta pimittämisestä on? Me ei pidetty hääjuhlia, mutta kerrottiin kyllä avoimesti naimisiin menosta. 

Koska se on meidän kahden välinen asia eikä kuulu kenellekkään. :)

En pystyisi tuollaista tietoa pimittämään läheisiltä. Iloiset uutiset haluaa jakaa tärkeiden ihmisten kesken. 

Meillä naimisiin meno oli vain lakiteknisistä syistä, siihen ei liity muita asioita. Miksi toisimme asiaa esille joka ei ole meille mitenkään erityisen tärkeä? Yhtä paljon minua kiinnostaa kuulla että onko isäni ostanut uudet kesärenkaat autoonsa vai ei. Onneksi ei tosin tuollaisista jaksa ilmoittaa. :D

Mutta jos mummot kysyy aiotteko mennä naimisiin, niin valehteletteko sitten vai kerrotte totuuden?

Tuollaista ei ole vielä kysytty, ainoastaan "koskas niitä häitä tanssitaan". Vastaamme että emme tiedä.

Vierailija
82/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on ihan perseestä, pidetään ne ihan missä hyvänsä!

Voihan sitä ryypätä ja rellestää suvun kesken muutenkin. Avioliitot purkaantuvat joka tapauksessa kun mies viimein kyrpiintyy kirkuviin pentuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hääparin pitäisi saada päätää itse, millaiset häät järjestävät, tai järjestävätkö ollenkaan.

Veljeni valitsi mennä naimisiin maistraatissa. Hän piti sitten pienimuotoiset hääjuhlat perheen kesken. Tilaisuus oli mukava ja siitä jäi hyvä mieli kaikille. Mutta siellä oli sitten vain ydinperhe ja tärkeimmät kaverit. Isot sukujuhlat olisivat olleet mukavat, mutta he päättivät itse ja kyse on kuitenkin heidän liitostaan, eikä sukulaisten.

Eikö siinäkin ole itsekkyyttä, että vaatii suuria sukujuhlia? NIiden järjestäminen on työlästä, aikaavievää ja kallista. Ei pariskutnta sukulaisten takia naimisiin mene. Sukulaiset nyt eivät vaan ole yhtä läheisiä kuin joskus 50-luvulla, kun kaikki asuivat samassa pitäjässä. Nykyihmisille ystävät ovat tärkeämpiä kuin sukulaiset.

Kivat sulle että pääsit veljesi hääjuhlaan. Minustakin olisi kiva päästä osallistumaan läheisimpien tärkeisiin päiviin, ne ovat mukavia. Harmi että oma sisarukseni ei kutsunut edes kahville. "Salaa" kävivät miehensä kanssa maistraatissa ja ilmoittivat sitten jälkikäteen että naimisissa ollaan.

Omapa on asiansa. Eipähän tarvinnut ostaa lahjaa kun ei juhliakaan ollut.

Vierailija
84/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon pitää nähdä häitä ennen kuin pääsee hautaansa niin eikö se ole itsekästä? Muorin pitää nähdä erinomaisten geeniensä jatkuvan. Vanha jäärä vahtii niin että tutisee keinutuolissaan jos ei häitä näe. 

Vierailija
85/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä joskus pääsen naimisiin. Menen maistraatissa. Kahdestaan miehen kanssa. Todistajat talon puolesta. Juhlia ei pidetä. Jonnekkin reissuun voitais ehkä lähteä.

Minä en juhlia kaipaa. En halua olla keskipisteenä. Naimisiin haluan syvällisen sitoumuksen vuoksi.

Näin me teimme. Veimme lapset (kaikki yhteisiä) kouluun ja menimme maistraattiin vihittäviksi.

Kaunis muisto jäi meille.

Vierailija
86/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole muuten koskaan nähnyt yhdenkään "maistraattipariskunnan" kestävän muutamaa vuotta kauempaa. Jos ei edes häihin viitsitä panostaa, niin ei kyllä sitten muuhunkaan suhteessa.

Terv. Vaimo, Äiti ja Uskovainen

Tässä on sellainen rouva, joka on vihitty Helsingin maistraatissa. Oli isot hääjuhlat. Naimisissa olimme kunnes kuolema meidät erotti.

Vierailija
87/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naimisiinmenon pitäisi olla mitään muuta kuin itsekästä? 

Vierailija
88/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä joskus pääsen naimisiin. Menen maistraatissa. Kahdestaan miehen kanssa. Todistajat talon puolesta. Juhlia ei pidetä. Jonnekkin reissuun voitais ehkä lähteä.

Minä en juhlia kaipaa. En halua olla keskipisteenä. Naimisiin haluan syvällisen sitoumuksen vuoksi.

Sinullekin voisi tehdä hyvää kohdata sosiaaliset pelkosi huomion keskipisteenä olemisesta, ainaisen pakenemisen sijaan. Tuo ei ole hyvä syy riistää suvultasi juhlien iloa.

No minä en ainakaan aio pilata omaa hääpäivääni sen kohtaamiseen niiden ihmisen keskellä joista en pidä.

T. Toinen jota ei kiinnosta olla juhlien keskipiste.

Joo, ja vielä maksaa siitä. Kyllä sukuhääjuhlaan pukuineen, ruokineen ja tilavuokrineen varmasti vähintään pari tonnia uppoaa vaikka kuinka menisi pienellä budjetilla.

Vierailija
89/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sen, että mennään vihille vain kahden todistajan läsnäollessa, eikä pidetä juhlia, mutta sitä en ymmärrä, että kuitenkin osallistutaan toisten juhliin. Juhlien järjestäminen on aina kallista ja on kohtuutonta, että toiset ovat aina maksajan roolissa ja toiset vain lokkeilevat.

No jättäkää nämä parit sitten kutsumatta, jos ottaa päähän. Problem solved!

Vierailija
90/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sen, että mennään vihille vain kahden todistajan läsnäollessa, eikä pidetä juhlia, mutta sitä en ymmärrä, että kuitenkin osallistutaan toisten juhliin. Juhlien järjestäminen on aina kallista ja on kohtuutonta, että toiset ovat aina maksajan roolissa ja toiset vain lokkeilevat.

No nyt meni kyllä kummalliseksi! Tarkoitatko, että joku joka ei ole itse juhlistanut häitään, menisi kutsumatta toisten häihin? Vai että hän menee kutsuttuna häihin, mutta pitäisi älytä olla menemättä? 

Juuri sitä, että pitäisi älytä olla menemättä. Esim. eräs lähisukulainen ei ole koskaan halunnut maksaa mitään juhliaan, on kyse sitten häistä, syntymäpäiväjuhlista tai mistä tahansa vastaavista isoista juhlista, mutta tulee kyllä mielellään syömään toisten juhliin. Kukaan ei toivoisi häntä paikalle, mutta kutsumattakaan ei kehtaa jättää sen verran läheisestä sukulaisesta on kyse.

Sinun ei kannata järjestää isoja juhlia, jos et järjestä niitä itsellesi juhlista ja niiden järjestelystä nauttien. Kieltämättä tulee olo, että et nauti, kun olet katkera sukulaisille, jotka eivät uhraudu juhlia järjestämään "vastapalveluksena".

Minä en järjestä juhlia, mutta olen aika varma, että paras ystäväni loukkaantuisi, jos en menisi juhlimaan hänen syntymäpäiviään tai jos olisin kieltäytynyt kunniatehtävästä hänen kaasonaan. Mielellään otinkin tuon tehtävän vastaan.

Vierailija
91/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen näkemys. Itse kerroin vanhemmilleni jälkikäteen, että meidät muutes vihittiin maistraatissa viime perjantaina. Mielestäni he olivat vain helpottuneita, että ei tarvinnut ruveta hösläämään mitään. Häälahjaksi saatiin heiltä parin kuukauden päästä rahat vauvan vaunuihin (pyytämättä siis, olisi ne itsekin kyetty ostamaan, mutta arvostin elettä).

Vierailija
92/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Loukkaantuisin, jos tyttäreni menisi naimisiin kertomatta minulle. Kyllä mä haluaisin nauttia lapseni onnesta ja juhlia sitä.

Tyttären onnestako ei voi nauttia kuin yhtenä päivänä elämästä?

Onpa suppeeta ajattelua.

Vierailija
93/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hääparin pitäisi saada päätää itse, millaiset häät järjestävät, tai järjestävätkö ollenkaan.

Veljeni valitsi mennä naimisiin maistraatissa. Hän piti sitten pienimuotoiset hääjuhlat perheen kesken. Tilaisuus oli mukava ja siitä jäi hyvä mieli kaikille. Mutta siellä oli sitten vain ydinperhe ja tärkeimmät kaverit. Isot sukujuhlat olisivat olleet mukavat, mutta he päättivät itse ja kyse on kuitenkin heidän liitostaan, eikä sukulaisten.

Eikö siinäkin ole itsekkyyttä, että vaatii suuria sukujuhlia? NIiden järjestäminen on työlästä, aikaavievää ja kallista. Ei pariskutnta sukulaisten takia naimisiin mene. Sukulaiset nyt eivät vaan ole yhtä läheisiä kuin joskus 50-luvulla, kun kaikki asuivat samassa pitäjässä. Nykyihmisille ystävät ovat tärkeämpiä kuin sukulaiset.

Kivat sulle että pääsit veljesi hääjuhlaan. Minustakin olisi kiva päästä osallistumaan läheisimpien tärkeisiin päiviin, ne ovat mukavia. Harmi että oma sisarukseni ei kutsunut edes kahville. "Salaa" kävivät miehensä kanssa maistraatissa ja ilmoittivat sitten jälkikäteen että naimisissa ollaan.

Omapa on asiansa. Eipähän tarvinnut ostaa lahjaa kun ei juhliakaan ollut.

Luulit näpäyttäväsi siskoasi, kun et ostanut heille häälahjaa. Unohdit kuitenkin sen, että siskosi tuskin edes odotti lahjoja keltään, koska mitään juhliakaan eivät pitäneet. 

Vierailija
94/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät ovat yliarvostettuja. Pienet omannäköiset häät ja muutama läheinen läsnä on mielestäni hyvä ratkaisu. Hyvä avoliittokin  voi kestää kunnes kuolema erottaa. Raha- ja omaisuusasiat voi hoitaa sopimuksilla. Yleisempää on nykyaikana, että täytyy sille isomummulle sitten selostaa,  miksi pariskunta erosi muutaman vuoden kuluttua. Naimisiin mennään liian heppoisin perustein.

Vierailija
95/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan sä järjestää syömingit tms. koko suvulle ja kutsua nuoren parin mukaan. Siinä teette yhteisiä muistoja, yhdessä.. Ettekä niinkään vikisis seläntakana omasta lapsesta.

Näin mun äiti toimi, kun sisko "karkas" vihille ja mummot jäi ilman hääjuhlaa. Olivat tyytyväisiä jälkikäteen järjestetystä ruokailusta, että saivat jotenkin juhlistaa uutta liittoa ja saivat antaa kirjekuoria. Se oli kiva tilaisuus ja hemmetikseen rennosti otettiin kaikki. Ei pönötystä.

Kannattaa sitten ottaa huomioon, että jos pari ei halua mitään kahvitteluja/syöminkejä/juhlia niin eivät välttämättä ilahdu kun joku yrittää sellaiseen pakottaa "koska MINÄ haluan niin MINÄ järjestin".

Tietenkin juu. Ei ketään saa pakottaa.

Eikä ollut mitään MINÄ haluan juttuja äidiltä. Äiti kysy ensin, että olisko ok jos jotain hän järkkäis, että loppuis mummeleiden narina. Sisko miehineen olivat mielissään. Meitä oli yhteensä 10 ihmistä paikalla päivällisellä. Äiti myös vannotutti mummot, ettei "karkaamisesta" puhuta mitään, ei syyllistetä jne. Vaan rennosti ollaan yhdessä nuorten kanssa.

Tämäkään malli sovi ei kaikille. :D

Vierailija
96/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta pakko myöntää, että kun oma veljeni meni naimisiin salaa maistraatissa ja eivät edes kutsuneet omaa perhettä viettämään juhlapäivää (esim. omakustanneravintola tai kotona grillailua, kakkukahvit, mitä tahansa yhdessä juhlimista) niin ei tee myöskään mieli kutsua heitä omiin häihini. He eivät halunneet juhlia omia häitään meidän kanssa, miksi mekään haluaisimme heidän kanssa? Eikä heitä varmaan kiinnosta hääjuhlat kun eivät itsekään mitenkään juhlineet.

Vähän kuin nyt juhlien järjestäminen ylipäätänsä. Joku ehkä tykkää aina järjestää juhlia muille koska se järjestäminen on hänestä kivaa. Mutta minusta olisi tylsää jos olisin aina itse se joka kutsuu porukan kasaan juhlimaan enkä saisi koskaan itse mennä nauttimaan juhlista vieraan roolissa. Porukalla juhliminen on kuitenkin kivaa. Onneksi omat ystävät järjestävät myös pieniä juhlia silloin tällöin, ei aina tarvitse itse olla se järjestäjä jos haluaa juhlat.

Ehkä parempi niin, että jätät veljesi kutsumatta. Sä olet rasittava vastavuoroisuus ihminen, etkä näe muuta kuin sun oman napas. Puistattavaa.

Vierailija
97/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin maistraatissa naimisiin 10 vuotta sitten. Ei juhlia. Ihan vaan siksi, että meidän suvut olivat alkoholisoituneita ja tappelevat kaikesta keskenään ja vastakkain. Varsinainen WT Romea ja Julia. ;)

Nyt on pöly laskeutunut, osa kuollut. Me pidetään tänä vuonna 10 v juhlat. Tosin osa luulee tulevansa meidän häihin, kun eivät suostu uskomaan, että ollaan jo naimisissa (kun ei häitäkään ole ollut). Kyllähän se siinä kutsussa luki, mutta joo... Kyllähän me ollaan jo rapsuteltu päitämme, että oliko nää kemut sittenkin suuri virhe.

Nyt ollaan ite ainakin lungimpia, että sillä mennään.

Vierailija
98/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me olemme parisuhteemme osalta estottoman itsekkäitä. Ei paljon sukulaisten toiveet kiinnostaneet.

Vierailija
99/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ olet päättänyt järjestää juhlat, SINÄ olet valinnut juhliin hassattavan rahamäärän, SINÄ olet kutsunut "lokkeilijan" paikalle. Juhlien vastine ei ole mitkään vastapuolen järjestämät juhlat, vaan se, että hän tulee paikalle ja kenties tuo lahjan/muistamisen mukanaan tai jotenkin vuorovaikutuksellaan ilahduttaa juhlittavaa/muita juhlijoita juhlissa.

Olin kerran sellaisissa häissä ja polttareissa, joissa morsian oli idiootti ja puheli juttuja kuten "alle sadan euron lahjan kanssa on edes turha tulla paikalle kun on mennyt vähintään niin paljon rahaa per vieras häiden järjestämiseen". Nounou. Ei se noin mene. Järkyttävän vähä-älyistä ajattelua. Juhlien järjestäjät itse ovat halunneet ja valinneet juhlat järjestää ja on turha odottaa, että vieraat sitten haluavat tai kykenevät samanlaiseen rahalliseen panostukseen. Älkää olko tyhmiä ihmiset. Jos ette halua jotain henkilöä juhliinne, älkää kutsuko. Jos katkeroidutte, jos ette saa tarpeeksi arvokasta lahjaa/kutsua vieraittenne juhliin, älkää edes järjestäkö juhlia itse. Kiitos.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt meni kyllä kummalliseksi! Tarkoitatko, että joku joka ei ole itse juhlistanut häitään, menisi kutsumatta toisten häihin? Vai että hän menee kutsuttuna häihin, mutta pitäisi älytä olla menemättä? 

Juuri sitä, että pitäisi älytä olla menemättä. Esim. eräs lähisukulainen ei ole koskaan halunnut maksaa mitään juhliaan, on kyse sitten häistä, syntymäpäiväjuhlista tai mistä tahansa vastaavista isoista juhlista, mutta tulee kyllä mielellään syömään toisten juhliin. Kukaan ei toivoisi häntä paikalle, mutta kutsumattakaan ei kehtaa jättää sen verran läheisestä sukulaisesta on kyse.

Vierailija
100/103 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin pitää hääjuhlat jos sinä maksat! Minä en tuhlaa omaisuuttani yhen päivän takia 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan