Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimataidoton lapsi ja laiska isoäiti rannalla

Kuka vahtii lastasi uimarannalla?
24.06.2019 |

Uimarannalla nähtyä:
Uimataidoton lapsi tulee isoäitinsä kanssa uimarannalle. Lapsen vanhempia ei näy missään. Mummo ei viitsi tulla veteen, vaan mummo istuu rannalla juoruamassa. Uimataidoton lapsi menee veteen, muutaman kymmenen metrin päähän, uimarenkaan kanssa. Kun lapsi putosi uimarenkaan päältä veteen, onneksi vedessä oli valppaita vanhempia auttamassa, ettei lapsi hukkunut. Tämä tilanne säikäytti eikä varmasti ole Suomen kesässä ainutlaatuinen.
Kysymys 1)
- Mitä miettivät äiti ja isä, jotka laittavat uimataidottoman lapsen isovanhemman kanssa uimarannalle? Ilmeisesti eivät mitään!
Kysymys 2)
- Mitä miettii isoäiti, joka istuu kuin tatti rannalla eikä valvo lasta? Isoäiti ei edes huomannut koko tilannetta, taisi olla hyvä juoru menossa. Millainen ihminen - siis miten tyhmä ihminen - jättää uimataidottoman lapsen veteen uimarenkaan varaan?
Vanhuus ja viisaus eivät asu samassa mummossa! Omia lapsia emme ole laittaneet isovanhempien kanssa uimaan. Emme luota, että isovanhempi vahtisi lasta koko ajan ja pysyttelisi valppaana lapsen vieressä vedessä.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se se elokuvakin kun laiskat isoäidit rannalla.

Vierailija
2/52 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva vanhempi siellä vedessä näyttää olevan, ei pelkästään isovanhemmat ole löperöitä. Minä katson omien lasteni perään ja olen siellä vedessä kanssaan, silmät ja kädet ei riitä muiden lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ristus, juuri kuin anoppini. Tai siis anoppi on vielä pahempi. En koskaan ole jättänyt lapsia appivanhempien vastuulle, koska eivät kerta kaikkiaan tajua, että lapsi voi hukkua. Eivät ymmärrä. Nauraa räkättävät mulle ivallisesti kun sanon että lapsia pitää vedessä vahtia. Olen ylireagoiva neurootikko, hullu heidän mielestään. Pilkkasivat minua räkättäen kun laitoin pienille pelastusliivit päälle äkkisyvässä järvessä. Käskivät lapsia ottamaan ne pois kun äiti on vähän hullu. Ihan käsittämättömiä ihmisiä. Olisivat myös vieneet veneilemään ilman liivejä 2- ja 4- vuotiaat, koska eihän ne nyt halua hukkua. 

Olen kerran jättänyt yhden lapsen appivanhempien valvottavaksi järven rannassa. Kerran. Ja se oli hetki, kun juoksin rinnettä ylös mökille (30 metriä) hakemaan jonkin asian ja juoksi toiset 30 m takaisin, aikaa kului kaksi minuuttia. Siinä ajassa poika oli jo veden alla. Mies hyppäsi järveen ja sai nostettua lapsen ylös. Appivanhemmat vain katsoivat kun lapsi hulahti uimarenkaan välistä pohjaan. "Se sukelsi". Kaksivuotias??? 

Ei varmaan tarvitse sanoa, että vihaan noita appivanhempiani, ovat ihan jostakin hel*etin pääkartanosta kotoisin.

Vierailija
4/52 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla tulis edes mieleenkään, etteikö lasten mummi olisi rannalla ihan vastuullisesti.

Mutta ehkä tapauksen isoäiti on sitä sukupolvea, joiden lapsia ei vahdittu? Eikä näe sitä tarpeelliseksi nyttenkään? Olen vm 71, eikä meitä vahdittu, ei oikeastaan missään. Silti äitini vahtisi lapsiani varmasti hyvin, myös siellä uimarannalla.

Vierailija
5/52 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen tietenkin uimaan lasteni ja lastenlasteni kanssa. Sunhan on pakko olla ihan siinä vieressä, kylki kyljessä, jos toinen hörppää vettä keuhkoihin tai pitää nostaa toinen ylös. Uima-avut ja vesilelut ovat muuten hiton vaarallisia.

Vierailija
6/52 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole sukupolvikysymys eikä ikäkysymys. Toiset ihmiset vaan ovat sellaisia, että suu auki saa seurata, millä onnen kantamoisella saavatkin pidettyä kaikki lapset hengissä aikuisuuteen.

Kai elämässä on jo about 70-80-luvulta lähtien ollut niin paljon muita valveutuneita aikuisia ja turvallisuutta lisääviä keksintöjä elämässä, että tällaisten vanhempien lapsilla on paljon pienempi riski kuolla tapaturmaisesti kuin vaikkapa sata vuotta sitten.

Vierailija
7/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äidillä ja isällä on aina vastuu lapsistaan. Missään nimessä en antaisi uimataidotonta lasta isovanhemman vastuulle uimarannalle, kesämökille, uimahalliin, kylpylään tai vesipuistoon. Liikaa työtä ja liikaa vastuuta iäkkäille ihmisille. Uimataidottoman lapsen valvominen vedessä on täyttä työtä lapsen omalle vanhemmallekin. Äitinä en luota siihen, että iäkäs isovanhempi jaksaisi, osaisi ja pystyisi turvallisesti valvomaan uimataidotonta lasta / lapsia vedessä.

Uimataidotonta lasta on valvottava käden mitan päässä ja niin, että lapsi on aikuisen ja rannan välissä. Rantavedessä on valvottava, että lapsi ei karkaa syvään veteen. Lapsen tulee olla koko ajan vanhemman ja rannan välissä. Uimarannalla pitää varoa myös mahdollisia äkkisyviä kohtia, veden virtauksia ja muita uimareita. Hukkuminen on yksi lasten yleisimmistä tapaturmaisista kuolinsyistä.

Vierailija
8/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt niputeta ihan kaikkia isovanhempia samaan nippuun. Isoäiti voi olla nelikymppinen tai yli 80-vuotias. Huippukuntoinen tai rollaattorin varassa. Älykäs ja empaattinen tai itsekeskeinen idiootti. 

Kannattaa kuitenkin pohtia ja huomioida omien vanhempien ja appivanhempien toimintatapoja ja kyvykkyyttä ennen kuin antaa avuttoman lapsen hoitoon, varsinkin jos on vaaranpaikkoja. 

Aivan erityisesti kannattaa miettiä antako lapsen hoitoon, jos eivät osaa noudattaa selkeitä ohjeita. Tässäkin tapauksessa valitettavasti voi olla niin, että  oli sovittu hoitaa lapsenlasta omassa kodissa, mutta mummo päättikin lähteä yllättäen ja vanhemmille ilmoittamatta rannalle. 

Vierailija
9/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lasta ole opettu uimaan. Itse osasin uida kunnolla jo aikaa sitten ennen kuin olin edes tarha-iässä.

Vierailija
10/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmissa myös jotain vikaa, kun antaa hälle lapsen hoitoon. Jomman kumman vanhemman äitinä ovat tietoisia siitä, minkälainen on kasvattajana.

Vierailija
11/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+ mummo. Menen veteen uimaan lapsen kanssa. Ei sitä lasta muuten ehdi kiskoa pinnalle, jos jotain sattuu. Samalla lailla sukeltelin ja uin lapsenikin kanssa, kun tämä oli pieni. Lisäksi lapsi oppii, että vedestä voi nauttia, eikä sitä tarvitse pelätä.

Vierailija
12/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun joen rannalla. Usein näkyy isovanhempia lastenlastensa kanssa rantoja tutkailemassa. Yksivuotiaiden annetaan vapaasti tulva-aikaan taapertaa kapeilla jokilaitureilla kömpelöinä toppa-asuissaan, vaikka isovanhemmilla ei olisi mitään mahdollisuutta lasta pelastaa, jos lapsi sameaan nopeasti virtaavaan jääkylmään veteen humpsahtaisi.

Omien vanhempieni annoin tasan yhden kerran vahtia lapsiani uima-altaassa. Vaikka oli sovittu, että uimataidottomia lapsiani ei päästettäisi aikuisten altaaseen, sieltähän ne löytyivät palatessani vanhempieni lukiessa aurinkotuoleissa kirjojaan.

Vierailija
13/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu vähän aikaa sitten just tuli tämmöistä todistettua, kun parivuotias lapsi leikki yksin rantavedessä ja mummu puuhaa omiaan. Jäin sitten ite uimaan tuohon lapsen lähelle kun pelotti, että jotain sattuu ja kukaan ei huomaan. Siihenhän nuo varmaan luottaakin, että muut ihmiset katsoo heidän lasten perään, mutta kyllä se vastuu on sillä, jonka kanssa se lapsi on.

Vierailija
14/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän rannalla on vanhempia, jotka ei katso lastensa perään. Lisäksi osa kakaroista kouhkaa muiden päälle ja tekee kaikkensa, että muilla on epämukavaa. Uimataidottomia koululaisia on ainakin Helsingissä paljon ja heillä on kaikilla laiturillahyppijägeenit, koska oma 3v oli pariin otteeseen hukkua, mutta onneksi olin käsi kiinni uimapuvussaan, joten huolimatta tönimisestä ja yrityksistä painaa päätä veteen ei mitään tapahtunut.

Vierailija
15/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmissa myös jotain vikaa, kun antaa hälle lapsen hoitoon. Jomman kumman vanhemman äitinä ovat tietoisia siitä, minkälainen on kasvattajana.

Ei tuommoista piittaamattomuutta voi uskoa olevankaan, ellei omin silmin näe.

T. mummo 65 v, joka kököttää koko ajan vieressä "avustamassa", kun 2 -vuotias leikkii puhallettavassa "uima-altaassa", jossa on vettä 5 cm.

Vierailija
16/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat lomalla, vanhemmat töissä. Kun on 30 astetta lämmintä, niin helposti tulee kiusaus lähteä uimaan ilman kunnon vahtia.

Vierailija
17/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu vähän aikaa sitten just tuli tämmöistä todistettua, kun parivuotias lapsi leikki yksin rantavedessä ja mummu puuhaa omiaan. Jäin sitten ite uimaan tuohon lapsen lähelle kun pelotti, että jotain sattuu ja kukaan ei huomaan. Siihenhän nuo varmaan luottaakin, että muut ihmiset katsoo heidän lasten perään, mutta kyllä se vastuu on sillä, jonka kanssa se lapsi on.

Vertaisryhmään kuuluvana sanoisin kyllä pari valittua valistuksen sanaa tuommoiselle mummolle.

Vierailija
18/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lasta ole opettu uimaan. Itse osasin uida kunnolla jo aikaa sitten ennen kuin olin edes tarha-iässä.

Vaikka lapsi osaisi uida, ei pientä lasta jätetä yksin uimaan.

Vierailija
19/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mummi oli skarppi silloin 30-40 vuotta sitten, niin ei ole enää. Älkää jättäkö niiden vastuulle.

Kaikki ei ole olleet skarppeja ikinä.

Käsivarsikellukkeet on hyvä keksintö.

Vierailija
20/52 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku naru lapsen nilkkaan vaikka, voi vetää sitten helposti ylös vedestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan