Mitä sellaisia ruokia teet mitä luulisit aika harvan tekevän?
Mitä sellaisia ruokia teet mitä luulisit aika harvan tekevän?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Verilettuja, siis ihan (poron)verestä, ei mistään "lisää vain vesi"-jauheesta.
Hernekeitto kuivatuista herneistä.
meinasin jo aiempaan sanoa, mutta tää on ihan pöljää, että laitatte näitä ruokia useamman samaan.
En ole tehnyt poron verestä verilettuja, mutta hernekeitto kuivatuista herneistä on aivan tavallinen arkiruoka meillä. Kerran kaksi kuussa.
Luonnollisesti sitten laitan nuolen sen mukaan, jota olen tehnyt.
Esim yhdelläkin oli tuolla lähes kymmenen muka erikoisuutta listattuna...
Melanzanea, torshia, gazpachoa, tabbulea, villiriisikeittoa, okraa, choy sumia, pavunitusalaattia, bun-nuudeleita katkarapujen kanssa, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikenlaista intialaista ruokaa päivittäin.
No, joo joo, oletko edes kantasuomalinen tai todella varakas ulkomaalainen Suomen elätti?
Kuvitteletko siis, että intialainen ruoka on kallista itsetehtynä? :D
Vierailija kirjoitti:
Eilen väännettin miehen kanssa rissois-pasteijoita koko ilta (suolaturskaraguulla täytettyjä raviolin näköisiä nyssäköitä). Ei näitä hirveän moni jaksa kotona nykertää :)
Muita ei-tavallisia on kai thaimaalaiset kevätrullat, kimchi ja bacalhau.
Kimchiä tein itse viime vuonna Maanghin ohjeella. Pienemmän määrän vaan. On herkkua ollut. Kuin myös avomaankurkusta syksyllä. Toimii!
Hevospaisti piimämarinadissa tulee ensimmäisenä mieleen. Tämä on kylläkin suuritöinen juhlaruoka eli en usein laita tätä, pari kertaa vuodessa. Mutta piimässä marinoitu liha on todella mureaa!
Silloin harvoin kun meillä lihaa syödään, tykkään panostaa siihen muutenkin. Nämä eivät ehkä ole niin erikoisia ruokalajeja, mutta tykkään laittaa esimerkiksi kukkoa viinissä, keittää häränhäntiä ja täyttää makkaroita itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kastanjajauhoja pinaattiohukaistaikinassa lisänä, pullan kohotan villihiivalla.
Missä suhteessa laitat pinaattiohukaistaikinaan vehnä- ja kastanjajauhoja?
Aika vähän, ehkä max kuudesosa, teen paljolti näppituntumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen väännettin miehen kanssa rissois-pasteijoita koko ilta (suolaturskaraguulla täytettyjä raviolin näköisiä nyssäköitä). Ei näitä hirveän moni jaksa kotona nykertää :)
Kimchiä tein itse viime vuonna Maanghin ohjeella. Pienemmän määrän vaan. On herkkua ollut. Kuin myös avomaankurkusta syksyllä. Toimii!
Voi, kimchiä olen tehnyt Suomessa kotona jo 1980-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittelen pelkkää makaronia kanaliemessä (yleensä paistinpannulla). Tänäänkin lapset söivät pitkiä makaroneja, muutama nakki ja ketsuppia.
Eikö tämä ole aika harvinaista kuitenkin? Kukaan ei syö nakkeja, ei käytä kanaliemikuutioita, eikä syö näin epäterveellistä muutenkaan. Ja moniko laittaa pitkiä makaroneja?
toivottavasti on harvinaista. Tuo on kyllä sellainen vehnärasvasotku, etten edes vihamiehilleni tarjoais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, kimchiä olen tehnyt Suomessa kotona jo 1980-luvun lopulla.
Silloin Suomessa elettiin kiinankaalin kulta-aikaa. Sitä on oikeasti hankala löytää nykyään. Paikallinen cittari myi puolenkilon paloina muovipussitettuna.
Mustamakkara uuniin. Puolukkahillon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista broilerikastiketta johon tulee broilerin, kerman ja mausteiden lisäksi tölkillinen valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Varsinkin muusin kanssa hyvää.
Oikein päätä huimaa, kun mietin noin uskomattoman mielikuvituksellista ruokaa.
leipäressua, läskisoossia, borchkeittoa, luullisesta lihasta lihakeittoa keit. väh. 6 tuntia, juustokeittoa, paistuttua kania.
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaista munakasta
Tortilla Españolaa teki äiti meillä jo kun olin nuori, ja kohta 60-vuotias. Ei todella mikään erikoinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
leipäressua, läskisoossia, borchkeittoa, luullisesta lihasta lihakeittoa keit. väh. 6 tuntia, juustokeittoa, paistuttua kania.
Borssikeitto se on suomeksi ja se on ollut ihan perusruokaa jo vaikka kuinka kauan. "Luullisesta lihasta lihakeittoa"? Lienee joku köyhä versio häränhäntäkeitosta.
Juustokeittoa oli pussikeittonakin kun olin lapsi. Ihan peruskamaa silloin.
Tonnikalariisilaatikko, ei tee muut eikä ole syöneet.
Todella hyvää, resepti suvun piirissä.
Tälle syttyy vasta kun maistanut, ei nimen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Borssikeitto se on suomeksi ja se on ollut ihan perusruokaa jo vaikka kuinka kauan. "Luullisesta lihasta lihakeittoa"? Lienee joku köyhä versio häränhäntäkeitosta.
Juustokeittoa oli pussikeittonakin kun olin lapsi. Ihan peruskamaa silloin.
Ei ole köyhä versio häränhäntäkeitosta vaan aito lihakeitto. Lihakeitto on sitä parempaa mitä ´vähäarvoisemmasta´ lihasta sen keittää, luusta ja vaikkapa kuvelihasta liemeen tulee maku jota eivät maista ne nykyihmiset jotka keittävät lihakeiton paistilihasta.
Vierailija kirjoitti:
Tonnikalariisilaatikko, ei tee muut eikä ole syöneet.
Todella hyvää, resepti suvun piirissä.
Tälle syttyy vasta kun maistanut, ei nimen perusteella.
Tonnikalariisilaatikon teon opin 70-luvulla koulussa kotitaloustunnilla. Teen sitä silloin tällöin ja hyvää on. Olisikohan joku sinunkin sukulaisesi oppinut sen koulussa.
Aika kuplassa pitää ihmisen elää, jos kuvittelee että joku intialainen ruoka, linssikeitto, kuoriperunat, tomaattinen papukastike tai suurin osa täällä mainituista ruuista olisi jotenkin harvinaista kokkailua.