Uimataidoton lapsi ja laiska isoäiti rannalla
Uimarannalla nähtyä:
Uimataidoton lapsi tulee isoäitinsä kanssa uimarannalle. Lapsen vanhempia ei näy missään. Mummo ei viitsi tulla veteen, vaan mummo istuu rannalla juoruamassa. Uimataidoton lapsi menee veteen, muutaman kymmenen metrin päähän, uimarenkaan kanssa. Kun lapsi putosi uimarenkaan päältä veteen, onneksi vedessä oli valppaita vanhempia auttamassa, ettei lapsi hukkunut. Tämä tilanne säikäytti eikä varmasti ole Suomen kesässä ainutlaatuinen.
Kysymys 1)
- Mitä miettivät äiti ja isä, jotka laittavat uimataidottoman lapsen isovanhemman kanssa uimarannalle? Ilmeisesti eivät mitään!
Kysymys 2)
- Mitä miettii isoäiti, joka istuu kuin tatti rannalla eikä valvo lasta? Isoäiti ei edes huomannut koko tilannetta, taisi olla hyvä juoru menossa. Millainen ihminen - siis miten tyhmä ihminen - jättää uimataidottoman lapsen veteen uimarenkaan varaan?
Vanhuus ja viisaus eivät asu samassa mummossa! Omia lapsia emme ole laittaneet isovanhempien kanssa uimaan. Emme luota, että isovanhempi vahtisi lasta koko ajan ja pysyttelisi valppaana lapsen vieressä vedessä.
Kommentit (52)
Ongelma lienee osin siinä, että mummpt ovat sitä ahkeraa sukupolvea, joka on kasvanut "siinä sivussa", kun aikuiset ovat tehneet kotitöitä, maataloustöitä jne.
Laiskana ja mukavuudenhaluisena mummelina osaan nauttia "tekemättämyydestä" ja olen sitä mieltä, että läsnäolo lapsen kanssa on rinnastettavissa työhön. Ei siinä tarvitse puuhailla mitään, missä joutuu irrottamaan silmät pienokaisesta. Jos tulee tarvis saada kahvia, lapsi kainaloon ja pullaa sillekin; jos on tarvis käydä vessassa, kylläse muutoin sekunnissa katoava lapsi otetaan mukaan ihan ujostelematta.
Vierailija kirjoitti:
Uimarannoilla pitäisi olla kylttejä, joissa kielletään uimataidottoman lapsen vedessä olo yksin.
Ja uimavahti joka valvoo tuota.
Meillä on aina pelastusliivit lapsilla ennen kuin oppivat uimaan (kaksi osaa jo, yksi jäljellä).
Rannan uintivalvoja voisi sanoa kaiuttimeen, että uimataidoton ei saa olla yksin vedessä, siitä seuraa 300eur sakko!
Vierailija kirjoitti:
Asun joen rannalla. Usein näkyy isovanhempia lastenlastensa kanssa rantoja tutkailemassa. Yksivuotiaiden annetaan vapaasti tulva-aikaan taapertaa kapeilla jokilaitureilla kömpelöinä toppa-asuissaan, vaikka isovanhemmilla ei olisi mitään mahdollisuutta lasta pelastaa, jos lapsi sameaan nopeasti virtaavaan jääkylmään veteen humpsahtaisi.
Omien vanhempieni annoin tasan yhden kerran vahtia lapsiani uima-altaassa. Vaikka oli sovittu, että uimataidottomia lapsiani ei päästettäisi aikuisten altaaseen, sieltähän ne löytyivät palatessani vanhempieni lukiessa aurinkotuoleissa kirjojaan.
Samanlainen kokemus eli joskus tuntuu, että vanhemmilla ei etenkään joen rannalla ole mitään käsitystä siitä, että se keväinen mutavelli rannassa saattaa kantaa pikkulapsen, mutta aikuinen jumahtaa siihen kiinni - katsomaan, miten jääkylmä virta vie naperoa kohti alajuoksua.
Tänä vuonna melojat ovat keksineet joen reitikseen ja kauhulla katselen, miten siellä mennään - toki liivit päällä - mutta ymmärtämättä savisen joen reunojen haurautta.
No, olen isoäiti ja mulla 3 lapsenlasta.
Tyttäreni ja vävyni luottaneet minuun aina lastensa kanssa.
Minulla 4 lasta. Kaikki oppivat uimaan pieninä, kävivät yksityiset uimakoulut, kunnan jne.
Olin pari vuotta sitten vuokramökillä kahden lapseni kanssa viikon jussiviikolla. He olivat vielä alaikäisiä.
Tyttäreni ja vävyni töissä, pyysivät että otanko pikkuiset mukaan?
Otin ja hienosti meni viikko järven äärellä.
Saunottiin, uitiin, sub-lautailtiin ja grillattiin.
Kaikki 5 kunnioittavat minua ja kukaan ei mene rantaan ilman lupaani. Kaikilla veneessä ja lautaillessa pelastusliivit. Onkiessa myös.
Uidessa itse seison vierellä, aina, känny lähellä ja auto valmiina menosuuntaan, avaimet myös. Ajo-ohjeet mökille valmiina päässä.
Hienosti viikko meni ja meillä oli oikein hauskaa, kivoja muistoja jäi.
Jos hoidat kenen tahansa lasta järven äärellä niin vastuunsa on tiedettävä ja aina kunnioitettava lasten vanhempien toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimarannoilla pitäisi olla kylttejä, joissa kielletään uimataidottoman lapsen vedessä olo yksin.
Ja uimavahti joka valvoo tuota.
Suurin osa uimarannoista ei ole virallisia ja valvottuja, ne ovat tavalla tai toisella muodostuneet yhteiseksi alueeksi. Meillä isäni on 60 ikävuotensa aikana poistanut omalta maaltaan jo 8 kertaa laiturin muualle, kun innokkaat talkoolaiset on halunneet parantaa uimarannan tasoa kysymättä omistajalta lupaa. Myös rannalle vievä tie on puomitettu, jotta autojen pesijät eivät ajaisi järvelle. Pariin kertaan kesässä facessa väki valittaa, kun ei ole kioskia, ei ole hoidettua hiekkarantaa, ei ole valvojaa ja joku kunnasta vastaa, että ei ole virallinen uimaranta.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän rannalla on vanhempia, jotka ei katso lastensa perään. Lisäksi osa kakaroista kouhkaa muiden päälle ja tekee kaikkensa, että muilla on epämukavaa. Uimataidottomia koululaisia on ainakin Helsingissä paljon ja heillä on kaikilla laiturillahyppijägeenit, koska oma 3v oli pariin otteeseen hukkua, mutta onneksi olin käsi kiinni uimapuvussaan, joten huolimatta tönimisestä ja yrityksistä painaa päätä veteen ei mitään tapahtunut.
Tästäkin näkee, että jotkut on jo lapsesta asti pahoja.
Sanoisin a) vanhemmat ovat luottaneet siihen mummoon. Ei kaikilla vanhemmilla käy mielessä, ettei mummo oikeasti vahdi lasta. Ja b) mummolla oli parempaa seuraa kuin lapsenlapsi. Ehkä kertoili juuri mummo kavereille mitä kaikkea kivaa puuhaa lapsen kanssa (ja tosiasiassa se lapsi on valvomatta)
70-80-vuotias iäkäs ihminen ei jaksa ja kykene valvomaan lasta. Lastenhoito kuuluu lapsen omille vanhemmille. Miksi lapsia edes pitää viedä iäkkäille ja sairaille isovanhemmille hoitoon?
Missä lapsiparkojen vanhemmat ovat - kaljaterassillako ryyppäämässä? Jo maalaisjärki sanoo, että uimataidottomia lapsia ei anneta uimarannalle tai kesämökille isovanhempien ja sukulaisten "valvottavaksi". Lapsen turvallisuus on äidin ja isän vastuulla!
Näitä laiskoja isovanhempia on uimarannoilla tänäkin kesänä. Valitettavasti. Lapsen turvallisuus on aina aikuisen vastuulla.
- Miksi vanhemmat antavat lapsensa hoitoon isovanhemmalle, joka ei pysty huolehtimaan lapsen turvallisuudesta? Äitien ja isien on hyvä tiedostaa, että myös ne omat vanhemmat ja appivanhemmat ikääntyvät. Heille voi tulla iän myötä sairauksia ja muita rajoitteita.
- Kun lapsi on vedessä, niin lasta valvova aikuinen on myös vedessä. Aikuinen on vedessä käsivarren mitan päässä lapsesta ja valvoo lasta. Lasta EI koskaan jätetä yksin uimarenkaan, uimakellukkeiden tai uimalelun varaan veteen.
Lasta EI koskaan jätetä yksin rantaveteen, laiturille, rantaan, veneeseen tai mihinkään muuallekaan, missä on vettä. Lapsia on hukkunut omassa kotipihassa. Kodin uima-allas, kylpyamme, kylpypalju, lammikko, oja tai puro voi olla lapselle surmanloukku!
- Mummolakyläilyllä vanhempien kannattaa tarkastaa mummolan turvallisuus sisällä ja ulkona. Vanhat ihmiset pitävät usein vesisaaveja omakotitalon räystäsputkien alla ja keräävät saaveihin sadevettä puutarhan kasteluun. Nämä saavit voivat olla täynnä vettä. Pihassa voi olla kaivo, jossa on rikkinäinen kansi. Isovanhemmat eivät aina itse huomaa ja hoksaa, mitä vaaroja heidän kotona ja pihassa on lapsen kannalta.
- Uimaan ja rannalle EI mennä, jos aikuinen ei kykene valvomaan lasta!
- Myös omassa kodissa ja pihassa on hyvä tehdä säännöllinen turvallisuuskävely ja palotarkastus. Jokainen meistä sokeutuu joskus oman kotinsa vaaran paikoille.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen äidillä ja isällä on aina vastuu lapsistaan. Missään nimessä en antaisi uimataidotonta lasta isovanhemman vastuulle uimarannalle, kesämökille, uimahalliin, kylpylään tai vesipuistoon. Liikaa työtä ja liikaa vastuuta iäkkäille ihmisille. Uimataidottoman lapsen valvominen vedessä on täyttä työtä lapsen omalle vanhemmallekin. Äitinä en luota siihen, että iäkäs isovanhempi jaksaisi, osaisi ja pystyisi turvallisesti valvomaan uimataidotonta lasta / lapsia vedessä.
Uimataidotonta lasta on valvottava käden mitan päässä ja niin, että lapsi on aikuisen ja rannan välissä. Rantavedessä on valvottava, että lapsi ei karkaa syvään veteen. Lapsen tulee olla koko ajan vanhemman ja rannan välissä. Uimarannalla pitää varoa myös mahdollisia äkkisyviä kohtia, veden virtauksia ja muita uimareita. Hukkuminen on yksi lasten yleisimmistä tapaturmaisista kuolinsyistä.
Meillä me vanhemmat - äiti ja isä - valvomme lapsia uimarannalla. Yleensä lapsia valvoo äiti ja satunnaisesti isä.
En luota isovanhempien haluun, kykyyn ja taitoihin valvoa uimataidottomia lapsia vedessä. Lapsia valvoessa pitää olla tarkkana koko ajan. Tai olla menemättä veden äärelle.
Äitinä en luota enkä pidä edes ajatuksesta, että isovanhemmat veisivät lapsia uimarannalle, veneelle, uimahalliin, kylpylään tai jonnekin vesipuistoon. Miksi isovanhempien pitäisi kuljettaa lapsenlapsia uimaan ja viedä uimataidottomia lapsia rannoille???
Vierailija kirjoitti:
Voi ristus, juuri kuin anoppini. Tai siis anoppi on vielä pahempi. En koskaan ole jättänyt lapsia appivanhempien vastuulle, koska eivät kerta kaikkiaan tajua, että lapsi voi hukkua. Eivät ymmärrä. Nauraa räkättävät mulle ivallisesti kun sanon että lapsia pitää vedessä vahtia. Olen ylireagoiva neurootikko, hullu heidän mielestään. Pilkkasivat minua räkättäen kun laitoin pienille pelastusliivit päälle äkkisyvässä järvessä. Käskivät lapsia ottamaan ne pois kun äiti on vähän hullu. Ihan käsittämättömiä ihmisiä. Olisivat myös vieneet veneilemään ilman liivejä 2- ja 4- vuotiaat, koska eihän ne nyt halua hukkua.
Olen kerran jättänyt yhden lapsen appivanhempien valvottavaksi järven rannassa. Kerran. Ja se oli hetki, kun juoksin rinnettä ylös mökille (30 metriä) hakemaan jonkin asian ja juoksi toiset 30 m takaisin, aikaa kului kaksi minuuttia. Siinä ajassa poika oli jo veden alla. Mies hyppäsi järveen ja sai nostettua lapsen ylös. Appivanhemmat vain katsoivat kun lapsi hulahti uimarenkaan välistä pohjaan. "Se sukelsi". Kaksivuotias???Ei varmaan tarvitse sanoa, että vihaan noita appivanhempiani, ovat ihan jostakin hel*etin pääkartanosta kotoisin.
Kurja juttu, että vihaat, koska miehessäsi ja lapsissasi on samoja luonteenpiirteitä, siitä et pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
No, olen isoäiti ja mulla 3 lapsenlasta.
Tyttäreni ja vävyni luottaneet minuun aina lastensa kanssa.
Minulla 4 lasta. Kaikki oppivat uimaan pieninä, kävivät yksityiset uimakoulut, kunnan jne.
Olin pari vuotta sitten vuokramökillä kahden lapseni kanssa viikon jussiviikolla. He olivat vielä alaikäisiä.
Tyttäreni ja vävyni töissä, pyysivät että otanko pikkuiset mukaan?
Otin ja hienosti meni viikko järven äärellä.
Saunottiin, uitiin, sub-lautailtiin ja grillattiin.
Kaikki 5 kunnioittavat minua ja kukaan ei mene rantaan ilman lupaani. Kaikilla veneessä ja lautaillessa pelastusliivit. Onkiessa myös.
Uidessa itse seison vierellä, aina, känny lähellä ja auto valmiina menosuuntaan, avaimet myös. Ajo-ohjeet mökille valmiina päässä.
Hienosti viikko meni ja meillä oli oikein hauskaa, kivoja muistoja jäi.
Jos hoidat kenen tahansa lasta järven äärellä niin vastuunsa on tiedettävä ja aina kunnioitettava lasten vanhempien toiveita.
Tämä vaatii jo älyä ja että lähimuisti toimii. Kaltaisiasi saisi olla enemmän, toki toisessa ääripäässä liika varmuus. Kaikesta valmistelusta huolimatta tielle voi osua hirvi tai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä me vanhemmat - äiti ja isä - valvomme lapsia uimarannalla. Yleensä lapsia valvoo äiti ja satunnaisesti isä.
En luota isovanhempien haluun, kykyyn ja taitoihin valvoa uimataidottomia lapsia vedessä. Lapsia valvoessa pitää olla tarkkana koko ajan. Tai olla menemättä veden äärelle.
Äitinä en luota enkä pidä edes ajatuksesta, että isovanhemmat veisivät lapsia uimarannalle, veneelle, uimahalliin, kylpylään tai jonnekin vesipuistoon. Miksi isovanhempien pitäisi kuljettaa lapsenlapsia uimaan ja viedä uimataidottomia lapsia rannoille???
Joillakin on luotettavat isovanhemmat. Oletko miettinyt, miten he ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ilman että kukaan hukkui?
Kai te valistitte mummoa tilanteesta? Rähisitte oikein kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Voi ristus, juuri kuin anoppini. Tai siis anoppi on vielä pahempi. En koskaan ole jättänyt lapsia appivanhempien vastuulle, koska eivät kerta kaikkiaan tajua, että lapsi voi hukkua. Eivät ymmärrä. Nauraa räkättävät mulle ivallisesti kun sanon että lapsia pitää vedessä vahtia. Olen ylireagoiva neurootikko, hullu heidän mielestään. Pilkkasivat minua räkättäen kun laitoin pienille pelastusliivit päälle äkkisyvässä järvessä. Käskivät lapsia ottamaan ne pois kun äiti on vähän hullu. Ihan käsittämättömiä ihmisiä. Olisivat myös vieneet veneilemään ilman liivejä 2- ja 4- vuotiaat, koska eihän ne nyt halua hukkua.
Olen kerran jättänyt yhden lapsen appivanhempien valvottavaksi järven rannassa. Kerran. Ja se oli hetki, kun juoksin rinnettä ylös mökille (30 metriä) hakemaan jonkin asian ja juoksi toiset 30 m takaisin, aikaa kului kaksi minuuttia. Siinä ajassa poika oli jo veden alla. Mies hyppäsi järveen ja sai nostettua lapsen ylös. Appivanhemmat vain katsoivat kun lapsi hulahti uimarenkaan välistä pohjaan. "Se sukelsi". Kaksivuotias???Ei varmaan tarvitse sanoa, että vihaan noita appivanhempiani, ovat ihan jostakin hel*etin pääkartanosta kotoisin.
Ethän enää ole noiden kanssa tekemisissä.
Äidilleni en ikinä voinut jättää lasta vastuulle , anoppi on vielä täysin voimissaan ja ymmärtää ottaa lastenlapset vastuulle sekä huolehtii hyvin. Meitä sisaruksia kyllä vahdittiin aikoinaan ja isä tai äiti oli vedessä. Mutta iänmyötä äidiltä on kadonnut se taju vahtia ja turvata.
Jotkut nyt ajattelee ilmeisesti, että isoäidit on aina iäkkäitä. No ei ole. Mun äiti oli 43v. kun mä sain lapsen. Erittäin hyvin saatoin antaa lapseni äitini mukaan uimarannalle tms. Itse asiassa äitini asui yhdessä vaiheessa meren rannalla ja lapsi oli siellä yökylässä ja oli uimataidoton. Lapsi nykyään 20v.