Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuute: rautakuurin vaikutus kuukautisiin

Vierailija
24.06.2019 |

Olen ollut pitemmän aikaa jo väsynyt. Jotenkin eksyin runsaista kuukautisista kertoviin artikkeleihin ja laskin seuraavien kuukautisten aikana veren määrän. Käytän siis kuukuppia niin laskeminen oli helppoa. Järkytyin, kun jo ensimmäisenä varsinaisena vuotopäivänä vuodin enemmän kuin runsaiden kuukautisten raja-arvo on.
Seuraavaksi soittelinkin terkkariin ja pyysin rauta-arvotestejä runsaisiin kuukautisiin vedoten. Sain testit helposti. Hemoglobiini oli hyvä (yli 130) enkä siis odottanut yllätyksiä ferritiinistä. Mutta se olikin lähellä kymmentä, joka on alaraja!
Nyt siis olen syönyt kuukauden rautatabletteja (Obsidania 2xpäivässä). Ja menkkani ovat mennet kummallisiksi. Alkoivat melkein viikon myöhässä, ja minulla on todella säännölliset kuukautiset yleensä, kierto 28 päivää plusmiinus päivä. Ja nyt ne ei meinaa loppua millään. Edelleen tiputtelua. Yrittääkö minun kroppa päästä "ylimääräisestä" raudasta vai mitä hit*oa?! Onko muilla menkat heittänyt häränpyllyä rautalääkityksen johdosta? Vai onko tää jotain muuta?
Auttakaa!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rauta niitä sekoita,mene erikoislääkärille jos vaivaa asia.

Vierailija
2/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että vielä kuukauden raudansyönnin jälkeen olisi rautaa niin paljon kropassa, että kroppa pyrkisi liiasta raudasta jotenkin eroon pitkittämällä menkkoja. Rauta-arvot nousee yllättävän hitaasti, ja kun sulla oli vielä lähtötasokin oikeasti matala. Veikkaan, että "oudot menkat" johtuu jostain ihan muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans ihmetellyt runsaiden kuukautisten veren rajamääriä. Mä vuodan helposti monta desiä kuukautisten aikana. Ei riitä tuplasysteemit: supertamponi + side. (Pahimmillaan vielä 2 alkkarit päällekkäin noiden päällä.) Eikä tamponeiden vaihtovälit. Saattaa tunnissa kastua vielä housutkin. Olen tuhonnut muutaman tuolinkin. Sitä vaan pulppuaa kuin jostakin lähteestä tai tulvivasta sadekaivosta.

Vierailija
4/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ikä? Kuulostaa premenopaussioireelta.

Vierailija
5/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ferritiiniarvo on ok eli n. 100,

megamenkkojen pitäis olla historiaa. Raudan puute lisää kuukautisvuotoa.

Pyydä lääkäriä kirjoittamaan Cyklokapron-resepti.

Vierailija
6/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuo noidankehä. Runsaat kuukautiset laskivat rauta-arvoja ja matalat rauta-arvot lisäsivät vuotoa. Ei helpotu noin nopeasti, eli jostain muusta kyse.

Vierailija
7/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkistä, sillä Jostain tällaisesta mullakin oli varmaan kyse! kun oli paljon tapetilla tämä ferritiini asia niin havahduin minäkin syömään rautakuurin kun lähes kaikki raudanpuutteen oireet oli. (Hg hyvä mullakin) Sen jälkeen kieltämättä ennen kellontarkat menkat muuttuivat epäsäännöllisiksi joksikin aikaa, vuodon määrän mahdolliset muutokset jäi kylläkin hieman hämärän peittoon kun muutos oli lähinnä juuri niissä epäsäännöllisissä vuotopäivissä, saattoi esim. vuotaa päivän ja loppua kolmeksi ennenku menkat taas jatkui yms. Eli tuskin mitään muuta häikkää on!

Vierailija
8/35 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen postaaja täällä. Ikää on alle kolmekymmentä, joten premenopaussista ei liene (ainakaan toivottavasti) kyse.

Enkä nyt täysin tosissani sanonut, että kroppa pyrkisi liiasta raudasta eroon. Elämässä ei vain ole tapahtunut mitään muita muutoksia kuin rautalääkitys, siksi syyllistin sitä ensimmäisenä. Ja osuu niin täydellisesti ajallisesti, että en oikein osaakaan muuta syytä hakea.

Mutta hyvä kuulla, että jollakulla muullakin on ollut yhteys kuukautisten hulluamisen ja rautalääkityksen kanssa. Odottelen mihin tämä kääntyy ennen kuin huolestun tämän enempää.

Vierailija
9/35 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä vanhaa ketjua, koska mulla on samaa ongelmaa kuin ap:lla.

Eli runsaat kuukautiset ollut aina ja nyt pari vuotta vielä entisestään runsastuneet PALJON, joten raudanpuutetta on ja siihen rautalisää syön.

Olen huomannut, että rautalisä tuntuu vaikuttavan vuodon määrään lisäävästi. Koska silloin, kun on ollut taukoja sen syömisessä, niin vuoto on edes vähän maltillisempaa, eikä sitä ole lähäs päivittäin. Tähän vaikuttaa ihan viikon tai kahdenkin tauko.

Mutta sitten, kun aloitan taas rautalisän, niin vuoto alkaa 1-2 päivän kuluttua ja on todella runsasta.

Mistä tämä voisi johtua? Onko mitään käsitystä kenelläkään. Tuntuu aika toivottomalta tää tilanne...

Vierailija
10/35 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone? Onko kokemuksia kellään?

Vierailija
11/35 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko koittanut e pillereitä jotta vuodot ei olisi niin runsaat?

Vierailija
12/35 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko koittanut e pillereitä jotta vuodot ei olisi niin runsaat?

E-pilleri oli, mutta gyne lopetti ke aurattoman migreenin ja iän vuoksi. Silloinkin oli erittäin runsaat kuukuatiset, mutta sentään muuten "normaalit".

Erilaisia minipillereitä on kokeiltu, mutta ne saa hormoni ihan sekaisin ja aiheuttaa melekin jatkuvaa vähäistä vuotoa. Kokonaan ilman pillereitä ei ole jatkuvaa vuotoa, mutta sitten kun on kuukautiset, ne on valtavat. Ei meinaa caprilonkaan riittää avuksi. Ja alaselkäkivut ihan hirveät. Seuraavaksi ehdotti vähähormonista kierukkaa. Tiedän jo nyt, että täysin turha yritys.

Itse alan kallistua jo siihen kohdunpoiston puoleen, oon jo aika täys tätä.

Vierailija
13/35 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommosista tableteista keho ei kovin hyvin vissiin pysty hyödyntään sitä rautaa. Mielummin vihreistä kasviksista ym kannattais hankkia

Vierailija
14/35 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommosista tableteista keho ei kovin hyvin vissiin pysty hyödyntään sitä rautaa. Mielummin vihreistä kasviksista ym kannattais hankkia

Jo on mutua ja höpönlöpöä. Kasviperäinen rauta imeytyy valitettavasti todella huonosti; esim. pinaatista ei kertakaikkiaan saa rautaa, sillä sen sisältämä oksaalihappo estää raudan imeytymisen yli 90 prosenttisesti. Kasviperäisestä raudasta imeytyy vain 2-20 %, kun taas eläinperäinen imeytyy 15-30 %. Aina harmittaa kovasti, kun joku rupeaa vetämään juurikin jotain pinaattia rauta-arvojen parantamiseksi - se ei vaan toimi. Jos ruokavaliolla haluaa asiaa korjata, niin verilätyt, sisäelimet ja punainen liha ovat parhaita vaihtoehtoja. Hidasta ja tehotonta puuhaa sekin, jos rautavarastot ovat jo ehtineet tyhjäksi saakka.

https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-scienc…

https://uamshealth.com/medical-myths/is-spinach-a-great-source-of-iron/

Vierailija
15/35 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen asian niin, että kuukautiskierrolla on oma tarkoituksensa. Ja kun rautavarastot ovat tyhjät (alle 30 arvo tarkoittaa esim. ettei selkäydinnesteessä enää ole tippaakaan rautaa jäljellä), niin keho ei enää pysty suorittamaan tarvittavia toimintoja. Kuukautistenkin tarkoitus on kuitenkin puhdistaa ja uusia kohtua, eli eihän se verenvuoto turhaa ole, vaan osa fertiilin naisen prosessia. Ehkäpä kuukautiset menevät alkuun runsaammiksi, kun keho pääsee vihdoin tekemään tarvittavat asiat.

Itsellä vastaava kokemus oli nivel- ja lihaskipujen kanssa. Rautalisän syönti pahensi asiaa aluksi; oikein tuntui, kuinka pitkään oireilleet nivelet pamahtivat tulehtuneiksi ja kipeiksi. Mutta veikkaan, että keholla ei aiemmin ollut mahdollista käynnistää tulehdus- ja paranemisprosessia. Raudan syöminen tuntui käynnistävän ko. prosessin ja sen jälkeen nivelet ja lihakset olivat 1000x paremmassa kunnossa, kuin ennen rautalisää (oli kaikenlaista ihme kremppaa, tuli kipuja milloin mistäkin ja ei palautunut yhtään). Sama reaktio tapahtuu edelleen, jos raudat pääsevät tippumaan ja ylläpitoannos unohtuu.

Vierailija
16/35 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut täysin sama ongelma kuin ap:llä. Kuukautiset ovat aina olleet tarkat päivälleen, mutta jos syön rautalisää matalaan ferritiiniarvooni, niin kuukautiset alkavat ihan miten sattuu, kestävät normaalin 5 pv sijaan mitä tahansa 1 päivästä lähes 3 viikkoon ja saattavat myös olla ihan järjettömän runsaat. Ja näin käy siis aina rautalisää käyttäessäni.

Vierailija
17/35 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näen asian niin, että kuukautiskierrolla on oma tarkoituksensa. Ja kun rautavarastot ovat tyhjät (alle 30 arvo tarkoittaa esim. ettei selkäydinnesteessä enää ole tippaakaan rautaa jäljellä), niin keho ei enää pysty suorittamaan tarvittavia toimintoja. Kuukautistenkin tarkoitus on kuitenkin puhdistaa ja uusia kohtua, eli eihän se verenvuoto turhaa ole, vaan osa fertiilin naisen prosessia. Ehkäpä kuukautiset menevät alkuun runsaammiksi, kun keho pääsee vihdoin tekemään tarvittavat asiat.

Itsellä vastaava kokemus oli nivel- ja lihaskipujen kanssa. Rautalisän syönti pahensi asiaa aluksi; oikein tuntui, kuinka pitkään oireilleet nivelet pamahtivat tulehtuneiksi ja kipeiksi. Mutta veikkaan, että keholla ei aiemmin ollut mahdollista käynnistää tulehdus- ja paranemisprosessia. Raudan syöminen tuntui käynnistävän ko. prosessin ja sen jälkeen nivelet ja lihakset olivat 1000x paremmassa kunnossa, kuin ennen rautalisää (oli kaikenlaista ihme kremppaa, tuli kipuja milloin mistäkin ja ei palautunut yhtään). Sama reaktio tapahtuu edelleen, jos raudat pääsevät tippumaan ja ylläpitoannos unohtuu.

Ole tuo vastaaja nro 10 ja 13.

Näköjään unohtui laittaa noihin aiempiin viesteihin, että minulla kaksi myoomaa hankalassa paikkaa, joten vaihtoehdot on joko yrittää hormonihoidolla saada oireita vähennettyä tai sitten leikkaus, johon lääkäri ei ollut kovin halukas enkä aiemmin minäkään.

Ferritiiniä on seurattu enempi tai vähempi jo 5 vuotta, koskaan ei ole noussut yli tuon 30. Se ei vain tunnu imeytyvän tai sitten valuu ulos...

Tuo on ihan mielenkiintoinen teoria. Mietin vain, mikä voisi auttaa sitten tämän alkuvaikeuden yli? Kikkailla jotenkin niiden annosten kanssa? Jotkuthan sanovat, että rauta imeytyisi paremmin, jos sitä ottaa vain joka toinen päivä. En tiedä, mikä tässä sitten on taustalla...

Miten kauan sinulla kesti tuo paha oireilukausi?

Vierailija
18/35 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt rautalisää noin kolme viikkoa ja nyt viikon ajan olen vuotanut tiputteluvuotoa kesken kuukautiskierron. En koskaan vuoda kesken kierron, joten yhdistän tämän rautalisään. Lisäksi suolisto on ollut sekaisin nämä kolme viikkoa. Löysin googlaamalla yhden tutkimuksen, jossa todettiin, että jopa puolet tutkimukseen osallistuneista naisista kärsivät vuotohäiriöistä rautalisän syömisen aikaan. Tätä ei ole kyllä tutkittu sen enempää, mutta mietin vain, onkohan tämä pysyvä ongelma rautalisää syödessä vai loppuukohan vuotohäiriöt kun rautataso korjaantuu..

Vierailija
19/35 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samoja kokemuksia. Oon syöny rautalisää jo kohta vuoden, mutta vain harvakseltaan ja epäsäännöllisesti, koska vatsa ei kestä kuin pieniä määriä. Muutama viikko sitten otin kokeiluun erilaisen rautavalmisteen, jonka pitäisi imeytyä tehokkaammin ja olla hellempi vatsalle. Ilmeisesti tämä tosiaan on tehokkaampi valmiste, sillä heti ensimmäiset kuukautiset lisän aloittamisen jälkeen oli TODELLA runsaat ja kestivät poikkeuksellisen pitkään, yli viikon.

Onko teillä kuukautiset normalisoituneet ajan kanssa? En haluaisi raudan syöntiä lopettaa, koska hemoglobiinitasot on olleet hieman alhaiset ja ferritiinit todella alhaalla. Lisäksi olen ollut hirvittävän väsynyt jo vuosia.

Vierailija
20/35 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautisten aikaan en voi syödä rautatuotteita, tai tuloksena ripuli, onneksi kestää vain yhden päivän ellei syö tuotteita josta sitä tulee lisää. Silloin syön esim. riisiä joka kovettaa vatsaa