Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyskuunmammat - kuulumisia

25.05.2006 |

Helatorstaita syyskuunmammoille! Mitenkäs olette voineet???

Täällä vointi ollut flunssaa lukuunottamatta ihan hyvä, mitä nyt supistelee jonkin verran - ei tosin kipeästi. Maanantaina olin viimeisen päivän töissä, nyt vapaapäivillä ja ens maanantaina alkaa virallisesti kesäloma! Lomaa pidän kolme viikkoa ja juhannusviikolta haen sitten sairaslomaa vaikka vointi ollutkin hyvä. Neuvolassa kävin tiistaina ja neuvolan tätikin sanoi, että ihan hyvä kun jäin näin aikaisin pois töistä. Ajattelin, että eiköhän se pulju pyöri vallan mainiosti ilman meikäläistäkin ja sitä paitsi jos sillä yhtään pystyy näiden pikku possujen masuaikaa pidentämään niin hyvä.

Neuvolassa kaikki oli ihan ok. Sydänäänet kuului molemmilla hienosti, kovasti potkivat kun ääniä yritettiin kuunnella :)

Sykkeet: toisella 130-140 välissä ja toisella 150 luokkaa

verenpaineet: 100/50

hemoglobiini: 118, oli noussut 111:sta, sain luvan syödä rautaa vain joka toinen päivä - jee!

Painoa oli tullut ed. kerrasta 2,4kg eli yhteensä painoa on kertynyt n. 5,5kg

Fundus-mitta kyllä mitattiin, mutta ei jostain syystä merkannut sitä korttiin enkä huomannut kysyä eli en sitten tiedä millaisia lukemia näytti.

Pissa oli puhdas.

Seuraava neuvola on sittten juhannusviikolla, ultraan päästään jo kahden viikon päästä. Ollaan alettu kallistua siihen suuntaan, että kysytään seuraavalla ultra-kerralla kumpaa sukupuolta pikku possut edustavat :) Huomenna ajateltiin mennä katsomaan vaunuja ja mahdollisesti jopa ne ostaa jos niitä saa säilytää liikkeessä. :)

Olisi kyllä kiva taas kuulla miten teillä muilla menee, joten laittakaahan viestiä!

:) elaine + pikku possut rv 22+2

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen nyt minäkin kirjoittelemaan lääkäri- yms.kuulumiseni kun viikonlopun olin pois kotoa ja tänään kävi sen verran ukkonen etten viitsinyt aiemmin konetta avata.

Juu, EmpOmpun kanssa nähtiin oikein " livenä" perjantaina Taysissa :) Niin ja vastauksena kysymykseesi: kyllähän minulla sukulaisia sieltä löytyy oikein roppakaupalla, siellä suunnalla vietin viikonloppunikin! Arvaa vaan raksuttaako rattaat hiukan ylikierroksilla kun yritän pähkäillä kuka yhteinen tuttu meillä voi olla!!!!!!!!!!! Jännää! Kyllä on muuten pieni maailma! Ei muuten olla kerrottu kenellekään vauvojen sukupuolia eli jos olet tuon yhteisen tutun kanssa puheissa niin pidä salaisuutena ;)

Meillä possut oli kasvaneet oikein hyvin, A painoi 1700g ja B 1600g, lääkärikin sanoi että ovat kyllä tosi hyvän kokoisia! Epäili että alkavat kohta hiukan himmaamaan kasvua. Muutenkin kaikki oli aika mukavasti, virtauksissa oli hiukan epätasapainoa, ei hälyyttävästi mutta sen verran että haluavat seurata tilannetta ja sain seuravan ajan hiukan aikaisemmin, eli 1.8 ollisi seuraava lääkärintarkastus.

Kohdunkanavan tilanne olikin sitten vähän toinen juttu eli kohdunsuu on pehmennyt ja kanavaa jäljellä 23-25mm eli jonkin verran lyhentynyt. Suljettu kohdunsuu onneksi oli. Lisäksi A:n pää on aika alhaalla ja painaa melko paljon kohdunsuuta mikä tietysti lisää painetta siellä suunnalla ja sitä kautta myös hiukan riskiä ennenaikaisuuteen. Vielä tilanne ei ole hälyyttävä eikä välttämättä tarkoita ennenaikaista synnytystä, mutta koska kohdunsuu oli pehmeä ja lyhentymistä tapahtunut lääkäri halusi että aloitetaan varmuuden vuoksi kortisoni-hoito vauvojen keuhkojen vahvistamiseksi ja samalla sain myös lepokehotuksen jotta päästäisiin ainakin 34vkolle...täyslepoon ei onneksi laittanut (ainakaan vielä..), mutta mahdollisimman paljon pitäisi olla makuuasennossa jolloin paine ei kohdistu niin paljoa alapäähän! Kivaa... vaihtoehtona oli että lepään sairaalassa, mutta jostain kumman syystä valitsin mieluummin koti-levon.. :) Eli EMPOMPPU suosittelisin että otat yhteyttä äitipolille tai synnytysvast.ottoon varmuuden vuoksi eli onko tarvetta tarkistaa kohdunkanavan tilanne aikaisemmin kuin vasta seuraavalla ajalla koska supistukset voi vaikuttaa nopeastikin, varsinkin kun nuo sinun supparit ovat olleet kipeitä. Mullahan tulee aika paljon suppareita mutta eivät ole olleet kipeitä ja lääkäriltä sain ohjeeksi että jos muuttuvat kipeiksi pitäisi mennä tilanne tarkistuttamaan. En siis halua milläänlailla pelotella vaan ajatuksena oli että turhia kysymyksiä ei oo ja saisi ainakin itselle mielenrauhan (tai jotain sinne päin..) kun tietäisi mikä on tilanne!!!!!!

Tänään kävin sitten ekalla kortisoni-piikillä ja odotin " vaan" 2,5tuntia ennen kuin otettiin sisään.....mainitsin kyllä vähän asiasta kätilölle kun vihdoin oma vuoro tuli, sanoin että alkoi jo vähän huolettaa kun pitäisi olla levossa ja välttää pitkään istumista...pyyteli kovasti anteeksi ja lupasi että huomenna kun on toisen piikin laitto niin ottavat minut heti..saa nyt nähdä ;) Kätilö sanoi että kortisonista voi sivuvaikutuksena tulla illalla " levoton olo" mitä ei kannata pelästyä. No, minulla se ilmeni kasvojen, ranteiden ja polvien + säärien kihelmöintinä ja puutumisen tunteena, oli pakko soittaa synnytysvast.ottoon ja varmistaa että on ihan normaalia koska sen verran outo-olo oli. Ihan asiaan kuuluvaa kuulemma on. Toivotaan ettei huomisesta piikistä enää tulis samanlaista.

Täällä sitä on nyt sitten yritetty lepäillä, on kyllä paljon helpommin sanottu kuin tehty... varsinkin kun ei noita mukavia asentoja makuulla oikein tahdo muutenkaan löytyä. Tuotiin sitten vanhempien luota niitten bade baden-tuoli, sen kulmaa kun saa mukavasti säädeltyä ;) On muuten nätti sisustuksellinen lisä olohuoneessa...=)

Huh, tulipa kauhean pitkä sepustus taas kerran. Mitäs muille?

Pitäisi varmaan siirtyä sänkyyn pyörimään ja valvomaan taas yksi yö (ei oikein noita nukkuma-asentoja tunnu nykyään löytyvän). Hyvää yötä!!

:) elaine + pikku possut rv 30+6 - hahaa eipäs olekaan kun näkyykin vuorokausi juuri vaihtuneen eli 31!!!! Jee!

Vierailija
22/122 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää tuttu on meidän naapuri. Se vain alkoi kertoa jostakin tutusta, joka asuu Tampereella ja saa kaksoset syyskuussa. Mulla tietty heräsi mielenkiinto ja mietin, olisko puheena joku meistä syysmammoista. Etunimi täsmäsi ja ajattelin, ettei kovin monia sinun nimisiä voi olla saamassa kaksosia syyskuussa Tampereella. Tän naapurin isä on ilmeisesti sun isän tuttuja työasioiden merkeissä ja että te ootte (sä ja mun naapuri) joskus juoksennelleet jossain illanvietoissa tms jotka liittyvät teidän isien töihin. Teidän vanhemmat pitävät kai edelleenkin yhteyttä keskenään, näin ymmärsin... Eli siis naapurin nimi on Eija. Alkaako raksuttaa :)

Täytyy pitää mielessä, että vois soitella äippäpolille ihan vain varmuuden vuoksi. Tai ehkä kuitenkin odotan torstaiaamuun kun on neuvola ja juttelen vielä terv.hoitajan kanssa. Eihän siihen ole kuin tää ja huominen kestettävänä. Tietty täytyy soittaa Taysiin jos alkaa taas supistella. Mulla on vain tosi korkea kynnys soittaa ja kysyä jotain, etten vain vaikuta naurettavalta tai ylireagoivalta... Tiedän että on tyhmää mutta minkäs itselleen voi.

EmpOmppu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EmpOmpulle: Mulla oli sisätutkimus vko 30+1 ja seuraavana päivänä supistuksia tuli reilut 40 ja olivat todella napakoita, tuntu kurkussa asti ja pakotti hengittämään syvään että menivät nopeemmin ohi. Luulin et ne tasaantuis seuraavana päivänä, mut eipä käyny niin. Nyt niitä on tullu 10-40 päivässä ja on hiukan vielä voimistunu... Välillä tekee hiukan kipeetä mut ei onneks niin kipeetä että lähteä olis tarvinnu.

Mä en kans pysty tiskaamaan, enkä pyykkejä hoitamaan saatika siivoomaan ilman supistuksia ja alavatsakipuja, selkäsärkyä ja iskiasoireita... Se on turhauttavaa, varsinkin kun mies on arkipäivät ja yöt poissa töiden takia, ja kuitenkin haluaisin kotiaskareet tehdä!

Mulla vatsa muuttui alapainotteiseksi noin viikosta 31 alkaen. Hengenahdistus on kadonnut, mutta nyt se vatsa on tiellä koko ajan...

Viikonloppuna sain sitten sen inhottavimman vaivan eli turvotuksen. Hiukan siihen lepo auttaa mutta kyllä se kävely tuntuu aamusta asti hankalalta ja kipeältä. Eilen olin poikkeuksellisesti koko päivän liikkeellä autolla ja jalkeilla ja nestettä oli kerääntyny aika hurjasti. Aamulla oli puolet nesteistä vielä jäljellä vaikka nukuin kellon ympäri...

Mulla ei ole kokemusta raskausmyrkytyksestä mutta sanotaan että siinä ei aamulla turvotus ole häipyny. Onneksi on torstaina kontrolli TAYSissa niin saan selvyyden onko muita myrkytykseen viittaavia oireita.

Aamusumu, Viivi & Vaavi, vko 33+6

Vierailija
24/122 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EmpOmppu: Juu, raksuttaa! Kerrohan Eijalle terveisiä kun näet! :) Mites supistukset?

Minkäslaiset on voinnit muilla mammoilla?

Omaa napaa: Nukuin viime yönä pitkästä,pitkästä aikaa tosi hyvin! Olin ihan onnessani aamulla kun heräsin, niin rikkonaisia öitä on viime aikoina ollut. Kävin sitten eilen taas äitipolilla, piti pistää se toinen kortisoni-piikki...no ei sitten laitettu kun kuulivat niistä puutumisoireista joita oli edellisestä tullut. Sellasia ei kuulemma pitäis tulla (aika outoa että synnytysvastaanottoon kun soitin sillon ma, niin kätilö sano että juu, voi tulla ko.oireita...) No, tämä kätilö sano heti ettei kortisonin kuulu aiheuttaa sellaista ja halusi selvittää asiaa lääkäriltä. Lopputulos oli, kun oli konsultoinut sisätautilääkäriäkin, että on turvallisempaa olla pistämättä. On kuulemma aivan äärimmäisen harvinaista että kortisoni aiheuttaisi allergisen reaktion, mutta nähtävästi jokin siinä on ollut mikä ei meikäläiselle sopinut. Onneksi käynti ei ihan turha ollut (nyt odotin " vain" reilun tunnin) koska otti vauvojen sydänkäyrät ja ne oli oikein hyvät. Seuraava käynti on normaalisti ensi tiistaina ellei supistukset voimistu tai lisäänny.

Tänään tuli kantoliina postissa tai siis kantopussi, tilasin kaksi kpl possuja varten, nyt pitäisi vaan treenata niiden käyttöä :)

Tällä erää ei muuta, palaillaan!

:) elaine + pikku possut rv 31+1

Vierailija
25/122 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blääh, onpa jotenkin tympäisevä torstai....viime yö meni taas tosi rikkonaisesti, olin jo niin onnessani kun ed.yön nukuin uskomattoman hyvin, mutta taisi olla vain hetken huumaa...nousin taas ainkin neljä kertaa vessaan ja muutenkin olo oli jotenkin kovin outo, mietinkin välillä että onko kyseessä lähdön enteet - ei onneksi ollut. Olo on käynyt melko raskaaksi, mutta eipä kai tuo ole ihme kun possut painaa kuitenkin yhteensä tuollaiset 3,5kg eli periaatteessa masussa on jo täysiaikaisen vauvan verran " tavaraa" ;) No, ei pidä valittaa, ihanaa että ovat kasvaneet niin hyvin!

Tänään oli sitten taas neuvola, tai oikeasti se olisi ollut jo viime viikolla, neuvolan täti oli antanut minulle väärän ajan lapulla...kesäsijainen oli minua sitten odotellut jo viikko sitten - kiva! No, onneksi pystyivät ottamaan minut nyt etten ihan turhaa reissua tehnyt. Tässä vähän tuloksia:

verenpaine 108/66

painoa oli tullut ed.kerrasta 1.9kg eli nyt yht.11.6kg

sydänäänet ja liikkeet oli molemmilla hyvät

fundus 31, oli pompsahtanut ed.kerrasta 5cm

MUTTA hb oli 108 - viimeksi se oli 126!!!!!!!! Voi blääh!! En tiedä mikä sen on noin alas saanut, possut varmaan kuluttavat sen verran enemmän...eli takaisin rautapurkille :( ei vaan yhtään huvittaisi kun maha menee niin kovalle, mutta ei auta.

Seuraava neuvola onkin taas kahden vkon päästä.

Miten muuten, oletteko jo miettineet ristiäisiä/oletteko valinneet kummit?

Kummien valinta on kyllä ihan oma prosessinsa kun pitää tuplasti miettiä...ajatus kuitenkin on että molemmilla pitäisi olla saman verran kummeja. Meillä aikomus olisi pyytää minun siskoa miehensä kera, miehen pikkusiskoa, yhtä kaveri pariskuntaa ja ? eli kolme kummia kummallekin kun vain keksisimme tuon yhden. Minulla on myös toinen sisko joka olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta hänellä on avopuoliso jota en voi sietää (ovat olleet muutaman vuoden yhdessä ja heillä yhteinen.2v.lapsi jonka kummeja itse olemme). Ko.avokki ei todellakaan edusta sellaisia elämänarvoja että haluaisin hänet lapseni kummiksi! Hänelle kun maistuu tuo alko aina välillä vähän liiankin hyvin ja on käyttäytynyt muutenkin kuin täysi idiootti. Eli mietinnässä on vielä pyydämmekö siskoani yksin, meidänhän se valinta on mutta väkisinkin sitä miettii loukkaantuuko joku ja miten paljon. Onneksi nimet edes on aikas hyvin päätettyinä :)

Onko kenelläkään Tampereen seudun mammalla ensi tiistaina klo 12 maissa aikaa Taysin äitiyspoliklinikalle? Minulla on klo 12.15. Olisi hauska jatkaa bongailua ;)

Nyt taitaa vaihteeksi taas tuo vessa kutsua - mukavaa päivänjatkoa kaikille!

:) elaine + pikku possut rv 31+2

Vierailija
26/122 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas adsl kunnossa! Muutto meni hienosti mutta rankkaa oli tietenkin. Millään ei malttanut lepäillä kesken päivän niin että illalla olikin ihan puolikuollut. Turvotusta on tullut jalkoihin, mitä ei ekassa raskaudessa ollut ollenkaan... Yötkin on aikas rikkonaisia kun heräilen parin tunnin välein vessaan ja sitten ei uni tulekaan. No, olen sitten pyykännyt vauvapyykkiä ja sitähän riittää! En ole hokannutkaan kuinka paljon sitä on tullut haalittua!

Mutta siis en valita, olo on suht hyvä ja vaikka supistukset on alkanut käymään aika napakoiksi niin tuntuu että aika pitkälle menee tämä raskaus kuitenkin. Neuvolassa on kaikki arvot ollut kohdallaan remontti- ja muuttohommista huolimatta. SItäpaitsi pahin vaihe alkaa olla ohi kun viikkojakin nyt 33. Mulla on TAYSiin aika ens ke 12:30, että päivällä heittää Elaine..!

Kummeja ei olla keritty pahemmin miettimään, ei kyllä nimiäkään! Siinä vasta onkin hommaa, meillä on aika erilainen maku nimien suhteen miehen kanssa...

Elise ja papuset 33 tasan

Vierailija
27/122 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ollut puhetta ja halukkaita tuntuu olevan muitakin kuin minä ;O) niin sovittaisko tapaamista Tampereella? Nyt sitä ehkä vielä jaksaa lähteä ihmisten ilmoille...

eli uskataisinko ehdottaa vaikka ens viikkoa ja torstaita klo 13 Stokkan kahvilassa? Saa esittää vastaehdotuksia, mulle käy lähes kaikki päivät ja melkein mikä aika vaan mutta tuosta vois lähteä liikkeelle..

Elise

Vierailija
28/122 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys kaikille!

Eilen oli se meidän kontrolli. Kaikki oli ihan kunnossa. Vauvat kasvaa edelleen tosi hurjaa vauhtia! Painoarviot oli 2,3 ja 2,4kg. Viikkoja oli eilen 34+1. Lääkäri ei meinannut uskoa että ne mahtuis vieläkin kasvamaan normaalia vauhtia ja vielä kai hiukan käyrän yläpuolella. Mutta eipä kai sitä tiedä minkä kokosia vauvat oikeasti on?

Pääasia on että ovat kasvaneet.

Eikös keskosuuden painoraja ole 2,5kg?

Pyysin lääkäriä tarkistamaan kohdunsuun tilanteen kun on niitä supistuksia ollu aika lailla. Yhden sentin oli paikat auki ja pehmenemistä oli jo edellisellä kerralla havaittu. Lepoa ja lepoa vain ohjeeksi...Mutta kun niitä supistuksin tulee yhtä paljon levossakin! Mikäköhän siihen sitten neuvoksi?

Jää uimiset vallan tältä kesältä...

Onko teillä muilla ollu kovia liitoskipuja? Mulla on ollu jo muutaman viikon, mutta ne on ollu vielä " siedettäviä" . Heräsin viime yönä kun särky oli niin kova että purin hammasta yhteen ja itkin tuskissani pari tuntia. Mieskin heräsi ja varmaan olis luullu synnytyksen alkaneen ellen olis ehtiny kertomaan mistä on kyse.

Kipu alko lantiolta ja päätty varpaisiin. Pakko oli sit jotain kokeilla ja kaivoin esille lämpökerraston housut sekä sukat. Jossain vaiheessa särky helpotti ja sain hetken nukuttua.

Muutenkin noi yölliset pakolliset nousemiset on ollu tuskaa. Ei meinaa jalat kantaa kun sattuu joka paikkaan: selkä naksahtelee ja särkee, pohkeita pakottaa kun on suonikohjuja, nilkat on kipeet aivan kuin joku olis potkinu ne mustelmille(nestettä löytyy), liitoskivut tietysti, suonikohju tietty pakottaa myös häpyhuulessa ja vatsaa viiltää ja " polttaa" kun nousee ylös. Tuntuu kuin repeäisin. Olo on kuin kunnolla selkään saaneella, vaikkei siitä olekaan kokemusta.

Onko teillä muilla samanlaisia vaivoja? Vai ootteko päässy helpommalla? Tai kentien jotain muita vaivoja?

Kummien valinnasta olen samaa mieltä, että helppoa ei ole!

Kaikilla melkein jo on kummilapsia tai aika ei vain muuten riitä kun on omia lapsia, talon rakennusta tms. Mun sukuni ainakin on niin pieni ettei siitäkään ole apua, ellen sitten äitiäni valitse...

Ehdokkaat meillä jo on, mutta ei olla vielä asiaa otettu puheeksi kenenkään kanssa. Saa nähdä minkälaisia vastauksia tulee...

Toivottavasti kaikille asia on myönteinen, niin ei tarvi etsiä väkisin uusia. Meille on mietitty vain kaksi kummia kullekin. Enempää ei vain löydy!

Kuinka usein teillä muilla on kotrollit(ultrat) ja neuvolat?

Mulla on tähän mennessä ollu kontrolli 4vko:n välein alkaen vko:sta18 ja neuvola kans 4vko:n välein. Seuraava kontrolli on 3vko:n kuluttua ja neuvolat ajoitetaan kontrollien väliin.

Että sellaisia kuulumisia. Mitenkäs muilla?

Aamusumu, Viivi & Vaavi, vko 34+2

Vierailija
29/122 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tavata! Mut mulla on Tays ens torstaina 12.30 eli ihan klo 13 en Stockalle pääse. Vasta myöhemmin iltapäivällä. Tai sitten reilusti aamupäivällä. Tuo torstai olisi kyllä muuten passeli päivä, koska olen joka tapauksessa tulossa Treelle täältä Ylöjärveltä. Olisiko mitään vaikka aamupäivällä ens viikon torstaina? Tää on vain mun ehdotus...

Omasta mahasta: Eilen olin neuvolassa, kaikki oli hyvin. Nyt vain odottelen sitä ens viikon Tays-käyntiä, että saisin tietää, mitä ne viikon takaiset supistukset ovat saaneet aikaan. Mulla on tässä tavoitteena pysyä yhtenä kappaleena 4-5 viikkoa, th:n mukaan niihin aikoihin vauvelit mahdollisesti pärjäisivät jo itse ilman apukoneita yms.

Yöt ovat täälläkin katkonaisia, tosin joskus saa nukuttua koko yön putkeen ja silloin on aamulla iiiiiihana olo! Paljon ei pysty istumaan, kun vauvojen liikkeet tuntuvat silloin tosi häijyltä, niillä on tilaa kai entistä vähemmän jos istun. Niinpä makuuasento ja telkkarin kaikki aamu- ja iltapäiväohjelmat ovat tulleet tutuiksi :) Onneksi sentään miehestä on iltaisin seuraa, ettei aivan mökkihöperöksi tule!

En nyt muista, mitä muuta piti kirjoitella... Täytyy jatkaa sitten jos muisti palailee :)

EmpOmppu ja ötökät tasan 32 (ihmeen nopeasti aika kuluu...)

Vierailija
30/122 |
29.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heips mukava kuulla että joku muukin samassa tilanteessa. mullakin yöt alkaa olla tuskaa. Meidän lasketut ajat taitaa olla aika lähekkäin kun mullakin raskausviikkoja 34+2. meidän vauvojen painoarviot oli viimeks 2,180kg ja 2,170kg ja silloin viikkoja oli 33+1. mulla painoo kertynyt aikas lailla koti vaakaan en sit uskalla enää mennä:). nestettäkin kertynyt ihan kiitettävästi viimeks lääkäri kehoitti ottaa jo sormukset pois ettei tarviis niitä sitten leikellä. supistuksia tulee joka päivä myös kivuliaita mut ei ainakaan silloin viimeks äitipolin lääkärin mukaan ollut tapahtunut yhtään mitään. vielä kun jaksais kolme viikkoo niin vauvat ois jo hyvillä viikoilla. mut kyllä nää kivut alkaa olla aika sietämättömiä. kun itse on tällänen lyhykäinen niin vauvat tuntuu tosi selvästi ja kylkiluut tosi kovilla. vähän jännittää sairaalaan meno kun edellinen tuli tosi vauhdilla maailmaan ja silloin kiellettiin oman auton käyttö mahdollisten seuraavien tulokkaiden kohdalla. no meillähän siis on jo tyttö ja poika harkittiin kolmannen tekoa pitkään no sit tietenkin saatiin bonus kaupan päälle:). onneks nyt molemmat vauvat pää alaspäin jospa saisin alatie synnytyksen toipuis hieman nopeammin ja kotonakin helpompaa kun ei tarviis sektio haavaa varoa. koitahan jaksaa ei me muutkaan helpommalla päästä.

Vierailija
31/122 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tampereen tapaamiselle, klo 10 Stokkalla? Sopiihan kaikille?

Me tultiin juuri mökiltä kotiin, koko viikonlopun sain lepäillä kun anoppi hoiti esikoista ja kiikutti ruuat nokan alle ;) siitä huolimatta iltasin supisteli oikein urakalla... onneksi on jo keskiviikkona mulla tays käynti.

Yöt menee ihan mukavasti, heräilen tosin parin-kolmen tunnin välein vessaan mutta nukahdan samantien uudelleen. Nukkuma-asennot on tosin vähissä, vasen kylkiasento on ainoa luonteva asento nukkua, tukityynyjen kanssa tietty.

Ens viikolla mulla alkaa varsinainen " loma" , mies menee taas töihin ja esikoinen hoitoon eli mulla on koko päivä aikaa itselleni ja mahalle :)

Elise ja papuset 33+2

Vierailija
32/122 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla varmaksi luvata pääsenkö tuolloin torstaina, kun ollaan tod.näk. keskiviikkona menossa mun vanhempien luokse (mies haluaa anopin kanssa vattu-metsään ;) ) ja jäädään varmaan yöksi. Eli sovitaanko joku muu päivä, esim. pe vai tapaatteko muut tuolloin torstaina ja katsotaan saadaanko toinenkin tapaaminen järjestymään esim. seuraavalla vkolla? Mun tilanteeni on tietty muutenkin vähän epävarma kun on tämä lepokehotus päällä, tiistaina on seuraava tarkastus ja en sitten tiedä mitä mulle tekevät jos kanava on lisää lyhentynyt....Mulle käy miten vaan, jos haluatte pitää sen torstain sovittuna, se on ihan ok. toki olis teitä kiva nähdä mut ei mun takia pelkästään tarvi lähteä vekslaamaan :)

:) elaine + pikku possut

Vierailija
33/122 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii kyllä tavata vaikka ensi maanantainakin jos se sopisi useammille..?

Koitetaan pystä vaan yhtenä kappaleena vielä vähän aikaa! Meitähän on pian enemmän synnyttäneiden joukossa.. pitää kai järjestää seuraavaksi tapaaminen tays:in kahvilaan :)

Elise

Vierailija
34/122 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ainakin mulle sikäli mikäli kasassa pysytään eikä tohtori määrää täyslepoon huomisen, tai siis tämän päivän (vrk näköjään on vaihtunut), äitipolikäynnillä...hope not! Tuun ilmotteleen missä mennään!

:) elaine + piku possut jotka juurikin saavuttaneet rv 32 - jee!!

Vierailija
35/122 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs mä en voi kyllä maanantaista luvata mitään varmaa. Mun on aika vaikea lähteä täältä Tampereelle, kun bussimatka kestää sen verran kauan, että pahaa tekee. Mä olen siis tulossa nyt ylihuomenna (to), mut ei musta tarvitse välittää, jos muille sopii maanantai paremmin. Auto on mulla käytössä torstaina mut maanantaina oon taas julkisen liikenteen armoilla. Päättäkää siis te viisaammat ;)

Omia kuulumisia: supistukset ovat pysyneet levolla hallinnassa, ainoastaan joitakin kivuttomia suppareita tulee päivittäin. Onneksi! Ylihuomenna sitten tarkistetaan tilanne, toivottavasti ei lyhentymistä/pehmenemistä ole tapahtunut, vaan saisin olla valas vielä viitisen viikkoa ainakin.

Onko teillä muilla muuten ollut maha kipeä/arka? Mulla on silleen pikkuisen hellänä eikä edes kyljelleen makaaminen helpota asiaa. Tiedä sitten, mistä moinen arkuus johtuu... Vauvat kuitenkin liikkuvat niin reippaasti, ettei paljon tarvitse alkaa laskeskella liikkeitä. Tosin lääkärin mainitsemat " reilut potkut" taitavat olla veijareille mahdottomia, kun pelkkää möngerrystä on vatsa täynnä. Tosin poika on löytänyt mun kylkiluut, joita sitten yrittää työntää pois tieltä. Tuntuu hauskalta :)

Ruoka ei tunnu maistuvan, saattaa kulua iltaan asti, että tajuan etten ole syönyt koko päivänä aamiaisen jälkeen mitään. Ei vain ole nälkä. TH sanoi kyllä, ettei sen pitäisi vauvojen kokoon vaikuttaa, ne kun ottavat sen minkä tarvitsevat ja vaje tulee sitten mulle.

Kävin eilen ostamassa itselleni vähän tavaroita sairaalakassiin pakattavaksi. Myös vauvojen kotiintulovaatteet olen valinnut. Tänään olisi sitten tarkoitus pakata kassi valmiiksi (syysmammojen tihentynyt jakaantuminen saa tähänkin mammaan liikettä ihan varmuuden vuoksi), ettei miehen tartte sitten alkaa mun tavaroita keräilemään.

No, tää saapi riittää tältä erää. Ilmoitelkaahan, mitä tapaamiselle tapahtuu!

EmpOmppu ja ötökät 32+4

Vierailija
36/122 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa todella iso yllätys huomata että Tampereen seudulla on näin paljon monikkoodottajia ja vieläpä syyskuulle. Itse myös. Tänään viikkoja 31+4 joten varmaankin vielä mukaan mahtuu.

Pieniä tietoja viime perjantaina vauvat painoivat 1,9 ja 1,7kiloa. Supistelee välillä napakastikin, mutta synnytys ei vielä ole ajankohtaista. A on rt:ssä ja B poikkitilassa, mutta alakautta pitäisi päästä synnyttämään....

Saa nyt sitten nähdä kuinka paljon meitä todellisuudessa syyskuussa siellä on....

Vierailija
37/122 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkuutta on ollu mahassa melkein alusta asti. Kasvuvauhti on niin hurja. Ihmettelen kuinka tää nahka vielä voi venyä vaikka tuntuu että se repeää ihan just! Yö on pahin kun joutuu vaihtamaan kyljeltä toiselle. Sillon saa purra hampaita yhteen ettei muu talon väki heräis mun huutoihin...

Onko teillä muilla ollu ihon kutinaa ilman että olisi raskaushepatoosia?

Mulla on alkanut kutisemaan nilkat sisäsivulta, ranteet ja peukaloiden reunat. Ei siis ollenkaan kämmenet ja jalkapohjat mikä on kai hepatoosissa yleistä. Ihon kuivuudesta tuskin johtuu kun raskauden aikana ei ole tarvinnut ihoa rasvailla.

Ilmat taitaa taas lämmetä... Kuinka teihin vaikuttaa nää helteet?

Aamusumu, Viivi & Vaavi, vko34+6

Vierailija
38/122 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EmpOmppu, minä voin ainakin tulla sillon torstaina tapaamiseen, ja tulkaa nyt ihmeessä muutkin kynnelle kykenevät. Ja Turmis, tervetuloa porukkaan, pääsetkö sinä torstaina Stokkan kahvilaan klo 10? Mulla on ainakin toistaiseksi ollut niin hyvä vointi että lähden mielellään kaupungille vaikka molempina, to ja ma, kun tuota bussimatkaakaan ei ole kuin vartin verran. Mun pitäisi löytää pieniä potkareita vielä jotka ottaisin synnärille mukaan. Kaapissa kaikki on 60-senttisiä mutta niihin vauvat varmaan hukkuu ens alkuun. En ole sairaalakassia vielä kasannut minäkään mutta kummasti nuo viimesimmät vauvauutiset (meilleko_tuplat) pisti siihenkin asiaan vähän vauhtia. Taidan pakata laukun ainakin suuremmalta osin tänään. Mies jos joutuu siihen hommaan niin sieltä voi sitten tulla ihan mitä vaan...

Omaa oloa: Mua on kanssa iho kutissut, parina yönä juurikin nuo Aamusumun mainitsemat nilkan sisäsivut ja ranteet! Oon sitä vähän kanssa ihmetellyt.. rasvaaminen ei auta ollenkaan, ehkä pahentaa vaan. Sitten toisena yönä on kutissut jalkapohjat ja mahaa kivistänyt koko alalta niin että olen sitä raskausmyrkytystäkin ehtinyt pelätä mutta kun turvotusta ei ole oikeastaan mitään ja verenpaineet mulla on koko ajan ollut vähän liiankin alhaalla. Onneksi huomenna on se taysin kontrolli.

Mulla mahassa on aika mojovat raskausarvet navan yläpuolella (mitä ei esikoisesta tullut ollenkaan) ja tosi kosketusarka on koko maha. Eikä ole tosiaan mukavaa kun mahan ihoa alkaa kutittaa! Välillä kun oikein ihoa kiristää/aristaa niin huomaan että joku pikkujalka siinä kohtaa työntyy, ja iho tuntuu ihan ohkaselta kalvolta vaan siinä välissä. Aika huisaa. Kylkiasennosta muuten vielä, pystyttekö nukkumaan sekä oikealla että vasemmalla kyljellä? Mä en meinaan pysty enää oleen oikealla kyljellä ollenkaan, tuntuu että jotkut sisäelimet on tiellä tai jotain, tosi epämukavaa. Siispä oon tyytynyt oleen vaan vasemmalla kyljellä ja välillä selinmakuullakin on ihan ok olo.

Elise ja papuset 33+4

Vierailija
39/122 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelin neuvolaan tästä kutinasta ja passittavat heti huomenna labraan maksa-arvoja tarkistuttamaan. Jos ne on liikaa koholla niin sit joutuu Taysiin seurantaan ja siis makoilemaan. Synnytys saatetaan käynnistää jo aiemmin jos vauvojen vointi huononee. Hoitamattomana hepatoosi voi johtaa jopa sikiön menehtymiseen! Arvaa pelästyinkö?!?!

Luin muualta netistä kokemuksia eikä ainakaan mun silmään osunu ketään vauvaansa menettänyttä. Kaikilla oli raskaus menny hyvin ja vauvat olivat terveitä. Kaikilla ei edes tarvinnut käynnistää synnytystä.

Tuntuu hassulta että kutina osuu meillä samoihin kohtiin. Mulla kutina muuten helpottaa päivällä. Aamulla se on pahinta.

Toivotaan että nää kutinamme olis aivan normaaleja ilmiöitä!

Aamusumu, Viivi & Vaavi, vko 34+6

Vierailija
40/122 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli siis taas lääkärintarkastus Taysissa. Mieskin pääsi mukaan kun on kesälomalla, ihan mukavaa ettei tarvinnut yksin odotella, tällä kertaa jouduttiin vaan tunti ootteleen. :)

Possut voivat hienosti, painoarviot oli A 2kg ja B 1,8kg mut lääkäri sanoi tuon B:n painon olevan tod.näk. alakanttiin koska B:n pää on soikean muotoinen jolloin pään mitaksi tulee pienempi kuin A:lla vaikka ympärysmitta vastaakin viikkoja ja tämän vuoksi kone laskee painoarvion hiukan pienemmäksi. (kuulostipas monimutkaiselta...) Eli B myös tod.näk. n.2kg oikeasti. :)

Kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki eli kypsymistä tapahtunut jonkin verran...siispä jatkoivat lepokehotusta, osastolle ei onneksi tarvinnut jäädä, kaikki tekeminen/meneminen seuraavan kahden viikon ajaksi minimiin eli TAMPEREEN TAPAAMINEN jää minun osaltani nyt kyllä väliin - harmi :( Voitte siis tavata torstaina ihan rauhassa :) Olisi ollut kyllä tosi kiva treffata, mutta ei auta, kyllähän se possujen kypsyttely taitaa nyt olla ensisijaista :)

Kyljellään nukkumisesta oli puhetta, minun on ainakin ollut jo pidemmän aikaa vaikeampi nukkua oikealla kyljellä, tuntuu tosiaan kuin elimet repeisi tms. Nyt olen ihme kyllä nukkunut kaksi yötä tosi hyvin, käynyt vain kerran vessassa!!! Normaalisti olen ravannut vessassa 2tunnin välein...

Kutinasta ja raskaushepatoosista; Itselläni ei kutinaa ole ollut, mutta siskollani oli tuo hepatoosi kun sai 2,5v. sitten poikansa. Hänellä synnytys käynnistettiin 2vkoa ennen LA maksa-arvojen vuoksi, muutaman päivän poika sai lisähappea + oli seurannassa ennen kuin pääsi vierihoitoon, mutta muuten kaikki meni ihan hyvin.

En nyt muista oliko muuta mitä piti kommentoida, ai niin, tervetuloa uusille syyskeijuille!

Hyviä vointeja ja pidetään masut kasassa!!

:) elaine + pikku possut rv32

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä