Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan kassalla oli harjoittelija, joka ei tiennyt mitä stidit ovat

Vierailija
22.06.2019 |

Pitäisikö lähettää palautetta hänen esimiehelleen? Varmaan haluavat, että asiakkaat saavat parempaa palvelua.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinien sanavarasto on tutkitusti noin viidennes aikuisten vastaavasta.

Suomen kieli yksinkertaistuu koko ajan. Suomi on varmaan 100 vuoden päästä samanlaista kuin englanti, että pitää kirjoittaa 10 virkettä, jotta asia selviää tarkasti asiayhteydestä, kun sanojen taivutukset katoaa yms.

Kieli kehittyy nykyään tyhmimpiin ehdoilla, kun kaikki tuottavat sitä tasavertaisesti ja määrässä/levikissä rahvas jopa voittaa. Ennen kieli kehittyi sitä taitavimpien johdolla ja sivistyneistö jalkautti sen kansan keskuuteen, kun harvat olivat puhujia ja kirjoittajia kehittyneimmille vaikuttajille, jotka lukivat ja kuuntelivat paljon. On kauheaa, kun nykyisin näkee/kuulee ihan yleisesti vaikkapa virkkeitä, joista puuttuu kokonaan tärkeitä lauseenjäseniä, kuten teonsanat tai pronominit tai tosiaan taivutus uupuu. Sanavarastokin suppenee ja muuttuu lainasanoiksi, joiden merkitys on epäselvä. Kaiken maailman haippia ja possea. Kuullu paskaa kieltä. Ottanu pattiin.

Vierailija
82/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pääsitpä ap taas kerran brassailemaan sillä, että olet pari vuotta asunut stadissa ja slangi on ottanut sinuun tiukasti. Jos olisit kaupassa töissä ja minä asiakkaana pyytäisin sinulta pitschkoja, niin mitäpä antaisit, vai olisitko huuli pyöreenä kuin H-Molianen konsanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisitkö itse jos sulta pyydettäis jotain murteella

Harva tietäisi ilman googletusta mitä asiakas haluaa, jos tulisi pääsiäisenä esimerkiksi paskaa kyselemään.

Vierailija
84/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen sanan, koska olen lukenut joitakin slangijuttuja. Koskaan en muista kuulleeni sitä käytettävän ihan livenä. Tuulahdus 50-luvulta.

Kyllä ko sana on käytössä tänä päivänäkin. Nykyään kyllä käytetään useammin stendareita. T. stadilainen

Vierailija
85/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkalla länsirannikolla leirintäalueen pitäjä ei ymmärtänyt sanaa tulitikut. Oli vahvasti ruotsinkielinen. Stidi olisi voinut mennä läpi.

Vierailija
86/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä ajatteli, että onpa köyhä asiakas, kun taskussa on vain 10 senttiä.

Vierailija
87/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan tietäisin, jos olisin kyseisellä murrealueella töissä. Miten asiakaspalvelija voi palvella, jos ei ymmärrä asiakkaita?

Ap

Itse olin Kauniaisissa töissä asiakaspalvelualalla, enkä osannut puhua ruotsia. Asiakkaat tiesivät tämän, mutta aina jonkun vakiasiakkaan oli aina pakko tulla puhumaan ruotsia. Mielestäni kyse oli vain halusta nolata toinen. Kysyi kaikkien edessä, eikö koulussa opetettu numeroita 1-10 ruotsiksi. Vastasin kyllä, mutta kun 11- eteenpäin ei opetettu, niin en valitettavasti voi hintaa ruotsiksi kertoa.

Vierailija
88/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Turun seudulla puhuttiin stideistä 70-luvulla, kun mukulana vanhemmilleni kaupasta röökiä kävin ostamassa.

Vierailija
89/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena löin töissä työmaaruokalassa, jossa joku setämies keksi pyytää vanikkaa. No, olin tuntemattomani jo lukenut jo siihen mennessä, mutta ei heti siinä leikannut,että näkkileipää oli vailla.

Vierailija
90/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa santsikuppi-jutussa syypää oli ihan se joka siihen työhön uuden ihmisen perehdyttää.

Alkujaan olisi uudelle työntekijälle sanoa, että meillä täällä on sellainen tapa, että jos asiakas on jo ostanut kupin kahvia niin samaan kuppiin saa 50 sentillä niinsanotun santsikupin.

Mistäs myyjä tietää edes saako kyseisessä paikassa sen santsikupin ja millä hinnalla vai ilmaiseksi.

Täytyyhän ensin jonkun sen hänelle neuvoa. Eri työpaikoissa on erilaiset käytännöt, ei sitä kukaan asiakaspalvelija itsestään tiedä ellei sitä hänelle neuvota.

Voi olla vaikka kuinka hyvä työssään, mutta työpaikan säännöt eivät automaattisesti mistään aivoihin pompsahda.

Eli se "säätö" oli kokonaan jonkun muun vika kuin sen myyjän, jos vasta asiakkaan aikana täytyi toisen työntekijän neuvoa.

Huonosti hoidettu perehdyttäminen joka koitui sitten myyjän kontolle.

Myöskään ei voi olettaa, että sana stidit on tuttu kaikille, vaikka on kassalla töissä. Jos asiakas haluaa käyttää slangisanaa, niin voi myös varautua siihen, että joutuu täsmentämäån normaalikielellä. Tai sitten olla ilman kyseistä asiaa.

Ihmettelen kyllä, kuinka lapsellisia aikuiset ihmiset ovat, jos muka koko jono nyt nauraa hörähti, kun kasssa kyseistä ilmaisua ei tiennyt.

Voin veikata, että täälläkin palstalla on monta, jotka eivät olisi tienneet.

Vierailija
91/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt trolli ja lähteenä uutiset. Hohhoijaa.

Vierailija
92/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakskielises kaupungis siskoni kävi apteekista ostamassa lääkettä matkapahoinvointiin, ei millään meinannu mennä jakeluun mitä asiakas halusi

Vierailija
93/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus kesätöissä Lapissa pienehkössä ravintelissa, kun sinne pelmahti stadilainen rock-bändi. Olivat jonkun omistajan "serkunkumminkaiman" sukulaispoikien ruoka-ja juomapalkalla buukattu maailmanvalloitusuraansa aloitteleva yhtye.

Rokkikukot marssivat baaritiskille ketjut ja niitit kolisten ja yksi pojista kysyi baarimikolta,jotain että mitäs bissee teillä on stobeissa täällä skugessa? Siihen baarimikko että "Mitäh???"

Vierailija
94/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateliikkeeseen menin talvellä ostamaan uusia talvirasoja. Myyjä vei kenkäpuolelle. Haukuin myyjän ja pyysin esimiehen paikalle. Haukuin kaupan myös netissä jälkeenpäin.

Vierailija
95/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt mikään ihme, että ei ollut kuullutkaan Stidit-yhtyeestä. Se levytti 1960-luvulla vain pari singleä.

Vierailija
96/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pahempaa, että tuo ilmaus oli jonain vuonna äikän ylppäreiden tehtävässä, ja vaikutti paljon tehtävässä onnistumiseen, oliko sana ennalta tuttu (sitä ei voinut asiayhteydestä päätellä).

Siihen verrattuna ap:n stidikokemus ei liene ollut niin maatamullistava.

Vierailija
97/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan tietäisin, jos olisin kyseisellä murrealueella töissä. Miten asiakaspalvelija voi palvella, jos ei ymmärrä asiakkaita?

Ap

Eli suomenruotsinkielisiä palvelisit sujuvasti ?

Suomenruotsi ei ole murre vaan sairaus.

Vierailija
98/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Itselle kävi samoin, kun kysyin rautakaupasta aatraa. Eikä ymmärtänyt siitäkään mitään, kun kysyin olisiko sontahaaruja hyllyssä.

Ei ollut rautakauppias sitten ristikoiden ystävä. Itse olin, ja siksi olisinkin tiennyt tuon aatran.

Olen sitä mieltä, ettei kannata matkia vierasta murretta, kun todennäköisesti se menee väärin. Riitta Uosukainenkin ihan pahastui Rubenille, kun tämä TV-ohjelmassa puhui muka-karjalaisittain. Uosukaisethan ovat imatralaisia.

Vierailija
99/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi lähtee avaan sitä kautta että alkaa pohtiin sticks hox pox tikkku.

Vierailija
100/105 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli suomenruotsinkielisiä palvelisit sujuvasti ?

Suomenruotsi ei ole murre vaan sairaus.

Jos halventamaan rupeat, niin vastaanpa samalla mitalla:  Finska är inget språk, utan ett läte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme