Maistraatti häät on itsekkäät
Tyttäreni meni maistraatissa vihille. Kiva selittää isomummulle ja muulle suvulle, että häitä ei nyt sitten tulekaan. Minusta tuo on aika itsekästä. Häät ja muut vastaavat ilon juhlat ovat niitä hetkiä, jotka lämmittävät mieltä aina vanhuusvuosille asti. Maistraatti häät varastavat nuo muistot muilta, koska ei viitsitty nähdä vaivaa kunnon häihin. Ei tarvitse olla mitkään ökyhäät, ihan perus riittää, ne muistot ovat kuitenkin tärkeintä.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten koskaan nähnyt yhdenkään "maistraattipariskunnan" kestävän muutamaa vuotta kauempaa. Jos ei edes häihin viitsitä panostaa, niin ei kyllä sitten muuhunkaan suhteessa.
Terv. Vaimo, Äiti ja Uskovainen
Avioliittomme on kestänyt 38 vuotta . Maistraatissa vihitty 2 todistajan läsnä ollessa ilman sormuksia, joita ei ole edelleenkään. Ei juhlia. Hyvin menee edelleen.
Terv.vaimo, äiti ja 3 :ssa polvessa kirkkoon kuulumaton
No mutta pakko myöntää, että kun oma veljeni meni naimisiin salaa maistraatissa ja eivät edes kutsuneet omaa perhettä viettämään juhlapäivää (esim. omakustanneravintola tai kotona grillailua, kakkukahvit, mitä tahansa yhdessä juhlimista) niin ei tee myöskään mieli kutsua heitä omiin häihini. He eivät halunneet juhlia omia häitään meidän kanssa, miksi mekään haluaisimme heidän kanssa? Eikä heitä varmaan kiinnosta hääjuhlat kun eivät itsekään mitenkään juhlineet.
Vähän kuin nyt juhlien järjestäminen ylipäätänsä. Joku ehkä tykkää aina järjestää juhlia muille koska se järjestäminen on hänestä kivaa. Mutta minusta olisi tylsää jos olisin aina itse se joka kutsuu porukan kasaan juhlimaan enkä saisi koskaan itse mennä nauttimaan juhlista vieraan roolissa. Porukalla juhliminen on kuitenkin kivaa. Onneksi omat ystävät järjestävät myös pieniä juhlia silloin tällöin, ei aina tarvitse itse olla se järjestäjä jos haluaa juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Loukkaantuisin, jos tyttäreni menisi naimisiin kertomatta minulle. Kyllä mä haluaisin nauttia lapseni onnesta ja juhlia sitä.
Sitten loukkaantuisit. Se olisi oma ongelmasi, ei tyttäresi.
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten koskaan nähnyt yhdenkään "maistraattipariskunnan" kestävän muutamaa vuotta kauempaa. Jos ei edes häihin viitsitä panostaa, niin ei kyllä sitten muuhunkaan suhteessa.
Täällä yksi maistraattipariskunta viettää 18v hääpäivää perjantaina. Yhdessä oltu 24 vuotta.
Mentiin kyllä salaa sukulaisilta naimisiin mutta pidettiin pienet puutarhajuhlat myöhemmin ns "hääjuhlana". Ehkä ne pikku "juhlat" sitten suojelivat meitä erolta? Vai kuinka?
Terv. Ei uskovainen vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no varmaan ollaan poikkeuksia kun 20v tulossa kohta täyteen. Tuttavapiirissä nimenomaan kirkkonaineet ovat pistäneet lusikat jakoon alle 10 vuodessa, mutta maistraatissa käyneillä yksikään ei ole eronnut lle 15v...
Kyllä se on ihan jokaisen hääparin oma asia missä menee naimisiin ja pitääkö juhlat.
Tuollaisen ap:n kaltaisen mielensäpahoittajan kanssa tuskin kukaan haluaa juhliakaan...mitään.
Hassua tuollainen loukkaantuminen, kun ruokatunnilla maistraatissa -tyyppiset vihkimiset ovat olleet suosittuja jo vuosikymmeniä.
Me emme pitäneet hääjuhlaa lainkaan. Onneksi sentään menimme kirkossa naimisiin papin ja yhden ystäväpariskunnan läsnäollessa. Eli emme kai olleet itsekkäitä, kun sentään vihkipaikka oli kirkko. 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä järjestää syömingit tms. koko suvulle ja kutsua nuoren parin mukaan. Siinä teette yhteisiä muistoja, yhdessä.. Ettekä niinkään vikisis seläntakana omasta lapsesta.
Näin mun äiti toimi, kun sisko "karkas" vihille ja mummot jäi ilman hääjuhlaa. Olivat tyytyväisiä jälkikäteen järjestetystä ruokailusta, että saivat jotenkin juhlistaa uutta liittoa ja saivat antaa kirjekuoria. Se oli kiva tilaisuus ja hemmetikseen rennosti otettiin kaikki. Ei pönötystä.
Kannattaa sitten ottaa huomioon, että jos pari ei halua mitään kahvitteluja/syöminkejä/juhlia niin eivät välttämättä ilahdu kun joku yrittää sellaiseen pakottaa "koska MINÄ haluan niin MINÄ järjestin".
Vierailija kirjoitti:
Täh? Maistraatissahan on ihan pakkokin mennä naimisiin, jos ei kuulu kirkkoon. Juhlat ei sitä muuksi muuta. Ja voi sitä kirkossakin mennä naimisiin ilman hääjuhlaa. Älkää nyt taas jaksako.
Minkähän lain mukaan? Häät voi pitää missä tahansa, paitsi kirkossa, jos ei kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
No mutta pakko myöntää, että kun oma veljeni meni naimisiin salaa maistraatissa ja eivät edes kutsuneet omaa perhettä viettämään juhlapäivää (esim. omakustanneravintola tai kotona grillailua, kakkukahvit, mitä tahansa yhdessä juhlimista) niin ei tee myöskään mieli kutsua heitä omiin häihini. He eivät halunneet juhlia omia häitään meidän kanssa, miksi mekään haluaisimme heidän kanssa? Eikä heitä varmaan kiinnosta hääjuhlat kun eivät itsekään mitenkään juhlineet.
Vähän kuin nyt juhlien järjestäminen ylipäätänsä. Joku ehkä tykkää aina järjestää juhlia muille koska se järjestäminen on hänestä kivaa. Mutta minusta olisi tylsää jos olisin aina itse se joka kutsuu porukan kasaan juhlimaan enkä saisi koskaan itse mennä nauttimaan juhlista vieraan roolissa. Porukalla juhliminen on kuitenkin kivaa. Onneksi omat ystävät järjestävät myös pieniä juhlia silloin tällöin, ei aina tarvitse itse olla se järjestäjä jos haluaa juhlat.
Siis eikö veljesi järjestänyt hääjuhlaa ollenkaan vai jättikö vain perheenjäsenet kutsumatta järjestämiinsä juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Ristus mitä lässytystä taas. Kaikki tietämäni eroon päätyneet avioliitot ovat alkaneet perinteisesti kirkkohäillä, jota seurasi suuret juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Trolli tai ei, vastaanpa kumminkin. Tälle maistraatissa vihitylle avioparille tuli toukokuussa 27 vuotta naimisissa oloa täyteen. Moniko vuonna 1992 papin aamenen saaneesta parista on vielä naimisissa?
Meillekin suututtiin kun mentiin maistraatissa naimisiin. Mies ei ole Suomesta kotoisin, joten tuntui työläältä alkaa järjestää hääjuhlia, joihin lennätetään porukkaa ympäri maailman.
No ajateltiin sitten järjestää isommat ristiäiset esikoislapsellemme, vähän niin kuin korvaavana sukujuhlana, jonne kokoonnutaan vaihtamaan kuulumisia. Kas kummaa, mun puolen suku ei tullut vedoten ties mihin syihin (esim. Pitäisi ostaa lapsille juhlavaatteet eikä ole varaa). Sen sijaan mieheni sukua kyllä saapui ympäri maailmaa paikalle hyvillä mielin juhla-asuissa. Kyllä ketutti ja hävetti omieni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli tai ei, vastaanpa kumminkin. Tälle maistraatissa vihitylle avioparille tuli toukokuussa 27 vuotta naimisissa oloa täyteen. Moniko vuonna 1992 papin aamenen saaneesta parista on vielä naimisissa?
Lisään vielä sen verran, että pieni hääjuhla meillä oli minun lapsuudenkodissani, jossa paikalla olivat molempien lähimmät perheenjäsenet ja kummankin todistajat. Hääkakku meillä oli ja se leikattiin perinteiseen tapaan, ja tarjottavana oli myös kahvia, voileipiä ja pikkuleipiä ihan kuin isommissakiin häissä, pienemmällä mittakaavalla vain. Päivä oli kuuma, vaikka vasta toukokuussa oltiinkin, syreenit tuoksuivat ja onnellisina pihakeinussa illan lopuksi istuttiin. Niin meidännäköiset häät kuin olla ja voi.
Ymmärrän sen, että mennään vihille vain kahden todistajan läsnäollessa, eikä pidetä juhlia, mutta sitä en ymmärrä, että kuitenkin osallistutaan toisten juhliin. Juhlien järjestäminen on aina kallista ja on kohtuutonta, että toiset ovat aina maksajan roolissa ja toiset vain lokkeilevat.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mun vanhemmat meni maistraatissa naimisiin vuonna 49... ja ovat edelleen naimisissa. Mulla ja miehellä maistraattihäät vuonna 88, edelleen ollaan yhdessä. Myös tutuissa paljon maistraatissa vihittyjä, monella takana kymmenien vuosien avioliitto :) Teoriasi ei ole pätevä... mutta provohan tuokin toki on
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen, että mennään vihille vain kahden todistajan läsnäollessa, eikä pidetä juhlia, mutta sitä en ymmärrä, että kuitenkin osallistutaan toisten juhliin. Juhlien järjestäminen on aina kallista ja on kohtuutonta, että toiset ovat aina maksajan roolissa ja toiset vain lokkeilevat.
No nyt meni kyllä kummalliseksi! Tarkoitatko, että joku joka ei ole itse juhlistanut häitään, menisi kutsumatta toisten häihin? Vai että hän menee kutsuttuna häihin, mutta pitäisi älytä olla menemättä?
Ap katso peiliin ja lue ääneen tämä: pari menee naimisiin itsensä vuoksi ja toistensa kanssa, eikä takakireän, kirjoitustaidottoman äidin/isän/apeksen mieliksi.
Ja kuka edes kehtaisi esitellä tuollaisen junttihenkilön puolisonsa suvulle? Yök.
Olen ollut vain yksissä unohtumattomissa häissä vieraana. Ne häät päättyivät pohjalaismalliseen tappeluun. Puukkoja ei tosin ollut mukana, mutta poliisi jouduttiin soittamaan ja tappelupukarit päätyivät putkaan. Me vieraat muistelemme noita häitä vieläkin, vaikka aikaa niistä on kulunut jo yli 10 vuotta. Ja se pari, jonka häissä tämä tapahtui on vieläkin naimisissa.